sløv pc -- pga Vista?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Sted: Valby ved Kbh

sløv pc -- pga Vista?

Indlæg af tomcat »

min mor købte en flot ny laptop Acer extensa 7220. Tror det var et års tid siden.
Forleden prøvede jeg den, fordi jeg skulel hhjælpe hende med med en bog, hun skriver på.
Kors hvor var den langsom.

Jeg ved ikke meget om Windows, men har da hørt lidt krog-brok over Vista. Og min mors laptop havde netop Vista installeret. Hun ved aldeles intet om den slags, og har bare købt efter nogen andre's anbefalinger.

Hvis det bare havde været en lille smule sløvhed, kunne det være ligemeget. Men den var Meget Langsom. Og selve maskinen virker okay, hardwaremæssigt.

Den her gamle hp laptop, jeg selv har, kører XP og fungerer MEGET bedre end min mors nye maskine.
Hun går ikke på nettet, skal egentlig bare bruge den til at skrive bøger og ordne billeder. Ingen tv, ingen video, ingen internet.

Er det en god idé, hvis jeg nedgraderer den til XP?
Kan man overhovedet det. Eller er XP for gammelt og kan ikke købes mere?

Jeg vil jo gerne gøre det nemmere for min mor...
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Sierra. Logic 10.4.4
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Siden den nu er leveret med Vista, kan du ikke nødvendigvis regne med at der findes XP drivere til dens hardware. Det vil muligvis være smartere at finde en pålidelig tutorial i windows vista optimering (google er din ven) og følge den. Min datters netbook med W7 bliv væsentligt mere snappy og kan f.eks. nu afspille video uden at hakke, efter jeg legede rundt i systemregistreringsdatabasen med en guide åbent i IE samtidig. Men det tog et par timer, hvor jeg ikke helt fattede alt hvad jeg foretog mig.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Kunne vi ikke få lidt specs på den computer? Jeg kunne nemlig godt forestille mig at det vil være en bedre idé at opgradere til Win7 i stedet for at gå tilbage til Win Xp, men vil gerne vide lidt mere om den før jeg kommer med sådan en anbefaling.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Som der bliver sagt er det en rigtig dårlig ide at nedgradere til XP, medmindre du ved hvad du laver. Og det bliver helt sikkert ikke nemmere for din mor!
Det kunne jo være noget så simpelt som en voldsom fragmenteret harddisk, et år uden defragmentering ville sløve alle computere helt vildt.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!

Medlemsavatar
SLL  
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Det lyder mystisk, at en ny PC leveres med gammelt Vista installeret. Personligt ville jeg opgradere til win 7 OEM "home basic" eller bedre "home premium". Win XP skal du ikke installere, det er for gammelt og ikke supporteret af MS. Tjek om den er fyldt med 3. parts software, sløv Internet security pakke eller noget andet resident software der gør den sløv. Vista er slem til, at bruge meget memory, og være lidt en tung dame at danse med, og hvis den ikke er udstyret med ret meget ram, så vil den sikkert swappe en del på disken, som muligvis kun er en 5400 disk.

SLL

gasolin
Medlem

Indlæg af gasolin »

Norton kan også sløve en computer, men det værste med vista er hvis man har en single core cpu og f.eks kun 1 gb ram så føles den sløv

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem

Indlæg af LarsRøv »

Fandt dette, da min søns pc med vista pludselig lavede samme finte:
TRY THIS

msconfig -> services -> hide all microsoft services -> uncheck these if
they exist: xaudio, vongo, stllsvr,roxmediad89, installdriver table
manager, cyberlink background, cyberlink task,

Then click on boot tab ->advanced options -> number of processors 2 ->
maximum memory.

Det virkede for mig!
Ellers er der disse:

If still doesnt work then may be something is wrong with your PREFETCH
folder in x:\Windows\Prefetch

I use System mechanic 8.xxx and it has an option of defragging such
files that windows loads on startup... Doing that once in a while keeps
boot time in check... try that one.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

tak skal I have.

Der er gået ged i noget her, så jeg har ingen internet forbindelse hjemme (og min mor har slet ingen).
Så der går nok noget tid, før jeg kommer frem til at afprøve diverse råd her fra tråden.

Tak indtil videre.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:Siden den nu er leveret med Vista, kan du ikke nødvendigvis regne med at der findes XP drivere til dens hardware. Det vil muligvis være smartere at finde en pålidelig tutorial i windows vista optimering (google er din ven) og følge den. Min datters netbook med W7 bliv væsentligt mere snappy og kan f.eks. nu afspille video uden at hakke, efter jeg legede rundt i systemregistreringsdatabasen med en guide åbent i IE samtidig. Men det tog et par timer, hvor jeg ikke helt fattede alt hvad jeg foretog mig.
hm, det vil jeg muligvis gøre, når jeg kommer lidt mere til hægterne. tak, david. jeg kan jo bare låne den hjem engang, hvor hun kan undvære den et par dage.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Wega skrev:Kunne vi ikke få lidt specs på den computer? Jeg kunne nemlig godt forestille mig at det vil være en bedre idé at opgradere til Win7 i stedet for at gå tilbage til Win Xp, men vil gerne vide lidt mere om den før jeg kommer med sådan en anbefaling.
nu var jeg lige ude hos hende idag:
den var i øvrigt ikke så ny som i min erindring; købt ca 2008.

Acer Extensa 7220
intel celeron dual core T1400
1,73 GHz
533MHz FSB hva er det
152 KB L2 cache (er det en beskrivelse af hvilken Ram-type?)
32-bit

masser af hd plads, 320 GB

Medlemsavatar
Wega
Medlem
Sted: Midtjylland

Indlæg af Wega »

Jeg kan da godt forstå hvis den er sløv med Vista den maskine der :D Nu står der selvfølgelig ikke hvor mange Gb RAM der er i den, men mit gæt er 2Gb hvis det skal passe nogenlunde med resten.

Win 7 er nok det syresystem jeg ville smide på den. Alternativt kunne en ældre XP også bruges, men som SLL påpeger så er der ikke support til den længere...

Har lige svaret på dine spørgsmål i quoten af din egen tekst.
tomcat skrev:nu var jeg lige ude hos hende idag:
den var i øvrigt ikke så ny som i min erindring; købt ca 2008.

Acer Extensa 7220
intel celeron dual core T1400
1,73 GHz
533MHz FSB hva er det * FSB= Front Side Bus. Det er hvor hurtigt den "bus" som transporterer data mellem RAM, CPU, chipset osv kører.
152 KB L2 cache (er det en beskrivelse af hvilken Ram-type?) * Det er en lille bitte hukommelse som er bygget ind i selve CPU'en, for at CPU'en kan gemme nogle addresser derinde, så den slipper for at skal helt ud til de almindelige RAM for at hente dem.
32-bit

masser af hd plads, 320 GB

Medlemsavatar
MrMusicDK
Medlem
Sted: Amager

Indlæg af MrMusicDK »

Jeg ville anbefale at du installerede CCleaner (gratis program) og brugte den tredje faneblad "tools" først.
Derinde kan du nemt slette programmer fuldstændigt.
Gennemgå listen af programmer med din mor, og slet det hun ikke bruger.
Derefter bruger du første faneblad "Cleaner" der sletter uønskede filer (midlertidige filer etc.)
Til sidst bruger du det andet faneblad "registry" der rydder ud i entries i registreringsdatabasen der ikke er brugt længere - Her får du også mulighed for at tage backup af registreringsdatabasen, hvis noget skulle gå galt (Jeg har brugt det mange år og har aldrig haft brug for en backup)

Jeg ville også hellere køre XP på den computer, men ved ikke om jeg ville ofre penge på den, da den jo trods alt er 4 år gammel.

Mvh Markus

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Wega skrev:Jeg kan da godt forstå hvis den er sløv med Vista den maskine der :D Nu står der selvfølgelig ikke hvor mange Gb RAM der er i den, men mit gæt er 2Gb hvis det skal passe nogenlunde med resten.

Win 7 er nok det syresystem jeg ville smide på den.
ups, ja du har ret, der er 2GB ram i den.

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

MrMusicDK skrev:Jeg ville anbefale at du installerede CCleaner (gratis program) og brugte den tredje faneblad "tools" først.
Derinde kan du nemt slette programmer fuldstændigt.
Gennemgå listen af programmer med din mor, og slet det hun ikke bruger.
Derefter bruger du første faneblad "Cleaner" der sletter uønskede filer (midlertidige filer etc.)
Til sidst bruger du det andet faneblad "registry" der rydder ud i entries i registreringsdatabasen der ikke er brugt længere - Her får du også mulighed for at tage backup af registreringsdatabasen, hvis noget skulle gå galt (Jeg har brugt det mange år og har aldrig haft brug for en backup)
okay, det er lidt vovet for mig. Men bare jeg checker, at al vigtig data er backed up. Så det er nok det jeg vil gøre, .. forsøge de forskelllige råd fra tråden. Se om jeg kan gøre maskinen lidt slankere.

