Hvad skal jeg købe?
Hvad skal jeg købe?
Hej på forum.
Jeg er efterhånden klar til næste skridt i et lille studieprojekt, og kunne godt bruge et råd eller to til indkøb af gear.
Lidt om projektet og det gear jeg har:
Jeg har et meget lille rum (som i ekstremt lille) hvor der står et trommesæt og lidt andet musikgear. Jeg har gennem længere tid ønsket at kunne optage musik og fuldt trommesæt. Jeg skal primært indspille og optage til mig selv - ambitionsniveauet er ikke "Proffessionelt", På den anden side gider jeg ikke lave noget der lyder helt at lort. I sidste ende håber jeg på at kunne komme til at optage i en kvalitet, hvor jeg bagefter kan tillade mig/det giver mening at få andre til at mixe det færdigt for mig. Jeg har hverken skills eller gear til selv at mixe noget der lyder rigtigt proff, og får det heller ikke. Men indspilningsprocessen vil jeg gerne kunne lave i en fornuftig kvalitet.
Jeg vil gerne kunne optage 8 spor samtidig. Og får ikke behov for mere end det. Mit trommesæt bliver ikke større, og der er ikke andre end mig der skal bruge gearet. Så det bliver minimum 1 BD, 1 Snare (måske 2 hvis der skal en på seidingsiden også), 2 tammer og 2 overhead. Og så er der en ekstra til - tjaa - et eller andet...
Mit gear:
Jeg har masser af vellydende trommer, og dertil kommer.
Fornuftige mics fra Sennheiser (SM57#2, Beta56#2, og en Beta52). Og så 2 GA project FC1 som overheads. Måske det svageste led i mikrofonpakken, men jeg synes det gør det OK.
Så har jeg en Fostex 450 mixer, og et TC Impact Twin lydkort.
Indspilningsrummet er ret dødt og som sagt meget lille. Det kan der desværre ikke ændres ved.
Så mit spørgsmål er:
Hvad skal jeg lede efter, hvis jeg gerne vil kunne optage 8 spor samtidig? Det skal gerne være af en OK kvalitet, men ikke super high end. Og gerne stå i rimeligt forhold til det øvrige grej jeg har.
Umiddelbart har jeg overvejet enten en Behringer ADAT8000, et TC Konnekt 48 eller noget RME. Alternativt skal det være noget med 8 preamps, så jeg kan gå uden om mixeren hvis det bliver nødvendigt.
Og jeg skal også bruge et par små monitors. Her er jeg til gengæld ret blank.
Samlet har jeg et budget på 6-8000 kr. Men det må hjertens gerne være billigere.
Gode bud og forslag modtages med kyshånd.
/Mikkel
Jeg er efterhånden klar til næste skridt i et lille studieprojekt, og kunne godt bruge et råd eller to til indkøb af gear.
Lidt om projektet og det gear jeg har:
Jeg har et meget lille rum (som i ekstremt lille) hvor der står et trommesæt og lidt andet musikgear. Jeg har gennem længere tid ønsket at kunne optage musik og fuldt trommesæt. Jeg skal primært indspille og optage til mig selv - ambitionsniveauet er ikke "Proffessionelt", På den anden side gider jeg ikke lave noget der lyder helt at lort. I sidste ende håber jeg på at kunne komme til at optage i en kvalitet, hvor jeg bagefter kan tillade mig/det giver mening at få andre til at mixe det færdigt for mig. Jeg har hverken skills eller gear til selv at mixe noget der lyder rigtigt proff, og får det heller ikke. Men indspilningsprocessen vil jeg gerne kunne lave i en fornuftig kvalitet.
Jeg vil gerne kunne optage 8 spor samtidig. Og får ikke behov for mere end det. Mit trommesæt bliver ikke større, og der er ikke andre end mig der skal bruge gearet. Så det bliver minimum 1 BD, 1 Snare (måske 2 hvis der skal en på seidingsiden også), 2 tammer og 2 overhead. Og så er der en ekstra til - tjaa - et eller andet...
Mit gear:
Jeg har masser af vellydende trommer, og dertil kommer.
