Speak-bundle?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Speak-bundle?

Indlæg af Mike-air »

Hello!

Efter cirka 3 års stilstand på musikfronten ser det ud til at jeg skal igang med post-production på kærestens tegnefilm. Skal primært indspille speak og justere lydniveau på forskellige ambience lyde etc. Meget basic.

Jeg har et par beyerdynamic dt 990 pro, og tænker at investere i følgende:

1) Native instruments Komplete audio 2
2) Shure SM 7 B
3) Genelec 8010A

Jeg har Ableton, men det kan godt være jeg bliver gråhåret af at bruge det til video. Så jeg overvejer også cubase eller noget lignende, hvilket kunne betyde at et andet lydkort måske var smart.

Søger egentlig råd til alternativer: Lyder ovenstående som et godt match?

Medlemsavatar
Jan Holm
Medlem
Indlæg: 605
Sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af Jan Holm »

Jeg ville vælge en anden mikrofon - condenser. SM7B er super fed til speak når det kommer til voiceover, radio, reklamer og den slags. Men man kan høre "mikrofonen" hvilket jeg ikke syntes fungere så godt til situationer hvor man skal placere en stemme i et miljø der passer til billedet. En SM7B med rumklang fra en kirke - lyder som en SM7B med kirkerumklang.

Med condenser som feks. https://www.thomann.de/dk/cad_audio_e100s.htm (kun en anelse dyrere) vil man bedre kunne skabe illusionen om at være i et andet miljø.
Sphion https://sphion.com
Produktion af lyd & video

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev:Jeg har Ableton, men det kan godt være jeg bliver gråhåret af at bruge det til video. Så jeg overvejer også cubase eller noget lignende, hvilket kunne betyde at et andet lydkort måske var smart.
Cubase er en ret stor investering iforhold til hvad opgaven umiddelbart lyder på. Reaper er vist også fint til video, men du kan jo starte med Ableton.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jan Holm skrev:Jeg ville vælge en anden mikrofon - condenser. SM7B er super fed til speak når det kommer til voiceover, radio, reklamer og den slags. Men man kan høre "mikrofonen" hvilket jeg ikke syntes fungere så godt til situationer hvor man skal placere en stemme i et miljø der passer til billedet. En SM7B med rumklang fra en kirke - lyder som en SM7B med kirkerumklang.

Med condenser som feks. https://www.thomann.de/dk/cad_audio_e100s.htm (kun en anelse dyrere) vil man bedre kunne skabe illusionen om at være i et andet miljø.
Men det kræver muligvis også lidt mere af indspilningsmiljøets akustik, som CAD'en fanger mere af. Det kan så give mere indbygget rum på indspilningen som modvirker selvsamme illusion.

Mike, hvad har du tænkt mht. akustik?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Har du overvejet Davinci Resolve? Det er gratis og lavet til video. Jeg skal indrømme, at jeg får lange løg af DAWdelen i Resolve, men til dit brug er det nok ikke så slemt.

Jeg stemmer også for SM7b

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:
Mike-air skrev:Jeg har Ableton, men det kan godt være jeg bliver gråhåret af at bruge det til video. Så jeg overvejer også cubase eller noget lignende, hvilket kunne betyde at et andet lydkort måske var smart.
Cubase er en ret stor investering iforhold til hvad opgaven umiddelbart lyder på. Reaper er vist også fint til video, men du kan jo starte med Ableton.
Så at Cubase AI følger med nogle af Steinbergs lydkort, og ifølge deres website har den version video understøttelse, så det er faktisk en ting jeg overvejer efter at have lavet denne tråd :)
Holger skrev:
Jan Holm skrev:Jeg ville vælge en anden mikrofon - condenser. SM7B er super fed til speak når det kommer til voiceover, radio, reklamer og den slags. Men man kan høre "mikrofonen" hvilket jeg ikke syntes fungere så godt til situationer hvor man skal placere en stemme i et miljø der passer til billedet. En SM7B med rumklang fra en kirke - lyder som en SM7B med kirkerumklang.

