Design af beats

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Trond Olsen
Medlem
Sted: tættest på Herlev

Design af beats

Indlæg af Trond Olsen »

Jeg føler mig som et fjols, når jeg spørger om det her.

Længe har jeg kun interesseret mig for at indspille musik, da jeg har været trommeslager i den seneste del af min levealder. Jeg fik mig et nyere blik på musikskabelse da jeg pådrog mig en 4-5 måneder lang seneskedehindebetændelse, som stadig ikke helt er holdt op, men forhåbentlig er væk om en måned.

Jeg tænkte på at lave nogle beats, elektronisk, ikke akkustisk denne gang. Men hvordan helvede kommer jeg i gang med Logic Pro og beats?
Måske jeg bare burde trykke løs på alle knapperne, men hvad er smart? Skal jeg måske købe sådan en dimmer med masser af knapper, der ligner et tastatur for mænd med fede fingre (controllers), for at gøre det nemmere? Burde jeg måske hellere bruge Ableton eller er Logic just fine?

Og nogle plugins? Eller er Logic ready to go, and if that's so, then which buttons should I press and suppress?

Undskyld, jeg er bare hamrende uvidende, og egentlig aldrig set beat designing i funktion - jo, har faktisk brugt Guitar Pro 6, men det er med forfærdelig(e) lyd(e)!
Blop.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Har du prøvet Ultrabeat? Det har en indbygget sequencer, ellers tegn mønstrene ind med musen i arrange vinduet. Ultrabeat kan også importere andre samples.

Hvis du har et midikeyboard, kan det gøre tingene meget nemmere, men umiddelbart er der ingen grund til at købe controllere med det samme
skriver noder

Medlemsavatar
Trond Olsen
Medlem
Sted: tættest på Herlev

Indlæg af Trond Olsen »

bryla skrev:Har du prøvet Ultrabeat? Det har en indbygget sequencer, ellers tegn mønstrene ind med musen i arrange vinduet. Ultrabeat kan også importere andre samples.

Hvis du har et midikeyboard, kan det gøre tingene meget nemmere, men umiddelbart er der ingen grund til at købe controllere med det samme
Kan man så fx. tegne 3.delsnoder og sådan? Ville gerne kunne opstille det lidt som med noder, eller knapper, eller lignende... Her er et billede fra et program jeg brugt jeg sidst brugte på en Windows pc for ca. 3 år siden, det hedder Beatcraft og var meget simpelt, der var knapper der aktiverede en lyd, men man kunne ikke gøre andet end at bruge medfølgende lyde eller bruge hvad man lige havde, jeg klippede fx. ting ud af sange. Man valgte nemt hvad lyd hver række af grønne knapper skulle afspille. :dollargrin: Man kunne så i nederste del af vinduet lægge det færdiglavede beat ind i en sequencer.

Billede

Hvordan gør man noget lignende i Logic, eller hvad skal jeg formatere mig om til, hvis man ikke kan det? Kan virkelig ikke gennemskue det, der er mange knapper jeg stadig ikke kender. 8-)
Blop.

Medlemsavatar
bryla
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

der er ikke noget, der hedder 3.-delsnoder, men der er en sequencer, du kan tegne ting ind i.
skriver noder

Medlemsavatar
Kenneth
Medlem
Sted: På landet :S

Indlæg af Kenneth »

dit screenshot ligner lidt en step sequencer a la FL studio (fruity loops)?

det er meget nemt at sætte sig ind i, men kun til windows..

men altså Logic virker også ret nemt at sætte sig ind i (har godt nok ikke prøvet det ret meget selv), så jeg ville da bare kaste mig ud i det og så spørge (eller google) når du løber ind i problemer.. ;)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Brylas forslag er ikke helt hen i vejret - det lyder som om, Ultrabeat er et godt sted at starte. Jeg lavede lige en hurtig søgning på Youtube: http://www.youtube.com/results?search_q ... orial&aq=1. Jeg har ikke set nogle af dem, men der må vel være nogle af dem der er gode ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar