Latency

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Latency

Indlæg af Lasselakken »

Jeg har lidt bøvl med at ramme den rigtige latency når jeg mixer med en blanding af softwareting og outboard gear. Kan man ikke gøre noget for at regne den helt præcise latency ud, så man ikke behøver at tænke på det, men bare kan sætte en minus-latency på de ting, der kører ud af maskinen og ind igen, så det passer med de ting der kører rent digitalt?? Jeg kører med henholdsvis ProTools 7 og Logic Express på MacBook 2.0 ud af et Digi 002 Rack.

Håber nogen har tips, da jeg er træt af at sjusse mig frem og generelt være i tvivl.

/Lasse

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jamen, har de ikke begge kompensation for den slags indbygget? Jeg har ikke selv brug for at rode med det så jeg har ikke så meget erfaring, men PDC kopenserer da for latency hvis du bruger det som det er indrettet til; Du liner tingene op via dine in/outs og implementerer dem i dit arrangement ved at benytte de dertil beregnede I/O plugins du finder i både Logic og ProTools. (Og Cubase for den sags skyld.) Det burde være fuldstændig sample accurate!

Hvis du f.eks. sender ud af outputs via busser og tager signalet retur på inputs, ja så vil du få problemer med latency og vil skulle kompensere manuelt. Og det er i hvert fald fjollet når det nu PDC er indbygget i prigrammerne.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

http://www.digidesign.com/index.cfm?nav ... temid=5143

Læs: Latency and Delay Compensation with Host-Based Pro Tools Systems
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Indlæg af Lasselakken »

Luny Tune skrev:Jamen, har de ikke begge kompensation for den slags indbygget? Jeg har ikke selv brug for at rode med det så jeg har ikke så meget erfaring, men PDC kopenserer da for latency hvis du bruger det som det er indrettet til; Du liner tingene op via dine in/outs og implementerer dem i dit arrangement ved at benytte de dertil beregnede I/O plugins du finder i både Logic og ProTools. (Og Cubase for den sags skyld.) Det burde være fuldstændig sample accurate!
:?: Hmmm, det der PDC siger mig ingenting... Kan du (eller en anden) uddybe det lidt?

Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Indlæg af Lasselakken »

lasse78 skrev:http://www.digidesign.com/index.cfm?nav ... temid=5143

Læs: Latency and Delay Compensation with Host-Based Pro Tools Systems
Tak for det tip også! Men det er da kun i forhold til interne effekter er det ikke? Hov, men du har da en digi 002 ved jeg :) Hvordan gør du i forbindelse med latency hvis du f.eks. i et mix lige vil have - skal vi sige trommerne - igennem (en af) din(e) GSSL(er)? :lol:

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

PDC betyder Plugin Delay Compensation.

Du kan også finde en masse om det i manualerne. :wink:
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Lasselakken skrev:
lasse78 skrev:http://www.digidesign.com/index.cfm?nav ... temid=5143

Læs: Latency and Delay Compensation with Host-Based Pro Tools Systems
Tak for det tip også! Men det er da kun i forhold til interne effekter er det ikke? Hov, men du har da en digi 002 ved jeg :) Hvordan gør du i forbindelse med latency hvis du f.eks. i et mix lige vil have - skal vi sige trommerne - igennem (en af) din(e) GSSL(er)? :lol:
Oki, here it comes.

Du kører med 64 samples latenzy i -harware buffer size- i setuppen og har summet dine trommer igennem en gssl. Så skal der et 64 samples delay på de resterende spor som du laver med et "Time Adjuster" plug som ligger i delay plugin mappe.

På den måde vil ALLE sporene nu være forsinket med 64 samples, og alt spiller max igen. Det samme skal gøres hvis man kører dsp plugs der laver latenzy.

Ved at "ctrl" klikke på volume firkanten, kan du klikke dig frem til hvor meget latenzy der er på det givende spor.

Men stadig mener jeg at det al sammen står i det dokument jeg linked til.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Det lyder ikke rigtigt. Én ting er din hardware buffer size, noget andet er latency gennem konvertere og hvad der eller måtte være på spil.

Er det virkelig helt manuelt?? Jeg mener bestemt det i Cubase foregår ved en impuls der sendes gennem det man inserter og så måler pluginnet på tiden og kompenserer med et delay på alt andet...

Som sagt så har jeg ikke erfaring med det, men er det ikke sample accurate så er det næsten ubrugeligt i min bog.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Luny Tune skrev:Det lyder ikke rigtigt. Én ting er din hardware buffer size, noget andet er latency gennem konvertere og hvad der eller måtte være på spil.

Er det virkelig helt manuelt?? Jeg mener bestemt det i Cubase foregår ved en impuls der sendes gennem det man inserter og så måler pluginnet på tiden og kompenserer med et delay på alt andet...

Som sagt så har jeg ikke erfaring med det, men er det ikke sample accurate så er det næsten ubrugeligt i min bog.
Efter hvad jeg ved er det manuelt, læs det som jeg linkede til. Der skulle det gerne været beskrevet.

Hey, fik lige en ide...... Vender tilbage når jeg har tjekket det ud ;)
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Lasselakken skrev: :?: Hmmm, det der PDC siger mig ingenting... Kan du (eller en anden) uddybe det lidt?
Må jeg lige slå på tromme for Lydmaskinens ordforklaring.
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=2046

Jeg citerer:

PDC = Plug-in Delay Compensation = Når et spor behandles med et plug-in tager computeren lidt tid om at beregne lyden. Denne forsinkelse kan skabe en tidsforskydning mellem de forskellige spor i et mix. Med PDC aktiveret forsinkes alle spor lige meget, og tidsforskydningen mellem enkelte spor er væk.

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Og det er kun i PT HD systemerne der er indbygget PDC :(
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nej.

Men du tænker måske på automatisk hardware kompensation også?

Medlemsavatar
Lasselakken
Medlem
Indlæg: 154
Sted: Århus C

Indlæg af Lasselakken »

Holger skrev:Må jeg lige slå på tromme for Lydmaskinens ordforklaring.
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=2046
:oops: Der havde jeg ikke lige tænkt på at kigge...

MEN, jeg mangler stadig en løsning hvorpå jeg kan være helt sikker på at mine eksterne synther og de ting jeg sender til hardware effekter er 100% synkrone. Det jeg har gjort hidtil er at sende noget igennem og holde det op imod et click og så rette på øret, men det er ikke ligefrem tilfredsstillende at gøre det på den måde. Det er især i Logic (express for mit vedkommende indtil videre :cry: ) det er presserende da det er det jeg sidder med nu, men på et tidspunkt skal jeg også finde en løsning i ProTools LE 7. Er der ikke nogen, der er i en lignende situation, som gider at forklare proceduren?

Nyt svar