Med condenser som feks. https://www.thomann.de/dk/cad_audio_e100s.htm (kun en anelse dyrere) vil man bedre kunne skabe illusionen om at være i et andet miljø.
Men det kræver muligvis også lidt mere af indspilningsmiljøets akustik, som CAD'en fanger mere af. Det kan så give mere indbygget rum på indspilningen som modvirker selvsamme illusion.

Mike, hvad har du tænkt mht. akustik?
Jeg har ikke rigtigt forhold til dette- måske jeg bygger et par træ-rammer og kommer noget rockwool i, men det bliver ikke foreløbig.
Lige nu er planen bare MVP.
Smittefar skrev:Har du overvejet Davinci Resolve? Det er gratis og lavet til video. Jeg skal indrømme, at jeg får lange løg af DAWdelen i Resolve, men til dit brug er det nok ikke så slemt.
Tak for indspil, men DAW delen er virkeligt ikke tiltalende :-D

Har du nogen kritikpunkter til SM7B? Eller alternativer du selv ville ha overvejet?
Jan Holm skrev:Jeg ville vælge en anden mikrofon - condenser. SM7B er super fed til speak når det kommer til voiceover, radio, reklamer og den slags. Men man kan høre "mikrofonen" hvilket jeg ikke syntes fungere så godt til situationer hvor man skal placere en stemme i et miljø der passer til billedet. En SM7B med rumklang fra en kirke - lyder som en SM7B med kirkerumklang.

Med condenser som feks. https://www.thomann.de/dk/cad_audio_e100s.htm (kun en anelse dyrere) vil man bedre kunne skabe illusionen om at være i et andet miljø.
Chefen siger at 95% af indspilningerne bliver voiceover, så det bekræfter vel lidt at den er the man for the job :roll:

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mike-air skrev:
Smittefar skrev:Har du overvejet Davinci Resolve? Det er gratis og lavet til video. Jeg skal indrømme, at jeg får lange løg af DAWdelen i Resolve, men til dit brug er det nok ikke så slemt.
Tak for indspil, men DAW delen er virkeligt ikke tiltalende :-D

Har du nogen kritikpunkter til SM7B? Eller alternativer du selv ville ha overvejet?
Så er Reaper et andet bud -jeg har lavet masser af videoklipning i Reaper, og det er supernemt at importere noget video og så lægge et speak spor på. (som så evt. eksporteres og hentes ind whatever videoerne rigtig laves i.)

Det er så pissenemt at lave god voice-over-lyd med en SM7b, så det næsten føles som at snyde. Man kunne sikkert komme 99% af vejen med en SM57.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Landede på en SM7b, og et helt basic 2x2 M-audio lydkort. Har allerede ableton, men kommer til at ekperimentere lidt med andre DAW.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Logic kan også importere video så man nemmere kan time musik og speak til det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Der er ingen grund til at installere en ny DAW blot for dette. Ableton klarer opgaven fint, og kan derudover fint snakke med ethvert audio interface med core audio driver, som f.eks. dit M-Audio. Videodelen i Ableton har tidligere været seriøst træls, men de har fået rettet det op i en af de seneste opdateringer.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Personligt ville jeg bruge en anden sequencer da Live, modsat stortset alle andre, ikke har en nem måde at optage flere takes på samme spor.

Jeg ville investerer i en sequencer alt efter hvor omfattende opgaven er. Er det bare den ene gang, så ja, så klare Live opgaven fint. Er du på Mac kan du næsten ligeså godt købe Logic, Det er billigt, og du bliver glad for at have den som option for vokal produktion i længden.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

At indspille og redigere lyd sync'et til en video er noget Samplitude er vanvittigt godt til.
Men prisen på Samplitude varerer ganske meget, for Magix' tilbud er nogen gange virkeligt gode men også komplet uforudsigelige.

