Ikke-religiøse kirkesalmer

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Re: Ikke-religiøse kirkesalmer

Indlæg af mixolydisk »

Synes det er en yndig og elegant tekst, som har både magi og en flot kombination af noget nyt og noget gammelt. Teksten har en dansende lethed, og rimene sidder præcis som de skal - er nemme at synge og forstå. Jeg kan godt forstå, at den har vundet tekstdelen af konkurrencen.

Jeg får også fint teksten til at fungerer i både 3/4 og 4/4, tror dog kun jeg sender ét bud afsted. Og det bud kan i høre efter jeg har vundet anden del af konkurrencen ;)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:
Kimex skrev:
gs-dk skrev:
Lad være med at bruge pengene for førstepladsen allerede:).
Ha Ha. Jeg ved nu heller ikke om jeg sender det ind. De forventer nok højskolesangbogen :-D
Som daglig bruger af højskolesangbogen vil jeg påpege, at den musikalske bredde er en del større end de fleste nok går og forestiller sig, især når det kommer til den nyere del af repertoiret. Hvis du synes du har lavet et godt bidrag, så send det endelig ind.
Jeg fik en musiker til at gennemgå min melodi/harmonisering. Han sagde at den lød for meget som en kirkesalme til at han troede de ville udvælge den, netop fordi (moderne) højskolesange skal være "folkelige"/"populær-musikalske".

Han er selv folkesanger, og havde enormt svært ved at finde ud af melodien, han forsøgte, men hver gang han forsøgte at spille den, sagde han at "det her ligger mere naturligt for mig", hvorefter han spillede noget som ligner Niels Hausgaard o.lign. hvilket min melodi overhovedet ikke er tænkt som.

Hvis ikke jeg har en chance for at vinde en konkurrence ved at skrive et helt eller delvist koralharmoniseret værk i "kirkesalme-stil" (eller hvad det hedder) ala' noget som lyder anno 1500, gider jeg ikke være med.

Jeg er så træt af at al moderne musik partout skal være poppet, folkeligt og rytmisk.

Jeg har skrevet noget, som passer til teksten. Melodien er sangbar, hvis man kan synge (gammeldags) kirkesalmer, men det kan de færreste åbenbart nu om dage.

Én ting kan jeg afsløre om min melodi: Den SKAL synges flertstemmigt, den MÅ IKKE synges kun som melodi med guitar/klaver-akkorder. Det vil lyde helt forkert, ihvertfald så jeg ikke kan stå inde for det.

Bare i tilfælde jeg sender den ind alligevel, uden at offentliggøre min melodi kan jeg sige så meget at mit værk er inspireret af dette her (uden at være det):

Senest rettet af mediumaevum fre 16. aug 2019 14:39, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

“Det kan de færreste...” Eller har lyst....

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

lakris skrev:“Det kan de færreste...” Eller har lyst....
Men hvorfor? Hvorfor er nutidens musiksmag så meget anderledes fra 1600-tallet?

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

mediumaevum skrev:
lakris skrev:“Det kan de færreste...” Eller har lyst....
Men hvorfor? Hvorfor er nutidens musiksmag så meget anderledes fra 1600-tallet?
Du svarer mere eller mindre selv i formuleringen af spørgsmålet. Men altså, et stikord kunne være "400 år" ...
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er altid de andres skyld.
Hør lige - du skal skrive en melodi, der kan synges og så insisterer du på, at den skal synges flerstemmigt. Er der ikke bare et eller andet, der fortæller dig, at problemet er dit? Gå i kirken og lyt efter - menigheden synger jo ikke flerstemmigt. Du siger, du ikke kan synge, men alligevel er den gal med ham, der kan.
Undskyld mig - så er vi tilbage ved start igen. Vanen tro.....

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mediumaevum skrev:
lakris skrev:“Det kan de færreste...” Eller har lyst....
Men hvorfor? Hvorfor er nutidens musiksmag så meget anderledes fra 1600-tallet?
Jeg har givet et lignende svar i en af dine andre tråde, for lang tid siden.

Jeg er nok mere interesseret i lyddesign end musikken. Eller lyddesign er ihvertfald en meget stor del af min interesse for lyd og musik. Jo, en god melodi er da også fedt.

Man kunne ikke lave den slags musik jeg kan li'/selv vil lave, uden computere og digital signal processering. Jeg kunne måske klare mig med analog elektronik, og så kan vi da skrue tiden tilbage til opfindelsen af elektriciteten, men mulighederne fra før den tid har ikke min interesse.

Det ville være umuligt at lave den her slags musik for 40 år siden. Du spørger til musik der er 10 gange så gammel.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:
lakris skrev:“Det kan de færreste...” Eller har lyst....
Men hvorfor? Hvorfor er nutidens musiksmag så meget anderledes fra 1600-tallet?
Hvorfor er din smag 1600 tals - det kan man ikke spørge om eller rettere, der er intet svar på det - udvikling.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
mediumaevum skrev:
lakris skrev:“Det kan de færreste...” Eller har lyst....
Men hvorfor? Hvorfor er nutidens musiksmag så meget anderledes fra 1600-tallet?
Hvorfor er din smag 1600 tals - det kan man ikke spørge om eller rettere, der er intet svar på det - udvikling.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jeg har en teori... den går på at folk fra vugge til grav de sidste 40-50 år er opvokset med populærmusik som vi kender det idag (før i tiden, tilbage i 17-1800-tallet havde man også populærmusik, men det var mere i klassisk tonalitet, og mange vil idag betegne det som klassisk musik, selvom det ikke er det).

Tonaliteten er helt anderledes i pop vs. klassisk musik. Måden man skriver en melodi på er markant anderledes, jeg har dog ikke det musiktekniske ordforråd til at kunne beskrive det.

Jeg har lyttet til ét nummer fra Thomas Tallis (1500-tals komponist) hvor der meget, meget kortvarigt bruges en "moderne melodistump" 1 minut inde i stykket hvor de synger "forever":



Bemærk at lige præcis dén melodiske "vending" bruges _enormt_ meget i populærmusik.

Men det er den slags som gør at jeg ikke finder populærmusik interessant, tværtimod trivielt/larmende.

Derimod er den melodiske endelse ved 43 sec. (hvor de synger "comfort") passende til min smag. Du finder den stort set i alle renæssancens koralværker.

Min teori går på at folk har vænnet sig til førstnævnte "vending" og aldrig har hørt andet. De spiller heller aldrig andet i radioen.
I og med at jeg aldrig selv hører radio eller ser TV (jeg har brugt on-demand siden år 2000) har jeg åbenbart kunne gå nogenlunde fri af populærmusik, undtagen når jeg har været sammen med andre mennesker.

Jeg tror det har at gøre med hvad man er vokset op med, men jeg tror nu stadig at de fleste ville synes 15-1600-tals koralværker lyder smukkere end nutidens enstemmige fællessange, hvis ikke det var fordi de ikke kendte andet end til enstemmig sang.

Da jeg gik i skole havde vi fællessang. Det var bla. Carl Nielsen's sange og jeg HADEDE det. Først som voksen fandt jeg ud af hvorfor: Når Carl Nielsen's sange synges koralharmoniseret (f.eks. et arrangement af Bo Holten) lyder det overvældende godt. Men når det synges enstemmigt lyder det ganske forfærdeligt. Hader også juletræssange, netop fordi de synges enstemmigt og det gør det bestemt ikke bedre at folk der ikke er professionelle sangere synger med... og synger falsk.

Min holdning til sang er at fællessang = bandlyst. Sang skal synges af et professionelt kor, er min holdning.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev: Min holdning til sang er at fællessang = bandlyst. Sang skal synges af et professionelt kor, er min holdning.
Hvorfor så egentlig bekymre dig om hvor vidt du vinder denne konkurrence ?

Da det jo præcis er en ny, moderne og samtidsrelevant fællessang de søger .

Men som nævnt tidligere, tag det som en øvelse og få skrevet noget musik.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Jenkins skrev:
mediumaevum skrev: Min holdning til sang er at fællessang = bandlyst. Sang skal synges af et professionelt kor, er min holdning.
Hvorfor så egentlig bekymre dig om hvor vidt du vinder denne konkurrence ?

Da det jo præcis er en ny, moderne og samtidsrelevant fællessang de søger .

Men som nævnt tidligere, tag det som en øvelse og få skrevet noget musik.
Fair nok.

