forskellige maader at faa lyde til at faa beskidthed.

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Søren_84
Medlem
Indlæg: 222
Sted: Dokkedal (9280)

forskellige maader at faa lyde til at faa beskidthed.

Indlæg af Søren_84 »

Ja, Vagn og jeg vil gerne høre jeres erfaringer med at få lyde til at blive mere beskidte på den fede måde.

Selvfølgelig er der distortion, tape saturation, bit crush og overdrive. Men hvis der var nogen der havde nogle mere alternative løsninger, kunne de så ikke lige smide dem her?

-Søren P

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Prøv Ohmforce Ohmicide
5 milliarder (overdrivelse) forskellige typer distortion, til 6-700 kroner. Prøv demoen. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Voldsmadre lyden igennem en god rørmaskine. Overdreven comp, f.eks. en 1176 på overkill. Hvilken som helst analog overstyring af inputtrin. Plejer at lyde en del bedre end de fleste digitale emuleringer.

Distortion er kaos, og kaos er computere ikke særlig gode til at efterligne.

Medlemsavatar
emilpetersen
Medlem
Indlæg: 125
Sted: København

Indlæg af emilpetersen »

Peak distortion kan lyde fedt, gerne gennem en båndoptager, det kan lyde fedt. At optage med en dårlig mikrofon, f.eks. en computermikrofon, eller måske bruge nogen billige pc-højtalere (og optage lyden gennem dem) kan også give en god smadre effekt. F.eks. har jeg prøvet med sucess at køre peaket lyd gennem mit fjernsyn og så optaget det med en gammelt headset for derefter at lege videre med lyden på min computer.

Medlemsavatar
j79
Medlem
Indlæg: 781
Sted: Göteborg

Indlæg af j79 »

ellers få fingrene i en gammel 12-bit sampler, de kan findes til et par hundrede kroner...jeg kører tit trommer gennem en gammel akai s900...bare giv den gas på vej ind, så er den hjemme ;)

men det afhænger af hvilken lyd du leder efter selvfølgelig.

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Vil osse lige smide et besyv
Der er den klassiske med at tage et bekidt vinylsample -slurplyd og EQ'e specielt bassen og den dybe mellemtone ud saa der kun bliver en let bekidthed tilbage man kan laegge discret oven i en lyd.
Og saa er der parralel distortion paa en bus. Logic distortion lyder helt ok nogle ting. Bitchrusher paa synth og bas
Der er I logic osse en lesleysimulator som lyder rigtiigt fedt hvor man kan slaa lesleyen fra og kun faa kabinettets varme traelyd.

En type distortion jeg leder efter er f ex til synth som faar synthen til at lyde lidt slidt/beskidt som om det kom fra en afspiller det sled paa lyden...bas og synth intro


og lyden som af et kabinet der vibrerer med basslyden enkelte valgte steder.
Senest rettet af Vagn Hollund fre 14. aug 2009 13:25, rettet i alt 2 gange.


Medlemsavatar
SMP
Forum Donator
Indlæg: 2164
Sted: ˙٠•●CPH●•٠˙

Indlæg af SMP »

Alt fra Darkware/Novuzeit, Jack Dark, kan få det meste til at lyde møgdirty. Noget mega f*cked - andet virkelig brugbart.'

edit: hov, glemte at smide link:
http://www.gersic.com/plugins/hosted/da ... kware.html
Senest rettet af SMP tors 20. aug 2009 01:03, rettet i alt 1 gang.
“Music is what feelings sound like.”

Medlemsavatar
Gracehoper
Medlem
Indlæg: 449
Sted: Kbh. K

Indlæg af Gracehoper »

Søren_84 skrev:beskidte på den fede måde.

Det kommer jo an på hvad du synes er "den fede måde". Som støj-fetichist kan jeg personligt ikke få nok støj.

Når vokalerne skal lyde smadrede uden at lyde som et plugin, er jeg blevet lidt glad for at sætte to rør-preamps i forlængelse af hinanden og indstille dem så de overstyrer når sangeren synger til. Det er ikke godt til pop men skønt til rock.

På en del au/vst-instrumenter (f.eks. M-tron) leger jeg tit med en båndstøjsample med en noisegate sidechained til instrumentet. Jeg leger også tit med at indspille lyde fra Logic til en smadret kassettebåndoptager og tilbage igen. Det kan fucke timingen lidt om - men det tager jeg ikke så tungt.

Af plugins er Audioease Speakerphone og Izotope Trash nogle dejlige stykker legetøj.

Men igen: Hvad er den fede måde for dig? Referencer?
Hvis salgstal var kvalitet, ville McDonalds være verdens bedste restaurant og Noma en punchline.

Medlemsavatar
Søren_84
Medlem
Indlæg: 222
Sted: Dokkedal (9280)

Indlæg af Søren_84 »

Burial, (hvordan får han diverse samples til at lyde så beskridte som de gør?)

Boards of Canada. Jeg er klar over, at de holder af at lege med spolebånd, men hvis der var andre der kendte til BoC-tricks, så lad mig høre.

Jeg er ikke helt klar over hvordan man ligger et støjsample henover et instrument, uden at de kommer til at lyde som to seperate lydkilder? Altså, M-Tron med tillagt bånd-støj? Skal de bare begge routes til et seperat spor?

Hvad nu hvis jeg ville have M-Tron med vind-i-buske støj? Kan det lade sig gøre, så det lyder som den samme kilde?

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Man kan vel evt lave noget sidechaincomp saa vinden blaeser lyden vaek
Om det saa virker i musikalsk sammenhaeng er en anden ting. :wink:

Hvsi du laegger stoj oveni skal du bare soerge for at cutte bunden vaek saa det ikke blir for tungt i mixet. I kontakt f ex kan man styre to synthlyde paa en gang.
Hved ikke helt med EXS saa skal man, ind i environnementet og rode tror jeg.

Hvis man router til et Aux spor kan man degraderer lydene eller compe saa det lyder mere som en lyd. Men Alt afhaenger jo af lydenes karakter og oerene det lytter saa man kan ikke rigtigt opsaette en regel. Desuden vil du hoere den samme vindlyd hver gang du slaar en tone an og det kommer nok alligevel til at lyde aandsvagt.

Har mest brugt pladestoej sammen med et trommepattern /loop
Senest rettet af Vagn Hollund søn 16. aug 2009 14:44, rettet i alt 2 gange.

Default avatar
Zero

Indlæg af Zero »

Holger skrev:
...... og kaos er computere ikke særlig gode til at efterligne.
??
Synes da ellers jeg har hørt at Windows klarer dette udemærket ?








(sorry...ku ik la vær :wink: )


Medlemsavatar
jimmi abildgaard
Forum Donator
Indlæg: 982
Sted: Ballerup

Indlæg af jimmi abildgaard »

Zero skrev:
Holger skrev:
...... og kaos er computere ikke særlig gode til at efterligne.
??
Synes da ellers jeg har hørt at Windows klarer dette udemærket ?








(sorry...ku ik la vær :wink: )
:lol:
For sjovt..... hehe

Medlemsavatar
metal
Medlem
Indlæg: 946
Sted: Midtjylland

Indlæg af metal »

Ohmforce Ohmicide er suveræn til at lave dirty lyd. Jeg brugte CamelAudio's CamelPhat før, men Ohmicide giver mere kontrol.

Andre tips - Izotope Vinyl er et gratis plugin som tilfører vinylstøj og kan lave din krystalklare recording om, så det lyder som noget der er samplet fra en indspilning fra 1930. Det er specielt fedt hvis man selv vil lave sine jazz'ede piano riffs til støvet hiphop - uden at skulle sample det som alle andre sampler.

For at få den BOC-lyd kan man modulere sin sample med en svag pitch-modulation - en lfo med lav frekvens (1 svingning pr. 4 bars ca).

Medlemsavatar
HartRaver
Medlem
Indlæg: 262
Sted: Fyn

Indlæg af HartRaver »

Sample lyde på en Amiga500 i 8 bit ;)

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

Så der jo også at konvertere til mp3 af lavere kvalitet.

Er der egentlig forskel på at optage i f.eks. 8-bit og at optage i 24-bit og konvertere til 8-bit..?

Medlemsavatar
Jakob Løkke Madsen
Forum Donator
Indlæg: 366
Sted: Aarhus

Indlæg af Jakob Løkke Madsen »

Kongen af varm og beskidt lyd er for mig Jesse Somfay.
Hans lyd er trashet, organisk og kaotisk og samtidig meget levende og smuk - uden at blive rodet.
(Han har desuden remixet et af tracksene på min nye "Rendez-Vous EP", som udkommer på Archipel den 9. september :wink: )

Her er lidt eksempler:




Hvis BoC og Burial er referencen, så er det nok ikke de mest smadrede støj-plugins, I skal gå efter.
Ohmicide kan godt bruges, hvis man holder sig til små justeringer. Men det er nok mere noget med at få smidt noget subtilt tape/rør-varme på sine signaturlyde og så ellers holde styr på at eq'e plads i mixet rundt om dem, så de virkelig kan træde frem og komme ud i pappet.
Tænk mere i kontekst og atmosfære.
En meget ren og smuk lyd, der træder frem på en kaotisk baggrund kan give lige den kontrast i mixet, som danner den effekt, I leder efter.

Det er også vigtigt at arbejde med dybde og bredde i mixet.
Både BoC og Burial (og Jesse Somfay) laver nogle meget 3-dimensionelle lydlandskaber, som er fyldt med rum og plads til de små organiske stykker kaos, og hvor der stadig er mål og retning og rytme i fokus.
[url=http://www.jackrock.dk]jackrock.dk[/url]
[url=http://www.jakobloekkemadsen.com]jakobloekkemadsen.com[/url]
[url=http://soundcloud.com/jack-rock]soundcloud.com/jack-rock[/url]

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

davey skrev:Så der jo også at konvertere til mp3 af lavere kvalitet.

Er der egentlig forskel på at optage i f.eks. 8-bit og at optage i 24-bit og konvertere til 8-bit..?
Ja der er den forskel, at hvis du *optager* i 8-bit så får du sandsynligvis noget ekstra grums med fordi selve converteren må være superskidt.

En EMAX sampler er 8 bit mono og lyder super skidt på den fede måde.

Medlemsavatar
Peter
Medlem
Indlæg: 517
Sted: Kbh

Indlæg af Peter »

Burial sampler en del af sine lyde fra bla computerspil:
Prøv at tjekke den her tråd
http://www.facebook.com/topic.php?uid=1 ... topic=4729

Medlemsavatar
davey
Medlem
Indlæg: 184

Indlæg af davey »

Holger skrev:
davey skrev:Så der jo også at konvertere til mp3 af lavere kvalitet.

Er der egentlig forskel på at optage i f.eks. 8-bit og at optage i 24-bit og konvertere til 8-bit..?
Ja der er den forskel, at hvis du *optager* i 8-bit så får du sandsynligvis noget ekstra grums med fordi selve converteren må være superskidt.

En EMAX sampler er 8 bit mono og lyder super skidt på den fede måde.
Hmm.. altså dvs. der findes ingen gode convertere der kan optage i 8-bit..?

Default avatar
Vagn Hollund

Indlæg af Vagn Hollund »

Nej det er ikke det han siger.
Convertere optager ikke de converterer fra digitaltt til analogt og omvendt
Hvis du sampler paa en Amiga gaar lyden hoejst sandsynligt foerst igennem dit lydkorts gode D/A convertere igennem Amigaens grimme A/D for der at blive "optaget" som 0 og 1 taller i amigaens hukommelse eller paa floppy.

Medlemsavatar
Søren_84
Medlem
Indlæg: 222
Sted: Dokkedal (9280)

Indlæg af Søren_84 »

Fedt link Peter!

Og mange tak for responsen i øvrigt. Der er nok tage fat på

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

davey skrev:
Holger skrev:
davey skrev:Så der jo også at konvertere til mp3 af lavere kvalitet.

Er der egentlig forskel på at optage i f.eks. 8-bit og at optage i 24-bit og konvertere til 8-bit..?
Ja der er den forskel, at hvis du *optager* i 8-bit så får du sandsynligvis noget ekstra grums med fordi selve converteren må være superskidt.

En EMAX sampler er 8 bit mono og lyder super skidt på den fede måde.
Hmm.. altså dvs. der findes ingen gode convertere der kan optage i 8-bit..?
Nej.

Du kan optage i 24 bit og truncate til 8 bit bagefter, men ikke optage i 8 bit da det ikke giver mening at gøre umiddelbart.

Medlemsavatar
Tau Gundersen
Medlem
Indlæg: 2075
Sted: Nansensgade

Indlæg af Tau Gundersen »

Du kan også gen-optage din lyd. Vi har ofte fået fede resultater bare fra en eller anden ES2-preset (Logic Pros native synth) der bliver afspillet ud i et rum og optaget tilbage ind i systemet på forskellige måde. Eksperimenter med at sætte mikrofonen op ad ting så der kommer mærkelige reflektioner m.v. - det tager en del tid, men det kan lave nogle fede, relativt unikke ting og få plastik softsynths til at lyde af rigtig meget. Det hjælper selvfølgelig hvis du har en fed optagekæde og et par forskellige rum (ex en trappeopgang, et mini rum/skab m.v.).

Nyt svar