Fornuftige mics fra Sennheiser (SM57#2, Beta56#2, og en Beta52). Og så 2 GA project FC1 som overheads. Måske det svageste led i mikrofonpakken, men jeg synes det gør det OK.
Så har jeg en Fostex 450 mixer, og et TC Impact Twin lydkort.
Indspilningsrummet er ret dødt og som sagt meget lille. Det kan der desværre ikke ændres ved.
Så mit spørgsmål er:
Hvad skal jeg lede efter, hvis jeg gerne vil kunne optage 8 spor samtidig? Det skal gerne være af en OK kvalitet, men ikke super high end. Og gerne stå i rimeligt forhold til det øvrige grej jeg har.
Umiddelbart har jeg overvejet enten en Behringer ADAT8000, et TC Konnekt 48 eller noget RME. Alternativt skal det være noget med 8 preamps, så jeg kan gå uden om mixeren hvis det bliver nødvendigt.
Og jeg skal også bruge et par små monitors. Her er jeg til gengæld ret blank.
Samlet har jeg et budget på 6-8000 kr. Men det må hjertens gerne være billigere.
Gode bud og forslag modtages med kyshånd.
/Mikkel
Ingen der har en holdning til hvad der ville passe bedst til mit behov ud fra ovenstående kriterier?
Valget står mellem at koble en Behringer ADAT8000 på mit Impact Twin eller købe et nyt lydkort. Og så i givet fald hvilket?
Går Fostex450 an som mixer/preamp eller skal jeg kigge efter noget med 8 preamps?
I skal ikke være generte bare fordi jeg er ny...
Valget står mellem at koble en Behringer ADAT8000 på mit Impact Twin eller købe et nyt lydkort. Og så i givet fald hvilket?
Går Fostex450 an som mixer/preamp eller skal jeg kigge efter noget med 8 preamps?
I skal ikke være generte bare fordi jeg er ny...
Prøv kortere, mere præcis tekst. Folk har tendens til at springe en lidt ustruktureret væg af tekst over.
Og så hav lidt tålmodighed, der skal nok komme svar
Og så hav lidt tålmodighed, der skal nok komme svar
Steinberg MR816 X kunne være en mulighed, har 8 pre-amps.
Jeg ville droppe Fostex'en og køre mikrofoner direkte i lydkortet.
Måske køb en lille membran kondensator mic til Hi-hat.
Og et sæt isolerende hovedtelefoner så du kan tjekke mikrofon placering i dit lille rum.
http://www.extremeheadphones.com/passiv ... eadphones/
Jeg ville droppe Fostex'en og køre mikrofoner direkte i lydkortet.
Måske køb en lille membran kondensator mic til Hi-hat.
Og et sæt isolerende hovedtelefoner så du kan tjekke mikrofon placering i dit lille rum.
http://www.extremeheadphones.com/passiv ... eadphones/
@Holger:
Tjaa - jeg tænkte at hvis jeg bare skrev "jeg skal bruge et lydkort" ville folk alligevel spørge om alle de ting jeg har skrevet i første indlæg - ambitioner, behov, eksisterende gear osv. Strukturen er da også meget god synes jeg - der er da temaer og alt muligt.
Men indrømmet - tålmodighed er ikke min stærke side.
@Sjap:
Tak for svaret.
Jeg har isolerede headphones. Og i de optagelser jeg har lavet kommer hihatten fint igennem. Den blender fint med resten af sættet, så en decideret hi-hat mic står ikke så højt på prioriteringslisten.
Nogen særlig grund til at du ville vælge Fostex'en fra?
Og hvorfor netop det Steinberg kort, hvis det skal være med 8 preamps?
Mvh Mikkel
Tjaa - jeg tænkte at hvis jeg bare skrev "jeg skal bruge et lydkort" ville folk alligevel spørge om alle de ting jeg har skrevet i første indlæg - ambitioner, behov, eksisterende gear osv. Strukturen er da også meget god synes jeg - der er da temaer og alt muligt.
Men indrømmet - tålmodighed er ikke min stærke side.
@Sjap:
Tak for svaret.
Jeg har isolerede headphones. Og i de optagelser jeg har lavet kommer hihatten fint igennem. Den blender fint med resten af sættet, så en decideret hi-hat mic står ikke så højt på prioriteringslisten.
Nogen særlig grund til at du ville vælge Fostex'en fra?
Og hvorfor netop det Steinberg kort, hvis det skal være med 8 preamps?
Mvh Mikkel
Du skriver at du måske vil have andre til at mixe dine trommeoptagelser, og selvom du syntes du har nok hi-hat kan det jo godt være at den som skal mixe for dig kan få brug for et hi-hat spor.
Jeg ser Fostex'en som en hjemmestudie mixer fra 80'erne, har ikke hørt den, med tror ikke den vil gøre noget godt for din lyd, ifht. at køre direkte i lydkortet's pre-amp.
Har du tjekket Steinberg MR816 X? den har da netop 8 pre-amp's som du efterspørger.
Jeg ser Fostex'en som en hjemmestudie mixer fra 80'erne, har ikke hørt den, med tror ikke den vil gøre noget godt for din lyd, ifht. at køre direkte i lydkortet's pre-amp.
Har du tjekket Steinberg MR816 X? den har da netop 8 pre-amp's som du efterspørger.
Jeg ville næsten gå den anden vej.
Du kan lave super-tromme optagelser med 4 mics : Kick, Snare, Overheads.
I et lille rum som dit, tror jeg jeg ville begrænse mængden af mic's så meget som muligt. Jo flere mics, jo flere potentielle problemer.....
Mht hi-hat, så har jeg aldrig været ude for at mangle den....snarere tværtom : hihats skal dø!
Det er det absolut mest larmende instrument, og "heldigvis" holder mange trommeslagere af at tæske det till kingdom come....argh!
Du kan lave super-tromme optagelser med 4 mics : Kick, Snare, Overheads.
I et lille rum som dit, tror jeg jeg ville begrænse mængden af mic's så meget som muligt. Jo flere mics, jo flere potentielle problemer.....
Mht hi-hat, så har jeg aldrig været ude for at mangle den....snarere tværtom : hihats skal dø!
Det er det absolut mest larmende instrument, og "heldigvis" holder mange trommeslagere af at tæske det till kingdom come....argh!
Microsoft Certified MCSA
Ville klart gå efter noget a la den her:
http://www.thomann.de/dk/mackie_onyx_blackbird.htm
Onyx pre's er hæderlige og jeg har indspillet ok trommer på dem (Onyx 800F interfacet)
Så har du til et par overheads. Glem Hi-Hat mic i første omgang..
Dine GA1'ere kan bruge på TOMs måske eller som room mic? Eksperimenter..
Måske et par af dem her til overheads:
http://www.thomann.de/dk/avantone_ck1.htm
eller
http://www.thomann.de/dk/oktava_mk_0120 ... bundle.htm
Eller Rode NT5.
Der er uendelige SDC muligheder også indenfor dit budget. Nogle sværger til LDC og her er der næsten endnu flere muligheder. Det bedste ville være at kunne prøve dem, for det kommer meget and på dine bækkener også. Er de mørke eller meget lyse i klangen? En lys mic med Zildjian A-Custom f.eks. vil skære i dine ører som en kniv, og kræver meget efterarbejde at få til at lyde godt er min erfaring. Husk også på at der findes masser af super lækre trommeoptagelser lavet med bare to gode mics og masser af omhu og test. Søg efter recorderman setup på google og se.
/M
http://www.thomann.de/dk/mackie_onyx_blackbird.htm
Onyx pre's er hæderlige og jeg har indspillet ok trommer på dem (Onyx 800F interfacet)
Så har du til et par overheads. Glem Hi-Hat mic i første omgang..
Dine GA1'ere kan bruge på TOMs måske eller som room mic? Eksperimenter..
Måske et par af dem her til overheads:
http://www.thomann.de/dk/avantone_ck1.htm
eller
http://www.thomann.de/dk/oktava_mk_0120 ... bundle.htm
Eller Rode NT5.
Der er uendelige SDC muligheder også indenfor dit budget. Nogle sværger til LDC og her er der næsten endnu flere muligheder. Det bedste ville være at kunne prøve dem, for det kommer meget and på dine bækkener også. Er de mørke eller meget lyse i klangen? En lys mic med Zildjian A-Custom f.eks. vil skære i dine ører som en kniv, og kræver meget efterarbejde at få til at lyde godt er min erfaring. Husk også på at der findes masser af super lækre trommeoptagelser lavet med bare to gode mics og masser af omhu og test. Søg efter recorderman setup på google og se.
/M
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!
Tak for de mange svar!
Mht Hi-hat mikrofon: Det kan sikker diskuteres herfra til... om der er brug for sådan en. I første omgang finder jeg den unødvendig, og vil langt hen ad vejen give Jakob ret. Hi-hat skal - ja okay måske ikke ligefrem dø - men så øøøhhh, blive alvorligt syg. Dårligt billede - I ved hvad jeg mener...
Og der bliver heller ikke tale om at udskifte mikrofonerne nu. Hvis jeg skal opgradere overheads en dag, skal det være til noget der er markant bedre, og ikke bare en lille smule bedre. Og det er der ikke budget til lige nu.
@Sjap: Nej, jeg har ikke prøvet Steinberg kortet. Men jeg har ikke forstand nok på det til at blive klog af at læse specs. Så det er derfor jeg spørger: Hvorfor netop det kort, hvis det skal være med 8 pre's? Hvorfor ikke Motu, Focusrite, Mackie eller noget helt 4.?
Mht til mikrofonplacering m.m. (Recorderman, X/Y osv) synes jeg egentlig jeg har OK styr på det. Og ja, det fungerer fint med OH og BD+SN, men jeg synes jeg mangler noget kød på tammerne. Jeg kæmper dog en del med bleed på tammerne, men kører nogle forskellige "test" i øjeblikket for at få det løst.
Mht Hi-hat mikrofon: Det kan sikker diskuteres herfra til... om der er brug for sådan en. I første omgang finder jeg den unødvendig, og vil langt hen ad vejen give Jakob ret. Hi-hat skal - ja okay måske ikke ligefrem dø - men så øøøhhh, blive alvorligt syg. Dårligt billede - I ved hvad jeg mener...
Og der bliver heller ikke tale om at udskifte mikrofonerne nu. Hvis jeg skal opgradere overheads en dag, skal det være til noget der er markant bedre, og ikke bare en lille smule bedre. Og det er der ikke budget til lige nu.
@Sjap: Nej, jeg har ikke prøvet Steinberg kortet. Men jeg har ikke forstand nok på det til at blive klog af at læse specs. Så det er derfor jeg spørger: Hvorfor netop det kort, hvis det skal være med 8 pre's? Hvorfor ikke Motu, Focusrite, Mackie eller noget helt 4.?
Mht til mikrofonplacering m.m. (Recorderman, X/Y osv) synes jeg egentlig jeg har OK styr på det. Og ja, det fungerer fint med OH og BD+SN, men jeg synes jeg mangler noget kød på tammerne. Jeg kæmper dog en del med bleed på tammerne, men kører nogle forskellige "test" i øjeblikket for at få det løst.
Senest rettet af Mikkel Kå tirs 1. apr 2014 10:35, rettet i alt 1 gang.
Bækkenerne er (og bør altid være...) store, tynde og mørke. Bruger primært Zildjian K og A.mica skrev:Det bedste ville være at kunne prøve dem, for det kommer meget and på dine bækkener også. Er de mørke eller meget lyse i klangen? En lys mic med Zildjian A-Custom f.eks. vil skære i dine ører som en kniv, og kræver meget efterarbejde at få til at lyde godt er min erfaring. Husk også på at der findes masser af super lækre trommeoptagelser lavet med bare to gode mics og masser af omhu og test. Søg efter recorderman setup på google og se.
/M
Trommerne er bla Premier Signa, gamle John Grey sæt, og lidt Fibes.
For lige at præcisere hvor lille et rum der faktisk er tale om, så er det knap 2#2 meter, og 1.80 til loftet. Og for at man kan holde ud at være derinde, så er det dæmpet stort set helt ned. Den ene halvdel et dækket helt med rockwoll på vægge og i loft. Den anden halvdel er sådan "halv-dæmpet"...
Indtil videre er der stemning for at lave rituel afbrænding af Fostex 450. Den er ellers så hyggelig at have hængende på væggen...
Måske jeg skal tage mig sammen at lave en optagelse med OH, BD og SN og uploade, så man kan få et indblik i den nuværende kvalitet (eller mangel på samme...)
Problemet med budget på 8000 er at man får så uendeligt lidt mere for 8000 ift. hvad man kan få til 4-5000 til det du søger.. Steinbergs kort er garanteret ok, men dyrt ift. hvad det giver dig tror jeg hvis du alligevel kører Logic på en Macbook. Du får alligevel aldrig 8 hi-end pres indbygget i et lydkort, så springet i kvalitet bliver først stort når dit budget vokser voldsomt, og du kan opgradere mic-pres, mics og lydkort til hi-end i hele kæden. Du bør jo nok begynde med lydkortet for at komme i gang. Tror sgu du vil kunne få fin lyd med Mackie kortet og så et bar gode overheads, med det andet du har. MOTU pres er ikke kendt for at lyde godt. Ved ikke om Focusrites nye ting er ok, men i gamle dage var det en flad omgang i deres billigere ting.
Du kan godt få nogle bokse med 8 ok pre's med ADAT ud, men så skal du jo også have et lydkort med ADAT og så er dit budget for lille umiddelbart
Mange er glade for den her: http://www.thomann.de/dk/audient_asp_880.htm men det er jo hele dit budget..
De fleste eksterne lydkort med ADAT IN koster 4-5000.-
/M
Du kan godt få nogle bokse med 8 ok pre's med ADAT ud, men så skal du jo også have et lydkort med ADAT og så er dit budget for lille umiddelbart
Mange er glade for den her: http://www.thomann.de/dk/audient_asp_880.htm men det er jo hele dit budget..
De fleste eksterne lydkort med ADAT IN koster 4-5000.-
/M
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!
Hej Mica.
Ja, det var også det jeg tænkte indledningsvis. Det er ingen grund til at bruge 8000 hvis jeg kan nøjes med det halve, eller det kvarte. Det bliver ikke - og skal ikke være - high-end.
Mit Impact Twin har ADAT ind, så det burde ikke være noget problem med en ADAT-løsning.
Men igen, hvis lydkort og/eller ADAT/preamp til 6-8000 kun er marginalt bedre end mit nuværende setup + eks Behringer ADAT, så vil jeg da helst vælge den billigere løsning, og bruge resten af pengene på noget andet.
Mvh Mikkel
Ja, det var også det jeg tænkte indledningsvis. Det er ingen grund til at bruge 8000 hvis jeg kan nøjes med det halve, eller det kvarte. Det bliver ikke - og skal ikke være - high-end.
Mit Impact Twin har ADAT ind, så det burde ikke være noget problem med en ADAT-løsning.
Men igen, hvis lydkort og/eller ADAT/preamp til 6-8000 kun er marginalt bedre end mit nuværende setup + eks Behringer ADAT, så vil jeg da helst vælge den billigere løsning, og bruge resten af pengene på noget andet.
Mvh Mikkel
Jeg ville nok prøve mig frem med brugt gear så.. Jeg købte en ADA8000 for 600.- på dba til liveoptagelser af band, da de 8 in i min Apollo var for lidt. Den lyder ikke meget dårligere end nogle af de bokse der koster 3K og op.
Hvis du vil have lækker tom lyd så kan MD421 anbefales..Gå evt efter MD421-N versionen de ryger for mellem 1500-2000 afhængig af stand pr. styk. Check tyske ebay. Dem vil du beholde for evig uanset hvad du får senere af hi-end gear.. Har selv 3 stk til Toms..
Hvis du vil have lækker tom lyd så kan MD421 anbefales..Gå evt efter MD421-N versionen de ryger for mellem 1500-2000 afhængig af stand pr. styk. Check tyske ebay. Dem vil du beholde for evig uanset hvad du får senere af hi-end gear.. Har selv 3 stk til Toms..
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
I mit hoved er der ingen tvivl, drop al det der med at multimic'e et trommesæt - det skal kunne lade sig gøre med:mica skrev:Problemet med budget på 8000 er at man får så uendeligt lidt mere for 8000 ift. hvad man kan få til 4-5000 til det du søger..
https://www.thomann.de/dk/audio_technic ... 86a684c44e
http://www.thomann.de/dk/rycote_univers ... t_usml.htm
http://www.thomann.de/dk/lp_592an_the_claw.htm
...spændt på gulvtammens inderside pegende indover lilletrommen på high-hatten.
Og så en sm57 i stortrommen, med en Earthworks Kickpad på ledningen. Hvis det ikke virker så skal man se at få lært sig at stemme trommer, og så ellers beholde impact twin kortet.
--sd
mica skrev:Jeg ville nok prøve mig frem med brugt gear så.. Jeg købte en ADA8000 for 600.- på dba til liveoptagelser af band, da de 8 in i min Apollo var for lidt. Den lyder ikke meget dårligere end nogle af de bokse der koster 3K og op.
Hvis du vil have lækker tom lyd så kan MD421 anbefales..Gå evt efter MD421-N versionen de ryger for mellem 1500-2000 afhængig af stand pr. styk. Check tyske ebay. Dem vil du beholde for evig uanset hvad du får senere af hi-end gear.. Har selv 3 stk til Toms..
OK - jeg må overveje sådan en.
Men den lyder vel næppe væsentligt bedre end min Fostex 450 eller hur?
For så kunne jeg jo lige så godt købe et lydkort med 8 indgange uden pre's (Eks TC konnekt 48) - der er måske mere "fremtidssikring" idet. Så kan jeg opgradere mixeren når den Fostex end dag afgår ved døden...
Er det i øvrigt ikke muligt at koble to Impact Twin sammen og på den måde få 8 indgange med 4 pre's? De fås jo brugt omkring en tusse...
Mvh Mikkel
Søren Dyhr skrev:I mit hoved er der ingen tvivl, drop al det der med at multimic'e et trommesæt - det skal kunne lade sig gøre med:mica skrev:Problemet med budget på 8000 er at man får så uendeligt lidt mere for 8000 ift. hvad man kan få til 4-5000 til det du søger..
https://www.thomann.de/dk/audio_technic ... 86a684c44e
http://www.thomann.de/dk/rycote_univers ... t_usml.htm
http://www.thomann.de/dk/lp_592an_the_claw.htm
...spændt på gulvtammens inderside pegende indover lilletrommen på high-hatten.
Og så en sm57 i stortrommen, med en Earthworks Kickpad på ledningen. Hvis det ikke virker så skal man se at få lært sig at stemme trommer, og så ellers beholde impact twin kortet.
--sd
Hej Søren.
Det er muligt du har ret, men det er ikke lige den vej jeg har lyst til at prøve at gå lige nu.
Trommestemning m.m. har jeg 100% styr på - har trods alt spillet 20-25 år efterhånden...
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Hmm...Mikkel Kå skrev: Hej Søren.
Det er muligt du har ret, men det er ikke lige den vej jeg har lyst til at prøve at gå lige nu.
Trommestemning m.m. har jeg 100% styr på - har trods alt spillet 20-25 år efterhånden...
--sd
Altså du kan bruge den ene Impact Twin i stand alone mode og så smide de to pre's out ind i den anden hvis det er det du tænker. Ved sgu ikke om du kan køre med to ens lydkort samtidig i logic.. Har aldrig prøvet..Mikkel Kå skrev:mica skrev:Jeg ville nok prøve mig frem med brugt gear så.. Jeg købte en ADA8000 for 600.- på dba til liveoptagelser af band, da de 8 in i min Apollo var for lidt. Den lyder ikke meget dårligere end nogle af de bokse der koster 3K og op.
Hvis du vil have lækker tom lyd så kan MD421 anbefales..Gå evt efter MD421-N versionen de ryger for mellem 1500-2000 afhængig af stand pr. styk. Check tyske ebay. Dem vil du beholde for evig uanset hvad du får senere af hi-end gear.. Har selv 3 stk til Toms..
OK - jeg må overveje sådan en.
Men den lyder vel næppe væsentligt bedre end min Fostex 450 eller hur?
For så kunne jeg jo lige så godt købe et lydkort med 8 indgange uden pre's (Eks TC konnekt 48) - der er måske mere "fremtidssikring" idet. Så kan jeg opgradere mixeren når den Fostex end dag afgår ved døden...
Er det i øvrigt ikke muligt at koble to Impact Twin sammen og på den måde få 8 indgange med 4 pre's? De fås jo brugt omkring en tusse...
Mvh Mikkel
Mht. ADA8000, så tror jeg pre's lyder bedre end den Fostex, men igen, det er ikke det helt store sus..
/M
SÆLGER MACBOOK PRO 2017!
@Mica:
OK - tak for svaret. Jeg har fået en ide om hvad vej jeg skal gå...
@Søren:
Hmmm - jeg synes ikke det klip viser andet end at det kan lade sige at fange hele sættet med en mikrofon. Jeg synes ikke det lyder særligt imponerende. Og jeg har god tid til at rode med mikrofonplacering, trommestemning, sættets balance osv osv osv. Og der er som sagt ikke andre der bruger lokalet, så når jeg har fundet noget jeg synes lyder fornuftigt kan det få lov at blive stående så længe jeg gider.
Mvh Mikkel
OK - tak for svaret. Jeg har fået en ide om hvad vej jeg skal gå...
@Søren:
Hmmm - jeg synes ikke det klip viser andet end at det kan lade sige at fange hele sættet med en mikrofon. Jeg synes ikke det lyder særligt imponerende. Og jeg har god tid til at rode med mikrofonplacering, trommestemning, sættets balance osv osv osv. Og der er som sagt ikke andre der bruger lokalet, så når jeg har fundet noget jeg synes lyder fornuftigt kan det få lov at blive stående så længe jeg gider.
Mvh Mikkel
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Der er bare det at en af Tchad Blakes pointer er at det er en måde at minimere den faktor der hedder rum, og ret beset er der ikke meget plads at svinge en kat rundt i, i dine lokaliteter. Ved at gå i multi-mic'ing eller blot Recorderman vil stående bølger i rummet gå hen og være et udtalt problem ... der skal fixes i mixet. Ved at holde sig nede på en mikrofon vil du ikke have kamfiltervirkninger, der skal lægges ind sammen andre instrumenter ... for det er vel i den sidste ende ikke blot trommeklange, men rimeligt fuldt orkestrerede "værker" der skal produceres?Mikkel Kå skrev:Og der er som sagt ikke andre der bruger lokalet, så når jeg har fundet noget jeg synes lyder fornuftigt kan det få lov at blive stående så længe jeg gider.l
Jeg er udemærket klar over at "notion"'en af et tidsvarende trommesæt inkluderer store mængder proximity effekt ... men her bør man så huske på at de mest hørbare toner næsten altid (træblæsere undtaget) er grundtonen, hvorfor de bliver mere tydelige efter komprimering, ligesom forbundne shelving filtre som Tonelux' Tilt eller Elysias Niveau da også ville kunne anvendes. Man kunne også tale for at mikrfonen skulle være en mørk en:
http://www.kelaudio.com/products/hm-7u/
...i stedet for, men den vil være hulens svær at få placeret rigtigt i en Tchad Blake opstilling, med mindre tam2 bliver taget af sættet.
Nu kan man sige at det med at hælde komprimering og tilt eq er fix-in-the-mix, det er det så ikke helt i min verden, hvor hvis man skal ud og finde ud af hvor lilletrommen ringer og dæmpe den og så gå lidt opad med det næste stejle filter for at kompensere for det tabte, ja så er det fixing. Det andet er mest balancering... Endelig er det heller ikke helt ved siden af det som gutten her gør som beskrevet inde ved 2:00 i denne her:
--sd
I et dårligt rum, ville jeg indgå det kompromis, at jeg ville closemic'e mere end jeg ville gå efter diverse forskellige OH løsninger. Ada8000 har nogle forfærdelige preamps. Især tydeligt på bækkener, snare og kick. Jeg ville sælge impact twin og købe et usb/firewire lydkort med 8 preamps. Det vil give dig lidt mere til budgettet. Jeg har gode erfaringer med Focusrite's preamps i deres lydkort. Helt tilbage fra saffire pro 10-26 serien. Som dem ville du sagtens kunne lave gode optagelser med. Stortset alle trommer på min hjemmeside er tracket igennem de pres. Mht. budget, så er der nok ikke den store forskel i kvaliteten når vi snakker 3-5 K for et lydkort. Der ville jeg sammenligne features. Det samme gælder monitors til 3-5 K ligger specs også meget tæt... Jeg ville helt klart handle brugt, med det budget... Adat løsningen ville jeg undgå, da du skal højt op i pris for at få et adat interface med bedre pres end dem i consumer lydkort i det prislag du nævner.
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
@Søren:
Det er muligt jeg vil fortryde det, når jeg skal til at lægge flere instrumenter på. Det vil tiden vise. Men jeg er endnu ikke imponeret over lyden på de 1 mikrofonsoptagelser jeg har set.
@Bjerre:
Lige nu overvejer jeg at købe et brugt Fireface 400, og så bruge Impact Twin som stand-alone preamp. Så har jeg fire preamps der er OK for den prisklasse jeg bevæger mig i. Så må jeg overveje hvad jeg gør med de sidste 2-3 spor (toms + evt seiding). Separat preamp, Fostex 450, Behringer eller noget helt 4.
Mener jeg har en Art Tube MP liggende også jeg kan rode med...
Mvh Mikkel
Det er muligt jeg vil fortryde det, når jeg skal til at lægge flere instrumenter på. Det vil tiden vise. Men jeg er endnu ikke imponeret over lyden på de 1 mikrofonsoptagelser jeg har set.
@Bjerre:
Lige nu overvejer jeg at købe et brugt Fireface 400, og så bruge Impact Twin som stand-alone preamp. Så har jeg fire preamps der er OK for den prisklasse jeg bevæger mig i. Så må jeg overveje hvad jeg gør med de sidste 2-3 spor (toms + evt seiding). Separat preamp, Fostex 450, Behringer eller noget helt 4.
Mener jeg har en Art Tube MP liggende også jeg kan rode med...
Mvh Mikkel
Personligt ville jeg hellere have 8 ens preamps end flere forskellige, når vi snakker det prisleje. Men det ville sikkert fungere fint
[i]Hearing is believing... Or so I've heard[/i]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
[url=http://www.lydsalonen.dk/][color=#FF0000]Lydsalonen[/color][/url]
[url=http://www.facebook.com/lydsalonen/][color=#0000FF]Facebook[/color][/url]
- Søren Dyhr
- Medlem
- Indlæg: 3826
- Sted: Rødovre
Ja det handler selvfølgelig også om mixestil ... Jeg har personligt opdaget efter et tip, at det som virker bedst for mig er at bruge en times tid på blot at køre faderne op og ned lidt ligesom Bob Clearmountain, og når så jeg via det finder en eller anden statisk balance der virker i mono, så giver jeg mig til at fritskære, equalizere og komprimere ... og det som forhindrer dette forløb i at lykkes over tid er hvis der er bunker af kamfiltervirkninger imellem mikrofoner der næsten har samme indhold, ligsom hvis jeg har stereo ting prøver at kollapse perspektivet, fordi alligevel skal have det til at virke i mono, panorering er noget af det sidste jeg foretager mig.Mikkel Kå skrev:@Søren:
Det er muligt jeg vil fortryde det, når jeg skal til at lægge flere instrumenter på. Det vil tiden vise. Men jeg er endnu ikke imponeret over lyden på de 1 mikrofonsoptagelser jeg har set.l
--sd