Codans teoriprøve

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Codans teoriprøve

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan du bestå den?

https://www.codan.dk/teoriproeve/landing

Jeg har aldrig taget kørekort og scorede 17 af 25, hvilket er dumpet - men bedre end gennemsnittet og gennemsnittet af min alder/bopæl.

Min kone har haft kørekort i 20+ år. Hun scorede også 17 af 25.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg fik 14/25 og er lettere irriteret over prøven, personen der vedtager om det er korrekt eller ej har tydeligvis ikke nok erfaring med at kører bil. Jeg står helt fast i mine svar, flere fejl var begrundet deres ukorrekte sætninger, f.eks. særlig opmærksom på lyssignalet, hvad er det for noget bavl, jeg er "kun" opmærksom på lyssignalet, men særlig opmærksom på modkørende. Men ja det er lidt ligesom en Cisco test, det handler mere om at kunne sin prøve-teknik end real life know how.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Hald skrev:... "særlig opmærksom" ...
Jeg fik kørekort så sent, at jeg stadig nogenlunde kan huske teoriprøven. "Særlig opmærksom" er rigtig køreprøve lingo. Jeg husker at vi brugte en del tid på at træne hvordan sprogbrugen skulle forståes.

Til det her formål synes jeg nu faktisk at det er rigtig fint at der er fuld enighed om hvad alle ord betyder, så prøvetagerne ved hvad der menes, og svarer i overensstemmelse med intentionen med spørgsmålet.

12/25 her. Jeg er stadig lidt i chok. Til min egen trøst blev jeg dog bedre efterhånden som prøven skred frem.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det giver bare ingen mening at bruge et lingo der gør erfarne eksperter "dummere" end unge bilister hvor tryksværten stadig er fugtig på kørekortet. Det gør det også unødvendigt besværligt at tage et kørekort igen hvis man skulle stå i den situation engang. Det har ikke noget med om man kan kører bil eller ved hvad der er rigtigt eller forkert.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Den er jo netop ikke lavet for erfarne bilister. Hvis du eller jeg skulle miste kortet, og op til prøve igen, så ville vi jo læse op på lektien. Eller, jeg ville i hvert fald.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35558
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

12 ud af 25 billeder korrekt.
Tog kørekort for 11 år siden. Jeg mindes ikke at prøverne var lavet på den her måde dengang, men jeg kan huske forkert. Jeg var ganske god til dem på det tidspunkt.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

SustainerPlayer skrev:Jeg har aldrig taget kørekort og scorede 17 af 25, hvilket er dumpet - men bedre end gennemsnittet og gennemsnittet af min alder/bopæl.
Nøjagtig det samme her.

Og forøvrigt SustainPlayer: Tak fordi du aldrig tog kørekort - det får mig til at føle mig mindre udenfor nu :lol:

Jeg har faktisk leget en del med sådan nogle teori-tests på forskellige hjemmesider her i foråret, eftersom jeg går og pønser lidt på, om jeg evt. snart skulle se at få taget sådan et kørekort.

Mht. denne type teori-tests, så synes jeg nogle gange situationerne på billederne kan være svære at tolke - sådan rent dynamisk. F.eks. billedet med en bus i sidespejlet, hvor man skal til at sætte igang fra vejkanten. Er der tid nok til at sætte igang, før bussen er fremme ved mig...? Sådan noget er jo åndsvagt at spørge til udfra sådan et billede. Det er noget enhver med mere end 2 hjerneceller hurtigt vil udvikle en god fornemmelse af, efterhånden som man i praksis venner sig til sit køretøj. Men hvis man aldrig har siddet bag et rat og trådt på en speeder og så får slynget sådan et billed i hovedet... æææhmm... Nej, så skulle de hellere f.eks. spørge: "Vil du sætte igang med det samme, selvom du vurderer, at du ikke vil kunne nå det uden at blive til ulempe for bussen?" Det er jo sådan set bare det, man skal vise, om man har forstået. I stedet bliver det gjort til en tolknings-sag omkring noget dynamik i et stil-billede - hvor langt væk er bussen? Hvor stærkt kører den? Hvor mange sekunder vil der gå, før den er her...? Hvorledes accelerer mit eget køretøj? Det burde vel være den praktiske køreprøve der bl.a. skal bruges til at vise, at man har opnået en rimelig fornemmelse for dynamikken i sådanne situationer.

I et andet spørgsmål nærmer man sig et skarpt vejsving med 80 km/t og foran kører en bil "meget langsomt". Men "meget langsomt" - hvad er det? Jeg tolkede det som at han havde sat farten ned til måske 50 km/t, pga. det skarpe vejsving tæt forude, og jeg tænkte, at jeg vel ligeledes burde sætte farten ned pga. det skarpe vejsving forude. Derved forsvandt pointen i at overhale efter min vurdering udfra billedet. Men facit var, at jeg skulle have overhalet den forankørende. For sandheden var åbenbart, at den kun kørte - lad os sige 20 km/t - eller hvad ved jeg. Jeg synes den slags teori-spørgsmål er tåbelige, for i praksis vil man kunne vurdere, om man kan overhale eller ej, men udfra et stil-billede så er meget af dynamikken i situationen jo i høj grad et fortolkningsspørgsmål. De kunne ligeså godt have vist et billede af en flyvende lerdue samt en mand med et gevær og så spørge, om det er NU han skal trykke på aftrækkeren for at ramme, eller om han skal vente lidt endnu... :luny:

Jeg synes, mange af de der foto-spørgsmål egner sig mere til oplæg for en mundtlig eksamination, hvor man kan uddybe sine overvejelser, man kan bede om at få et spørgsmål uddybet, begrunde sit svar, forklare hvad man har tænkt og hvorfor osv.

Hvis teoriprøverne absolut skal holdes skriftligt, så burde de efter min mening gøre dem meget mere objektive, så der ikke bliver så mange fortolkningsmuligheder - f.eks.: "Hvilke regler gælder for sammenfletning?" "Hvor tæt på en cykelstis ophør må en bil standse?" "Hvornår må man bruge hornet?" "Må man være til ulempe for andre trafikanter ifm. igangsætning fra vejkanten?" Og lign.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Under min teoriprøve i sin tid var der et spørgsmål omkring det at sætte folk af lige foran en banegård på trods af et skilt, det var min eneste fejl, så jeg havde jo bestået anyway, men den sagkyndige hev mig ind til en snak, først spurgte han mig om jeg tog kort til taxa, hvilket jeg ikke gjorde. Så hev han billedet og spørgsmålet op igen, og spurgte hvorfor jeg så troede at jeg måtte holde ind og sætte en person af der. Hvilket jeg promte svarede at det måtte jeg da heller ikke, men det var ikke det spørgsmålet gik på, det gik på om jeg ville gøre det, og der er svaret ja, sund fornuft var stadig den bestemmende magt i vestjylland dengang, i dag, ved jeg ikke helt.. Jeg er nok egentlig knap så kæphøj i dag, men jeg snakker ikke idioti, og teoriprøver er desværre i den kategori.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Hald skrev:Under min teoriprøve i sin tid var der et spørgsmål omkring det at sætte folk af lige foran en banegård på trods af et skilt, det var min eneste fejl, så jeg havde jo bestået anyway, men den sagkyndige hev mig ind til en snak, først spurgte han mig om jeg tog kort til taxa, hvilket jeg ikke gjorde. Så hev han billedet og spørgsmålet op igen, og spurgte hvorfor jeg så troede at jeg måtte holde ind og sætte en person af der. Hvilket jeg promte svarede at det måtte jeg da heller ikke, men det var ikke det spørgsmålet gik på, det gik på om jeg ville gøre det, og der er svaret ja, sund fornuft var stadig den bestemmende magt i vestjylland dengang, i dag, ved jeg ikke helt.. Jeg er nok egentlig knap så kæphøj i dag, men jeg snakker ikke idioti, og teoriprøver er desværre i den kategori.
Du skal vist kigge lidt indad. :roll:

15/25.. men ville kunne svare nærmest alle rigtige med blot et par timers genopfriskende teoriundervisning.

