Jeg kan ikke huske hvordan den lyder (og jeg gider ikke lytte nu.....). Men altså, har du en rumklang? Har du en pitch shifter? Så er det ganske ligetil at lave noget lignende shimmer rumklang.tomcat skrev: lør 7. okt 2023 18:49Eiij, lækre demo-lyde –– og så er den windows-onlyChristoffer I. N. skrev: man 11. sep 2023 02:24 Linda Audio Stargazer shimmer rumklang - Windows VST2 og VST3 32 & 64 bit:
https://lindaaudio.blogspot.com/2023/09/stargazer.html
En demo:
![]()
Du har en tør lydkilde, guitar, vokal, synth, whatever.
Send denne lydkilde til 2 effekt-spor:
1 spor med en rumklang
1 spor med en pitch shifter
Sporet med pitch shifteren vil du ikke høre det direkte output fra, men den skal sende til rumklangen.
Har din pitch shifter en "regen"/feedback/lignende knap, som giver den her pitch feedback klang, så kan du gøre brug af det, da det vil minde lidt om feedback kontrollen i dedikerede shimmer reverb plugins (valhallashimmer m.fl.)
Er du glad for lyden af eksempelvis både 1 oktav op og 1 oktav ned i shimmer rumklange, så lav 2 sends med pitch shiftere, og pitch den ene op og den anden ned...
Oktav hoppet må være populært fordi det i udgangspunktet altid vil passe ind med noget tonalt, hvorimod sådan mere skæve pitches som +1, +3, +4, +9, +14 osv. kan være mere tricky. Jeg er personligt mest fan af +7, og så bruger jeg iøvrigt ikke det her feedback/regen. Jeg bruger oftest U-He Uhbik G granular pitch shifter, som også kan spille grains baglæns og andet sjovt, men altså, i første omgang, bare find en pitch shifter. Den behøver absolut ikke være verdens mest hifi, men det hjælper på tingene hvis den pitcher nogenlunde korrekt..