Indspilning på Digi 002

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem
Sted: Randers

Indspilning på Digi 002

Indlæg af Thomas K. Nielsen »

Hej

Har nu efterhånden prøvet alt når jeg skal indspille på digi002..
Får fint signal ind fra forstærkeren (som er mic'et op). Men syntes at lyden bliver meget tynd når jeg så afspiller den i PT 7.1..!!!!!
Kan desværre ikke få varmen med fra forstærkeren..
Nogle som ved hvad man kan gøre for at få den med???

Har prøvet at skrue en god del op (syntes mine naboer også), men desværre.. meget tynd lyd....

Kan lige sige.. køre signalet således > Guitar > pedaler > forstærker (bassman '59) > DIGI002 > PT V7.1

mvh
Thomas K

Medlemsavatar
Martin Frederiksen
Medlem
Sted: Odense

Indlæg af Martin Frederiksen »

Hvad har du af mic foran forstærkeren ?
Venlig hilsen
Martin Almind // Producer & Sangskriver
https://www.facebook.com/MartinAlmindMusic

Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem

Hej

Der har jeg en Shure SM57

Medlemsavatar
Mark Norup
Medlem

Indlæg af Mark Norup »

Har du flere enheder i din forstærker, hvis ja.. så mic begge op... lod evt et mic kabel til begge mic's men så det ender i et stik, som du plugger i 002... derved er chancen for phase reduceret væsenligt... Men experimenter meget med hvordan mic'en ståår foran forstærkeren.. det kan gør en verden til forskel at vinkle den bare lidt anderledes...

Nu skal det os lige siges at 002'erens preamps/convetere ik ligee er de allerfedeste i verden :) meen man altså snildt få ok GT lyd ind..

Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem

ja.. jeg har flere enheder i.. har 4*10" ( eller er det 12)..
Men så vil du have man skal mic'e den op med 2 mikrofoner??

Syntes desværre også jeg har lidt svært ved at få ordentlig knald på signalet ind i digi002...
Kan man smide en preamp foran forstærkeren ??

Medlemsavatar
Stylophone
Medlem
Sted: Randers, Denmark

Indlæg af Stylophone »

1: Du har ikke lowcut på dine kanaler, vel?

2:Mener du kan stille dine inputs "styrke", inde i protools - Du har en valgmulighed mellem +4 elle -10 db - Prøv at stille din mikrofon kanal til det den IKKE står på, og se om det ændrer noget - Send en PM eller en mail, hvis der er flere spørgsmål

/HC
H.C. Röder - http://www.hcrstudio.hcroeder.dk - http://www.hcroeder.dk - http://www.myspace.com/hcroeder - http://www.stylophone.dk

| MBP 15" 2.4 ghz - 2 gb ram | Mac Pro 2 x 2.66 ghz - 3 gb ram |
| Digidesign HD|2 m. 192 |
| Logic Studio 8 | Protools HD 8.0.3 |

Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem

Hmmm
har nu prøvet at rode lidt rundt i pro tools.. men kan desværre ikke finde den funktion, hvor man kan gaine sit input signal yderligere.!!
Nogle som lige ved hvor den funktion ligger..
Kan snart ikke undvære lyden fra forstærkeren *GG*

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg vil godt lige advare mod både at sætte mics foran flere enheder i samme position og jeg vil i særdeleshed advare mod at smide flere mics på samme kabel!! :!: Jeg ved ikke hvilken røverhule det trick er opfundet i, men du halverer altså den mikrofonimpedans som mic inputtet ser ved at sætte to mics i samme input. Don't do it!

Du skal lige starte med at tjekke at den enhed du sætter micen foran rent faktisk også spiller. Den KAN jo være stået af og så er der ikke meget saft i det du optager. :wink:

Dernæst er der 3 ting du bør vide/kende. Den ene er at det du hører når du sidder foran ampen er både amp og lokale, og du kan ikke stole på at det du hører rent faktisk også er dét der transmitteres gennem mikrofonen. Det andet og tredie er 2 micopsætninger du kan prøve som i reglen bare virker:

1.
Billede

2.
Billede

Den første synes jeg fungerer godt hvis det er én fed mic. Nummer to bliver selvfølgelig også bedre jo bedre mics man bruger, men jeg synes f.eks. at SM57 er lidt "harsk" til mig og der giver det et rigtig godt resultat at mice op sådan. Det udfaser nemlig lige akkurat de harske frekvenser og giver rigtig meget krop. Niveauet skal som udgangspunkt være det samme på de to mics. Start dér og eksperimenter dig frem til det du kan li'.

Måske vil noget tredie være lige dig, men her har du i hver tfald et godt udgangspunkt. :)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Stylophone
Medlem
Sted: Randers, Denmark

Indlæg af Stylophone »

Tror umiddelbart ikke der er tale om 2 mics i samme input - Det har jeg i hvert fald ikke opfanget

/HC
H.C. Röder - http://www.hcrstudio.hcroeder.dk - http://www.hcroeder.dk - http://www.myspace.com/hcroeder - http://www.stylophone.dk

| MBP 15" 2.4 ghz - 2 gb ram | Mac Pro 2 x 2.66 ghz - 3 gb ram |
| Digidesign HD|2 m. 192 |
| Logic Studio 8 | Protools HD 8.0.3 |

Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem

Hej

Nej.. jeg har kun mic'et op med 1 mikrofon. Ligesom når man nu er ude og spille..
Men tænker på, om det er en pre-amp jeg har brug for, for netop at forstærke signalet "hårdt nok", så jeg kan få varmen fra forstærkeren med...

