Hvilken Ekstern Harddisk skal jeg vælge for min Backup

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
SoundPipe
Medlem

Hvilken Ekstern Harddisk skal jeg vælge for min Backup

Indlæg af SoundPipe »

Der er nu gået 2 år siden jeg købte min Imac og det fungere helt perferkt.
Jeg har stedigvæk ikke lavet en backup endnu af min logic pro 9, plugins og samples, derfor vil jeg gerne ved hvilke eksternharddisk jeg skal købe.
Jeg havde tænkte mig at købe en Lacie 1tb rugged hard disk. Hvad siger i which one to go for ? :-)
prisen må max være på 1500-1600 kr.

Medlemsavatar
Ignatius
Medlem
Sted: Århus

Indlæg af Ignatius »

Jeg har en Western Digital Elements som jeg er ret glad for. Den fylder ikke meget og er lydløs.

http://www.edbpriser.dk/Search/Products ... sk%7c16%24

http://www.pricerunner.dk/pl/36-2570498 ... ign-Priser
"To you Chris Nolan's Batman trilogy was 3 movies. To me it was 11 years of my life..." - Hans Zimmer

Medlemsavatar
Højhus
Medlem
Sted: Herning

Indlæg af Højhus »

Jeg har valgt en Western Digital Studio der kører raid 1. Når først har prøvet 1 gang at en disk brænder af, så syntes man ikke at det er sjovt.
www.bricksite.com/brugtudstyr - brugt og nyt udstyr fra udlejningsfirma sælges.

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Jeg har privat både en lille 320Gb Rugged og har i forrige uge købt mig en laCie 2Tb Porsche. Min Rugged er til mine samples osv. og sidder på min MacBook Pro via FW800. Den har jeg før i tiden også bare ladet æde mine Timemachine back-ups.
Nu ville jeg så gerne have en mere alsidig løsning og købte den noget større LaCie Porsche 2TB. Den er installeret på min Airport Extreme base station, hvor den er partitioneret til at indeholde div. Billeder og Film som jeg tilgår/streamer til mine iOs enheder (iPad, Apple TV osv.) En af partitionerne er så til Back-Up og det første back-up jeg lavede, var mens den var på MBP'en via USB, det gør det lidt hurtigere end via WiFi indledningsvist.

Jeg er klart en varm fortaler for LaCie, da jeg har ejet og ejer en del af deres diske og for min del, har de eneste problemer været de eksterne strømforsyninger der har stået af på mine 3stk D2 diske. Ellers har det været smooth sailing.
:sweden:

Default avatar
SoundPipe
Medlem

Indlæg af SoundPipe »

Ignatius skrev:Jeg har en Western Digital Elements som jeg er ret glad for. Den fylder ikke meget og er lydløs.

http://www.edbpriser.dk/Search/Products ... sk%7c16%24

http://www.pricerunner.dk/pl/36-2570498 ... ign-Priser
Den ser der meget fornuftigt ud for prisen :-)
Jeg vil nok brug lidt mere tid på at læse Reviews om den.
Tak for hjælpen :)
Højhus skrev:Jeg har valgt en Western Digital Studio der kører raid 1. Når først har prøvet 1 gang at en disk brænder af, så syntes man ikke at det er sjovt.
Western Digital 2TB My for Mac 1490 kr hos Apple, not so bad :-P
Men når du siger at den kører på din raid system mener du så at denne harddisk holder ikke i så lang tid? :|

Furland skrev:Jeg har privat både en lille 320Gb Rugged og har i forrige uge købt mig en laCie 2Tb Porsche. Min Rugged er til mine samples osv. og sidder på min MacBook Pro via FW800. Den har jeg før i tiden også bare ladet æde mine Timemachine back-ups.
Min plan er at min første ekstern harddisk skal bruges til at lave en hel back for min system. Efter noget tid så vil jeg købe Raid system hvor så jeg bruger den anden harddisk til min samples. :)

