Mixing - Nybegynder

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
xANDREASx
Medlem
Sted: Aalborg & Aarhus

Mixing - Nybegynder

Indlæg af xANDREASx »

Jeg har gennem den sidste uges tid læst diverse artikler, set videoer etc. med mixing og mastering SAMT læst hvad Holger har skreven herinde, men jeg føler ikke helt, at jeg har fået den forståelse for, hvordan man skal gribe det an endnu. Derfor vil jeg gerne have nogle all - around tips herinde fra. Altså personlige præferencer for, hvordan i behander ting som kick, snares, synths, hvilke effekter i har på master channel osv.

- Andreas.

Medlemsavatar
RicoRadio
Medlem
Sted: Holbæk

Indlæg af RicoRadio »

Jeg tror ikke man bare kan læse nogle artikler eller se en masse videoer og så bare gøre det..
Man skal rode med det længe, erfarere en masse når man sidder og prøver og prøver.. Et problem opstår, og så kan man om det enkelte issue- spørge herinde- få tips til det, prøve det af- komme videre indtil et nyt problem opstår- spørge igen osv. osv.

Men vil da klart anbefale at få fat i nogle samples i god kvalitet som det første, jo mindre behandling jo bedre..
[size=85]Hvis ikke JEG kan, kan alle andre[/size]

Medlemsavatar
fjolle
Forum Donator
Sted: Amsterdam

Indlæg af fjolle »

xANDREASx skrev:Jeg har gennem den sidste uges tid læst diverse artikler, set videoer etc. med mixing og mastering SAMT læst hvad Holger har skreven herinde, men jeg føler ikke helt, at jeg har fået den forståelse for, hvordan man skal gribe det an endnu. Derfor vil jeg gerne have nogle all - around tips herinde fra. Altså personlige præferencer for, hvordan i behander ting som kick, snares, synths, hvilke effekter i har på master channel osv.

- Andreas.
Det vigtigste er, som RicoRadio siger, at få fingrene i skidtet. Der er ikke et mix der er ens. Altså jo, alle har vel en eller anden form for grund-setup, men hvilke ting der sidder hvor er bare en lille del af tingene. Hvad man gør med kick og snares det kommer jo helt an på hvilken lyd man er ude efter. Og det hjælper jo heller ikke noget hvis en siger "jeg smider kick, snare og andet percussion til samme kanal og så får det lidt comp og eq" hvis du ikke ved hvordan kompressoren og equalizeren skal indstilles. Og det kommer jo så an på lyden (og hvordan det lyder i forvejen). Hvis stortrommen er lige tung nok og clasher med bassen jamen så kunne man jo cutte lidt i en af dem, eller evt. bruge side-chain comp. Der er masser af ting der skal tages stilling til og mange måder at løse tingene på, og det er med til at gøre et mix unikt.

Kan anbefale denne her: http://www.amazon.co.uk/Mixing-Engineer ... 1598632515
Den giver et spark i den rigtige retning og kommer med nogle gode råd.

Og så er det ellers bare at gå i gang med at lege. Prøv dig frem og få det til at lyde godt. Brug evt. nogle numre du synes lyder godt som reference :)

Default avatar
metallica2

Indlæg af metallica2 »

Jeg går til noget der hedder "Studieteknik"

Der lærer du alt men det er heromkring grenaa - hvor bor du henne af? :-)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Der står Århus i mandens profil, så mon ikke......

Medlemsavatar
Nickness
Medlem

Indlæg af Nickness »

hmm.. Om man så lærte de rette teknikker, ville det ingen forskel gøre hvis ikke øret er i orden. Alle sidder jo med de samme plugins, og ved hvad de forskellige knapper gør. Men det er "hvornår" lyden er i skabet der gør forskellen fra den gode og den dårlige.. Så det handler om earfaring og det at blive ved..

En lille ting er måske at lave et spejlmix.

Tag en sang som minder meget om det du evt. roder med lige nu og læg den ind i et projekt. så kan du hele tiden mute og unmute og så prøve at komme så tæt på den som muligt..

Bare en tanke :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

metallica2 skrev:Jeg går til noget der hedder "Studieteknik"

Der lærer du alt men det er heromkring grenaa - hvor bor du henne af? :-)
Undervisning er nu ikke nogen skidt ide.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

hvis du har forstået det materiale du har været igennem, så skal du til at træne erfarings musklen.

Lav fks 100 mix af det samme track. For hvert mix påtager du dig så den opgave, at gå i dybden med en teknik ad gangen. På den måde kan du så observere, gå tilbage og lytte til dine mix, høre hvad virker, åbne den session, studere hvorfor at det virkede osv.

Igennem den process får du i sådanne grad også trænet øret, hvilket jo er dit ultimative arbejdsredskab. Og husk, når du læser artikler, så træner du ikke øret. Det vil sige, at uanset hvor mange artikler du læser, og hvor godt du forstår dem, så træner du stadig ikke dit øre, og bliver da på sin vis ikke bedre til at mixe.

Det som jeg pt lærer mest af, er at høre/arbejde med mix i forskellige miljøer. -
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
j79
Medlem
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

Min erfaring er også at det er godt at læse, men det er først når man får det omsat i hørbar praksis at man lærer noget af det.

Man har måske læst om en eller anden smart mix-teknik, men kan ikke rigtig få det til at fungere...men lige pludselig rammer du det rigtige, og der får jeg i hvert fald sådan en slags aha oplevelse "ahhh, det er det de mener!". Og har man først haft den ved man jo præcist hvad man skal lytte efter næste gang...og det er i virkeligheden det der er det vigtigste, at vide hvad man skal lytte efter.

Medlemsavatar
dr_tolle
Medlem
Sted: Bangkok

Indlæg af dr_tolle »

Nu er der vist ved at være svar nok - men dog lige et til.

Som david mondrup siger - Undervisning er en god ting.

Den bedste måde overhovedet at blive god på er at finde en kompetent underviser, og så ellers bare sidde og øve sig derhjemme. Så kan man ikke undgå at blive god.

Venligst Dr Tolle ;-)

Medlemsavatar
Mike Runner
Medlem
Sted: Hedehusene

Indlæg af Mike Runner »

xANDREASx skrev:Jeg har gennem den sidste uges tid læst diverse artikler, set videoer etc. med mixing og mastering SAMT læst hvad Holger har skreven herinde, men jeg føler ikke helt, at jeg har fået den forståelse for, hvordan man skal gribe det an endnu. Derfor vil jeg gerne have nogle all - around tips herinde fra. Altså personlige præferencer for, hvordan i behander ting som kick, snares, synths, hvilke effekter i har på master channel osv.

- Andreas.
Hey Andreas :)

Jeg kan tydeligt huske dengang jeg startede med, at interessere mig for lyd og mix-arbejde (f*ck - jeg lyder vildt gammel nu :shock: :wink: ). Jeg sad også trofast ved computeren, og støvsugede nettet for info om det ene og det andet. Ét eller andet sted søgte jeg vel egentlig en "facitliste", som kunne fortælle mig hvordan man gjorde dit og dat.

Som årene er gået, er det gået op for mig, at denne "facitliste" ikke er eksisterende !!!
Lyd og musik er en abstrakt størrelse !!!

Mit råd nr. 1 er, at du hurtigst muligt skal forsøge at indse ovenstående. Jeg laver fra tid til anden privat-undervisning i ting som mikrofon-placeringer, mix-teknik, live-lyd m.m., og HVER gang spørger mine elever mig om denne ”facitliste”. Og gang på gang må jeg forklare, at den ikke eksisterer.

Råd nr. 2. Få noget undervisning. Det vil være med til at kick-starte dig, og give dig nogle værktøjer og ikke mindst nogle ”ahaa”-oplevelser som du kan arbejde videre med.

I starten drejede jeg (sikkert lige som alle andre) rundt på alle knapper, for at finde ud af hvad der skete. Jeg satte alle mulige plug-ins på diverse spor, for det havde jeg jo læst mig frem til at ”det er sådan man gør”. Jeg var også af den overbevisning, at jeg bare lige skulle have noget bedre gear, så skulle det hele nok blive top-dollar.

I dag sidder jeg så med noget ganske fornuftigt gear, men har indset at det ikke nødvendigvis handler om gear, men primært om at lytte sit materiale ordentligt efter. Det handler (i min verden) om at fjerne ting som er uønsket, frem for at fremhæve ting som er ønsket. Det handler om at tage stilling til, hvad der skal være i fokus i mixet, og om at få tingene/instrumenterne til at smelte sammen på den ”rigtige” måde.

Når jeg (den dag i dag) sidder og mixer, så bruger jeg størstedelen af min tid på at lytte, og knapt så meget tid på at dreje på knapper.

Mvh.
Mike
.:: Mike ::.
www.mtpstudio.dk

Nyt svar