Cubase - Reverb/fx ind/ud??

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Muffi
Medlem
Sted: København

Cubase - Reverb/fx ind/ud??

Indlæg af Muffi »

Hey!

Hvis jeg nu f.eks. har et meget langt reverb, og et beat, hvor lilletrommeslaget skal køre en enkelt gang igennem reverb, men beatet skal fortsætte "ovenpå", mens reverbet fader ud. Hvordan er det nu lige man skal skrue sine "inserts" sammen (i cubase 4) for at det kan lade sig gøre? Har lært det engang, men har desværre glemt det. Hjælp?

/Muffi

Medlemsavatar
j79
Medlem
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Hvis jeg har forstået dig ret kan du gøre det ved at sætte reverben på en bus, og automate send'et til bussen...

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

klip lille trommen ud og læg den på et andet spor. Læg reverb på dette spor.

Så simpelt er det.

Du kan også automatisere en bus reverb som det bliver sagt, men jeg ville helt klart foretrække den første måde.. Det er meget lettere

Venligst Dr Tolle

Medlemsavatar
Muffi
Medlem

Indlæg af Muffi »

dr_tolle skrev:klip lille trommen ud og læg den på et andet spor. Læg reverb på dette spor.

Så simpelt er det.

Du kan også automatisere en bus reverb som det bliver sagt, men jeg ville helt klart foretrække den første måde.. Det er meget lettere

Venligst Dr Tolle

Det er det med at putte skidtet på et andet spor jeg plejer at gøre, men det er det med bus, som jeg gerne vil kunne finde ud af. Hvordan gør man? (Bruger Cubase 4)

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem

Indlæg af dr_tolle »

1. opret et fx-spor
2. insæt en reverb på fx spor og sæt den til 100procent wet.
3. vælg det spor der skal automatiseres
4. åben autoamtiserings området. Slå "r" til, og klik der hvor der står volume. i bunden står der more. Vælg det !
5. Nu vil du kunne vælge "send"
6. Herpå kan du tegne din automatisering ind.

venligst Dr Tolle :-)

Medlemsavatar
Muffi
Medlem

Indlæg af Muffi »

Ok, efter mange timers frustration fandt jeg så frem til hvordan det sku gøres, mange tusind tak til Dr. Trolle for hjælpen, det er noget jeg virkelig har forsøgt at genskabe i min hukommelse mange gange!!

Lige et bonusspørgsmål: Som jeg forstår det, skal jeg sætte wet til 100% for at undgå at øge volumen. Jeg kan imidlertid ikke høre med det blotte øre, at volumen forøges ved lavere wet. Er der nogen der har en teknisk forklaring på hvad der sker hvis ikke wet er 100%? Og er der noget jeg bør vide mht dry i denne sammenhæng også?

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Muffi skrev:Er der nogen der har en teknisk forklaring på hvad der sker hvis ikke wet er 100%? Og er der noget jeg bør vide mht dry i denne sammenhæng også?
Ja, det er meget enkelt. Hvis ikke du kører med 100% wet på et sendt, så får du jo noget af det originale signal med - dog med en anelse forsinkelse, hvilket vil give dig fase problemer. Du skal kun køre med under 100% wet hvis du bruger din effekt som insert.
Download min (1400 siders) SEO bog i den fulde version - [url=http://www.demib.dk/download-gratis-seo-bog/]helt gratis her[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der vil dog ikke komme nogen egentlig forsinkelse eller faseproblemer når fuld PDC er slået til (i Logic Pro og tilsvarende i Cubase). Men det vil der med en hardware rumklang eller sequencere der ikke har PDC.

Medlemsavatar
deMib
SEO Guru
Sted: The World

Indlæg af deMib »

Men uanset faseproblemer eller ej, er der ikke rigtig nogen pointe i at køre med andet end 100% wet på et send. Du har jo allerede signal og effekt på hver sin fader :)
Download min (1400 siders) SEO bog i den fulde version - [url=http://www.demib.dk/download-gratis-seo-bog/]helt gratis her[/url]

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem

Indlæg af dr_tolle »

Muffi : selv tak - og der vist blevet svaret på hvorfor det skal være 100wet

Venligst Dr Tolle :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »