Brugervenligt DAW til fritidsklub

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Groenlund
Medlem

Brugervenligt DAW til fritidsklub

Indlæg af Groenlund »

Hey.

Jeg arbejder på en fritidsklub hvor vi har nogle unger som er vildt glade for at spille musik. I vores musiklokale har vi et midi keyboard, et digitalt trommesæt, en bas og en guitar. Musiklokalet er meget brugestyret og der er ikke altid en voksen til at assistere ungerne i hvordan udstyret virker så vi gør meget ud af at det hele skal være simpelt og lige til.

Det vi mangler er en måde hvorpå ungerne kan få lov at optage deres musik på. At optage det hele analogt og sidde og klippe det sammen, vil klart være alt for avanceret til at ungerne ville kunne klare det selv. Jeg tænker derfor vi skal bruge et software.
Jeg ejer personligt en maschine som jeg leger meget med derhjemme og havde i første omgang tænkt mig at bruge maschines software på klubben, da jeg selv syntes det er meget brugevenligt, specielt pga. loop recording. Det viste sig dog at være et helvedes besvær at bruge maschines software uden selve maschine og da jeg prøvede at slutte trommesættet til skulle jeg til at omkode alle midi signalerne for ellers ville den bare afspille 1 lyd i forskellige toneleje (ligesom et midi keyboard) i stedet for at afspille forskellige lyde.

Så mit spørgsmål til jer er, om i har nogle gode forslag til et meget simpelt og brugevenligt software nogle unger på 12-14 år kan lærer at bruge, hvor man kan sætte midi keyboard og et digitalt tormmesæt og gerne en elektrisk guitar og bas til uden alt for meget besvær. Jeg er stor fan af optage i loop, og tror det klart er det letteste for ungerne, så det skal selvfølgelig være en mulighed.

Håber i kan hjælpe, så jeg kan få uddannet næste generations musiktalenter :)
Vh Martin

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg tænker en Mac mini med GarageBand.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
keen
Medlem
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hald skrev:Jeg tænker en Mac mini med GarageBand.
Det var også min første tanke. Det har min lillebror i hvert fald kunne beherske som ~14-årig.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Groenlund
Medlem

Indlæg af Groenlund »

Ja jeg har også kigget på det, det ser udmærket ud. Problemet er bare at vi ikke kører mac. Og hvis vi skal ud og investere i en ny mac computer er vi pludselig op i et prislege hvor man kan købe en masse andre ting, og måske bør tænke i helt andre alternativer.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem

Indlæg af EmilZ »

Er FL Studio så ikke oplagt? Det er da den mest brugervenlige (og mest brugte?) DAW der findes.

Groenlund
Medlem

Indlæg af Groenlund »

Er det mulig at sætte en elektrisk guitar/bas til FLstudio? Er det overhoved mulig til noget software, eller kan en elektrisk guitar ikke sende nogle digitale/midi signaler?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Der er også Steinbergs Sequel software:
http://www.steinberg.net/en/products/sequel.html

Det udemærker sig ved, at være ret billigt, og så samtidig have en del lækre funktioner og muligheder. Du kan sagtens optage eksterne instrumenter (trommer, synths, sang osv.) i Sequel, hvilke naturligvis forudsætter i har de fornødne lydkort indgange til at sætte jeres udstyr til (som minimum et hardware lydkort input).

Nu ved jeg ikke hvor operativ system i bruger, men Sequel findes til både Mac OS og windows.

NB: Der findes en 30 dages demo version af softwaren, som i kan prøve af!

SLL

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

+1 til Sequel. Kan huske vi brugte det til at spille digitale trommer ind på en højskole. I sin enkelte brugerflade er alt super nemt og ligetil.
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
Smyssen
Medlem

Indlæg af Smyssen »

hvad med en alm windows maskine med Cakewalk sonar? eller cubase? startede selv med cubase i 14-15 års alderen, og skal man bare indspille uden alt det tekniske mixing osv. så er det da overkommeligt?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Er det bare mig, eller er mange af de DAW's der bliver nævnt her, overhovedet brugervenlige for nybegyndere der måske ikke sidder en hel dag og gerne vil lave lidt sjov?

Jeg vil stadig sige: køb en brugt mac mini og smid garageband på, bang så er du igang.

Men ellers skal vi kigge en anden retning.

En anden lydmaskine bruger har denne til salg, hvis i har en iPad på stedet kunne det måske være en totalløsning.
http://www.dba.dk/ipad-dock-alesis-io-d ... 004667165/
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=21&t=58256

Så kan i optage lidt mikrofoner eller line signal samt midi instrument?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 11 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Groenlund skrev:Er det mulig at sætte en elektrisk guitar/bas til FLstudio? Er det overhoved mulig til noget software, eller kan en elektrisk guitar ikke sende nogle digitale/midi signaler?
En elektrisk guitar sender lyd, der skal forstærkes og omformes til digital lyd - det er det, man bruger et lydkort til. Snart sagt alle sequencere på markedet kan modtage lyd fra et lydkort.

Jeg er med Hald; en mac (brugt eller ny) med Garageband, så bliver det simpelthen ikke nemmere og mere brugervenligt pt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Proles
Medlem

Indlæg af Proles »

david mondrup skrev:...en mac (brugt eller ny) med Garageband, så bliver det simpelthen ikke nemmere og mere brugervenligt pt.
Sikke definitivt, hr lærer. Hvad er din referenceramme?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Proles skrev:
david mondrup skrev:...en mac (brugt eller ny) med Garageband, så bliver det simpelthen ikke nemmere og mere brugervenligt pt.
Sikke definitivt, hr lærer. Hvad er din referenceramme?
Sådan er det når man er lærer - så har man patent på at have ret ;-)

Min referenceramme er temmelig meget erfaring med at undervise begyndere. Senest ved et par workshops for begyndere for et par uger siden, hvor børn/unge fra 3. klasse til 2.g gik fra at konstatere at de havde Garageband på deres computer til at klippe lydmontager sammen på ca. 10 minutter. Det er bare nemt.

FL Studio følger sin egen logik, som kan være svær at overføre på andre programmer den dag man gerne vil det. Jeg er aldrig rigtig blevet venner med det.

Studio One Free er faktisk også meget fed, og så er den jo gratis.

Sequel er for så vidt også OK til begyndere.

Med Cubase, Logic, Ableton Live o.l. der er rettet mod prof markedet kan indlæringskurven hurtigt vise sig at være stejl, især hvis der ikke findes erfarne brugere blandt personalet - og det fornemmer jeg lidt er tilfældet her.
David Mondrup

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Havde ikke lige set, at i ikke køre Mac OS, og at i ikke har så mange penge til indkøb. Så er det billige Sequel 3 måske indnu mere oplagt, eller i hvert fald noget tilsvarende billigt nemt software til windows platformen.

Har i lydkort med x antal inputs, midi interface og så en rimelig PC? Jeg går ud fra, at i har mikrofoner osv., måske trigger pads osv. til trommerne?

SLL

Medlemsavatar
Søren Bendixen
Medlem
Sted: Jutland denmark

Indlæg af Søren Bendixen »

Studio one til pc (selv om jeg ikke kan downloade de lyde der følger med den gratis version på pc)
Har ikke prøvet sequel
De "store". Programmer farer de vild i

+1 til GarageBand - knægten her i huset lavede helt selv et stykke musik da han 8 år og nu spiller han violin!

Medlemsavatar
bluefonia
Forum Donator
Sted: Kerteminde, - sådan ca.

Indlæg af bluefonia »

Som allerede nævnt: Hvis I kan få en brugt mac, - så Garageband

Hvis I skal køre på pc så tjek Sequell ud. Den fåes i vers. 3 til kr. 385,- pr. licens til undervisningsbrug.
På vores skole får de unge lagt en speciel udgave af Sequell 2 på deres egne computere. Det er en begrænset udgave med kun 8 spor, men så kan de unge også selv få en version installeret på deres egen pc (kan osse køre på mac iøvrigt). Denne specielle version koster kr. 1.489 en gang for alle og kan installeres på et ubegrænset antal computere.

Ellers er der jo, - som også allerede nævnt, - den gratis Stusio One Free
iMac i7 3.4Ghz 32 Gb · MacBook Air · Apollo Twin · Adam A7X · Studio One 4.5/Logic Pro X · Vintage Design M73D MKll · RNC 1773

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg vil også anbefale en billig/brugt Mac med GarageBand. Det kan godt lade sig gøre for relativt få tusinde kroner.

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

+1 til billig/brugt Mac med GarageBand.
Det bliver ikke nemmere.

sidelmann
Medlem
Sted: Dronninglund

Indlæg af sidelmann »

Emilz: FL Studio er på ingen måder brugervenligt, det appelerer til en bestemt form for logik, hvor ikke alle kan være med. Derimod mere strait forward og pædagogiske daw's som eks. garageband eller sequel (eller begge) ville også være mit bud.

Medlemsavatar
scofield
Medlem

Indlæg af scofield »

Vil mene at Studio One er lige så brugervenligt som garageband, så når I allerede har en computer ligger det jo lige til højrebenet.

Medlemsavatar
EmilZ
Medlem

Indlæg af EmilZ »

sidelmann skrev:Emilz: FL Studio er på ingen måder brugervenligt, det appelerer til en bestemt form for logik, hvor ikke alle kan være med. Derimod mere strait forward og pædagogiske daw's som eks. garageband eller sequel (eller begge) ville også være mit bud.
Nå ikke? Hvordan vil du så forklarer at noget nær 70-80% af alle 12-18 årige unge musikerer bruger/har startet med FL Studio. Hvordan at det kan give LANGT LANGT flere resultater på youtube/google end alle andre DAWs, og hvordan det kan ligge NR. 1 på bl.a. MusicRadar som brugerens favourite.
Hvis ikke det er fordi det er brugervenligt og nemt at gå til, så ved jeg ikk'..

Ja, jeg er godt klar over det fungerer anderledes end andre DAW's, men medmindre du kommer fra en anden DAW og så til FL Studio, så er det utrolig ligetil.
Nu bruger jeg ikke selv FL Studio mere, men kan da godt savne hurtigheden i det nogen gange.

Bortset fra det, vil jeg da gerne ændre mit svar, og gå med til Studio One. Det er langt bedre egnet til recording, og er faktisk også ret nemt at komme igang med.

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Fl studios workflow er hurtigt (når man kender programmet) dog vil jeg sige at det tager langt længere tid at lære end feks. Sequel eller garageband.
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
Tobe
Forum Donator
Sted: Aarhus

Indlæg af Tobe »

For fedt at du overvejede at de skulle klippe i bånd :-D

sidelmann
Medlem
Sted: Dronninglund

Indlæg af sidelmann »

Emilz: Kunne det være fordi det er det nemmest tilgængelige crack og dermed mest udbredte? Programmets logik er særegent.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist

Jeg har set masser af de folk som EmilZ nævner, der er startet ud med FL Studio og er blevet rigtigt skrappe i det. For et par år siden var det primært udbredt blandt mine østeuropæiske elever, men de seneste semestre er der også kommet en del danskere til. Jeg har hørt masser af god musik lavet i FL, så jeg tvivler ikke på programmets kvaliteter. Men jeg har set en del af brugerne slås med at få lært sig at bruge andre programmer med en mere traditionel tilgang (a la den slags der kan finde på at kalde det vindue hvor man opbygger sin sang for noget med "arrange" og sætte det centralt i programmet, eller den slags programmer hvor effekter sættes direkte ind i mixeren), og selv har jeg aldrig fået lært at gennemskue FL 100% - og jeg har dog efterhånden set så mange programmer at jeg for det meste ret hurtigt kan finde ud af arkitekturen i programmer jeg ikke selv bruger til daglig.

Min pointe er, at med FL i en ungdomsklub risikerer man at brugerne får sværere ved at skulle forholde sig til andre platforme den dag de måtte få brug for det, end hvis de var startet med f.eks. Garageband, Sequell eller Studio One.
David Mondrup

Nyt svar