Medlemsavatar
Jenkins
Forum Donator
Indlæg: 1115
Sted: Nordfyn

Indlæg af Jenkins »

mediumaevum skrev:
Jenkins skrev:
mediumaevum skrev: Min holdning til sang er at fællessang = bandlyst. Sang skal synges af et professionelt kor, er min holdning.
Hvorfor så egentlig bekymre dig om hvor vidt du vinder denne konkurrence ?

Da det jo præcis er en ny, moderne og samtidsrelevant fællessang de søger .

Men som nævnt tidligere, tag det som en øvelse og få skrevet noget musik.
Fair nok.
Tag det ikke som at, jeg siger du ikke skal indsende dit bud ! Du har samme ret til at sende dit bud ind som alle andre.

Jeg synes bare det lyder som om at, din holdning er ret modsigende ift. hvad der dikteres på hjemmesiden de søger til deres sang :)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det er godt nok den underligste holdning til sang, jeg nogensinde har hørt. Mere og mere tror jeg, at du skal opgive mennesker og det der følger med. Du skal lave en masse ting til dig selv fra dig selv - lave din egen YouTube kanal med lukket kommentator spor. Og så bare nørde noget middelaldermusik. Alt andet er behæftet med irritation og konspirationstanker. Og hvem ved om du bliver hyldet om 200 år.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Det er godt nok den underligste holdning til sang, jeg nogensinde har hørt. Mere og mere tror jeg, at du skal opgive mennesker og det der følger med. Du skal lave en masse ting til dig selv fra dig selv - lave din egen YouTube kanal med lukket kommentator spor. Og så bare nørde noget middelaldermusik. Alt andet er behæftet med irritation og konspirationstanker. Og hvem ved om du bliver hyldet om 200 år.
Jeg vil ikke opgive andre mennesker. Jeg har brug for deres viden, deres holdninger og idéer for at kunne udvikle mig.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev:Jeg fik en musiker til at gennemgå min melodi/harmonisering. Han sagde at den lød for meget som en kirkesalme til at han troede de ville udvælge den, netop fordi (moderne) højskolesange skal være "folkelige"/"populær-musikalske".

Han er selv folkesanger, og havde enormt svært ved at finde ud af melodien, han forsøgte, men hver gang han forsøgte at spille den, sagde han at "det her ligger mere naturligt for mig",
Fedt! Det er super godt, du har fået den kontakt og jeg håber du virkelig har taget til dig, hvad der ligger naturligt for en sanger (det skal jo immervæk synges bagefter). Jeg håber virkelig du har lært noget af det, og fortsætter kontakten!

Alt det andet du skriver, er fuldstændig irrelevante klager. Fokusér på at blive bedre. Fokusér på at skrive musik for at skrive musik – ikke for at have en chance for at vinde en konkurrence. Når du så endelig vil deltage i en konkurrence så skriv det musik, de beder om. En ting jeg kan afsløre er, at en fællessang IKKE partout skal synges flerstemmigt. Den SKAL kunne synges med simpelt eller intet akkompagnement. Dem der udbyder konkurrencen kan forholde sig til MEGET mere end 1500-tals musik og de hader ikke Carl Nielsen.

Re. Tallis: "moderne melodistump"??? Er det en vekseldominant du tænker på?! I så fald vil jeg anbefale dig at høre MEGET mere Tallis og hans samtids musik.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev: Fedt! Det er super godt, du har fået den kontakt og jeg håber du virkelig har taget til dig, hvad der ligger naturligt for en sanger (det skal jo immervæk synges bagefter). Jeg håber virkelig du har lært noget af det, og fortsætter kontakten!

Alt det andet du skriver, er fuldstændig irrelevante klager. Fokusér på at blive bedre. Fokusér på at skrive musik for at skrive musik – ikke for at have en chance for at vinde en konkurrence. Når du så endelig vil deltage i en konkurrence så skriv det musik, de beder om. En ting jeg kan afsløre er, at en fællessang IKKE partout skal synges flerstemmigt. Den SKAL kunne synges med simpelt eller intet akkompagnement. Dem der udbyder konkurrencen kan forholde sig til MEGET mere end 1500-tals musik og de hader ikke Carl Nielsen.

Re. Tallis: "moderne melodistump"??? Er det en vekseldominant du tænker på?! I så fald vil jeg anbefale dig at høre MEGET mere Tallis og hans samtids musik.
Vekseldominant er nok hvad jeg tænker på. Jeg må så afgjort få kigget nærmere på renæssancens koralkompositioner og tage det til mig jeg vil. Det kan være denne "vekseldominant", som jeg ikke bryder mig om, bare har været mere "skjult" i andre værker gemt bag harmoniseringen.

Men nu har jeg jo allerede kigget på dissonanser og er selv igang med at bruge det i mine fremtidige værker (ja, jeg husker godt da jeg for et år siden sagde: "Ad!" om dissonanser ;), men det er anderledes nu efter jeg blev introduceret for Gjeilo og Whitacre). Så hvem ved, måske kommer jeg nok til også at bruge vekseldominant i mine fremtidige værker.

Selvfølgelig holder jeg da kontakten til musikeren. Han er nu engang en slags mentor for mig og koordinerer jo aftaler med museet mv.
Selvom hans musikgenre slet ikke er min genre (vi ser meget forskelligt på den slags), er han den bedste beskæftigelsestiltag som er sket i mit liv. Nu kommer jeg jo også ud af lejligheden.

Kan iøvrigt fortælle dig at jeg idag er gået igang med at skrive fra nodeark til midi. Er igang med Bruckner's Locus Iste som min allerførste transkription (rigtige ord?), for at lære noder, harmonisering og kontrapunkt på samme tid.

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Fællessang måles på mere end subjektive kunstneriske idealer. Jeg synes du bør genoverveje, om du altid skal have så absolutte meninger om alt muligt - vi mennesker er forskellige og musikken opfylder forskellige behov. Må jeg også foreslå du starter i et kor, så er der også lidt socialt samvær og musik, du ikke vidste du kunne lide.
https://www.berlingske.dk/kultur/vi-syn ... -stor-stil

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

- til Mediumaevum

Du har simpelthen ikke ret. Masser af popmusik idag har massere af ting til fælles med klassisk musik. Det er ikke verden idag der er galt på den, det må selvsagt være dig der er snæversynet hvis du nægter at lytte til musik der er under 400 år gammelt.
Og hører du kun radio, ja, så får du selvfølgelig kun brodden af hvad moderne musik er. Det er toppen af isbjerget - du aner jo slet intet om hvad du går glip af eller udtaler dig om.

En opfordring herfra også, til at du kigger lidt udover egen næsetip. Musik er meget mere end koralharmonisering og renæssance-kor, en genre jeg ellers sætter ligeså meget pris på som dig. Den kan meget mere.

mediumaevum skrev: Hvis ikke jeg har en chance for at vinde en konkurrence ved at skrive et helt eller delvist koralharmoniseret værk i "kirkesalme-stil" (eller hvad det hedder) ala' noget som lyder anno 1500, gider jeg ikke være med.
[...]
Én ting kan jeg afsløre om min melodi: Den SKAL synges flertstemmigt, den MÅ IKKE synges kun som melodi med guitar/klaver-akkorder. Det vil lyde helt forkert, ihvertfald så jeg ikke kan stå inde for det.
Nu har du før begrædt at musikbranchen er indspist og snæversynet, så i et chokerende twist vil jeg afsløre, at barnlige kommentarer som disse ikke er måden at få foden inde for. Du bliver nød til at holde et åbent sind over for andre menneskers musik.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

I den grad enig - det er en helt præcis kommentar.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev:- til Mediumaevum

Du har simpelthen ikke ret. Masser af popmusik idag har massere af ting til fælles med klassisk musik. Det er ikke verden idag der er galt på den, det må selvsagt være dig der er snæversynet hvis du nægter at lytte til musik der er under 400 år gammelt.
Og hører du kun radio, ja, så får du selvfølgelig kun brodden af hvad moderne musik er. Det er toppen af isbjerget - du aner jo slet intet om hvad du går glip af eller udtaler dig om.

En opfordring herfra også, til at du kigger lidt udover egen næsetip. Musik er meget mere end koralharmonisering og renæssance-kor, en genre jeg ellers sætter ligeså meget pris på som dig. Den kan meget mere.

Nu har du før begrædt at musikbranchen er indspist og snæversynet, så i et chokerende twist vil jeg afsløre, at barnlige kommentarer som disse ikke er måden at få foden inde for. Du bliver nød til at holde et åbent sind over for andre menneskers musik.
Som jeg skrev, det er blot min mening. Jeg har min musiksmag, det jeg kan lide og ikke kan lide.
Alle andre har noget de kan lide, og det er helt fint med mig.