Furland skrev:Jeg er klart en varm fortaler for LaCie, da jeg har ejet og ejer en del af deres diske og for min del, har de eneste problemer været de eksterne strømforsyninger der har stået af på mine 3stk D2 diske. Ellers har det været smooth sailing.
Jeg har hørt folk som er ret utilfreds med Lacie harddisk, hvor folk mener de brænder ned efter feks 6 måneder eller 1 1/2 år :|

Medlemsavatar
Højhus
Medlem

Indlæg af Højhus »

Jeg tror ikke at du har forstået hvad et raid system er.

Med 2 diske kan du køre raid på 2 måder, hvis vi tager udgangspunkt i my book disken med 2 stk 1 TB diske kan du lave følgende.

Raid 0 - Denne version er god til video redigering da den deler dataer ud på begge diske, så den kan gemme hurtigere og hente data meget hurtigere.
Ulempen er at hvis den ene disk dør, så mister man alle data.
Ved raid 0 vil man have 2 TB plads.

Raid 1 - Denne version er god hvis man, som jeg, gerne vil sikre sine data, så i tilfælde af at den ene disk brænder af har man stadig sine data og kan blot udskifte den døde disk og systemet finder selv ud af at lave backup af dataerne.
Ved raid 1 gemmer man med samme hastighed som ved en 1 alm disk, men man henter data lidt hurtigere.
Man har dog kun 1 TB plads selvom der er 2 diske i.

Jeg har prøvet flere gange at harddiske brænder af, specielt eksterne der bliver flyttet meget.
Usb nøgler er også noget utilregneligt lort.

Så hvis det er alt dit musik du skal gemme, vil jeg klart anbefale en disk der kan køre Raid 1

Default avatar
garcia
Medlem
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Er der en grund til at ingen af jer bruger Time Machine?
Deaktiveret

Medlemsavatar
Højhus
Medlem

Indlæg af Højhus »

garcia skrev:Er der en grund til at ingen af jer bruger Time Machine?
Time machine er fin, problemet er at hvis man bruger Apples time capsule, har du stadig kun 1 disk som backup, så hvis den dør er man igen f*cked.

Default avatar
SoundPipe
Medlem

Indlæg af SoundPipe »

Højhus skrev:Raid 1 - Denne version er god hvis man, som jeg, gerne vil sikre sine data, så i tilfælde af at den ene disk brænder af har man stadig sine data og kan blot udskifte den døde disk og systemet finder selv ud af at lave backup af dataerne.
Ved raid 1 gemmer man med samme hastighed som ved en 1 alm disk, men man henter data lidt hurtigere.
Man har dog kun 1 TB plads selvom der er 2 diske i.

Jeg har prøvet flere gange at harddiske brænder af, specielt eksterne der bliver flyttet meget.
Usb nøgler er også noget utilregneligt lort.

Så hvis det er alt dit musik du skal gemme, vil jeg klart anbefale en disk der kan køre Raid 1
Jeg vil self gerne have raid1 system. men med sådan en som Western Digital My book det er jo kun til mac og det synes jeg er ikke så godt da jeg både kører på mac og windows. Men jeg synes også at Raid system kan ligepluslig blive alt for dyrt (hvor jeg nu har bare brug for en god ekstern harddisk for min samples og logic pro program, plugins og nogle andre vigtig filer). Men hvad er prisenpå sådan en Raid1 system?
Hvad er forskellen på en My book for mac og my book for studio?

Jeg havde lige et sidste spørgmål med at du hvor du skrev at nogle af din harddisk blev brændt at. var de også Western Digital harddisk??

Medlemsavatar
Højhus
Medlem

Indlæg af Højhus »

Det koster selvfølgelig mere at lave raid system da man skal bruge flere harddiske.

WD My Book Studio kan køre på både windows og mac.

2 TB versionen koster ca. 1.500,-

Edbpriser

Dog har du jo "kun" 1 TB plads hvis du kører raid 1.

Jeg har prøvet flere forskellige mærker der er brændt af og kan ikke sige at nogen er være end andre.
Western Digital har jeg haft rigtig gode erfaringer med.

Medlemsavatar
Furland
Forum Donator
Sted: Far, far away hinsidan

Indlæg af Furland »

Jo jo, der er da nogle som har problemer med deres LaCie produkter og som jeg skrev har jeg også selv måtte skifte 4 eksterne strømforsyninger uden for garanti, men kigger jeg på diskene, har der været nul problemer for mig.

For tiden har jeg gang i 1 320Gb Rugged / 1Tb Neil Poulton FW / 3stk. 320-500Gb D2 / 1 320Gb USB model ukendt og min Porsche. De ældste er 7 år og fungerer upåklageligt, dog anvendes de kun til billedarbejde i Photoshop så måske workload er mindre end hvis det var audio.
:sweden:

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Jeg skal også til at købe en ekstern harddisk, som skal bruges til backup af mine Cubase projekter.

Jeg tænker evt. at købe en WD My Passport WDBBEP0010BSL 1 TB:
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.p ... 332&type=0

Nu er jeg ikke lige computernørd og har derfor ikke meget forstand på, hvad der er godt og skidt at købe. Men hvad mener i andre om denne harddisk? Vil den være god til formålet? Jeg vil gerne have, at kvaliteten på det jeg køber er i orden.

(Jeg kører med Windows 7 og Cubase 6).

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg bruger en ekstern disk til Time Machine, og ved siden af det laver jeg online backup via www.crashplan.com til 6$ om måneden. Det fede ved begge løsninger er at de kører og opdaterer filændringer i baggrunden. Og så har jeg to løsninger samtidigt, så hvis f.eks. min eksterner disk fejler, så kan jeg hente data fra crashplan serveren i stedet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
keen
Medlem
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hvis der kun er tale om en ekstern harddisk til backup, så vil det i mine øjne være overkill med et RAID setup. Så skal både ens egen harddisk og den eksterne brænde af samtidig, før RAID-systemet har sin berettigelse.

Så er pengene noget bedre investeret i en billig ekstern disk (backup af én maskine er ikke nogen krævende opgave), samt et bruger hos CrashPlan. Så vil jeg mene man er bedre sikret. Den første CrashPlan backup kan dog forventes at tage rigtig lang tid. Herefter fungerer det dog fremragende.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Både hjemme og i studiet bruger jeg 1 TB WD Passports via USB. De er små, lydløse og pæne, og ingen af de tre jeg ejer har kørt andet end upåklageligt sammen med Time Machine.

Den ene har stået tændt siden sidste år uden at være slukket, sammen med min iMac. En WD Passport disk på 1TB koster ca. 650 kr.

Mit råd er, at du køber dobbelt så meget plads, som du tror du har brug for ;-)

LaCie har jeg ødelagt mange af, men LaCie bruger jo indmad fra både Seagate og WD, så who knows.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator

Indlæg af Mr. Soundman »

Der er nogle af jer der nævner Time Machine.... Hvad er Time Machine?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist

Indlæg af Holger »

Time Machine er det indbyggede backupsystem i Mac OS X, som blot kræver to klik at sætte op.

Default avatar
stig
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af stig »

david mondrup skrev:Jeg bruger en ekstern disk til Time Machine, og ved siden af det laver jeg online backup via http://www.crashplan.com til 6$ om måneden. Det fede ved begge løsninger er at de kører og opdaterer filændringer i baggrunden. Og så har jeg to løsninger samtidigt, så hvis f.eks. min eksterner disk fejler, så kan jeg hente data fra crashplan serveren i stedet.
Jeg bruger samme setup - en ekstern WD 2tb harddisk til Time Machine, og så online backup hos Crashplan af alt bortset fra Time Machine-disken.

Nyt svar