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Som udgangspunkt burde du efter min overbevisning kunne få en fin lyd med en 57'er og din 002, så lad være med at sus ud og køb noget før du har udnyttet det eksisterende maksimalt.

Det der efter min erfaring ofte er et problem, er at man har vænnet sig til rumlyden af forstærkeren. Har du prøvet at lytte med øret direkte ud for højtaleren? Ofte stiller man jo amp'en på gulvet og spiller sig selv ind i knæene. Start med at lytte til forstærkeren som den rent faktisk lyder. I den forbindelse kunne man også spørge til om forstærkeren er i orden? Sovtek/kina rør giver tynd og livløs lyd!

Noget andet er mikrofonplaceringen. En 57'er placeret direkte ind i centret af en 10" enhed på en fender amp lyder aldrig godt. Prøv at rykke mikrofonen ud i siden af højtaleren, prøv at vinkle den. Prøv i det hele taget at eksperimentere med placering.

Endelig kan du evt. prøve en anden mikrofon, f.eks. md-421 den lyder meget "varmere" og "blødere" end 57'eren.

Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem

Den måde jeg har placeret tingene på er således.
57'eren står direkte foran den ene af de 4 stk. 10" tommere jeg har i min bassman.
Selve lyden gennem forstærkeren er dejlig rund og varm.. men når jeg så lytter til lyden i PT, så er den slet ikke ret høj, og varmen er væk.
men måske prøve at smide en anden mikrofon foran amp'en..

Jeg ved at forstærkeren er 100% ok..:)... heldigvis :)

men må lige prøve at rykke rundt på den..

Men vil sige det største problem lige pt er, at jeg simpelthen ikke får nok kraft ind i digi002..
Selvom mine inputs i protools ligger lidt over ½ delen, når man ser hvor højt signalet er, så er det stadivæk meget lavt, når jeg så skal lytte det af..

Medlemsavatar
beetlebum
Medlem
Sted: Aarhus

Indlæg af beetlebum »

Thomas K. Nielsen skrev:Den måde jeg har placeret tingene på er således.
57'eren står direkte foran den ene af de 4 stk. 10" tommere jeg har i min bassman.
Som sagt så kan man sagtens placere en mikrofon så det lyder dårligt, specielt hvis den peger direkte på conen. Så prøv lige at eksperimenter med det.
Thomas K. Nielsen skrev:
Selve lyden gennem forstærkeren er dejlig rund og varm.. men når jeg så lytter til lyden i PT, så er den slet ikke ret høj, og varmen er væk.
men måske prøve at smide en anden mikrofon foran amp'en..

Jeg ved at forstærkeren er 100% ok..:)... heldigvis :)
Og du lytter i samme vinkel som mikrofonen? Jeg siger det bare fordi jeg af egen erfaring ved at der er kæmpe forskel.
Thomas K. Nielsen skrev:
men må lige prøve at rykke rundt på den..

Men vil sige det største problem lige pt er, at jeg simpelthen ikke får nok kraft ind i digi002..
Selvom mine inputs i protools ligger lidt over ½ delen, når man ser hvor højt signalet er, så er det stadivæk meget lavt, når jeg så skal lytte det af..
Altså afspilninger skulle jo gerne peake som når du indspiller, gør de ikke det? Hvis begge dele bare er lavt kan du så ikke bare gaine inputtet mere? Hvis de ligger over ½ på peakmeteret skulle det da gerne være rigeligt højt, kan du ikke bare skrue op? Hvad har du kørende på de andre spor siden guitaren er lavere?

Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem

hej

Har nu lige kigget lidt på, hvordan man "gain" knap på digi002 står.. og den er næsten helt i bund. Dvs den står på fuld gain, og selv når den står der, så er mit signal stadigvæk svagt..
En SM57 er vel ikke en Phantom Power mic ???.. mener jeg nemlig ikke.. og har heller ikke slået det til i digi002..

Men vil lige senere idag, prøve at rykke rundt på mikrofonen, for at se om jeg kan få noget bedre signal ind..

Det som kører udover guitaren.. Er Xpand med nogle strygere og Stylus RMX med trommerne.

Må sige... fatter det slet ikke *GG*

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Prøv lige at lave denne her test... Tag mikrofonen og optag nogen af din egen stemme, hvis den også er lav og tynd, så er der noget galt. Du skriver at gain knappen næsten er i bund??? skal den ikke være i top inde i selv programet? I det hele taget burde det bare være plug n play. Hvilke kanal har du sat mikrofonen til?

Før i tiden plejede jeg at have lige modsatte prob. Min lyd var for boomy hehe.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Thomas K. Nielsen
Medlem

mmmm..
fandt ud af noget.. efter jeg er begyndt at vinkle og rykke mikrofonen noget ud fra forstærkeren er jeg begyndt at få mere lyd på.
Tror måske den har stået for tæt på..
Men tak for rådene... bruger nu meget det med at vinkle mikrofonen..

men overvejer måske at købe en membran mikrofon... Blot for at se om lyden bliver bedre??..

Nyt svar