Ssd, processor og ram

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Ssd, processor og ram

Indlæg af nkholst »

Hejsa.
Jeg er blevet lidt i tvivl mht at skifte harddisk.
Jeg vil gerne købe en ssd for at få lidt fart på banen. Jeg arbejder med logic og tegner i 3D med revit.
Mit spørgsmål går på, hvordan min macbook pro arbejder. Jeg er klar over at når jeg indspiller, så er det vel write på disken. Og omvendt, afspilning er read. Selve processoren i macen er vel den der trækker programmerne?
Men hvad når man tegner i 3D? Hvad gør en ssd? Er det også read/write der kræver kræfter eller udelukkende min i7?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Udelukkende din i7.

SSD'en gør at dine programmer starter hurtigere op og at alt reagerer hurtigere når du læser og skriver fra disken. Men når først programmet er åbnet og du arbejder i dit 3D program, så er det CPU'en (i7) der knokler :)

Kan KUN anbefale at investere i en SSD -du vil ikke kunne forstå hvordan du har kunnet leve uden før :wink:

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Vil det sige at ssd ikke gør nogen forskel når programmerne er åbnet?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Kun når du læser fra disken -altså når du åbner og gemmer dokumenter, eller når f.eks. logic læser audio filer fra disken.

Men selve performancen, hvor hurtigt programmet renderer, hvor mange plugins du kan ha' åbnet i Logic osv. afhænger udelukkende af CPU'en.

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

anbefalinger til SSD hardiske til en Mac Pro og en Mac Book Pro ?? og where to buy ?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Det er egentlig bare at gå efter populær listen på SSD'er på edbpriser.dk: http://www.edbpriser.dk/hardware/ssd-so ... drive.aspx

:-D

Du skal være opmærksom på, at alt efter hvilken Mac Pro du har, så kan det være man skal være lidt kreativ med installationen af en 2,5" SSD disk, som er standard formatet for den slags diske.

Medlemsavatar
asle
Forum Donator
Indlæg: 684
Sted: Cph

Indlæg af asle »

har købt en dims til at spænde på - så den kan sættes i en mac pro

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Ok, smart. Ellers kan man også, hvis man har en nyere Mac Pro, nøjes med at sætte den til det ekstra SATA kabel der ligger i DVD-kabinettet og lægge disken derinde også.

Medlemsavatar
Birk
Medlem
Indlæg: 315
Sted: Århus

Indlæg af Birk »

benjisan skrev:Udelukkende din i7.

SSD'en gør at dine programmer starter hurtigere op og at alt reagerer hurtigere når du læser og skriver fra disken. Men når først programmet er åbnet og du arbejder i dit 3D program, så er det CPU'en (i7) der knokler :)

Kan KUN anbefale at investere i en SSD -du vil ikke kunne forstå hvordan du har kunnet leve uden før :wink:
Når programmet kører er det ganske rigtigt din CPU der arbejder, men ram har altså også en betydning for hvordan det kører ved selve kørslen. Vil bestemt mene at flaksehalsen ligger lige så meget i ram. Vil antage at størstedelen af CPU tiden går på at den venter på Ram. En hurtig CPU med langsomme ram ville derfor aldrig køre godt.

SSD vil du mærke som nævnt når du starter programmer, samt også når du eksempelvis loader samples ind i dit program. Grunden til at dette tager tid er netop at du skal læse indhold fra harddisk over på dine Ram, og her vil SSD give en voldsom forskel. Men SSD er virkelig lækkert at arbejde med, så det kan bestemt anbefales. Det skal dog siges at du nok skal være en lille smule mere omhyggelig med backup, da SSD bare ikke er lige så stabilt som en normal harddisk, og det hænder altså stadig at de pludselig kan finde på at slette data.
________________________________
http://soundcloud.com/abel-spandabel
http://www.myspace.com/mortenbirk
________________________________

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Okey. Tak for de mange svar.
Jeg er blevet klogere ihvert fald. Jeg tror jeg snupper en samsung 830 eller 840 pro. Det er vel mest read-kræfter man bruger i det daglige?? At kunne skrive hurtigt til disken er vel kun hvis man flytter en masse store filer rundt på computeren eller?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Birk skrev:En hurtig CPU med langsomme ram ville derfor aldrig køre godt.
På moderne computere er rammens hastighed næsten altid afstemt med CPU'en, så man alligevel ikke kan matche langsommere ram op mod en hurtigere CPU, så det er næsten aldrig problemet. Meget ram er rigtig godt når man arbejder med f.eks. audio og video.
nkholst skrev:Jeg tror jeg snupper en samsung 830 eller 840 pro.
Samsung 830 og 840 pro er de mest roste og populære SSD diske i øjeblikket -dem går du ikke fejl af.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Er der nogen der handler billigt udenlands mht ssd og computer?

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

Hvis du køber en SSD til din mac, så skal du overveje at enable TRIM på den (følg evt. guiden her: http://digitaldj.net/2011/07/21/trim-enabler-for-lion/) - dog på eget ansvar :) Jeg er ikke ekspert på området, men blev blot anbefalet at gøre det af folk herinde samt real-life nørdevenner, og det virkede for mig!
Jeg har i øvrigt også købt samsung 830s for et par måneder siden og er meget tilfreds med den i min mac pro!

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Og hvad er det trim gør?

Default avatar
stig
Medlem
Indlæg: 231
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM
Det korte af det lange er, som jeg forstår det, at din SSD bliver langsommere og langsommere pga. en anderledes garbage collection, hvis TRIM ikke er enablet - og på en Mac er TRIM ikke enablet (det er det derimod på en PC) :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Mange af de nyere SSD diske er bedre til at håndtere TRIM og har det indbygget, så det er ikke et lige så stort problem som det var for nogle år siden. Jeg kørte i 2 år med min Kingston SSD uden at ha' TRIM slået til, og den kørte problemfrit.

Ellers kan man downloade dette tool, som enabler TRIM på din Mac: http://www.groths.org/?page_id=322

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Tak for alle jeres svar.
Hvis jeg erstattede mit dvd drev med et ssd via sata-adaptor og altså beholdte min nuværende harddisk, vil ssd så kunne læse data fra min hdd? Tanken er om jeg skal invistere i en lille ssd(evt. 128GB) hvis den kan læse og skrive på min nuværende hdd (750GB) og spare en del penge??

Håber det ertil at forstå.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du kan godt erstatte dit DVD drev med en SSD og så bruge begge diske, ja.

Men jeg vil anbefale dig at du installerer systemet på SSD disken -det er her du vinder på hastigheden.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Vil det sige at ssd kan læse og skrive til hdd lige så hurtigt som til sin egen disk? Altså jeg behøver kun os x installeret på ssd for at opnå optimal hastighed? 128gb ssd + 750gb hdd = 878gb ssd lagerplads?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Nej. SSD hastigheden får du kun på SSD disken. Den "gamle" HD vil stadig ha' sin egen "langsomme" hastighed.

I min iMac har jeg nogenlunde samme setup -en 256 GB SSD disk, som bliver brugt som systemdisk + programmer osv. Og så bruger jeg den "gamle" 1 TB HD som lager for diverse projekter, samples osv. Her er hastigheden ikke lige så vigtig.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Tak for alle svar.

Medlemsavatar
nkholst
Medlem
Indlæg: 223
Sted: Odense

Indlæg af nkholst »

Hvis jeg skifter dvd drev ud med ssd, så vil min bærbare vel tappe strøm fra begge drev sammentidig!?
Tænker måske det er en dårlig løsning så!!

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Indlæg: 1167
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

asle skrev:anbefalinger til SSD hardiske til en Mac Pro og en Mac Book Pro ?? og where to buy ?
Hey Asle, jeg har lige opgraderet min MacBook Pro (2009 unibody) med en Crucial 256GB M4, købt på amazon.co.uk til 138 pund Det er selvfølgelig kun en lille måneds tid den har været installeret, men det er et enormt løft i ydelsen!

@nkholst der er ikke nogle problemer ved at køre med den gamle hd monteret i dvd drevet, da det i mine erfaringer ikke giver et væsentligt større strømforbrug end hvis du havde en skive i drevet, du læser data fra.
:sweden:

Nyt svar