Det var det samme da jeg tog motorcykelkørekort. Man skal bare lige have genopfrisket teorien, så går det nemt.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det kræver klart et vist forudkendskab til jargonen. At "særlig opmærksom" gælder lige i dette øjeblik i den givne situation. At "meget langsomt" er "for langsomt" ... osv.

Den "særlige opmærksomhed" er vel ud fra, at man ikke kan være opmærksom på alt hele tiden - men som billist må fokusere på det vigtigste i forhold til kørslen.

Det kræver også at man ved, at størrelsen på køretøjer i f.eks sidespejl signalerer afstand - og hvis ikke andet er nævnt, så går man ud fra, at andre køretøjer kører lovmæssigt og i højeste tilladte fart. Lastbiler kører f.eks altid 80 km/t på motorvej ... ligesom i virkeligheden ... :roll:

Der ligger en del gratis teoriprøver på nettet, hvis man vil opfriske eller bare prøve af. Her er der en lille liste over nogle af dem:

https://www.autoskolen.dk/teoriproeven/ ... teoritest/

Det lader til at dumpeprocenten (praktisk køreprøve) på landsplan (i 2016) lå på cirka 30%.

https://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyhed ... el/6023524

Og så kan man altid korse sig, når man læser artikler som denne: https://www.dr.dk/nyheder/indland/unge- ... bag-rattet

De fire største dræbere i den danske trafik er (stadig) uopmærksomhed, fart, ingen sele og alkohol.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev: De fire største dræbere i den danske trafik er (stadig) uopmærksomhed, fart, ingen sele og alkohol.
Ja, og punkterne er egentlig fine så længe de står for sig selv.

Eksempel 1. Uopmærksomhed er ok så længe der ikke er fart/bevægelse, det samme gælder ingen sele og alkohol.
Eksempel 2. "Fart" læser jeg som værende i en værdi der er ulovlig, men som regel går det fint så længe der ikke er alkohol, der er sele på og man meget opmærksom.

Dog glæder jeg mig over at have sat tempoet ned i bilen til det jeg må, og have kørt 15+ år hvor de fleste af årene var i højest mulige hastighed, men at jeg har aldrig været i et uheld hvor der er sket mig selv eller andre noget, og jeg har aldrig fået en fartbøde eller klip.

Jeg mener absolut at de 4 punkter stadig kan forbedres, men også at vi lever på en tid hvor uopmærksomhed skal have det fokus det får nu, det er rigtig godt, men også nemt at sige når man har håndfri, og kan snakke til sin mobil/bilradio om sms'er, navigation og musik uden at kigge væk fra vejen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hald skrev: ...men også nemt at sige når man har håndfri, og kan snakke til sin mobil/bilradio om sms'er, navigation og musik uden at kigge væk fra vejen.
Det er så også uopmærksomhed. :)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Mr. Soundman skrev:Men hvis man aldrig har siddet bag et rat og trådt på en speeder og så får slynget sådan et billed i hovedet... æææhmm...
Igen; det her er jo tænkt som en del af et undervisningsforløb, hvor man bruger nogle bestemte ord og vendinger til at få et fælles sprog om trafik, så alle i klassen ved hvad man taler om, og den type ord og billeder går så igen i prøven. Og man tager jo i langt de fleste tilfælde teoriundervisningen sideløbende med køretimer, så situationen med aldrig at have siddet bag et rat er ikke relevant. Det er sådan set ret godt udtænkt. Men det er ikke beregnet på folk der bare kommer udefra og tror de skal teste deres viden uden forudsætninger.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Jeg fik 14/25 og er lettere irriteret over prøven, personen der vedtager om det er korrekt eller ej har tydeligvis ikke nok erfaring med at kører bil. Jeg står helt fast i mine svar, flere fejl var begrundet deres ukorrekte sætninger, f.eks. særlig opmærksom på lyssignalet, hvad er det for noget bavl, jeg er "kun" opmærksom på lyssignalet, men særlig opmærksom på modkørende. Men ja det er lidt ligesom en Cisco test, det handler mere om at kunne sin prøve-teknik end real life know how.
Den er fyldt med bizarre fortolkningsfejl.

Jeg mener ikke engang den er særlig tæt på en rigtig teoriprøve, netop fordi den er meget fortolkningsbar. Der går man mere efter klare spørgsmål.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

david mondrup skrev:Den er jo netop ikke lavet for erfarne bilister. Hvis du eller jeg skulle miste kortet, og op til prøve igen, så ville vi jo læse op på lektien. Eller, jeg ville i hvert fald.
Det sjove er, at flere af spørgsmålene lægger op til en meget erfaren eller “frisk” bilist, fx er der et spørgsmål om at overhale en bilist lige inden et hårdt sving og efterfølgende dårligt udsyn.

INGEN bilist med erfaring med landevejskørsel (på bøhlandet, hvor billedet er taget) ville foretage sådan en overhaling. Risikoen er alt for stor for at en eller anden fartidiot i sin åbne Mercedes SLK kommer ræsende rundt om hjørnet.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8690
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Den test er helt ude i hampen ,...

Jeg kørte den kun halvt igennem, og fandt så noget bedre at bruge tiden på :)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

david mondrup skrev:
Mr. Soundman skrev:Men hvis man aldrig har siddet bag et rat og trådt på en speeder og så får slynget sådan et billed i hovedet... æææhmm...
Igen; det her er jo tænkt som en del af et undervisningsforløb, hvor man bruger nogle bestemte ord og vendinger til at få et fælles sprog om trafik, så alle i klassen ved hvad man taler om, ...
Jeg er med på det med at man skal lære bestemte ord og vendinger indenfor et fag så man får et fælles sprog, og jeg siger ikke, at nogen af billederne fra testen er dårlige til undervisningssammenhæng - f.eks. til et diskussionsoplæg i en klasse eller som øvelsesopgaver - til bl.a. at få styr på forskellige begreber... Men som test hvor det rigtig gælder - (altså eksamen) - der synes jeg i nogle tilfælde billederne bliver for subjektive, når sådan noget som bevægelse, afstand, fart, tid og acceleration skal bedømmes, for det bliver jo et fortolkningsspørgsmål. Dynamik i et stilbillede vil jo altid være en fortolkningssag.
Senest rettet af Mr. Soundman fre 4. okt 2019 18:34, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Billeder med stort fortolkningspotentiale kan til gengæld være supergode som oplæg til diskussion om et emne i en klasse.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

... Holger ville f.eks. ikke overhale før det skarpe sving i det ovenfor omtalte eksempel - ham/hende, der har skrevet facitlisten, ville til gengæld. Hvis det så havde været en mundtlig eksamen, hvor svaret kunne begrundes og uddybes, så havde man hurtigt kunnet vurdere, om Holger har forstået, hvorledes han skal forholde sig i en overhalingssituation på landevejen - uanset hvad han har svaret til spørgsmålet til billedet.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Man kunne jo ligesågodt i en skriftlig prøve for en pilot vise et billede af en flyvemaskine der er i færd med at accelerer hen ad startbanen, og så spørge, om det er nu han skal trække tilbage i håndtaget... (det skal man først gøre, efter man har nået det de kalder "V1"-hastigheden). Eller et billede af en flyvemaskine der lige er landet på landingsbanen, og så spørge, om der skal trædes hårdere på bremsen, for at man når at stoppe inden enden af banen :lol:

Nogle typer spørgsmål er bare ikke egnede for øjebliksbilleder.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Codan Bilforsikring – Køreprøven

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

IMG_4545.JPG
IMG_4545.JPG (67.97 KiB) Vist 682 gange

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Til dem der mener, at denne teoriprøve er forkert/ikke afspejler virkeligheden/ikke er en "rigtig" teoriprøve/er ude i hampen mm, så kan det nævnes, at den er snedkereret af Lars Borg - tidl. politikommissær og køreprøvesagkyndig.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:...at den er snedkereret af Lars Borg - tidl. politikommissær og køreprøvesagkyndig.
Super at få et navn på klaphatten! :lol:
Vi ved alle at politiet ikke snakker menneskesprog, jeg har super stor respekt for deres arbejde og er glade for at have dem. Men det retfærdiggør ikke at lave opgaven på "latin"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Seskho
Medlem
Indlæg: 1369
Sted: København

Indlæg af Seskho »

Jeg fik 20 ud af 25 rigtige, pyha :lol:

Nyt svar