PS: Jeg er enig i at en dynamisk mikrofon nok er det bedste valg til speak hvis akustikken ikke er optimal.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Tak for supergode input! :)

Her kommer et måske super dumt spørgsmål:
Er logic nogensinde på tilbud?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12758
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mike-air skrev:Tak for supergode input! :)

Her kommer et måske super dumt spørgsmål:
Er logic nogensinde på tilbud?
Nej. Til gengæld er det røvbilligt, sammenlignet med andre DAWs.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

david mondrup skrev:
Mike-air skrev:Tak for supergode input! :)

Her kommer et måske super dumt spørgsmål:
Er logic nogensinde på tilbud?
Nej. Til gengæld er det røvbilligt, sammenlignet med andre DAWs.
Sandt. Tror jeg lander på Logic til dette formål i så fald :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det bliver du glad for. Take Folders og Quick Swipe Comping er særdeles velegnet til at optage og klippe vox takes med.

Derudover har Logic markedets største røvfuld af (gode) plug-ins. Derudover kan du være sikker på god support på Lydmaskinen :lol:

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Det bliver du glad for. Take Folders og Quick Swipe Comping er særdeles velegnet til at optage og klippe vox takes med.

Derudover har Logic markedets største røvfuld af (gode) plug-ins. Derudover kan du være sikker på god support på Lydmaskinen :lol:
Ja, der er klart flest fordele ved det valg! :)

Eneste downside er at jeg har en stærk windåse maskine (kontorpladsen derhjemme), som jeg egentlig havde tænkt mig at gøre det på.
Men det er vidst bare et luksus-problem at skifte kabler til skærm og audio interface engang imellem..

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mike-air skrev: .....windåse..
Reaper er vist blevet nævnt et par gange...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:
Mike-air skrev: .....windåse..
Reaper er vist blevet nævnt et par gange...
Ja, og jeg kunne også bare købe cubase eller sådan noget, men benefits ved logic trumfer de andre alternativer :)

Edit:
Screenshot 2019-11-27 at 21.07.08.png
Så har jeg vidst alt jeg skal bruge..

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mht. SM7B'eren:
Jeg oplever den må ha utroligt meget gain før man får noget signal igennem preampen... Er der noget jeg har overset?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

En cloudlifter. Jeg bruger en TritonAudio FetHead. Havde selv overset det, da jeg købte en SM7B.
skriver noder

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Nej. SM7B er kendt for at skal have meget gain for at få fornuftige levels. Hvis det er helt grelt og dit lydkorts preamp ikke har nok juice kan jeg anbefale en booster ala Tri­to­nAudio Fet­Head. Jeg bruger deres phantom model, til ekstra super clean boost.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

AvS skrev:Nej. SM7B er kendt for at skal have meget gain for at få fornuftige levels. Hvis det er helt grelt og dit lydkorts preamp ikke har nok juice kan jeg anbefale en booster ala Tri­to­nAudio Fet­Head. Jeg bruger deres phantom model, til ekstra super clean boost.
Jeg er en dør til mikrofoner.
Men så vidt jeg kan se kræver SM7B ikke phantom power, eller hvad?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Den skal have ret meget gain, men kan dit lydkort ikke levere det? Der er jo ikke noget galt i at skrue op, og der er ikke nogen, der siger en f.eks. en fethead vil støje mindre end dit lydkorts preamp.

SM7b kræver ikke phantom power, men en inline preamp som FEThead skal bruge phantom power for at kunne forstærke.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Christoffer I. N. skrev: Jeg er en dør til mikrofoner.
Men så vidt jeg kan se kræver SM7B ikke phantom power, eller hvad?
Nej den er dynamisk, men elektronikken i FetHead skal bruge noget phantom spænding.
Mike-air skrev:Mht. SM7B'eren:
Jeg oplever den må ha utroligt meget gain før man får noget signal igennem preampen... Er der noget jeg har overset?
Jep, den står på listen over mic's jeg gerne vil have, men som jeg sikkert ikke har vild nok preamp til at drive.
Jeg tror også at en FetHead er både den mindste og billigste måde at løse det på: https://www.thomann.de/dk/tritonaudio_fethead.htm
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar