Cubase 5: on-the-fly pitch correct i 48000Hz

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
stig
Medlem
Sted: Aarhus

Cubase 5: on-the-fly pitch correct i 48000Hz

Indlæg af stig »

Jeg er stødt ind i et problem med on-the-fly pitch correct plug-in'et i Cubase 5.0.1.

Mine musikprojekter er i 48000Hz/24 bit, og jeg vil gerne benytte det indbyggede pitch correct plug-in on-the-fly til vokaler. Desværre lader det til at pitch correct plug-in'et kun vil bearbejde lyden i 44100Hz...

Grunden til at jeg tror det er et 48000 vs 44100 problem, er at jeg har prøvet at lave et projekt i 44100 med en halionone stryger der spiller en skala i a - og her fungerer correcteren perfekt! Når jeg så prøver samme simple eksperiment i et 48000 projekt, så ryger toget til gengæld helt af sporet....

Har prøvet at finde preferences indstillinger i cubase, der kan have noget at sige mht. problemet her, men har ikke kunnet finde det umiddelbart.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at løse det her problem? Det er godt nok vildt irriterende... :? :?

Øhm, man kunne selvfølgelig også bare synge 100% rent, meeeeen.... :-)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator
Sted: DK

Indlæg af SLL »

Mærkeligt det ikke virker. Men nu siger du synge, er der så en chance for, at du skal have det hele over på CD?
Hvis du skal det, så kan det efter min mening slet ikke betale sig, at optage i 48khz. Det du "vinder" ved at optage
i 48khz, mister du når der skal samplerate konverteres, og så lidt til endda. Jeg tror man skal noget højere op i
frekvens før det kan betale sig, og så skal man ha' en super duper god samplerate converter, hvilke er svært at finde.

Når jeg roder med alm. musik, så holder jeg mig altid til 44.1khz. Så slipper man for samplerate konverteringen, når
vi snakker alm cd musik.

SLL

Default avatar
stig
Medlem

Indlæg af stig »

OK, jeg var ellers af den (mangel på?) forståelse, at jo længere man kan holde filerne der redigeres og renderes osv på i 48/96KHz, jo bedre vil slutresultatet (i hvert fald teoretisk) lyde, selvom slutresultatet er 44.1 på en skive. Hvis det er en floskel eller en misconception, så vil jeg da klart til at arbejde i 44.1 fremover! Nogen der kan bekræfte/uddybe lidt om emnet?

MEN - tilbage til pitch correct problemet... Nu har jeg jo så altså stadigvæk en ordentlig bunke projekter i 48khz, og dem vil jeg jo gerne kunne bruge pitch correct på også - så jeg er stadig på jagt efter nogen der kan hjælpe med en løsning! :)

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Så længe det ikke er musik til video DVD, audio DVD mv., men til alm. CD udgivelser, så hold dig til standard 44.1 khz.
Derimod er bitdybden vigtigere. 24bit er den størrelsesorden du typisk vil optage i gennem dit lydkort. Og som sidste led når dit musikstykke er helt færdigt, konverter det ned til 44.1khz - 16bit CD kvalitet, eller andre normalt afspillelige formater f.eks. MP3.

SLL

Medlemsavatar
jkspost
Medlem
Sted: København

Indlæg af jkspost »

Men er der ikke software synths/VST instrumenter, filtre osv. hvor 96KHz f.eks godt kan have en mindre betydning? Eller taber man også den eventuelle gevinst (så frem der er nogen) ved konvertering ned til 44KHz?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Personligt ville jeg aldrig optaget i andet end 44.1 khz til helt alm. musik der højest skal udgives på en alm. musik CD. Med en god samplerate konverter fra 96khz til 44.1, er det måske muligt at frembringe "noget" bedre, men hvad er noget. Er det overhovedet hørebart for den alm. person. Jeg syntes jeg det er overkill i forhold til gevinsten som jeg er sikker på kan ligge et meget lille sted lydmæssigt. Derudover vil en større samplerate skabe mere stress for cpu og harddisk. Så hvis man vil afvikle en ordentlig portion audio tracks og en del plugins/soft synths, skal man have fat i et ret kraftigt moderne DAW system til 96khz ell. højere i 24/32bit.

SLL

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Hornslet

Indlæg af KennethA »

SLL skrev:Personligt ville jeg aldrig optaget i andet end 44.1 khz til helt alm. musik der højest skal udgives på en alm. musik CD. Med en god samplerate konverter fra 96khz til 44.1, er det måske muligt at frembringe "noget" bedre, men hvad er noget. Er det overhovedet hørebart for den alm. person. Jeg syntes jeg det er overkill i forhold til gevinsten som jeg er sikker på kan ligge et meget lille sted lydmæssigt. Derudover vil en større samplerate skabe mere stress for cpu og harddisk. Så hvis man vil afvikle en ordentlig portion audio tracks og en del plugins/soft synths, skal man have fat i et ret kraftigt moderne DAW system til 96khz ell. højere i 24/32bit.

SLL
+1

KennethA

Default avatar
garcia
Medlem
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

KennethA skrev:
SLL skrev:Personligt ville jeg aldrig optaget i andet end 44.1 khz til helt alm. musik der højest skal udgives på en alm. musik CD. Med en god samplerate konverter fra 96khz til 44.1, er det måske muligt at frembringe "noget" bedre, men hvad er noget. Er det overhovedet hørebart for den alm. person. Jeg syntes jeg det er overkill i forhold til gevinsten som jeg er sikker på kan ligge et meget lille sted lydmæssigt. Derudover vil en større samplerate skabe mere stress for cpu og harddisk. Så hvis man vil afvikle en ordentlig portion audio tracks og en del plugins/soft synths, skal man have fat i et ret kraftigt moderne DAW system til 96khz ell. højere i 24/32bit.

SLL
+1

KennethA
Kenneth holder det real med 12 bit! :dollargrin:
Deaktiveret

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Sted: Hornslet

Indlæg af KennethA »

garcia skrev:
KennethA skrev:

SLL
+1

KennethA
Kenneth holder det real med 12 bit! :dollargrin:
Ha ha ..

KennethA

Default avatar
stig
Medlem

Indlæg af stig »

Det er noteret - 44.1 KHz it is fremover. Tak for hintet!! :)

Men hvad med pitch correct problemet ift. de eksisterende projekter i 48 KHz - slet ikke nogen, der kan hjælpe med det? :cry:
Så vidt jeg husker, så kan man ændre mellem 44.1 og 48 i fx Antares Autotune - derfor tænker jeg, at det da også burde være muligt i pitch correct plug-in'et (men at jeg blot ikke har fundet det rette sted at ændre det) - eller at der måske er en work around?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

Desværre kender jeg som sagt ikke til problemet, da jeg udelukkende arbejder i 44.1 khz. Men prøv eventuelt at spørge/søge på Steinberg's eget forum:

http://forum.cubase.net/phpbb2/

SLL

Default avatar
stig
Medlem

Indlæg af stig »

Lige en opfølger på det her problem hvis andre skulle have stødt på det.

Jeg sendte en support request for en måned siden til Steinberg og har netop fået nedenstående mail tilbage - så den skulle være god nok: Der er en bug i seneste Cubase 5 version, der gør at man ikke kan bruge on-the-fly pitch correct i 48Khz, hvilket vil blive rettet i næste release.
Support MI7 /Emil skrev:
Hi Stig,

it took some time but I finally got a reply from Steinberg. They have confirmed and fixed the bug. It will be released with the next maintenance update for Cubase 5.

Best regards,
Emil Hansson | MI7 Sweden
support@mi7.com

Medlemsavatar
marco
Medlem
Sted: Aalborg

Indlæg af marco »

Alternativt, kan du vel konvertere dine 48khz til 44,1 i cubase ?

Medlemsavatar
SLL
Forum Donator

Indlæg af SLL »

marco skrev:Alternativt, kan du vel konvertere dine 48khz til 44,1 i cubase ?
Det kan man sagtens, men så hellere bruge en decideret samplerate konverter til formålet. R8brain er nok en bedre mulighed, hvis man ikke vil miste for meget i konverteringen:

http://www.voxengo.com/product/r8brainpro/

Som udgangspunkt til alm. musik cd, eller mp3 halløj, bliv i 44.1 khz.

SLL

Nyt svar