Jeg nægter ikke at lytte til musik som er moderne. Jeg lytter gerne til Ola Gjeilo og Whitacre (moderne komponister anno 2019) samt naturligvis diverse film- og spil-komponister.

Jeg lytter til rigtig meget forskellig musik, både klassisk (og alt muligt forskelligt inden for klassisk musik, fra middelalder til barok til Brahms, Vaughan Williams, Gustav Holst mfl.), samt folkemusik (dog kun traditionel, men fra mange forskellige kulturer, herunder nordisk/keltisk).

Synes du stadig jeg er for snævertsynet med musik, bare fordi jeg ikke bryder mig om pop, rock eller jazz?

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Du har simpelthen ikke ret. Masser af popmusik idag har massere af ting til fælles med klassisk musik

Ikke kun i dag.
Uanset om man ser Bohemian Rhapsody af Freddie Mercury som et klassisk nummer, pop eller rock. Er det fantastisk komponeret.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

mediumaevum skrev: Som jeg skrev, det er blot min mening. Jeg har min musiksmag, det jeg kan lide og ikke kan lide.
Alle andre har noget de kan lide, og det er helt fint med mig.
I så fald er det måske et spørgsmål om hvordan man kommunikerer det ud :). Du har det med at formulere dig i superlative vendinger, hvori du lader din omverden forstå at det simpelthen er for galt, at du er den eneste der bekymre dig on geneve-psalterne el. lign..
mediumaevum skrev: Jeg nægter ikke at lytte til musik som er moderne. Jeg lytter gerne til Ola Gjeilo og Whitacre (moderne komponister anno 2019) samt naturligvis diverse film- og spil-komponister.

Jeg lytter til rigtig meget forskellig musik, både klassisk (og alt muligt forskelligt inden for klassisk musik, fra middelalder til barok til Brahms, Vaughan Williams, Gustav Holst mfl.), samt folkemusik (dog kun traditionel, men fra mange forskellige kulturer, herunder nordisk/keltisk).

Synes du stadig jeg er for snævertsynet med musik, bare fordi jeg ikke bryder mig om pop, rock eller jazz?
Jeg ville helt klart mene, at det er en ganske snæver musiksmag ja. Smag værende nøgleordet selvfølgelig.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

mixolydisk skrev: I så fald er det måske et spørgsmål om hvordan man kommunikerer det ud :). Du har det med at formulere dig i superlative vendinger, hvori du lader din omverden forstå at det simpelthen er for galt, at du er den eneste der bekymre dig on geneve-psalterne el. lign..

Jeg ville helt klart mene, at det er en ganske snæver musiksmag ja. Smag værende nøgleordet selvfølgelig.
Jeg tror vi har fået etableret at jeg har kommunikationsvanskeligheder.

Men ind imellem har jeg på fornemmelsen at folk og kun tager det jeg siger, til sig som de vil (og udelader resten) og lader omverden forstå at jeg bare er en snævertsynet skid der kun er ude på at opføre sig ubehøvlet.

(disclaimer: Jeg siger ikke du gør det, og jeg kan tage fejl i ovenstående opfattelse).

Klassisk musik er rigtig mange ting. Tilføj traditionel folkemusik (fra alverdens kulturer) og du har en meget bred vifte af musik.
Derfor er jeg ikke enig med dig i at min musiksmag er snæver.

Default avatar
DanF
Medlem
Indlæg: 53
Sted: Østjylland

Indlæg af DanF »

Man kan bruge resten af livet på at specialisere sig i klassisk og folkemusik og det kan bringe en og andre mennesker masser af glæde.

Når det er sagt, så indsender jeg ikke et langt technoremix til Dansk Melodi Grand Prix fordi ellers gider jeg ikke være med.
Eller for den sags skyld proklamerer at jeg agter at komponere salmer til kirken som altså ikke må være religiøse.

Vi er nødt til at indrette os efter de forskellige situationers spilleregler, vi kan ikke forlange at alt andet skal bøje sig efter vores individuelle smag.
Og jeg vil stadig anbefale du aktivt opsøger en lærer eller et kor eller lign. Det er sæsonstart for mange ting, chancen er nu. God uge! :)

Nyt svar