Software til at rippe DVD-samling til harddisk (mac)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
stig
Medlem
Sted: Aarhus

Software til at rippe DVD-samling til harddisk (mac)

Indlæg af stig »

Jeg er på jagt efter den rette software til at rippe min DVD-samling til min harddisk - ca 300 DVDer. Mit håb er, at jeg kan få filmene rippet i en tilpas god kvalitet, så de ikke bliver grynede/pixelerede ved afspilning på AppleTV 2 (soveværelse - via Plex Media Server) og WD HD TV Live (stue) - og samtidig må filerne heller ikke blive for store, maks. 1.5GB for en 2-timers film. Derudover vil jeg gerne have underteksterne hevet med fra DVD'en - enten ind i selve rip-filen, eller eksporteret til srt ved siden af.

Jeg har indtil videre brugt Handbrake, men synes ikke, at resultatet er tilfredsstillende, hverken i mkv eller m4v:
Hvis jeg ripper til ATV2's m4v-format (AppleTV 2 presettet), så bliver kvaliteten lidt bedre bedre end mkv, men til gengæld kan undertekster ikke vises på ATV2 og de glitcher på WDTV (skyldes vist at VobSub og m4v ikke er optimale sammen bortset fra på en PC/Mac).
Ripper jeg til mkv, så kan underteksterne vises på både ATV2 og WDTV (stadig med glitches, dog ikke nær så mange som på m4v), men til gengæld bliver kvaliteten så ringe, at der er tydelige pixel-blurs.

Jeg er IKKE en wizard til video-conversion/rip osv., så måske jeg gør noget åbenlyst galt? Nogen der har haft held til at lave kvalitetsrip med Handbrake, som kan afspilles på ATV2 og WDTV?

Alternativt, er der nogen, der har hands-on erfaring med et mere velegnet stykke software til opgaven?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mht. kvaliteten, så hænger størrelsen på filen jo sammen med billedkvaliteten. Selv om du bruger et andet program vil du ikke kunne ændre på det.

Har du prøvet at bruge f.eks. Apple TV 3 preset'et, der jo er lavet til en 1080 opløsning, eller starte med dit ATV 2 preset og skrue lidt op for kvaliteten?

Mht. undertekster kan jeg desværre ikke hjælpe dig, da jeg ikke har særlig meget erfaring med dette.

Default avatar
stig
Medlem

Indlæg af stig »

Tak for respons! :)

Ja, jeg har prøvet presets til både ATV2 og ATV3, samt både Normal og High Profile - stort set samme resultat (bortset fra Normal, som er helt til rotterne). Har du en "go-to" indstilling, når du selv ripper?

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Prøv mkv eller mvk ripper (kan ikke huske hvad det hedder). Det findes til mac og pc. Det ripper i fuld kvalitet og du får alle undertekster etc med. Det er dog ikke alt der kam afspille det.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

stig skrev:Tak for respons! :)

Ja, jeg har prøvet presets til både ATV2 og ATV3, samt både Normal og High Profile - stort set samme resultat (bortset fra Normal, som er helt til rotterne). Har du en "go-to" indstilling, når du selv ripper?
Ja, jeg bruger bare ATV2 indstillingen -det er fint for mig, men jeg har måske heller ikke så høje krav til kvaliteten som du har ;-)

Medlemsavatar
jakes
Medlem

Indlæg af jakes »

Jeg forstår ikke hvorfor vi i disse tider med så store harddiske, ikke bare kan kopiere indholdet fra en dvd til harddisk uden at skulle konvertere for at afspille på en smartphone, appletv eller andet i den dur.

J.
[color=#FF0000]"tager den aldrig hvis der står ukendt nummer"[/color]

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Det er det mkv ripper kan. Den tager hele indholdet med menuer etc og kopierer det. Eller ihvertfald halvdelen for det er ikke alle ting der så kan afspille det:(

Default avatar
Proles
Medlem

Indlæg af Proles »

Prøv at sætte videoindstillinger til:
handbrake.jpg
handbrake.jpg (99.58 KiB) Vist 641 gange
Ellers sæt kvaliteten op, hvis det ikke matcher dit behov - højere kvalitet = lavere RF tal ... men stadig mod højre med slideren. Denne kvalitet passer til dit størrelseskrav (hvis almindelig DVD og ikke Bluray)

Default avatar
stig
Medlem

Indlæg af stig »

Tak for input til jer alle!

Jeg er nået frem til, at Handbrake trods alt er bedste bud i junglen af rip-relateret software, og er endt med en indstilling, der er baseret på AppleTV 3-presettet.

Dog har jeg ændret følgende:

Sat flueben i "Web optimized" (så vidt jeg har læst skulle det kunne sikre hurtigere loadtid over netværk og internet)
Valgt "Same as source" i Framerate
Sat RF til "18.5"

Det giver, så vidt jeg kan vurdere, den bedste kvalitet, og så må jeg leve med, at filstørrelsen er lidt større, end jeg havde håbet (ca 1.7GB-2.7GB afhængig af indhold og længde).

Nyt svar