Harddisk til Powermac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Harddisk til Powermac

Indlæg af Tau Gundersen »

Jeg har læst lidt ældre threads om harddiske, men jeg har valgt at lave en ny, for at være sikker på at få det seneste med hvis der skulle være kommet nye, vigtige ting på markedet.

Lige nu, har jeg en Dual G5 1.8'er der kun er udstyret med den medfølgende harddisk. Men jeg har via forummet her læst mig til, at det ville være bedre at købe en ny harddisk til mine samplearkiver m.m., så loaden blev spredt lidt med bedre hastighed til følge. Men mit spørgsmål er så hvilken harddisk jeg skal se mig om efter, for jeg kan forstå at en 10000 RPM harddisk kan være vigtig i visse tilfælde, men lidt ligegyldig i andre. Og størrelsen har også noget at sige, så det er ikke bare "the bigger, the better". Er der hold i dette? Og har brand, eller mærke, noget at sige?

Medlemsavatar
ecozyz
Medlem
Indlæg: 435

Indlæg af ecozyz »

mener at det er western digital der - som de eneste - laver 10k ata diske.
Disse er dog IKKE s-ataII diske, men derimod s-ataI diske.
Det kan betyde ( jeg ved det ikke) at de ikke passer til de stik du har i maskinen.
Omvendt giver de 10k, en hurtigere såkaldt acces tid, hvilket reelt betyder omkring en halvering af den tid disken skal "lede" før den finder.
Ret smart, da OSX består af et utal af små filer.
10k diske giver generelt højere hastighed.
Dog er jeg i tvivl om stik.
forskellen på s-ataI og s-ataII er forresten at diske "påstås" at kunne flytte 1,5 gbit/s versus 3,0 gbit/s
Omregnet mellem 150 MB og 300 MB i sekundet.
Det er i begge tilfælde ikke rigtigt, men det lyder meget godt, hvorfor mange salgs folk bruger denne sammenligning.
Skal du have meget fart på, er der mere fremtid i at investere i et s-ataII raid kort, og så ellers bare gå efter billige diske..
eg. 4x250GB diske, der så kører raid via det kort du også skal købe.
alternativt er der SCSI, der nu er nået til u320, der rent faktisk - igen ved fire diske - kan flytte 300MB i sekundet..
Det sidste er en MEGET dyr løsning.. ( omkring 10.000 kroner for at komme igang)
Uden at have prøvet er et billigt alternativ til dette at køre "softraid" ( baseret p åsoftware fra apple gratis ??) og så stribe en-to diske.. ( raid nul)
Det burde uanset hvad, give dig "noget" fart.
Ved ikke hvor meget..
Jeg selv vælger SCSI løsningen, da jeg allerede har en masse ( små) u320 og u160 diske, så jeg mangler blot et RAID kort..
Vil do google, så søg efter raid og OSX, der kommer en masse frem..
pt ren software

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Lyder fedt. Har været syg i en periode, fedt at komme tilbage og se et detaljeret svar! Tror jeg vil gå i krig når økonomien tillader det. SCSI optionen lyder bedst for mig lige nu, tror jeg.

Nyt svar