Hvis jeg sætter noget tid af til det, er der sikkert flere tips til Vista optimering andre steder på nettet.

tak for tips, mænd :)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

LarsRøv skrev:Fandt dette, da min søns pc med vista pludselig lavede samme finte:
TRY THIS

msconfig -> services -> hide all microsoft services -> uncheck these if
they exist: xaudio, vongo, stllsvr,roxmediad89, installdriver table
manager, cyberlink background, cyberlink task,

Then click on boot tab ->advanced options -> number of processors 2 ->
maximum memory.

Det virkede for mig!
Ellers er der disse:

If still doesnt work then may be something is wrong with your PREFETCH
folder in x:\Windows\Prefetch

I use System mechanic 8.xxx and it has an option of defragging such
files that windows loads on startup... Doing that once in a while keeps
boot time in check... try that one.
er det en opskrift til, hvis nu kun den ene af to processorer bruges -- så får opskriften den til at også bruge den anden, eller hvad.

Okay, vil prøve det.

tak

Medlemsavatar
keen
Medlem
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Det er nu heller ikke den hurtigste bærbare computer hun har, hvis den er købt fra ny for kun 1 år siden, så har den i hvert fald været rigtig billig. Oven i det er Windows Vista ikke særlig ressourcevenligt i forhold til XP og Windows 7, men det burde da kunne fungere ganske hæderligt. Før du kaster dig over registreringsdatabasen og tweaks du ikke selv helt forstår, så har jeg et par helt konkrete tips:

1. Afinstallere ligegyldige programmer, her kan jeg mistænke der er en del pre-installerede programmer fra HP der ikke er til nogen nytte.
2. Luk sidebar og sikre den ikke starter op igen. Totalt spild af (sparsommelige) ressourcer.
3. Sikre at den kører Vista SP1 som minimum, da hastigheden blev forbedret lidt efter første SP.
4. Kontroller "MSCONFIG" > "Startup" efter hvilke programmer der starter med computeren, for at deaktivere alt ligegyldigt.
5. Overvej hvilken antivirus der benyttes. Microsoft Security Essentials er eksempelvist MEGET sødere ved ressourcerne end Symantec og de fleste andre der gerne er pre-installerede.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

keen skrev:Det er nu heller ikke den hurtigste bærbare computer hun har, hvis den er købt fra ny for kun 1 år siden
ajm, det var også min erindring der var galt på den. Den viste sig at være købt ca 2008.

Tak for dine råd.
Dem (og de andre råd her fra tråden) vil jeg implementere en dag forhåbentlig i næste uge, når jeg kan låne maskinen med hjem.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem

Indlæg af LarsRøv »

tomcat skrev:er det en opskrift til, hvis nu kun den ene af to processorer bruges -- så får opskriften den til at også bruge den anden, eller hvad.

Okay, vil prøve det.

tak
Jeps præcis, den skal selvfølgelig sættes til det højeste. (hvis der er 4 kerner skal den stå på 4 osv.) I taskmanager kan du tjekke hvor mange der kører, under "performance/ ydelse", hvis de alle kører behøver du sådan set ikke at gøre noget.

Alle "Roxio" programmer ville jeg afinstallere, de sløver helt vildt.
CCleaner er godt råd. Bare lad vær med at brug det i blinde, så er der ikke noget skræmmende ved det.

Thegenni
Medlem

Indlæg af Thegenni »

Det plejer ikke at fiungere særlig godt at nedgrader til xp, desuden vil det heller ikke have den store hjælp p en langsom computer. Jeg vil give andre ret i, at vista er en dårlig version af windows, men du kan sagtens få din computer til at køre hurtigt, ligesom andre versioner af windows. Det er ikke i vista fejlen ligger, men nok de ting der starter op med maskinen og tjenester som ligger i baggrunden.

Hvis du leder efter en guide, så er her en som jeg kan anbefale, da jeg selv har skrevet den:
langsom computer

Ja, og hold dig fra det Prefetch... nu ahr jeg selv lavet rigtig mange computere, og det har ALDRIG været problemet.....
Så afinstallere og ryd op i dyret ;-)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

årh, sejt :)

Glæder mig efterhånden. Alle de råd her i tråden, der skal prøves/implementeres. Nu får jeg snart tid...

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator

Indlæg af tomcat »

Thegenni skrev: vista er en dårlig version af windows, men du kan sagtens få din computer til at køre hurtigt

Hvis du leder efter en guide, så er her en som jeg kan anbefale, da jeg selv har skrevet den:
langsom computer
Nu har min mor ENDELIG lavet sin bog færdig, og dermed givet mig tilladelse til at låne hendes maskine med hjem.. sidder nu og skal til at igang med at forsøge at rense ud i den .. men linket virker ikke længere ..?

Nyt svar