Holgers Blog

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Re: Holgers Blog

Indlæg af bryla »

Også mig. Men fedt at support på regnskab bøvler med det. Kan huske vi lige brugte en halv time på det i syvende klasse.
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev:
Mike-air skrev:Herligt :-D jeg har altid brugt X * 1,momssats.
Og så self X / 1,momssats den anden vej.

Mere intuitivt efter min mening.
Jeg har altid gjort;
læg moms til: gang med 1,25
træk moms fra: gang med 0,8
Ditto her.

I mit regnestykke var der dog tale om noget andet.

Nemlig at finde totalbeløbet inkl. moms alene ud fra momsbeløbet.

Dvs. hvis momsbeløbet er 283.000 kr., hvad er så totalbeløbet?

Det finder man ved at gange momsbeløbet med 5.

Altså er totalen 1.415.000 kr.

Ganger man momsen med 4 får man beløbet uden moms.

Evident for alle her, men ikke helt på supporten. Retfærdigvis, så kan det være svært at kommunikere om den slags over telefonen.

Og fejlen lå et helt andet sted, nemlig i nogle af mine EUR-produkters momskategori. Argh, timers manuelt arbejde forude.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Har fået dobbeltplatin for Nik & Jay - United (Album) + guld for Rasmussen - Higher Ground (single).

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Har fået dobbeltplatin for Nik & Jay - United (Album) + guld for Rasmussen - Higher Ground (single).
:thumbup:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tak! Gaaaammel Nik & Jay sag, men den lever endnu åbenbart.

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:Tak! Gaaaammel Nik & Jay sag, men den lever endnu åbenbart.
... "så længe der er ild i gløderne" ... :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

True :-)

I dag har der til gengæld være ild i studiet, altså rent figurativt. Der lå 16 projekter og ventede på mig fra morgenstunden efter weekenden :morning:

Har været oppe siden 5:40 og når ikke mere end 1/3 i dag. :surrender: Gider ingen kompromiser, så der skal være tid til myreknep.



Der har været nogle lidt sjove ekstraindslag i masteringen, fx Auto-Tune af en guitar i en bro (i stem/mix master), dubbing af et kick via sampler i et andet nummer (fandt et kick der passede godt og legede lidt med fasen indtil det gik i hak).

Medlemsavatar
Rosenfeldt
Forum Donator
Indlæg: 2938
Sted: Hørsholm

Indlæg af Rosenfeldt »

Holger skrev:... Gider ingen kompromiser, så der skal være tid til myreknep.
Det er jo dit "varemærke", - det med non-kompromis og myreknepperi! :-D ... og, fedt at postkassen boomer med projekter sådan en mandag her midt på sommeren! :thumbup:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Plejer at være ret dødt i det meste af juli, ja.

A&Rs er på festivaller og besvarer ikke mails så meget.

Spotify havde feriedeadline i fredags.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

dubbing af et kick via sampler i et andet nummer (fandt et kick der passede godt og legede lidt med fasen indtil det gik i hak).
Årh, det er sgu en klassiker! Been there, done that. :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Stor kvindelig artist i kommentar til en frase i mixet hos mig:

"Den sætning skal være lidt mere svensk indie pop og ikke major pop kæmpelyd"

Tolker jeg som: mindre rumklang, på med distortion. :roll: :-D

Derudover en fantastisk sang og fed produktion, der har været igennem tre producere og to mixteknikere, for efter til sidste at være endt hos mig til nyt fix-mix i 12 stems + mastering. Undervejs blev alle vox lige udskiftet med rå vox jeg mixede op fra bunden, så nu er vi ude i næsten fuldt mix + mastering.

Endt i et lidt Frankensteins-monster mix af filer og små genindspillede vokalbidder, der utroligt nok stadig fungerer.

Prisen er også mere end fordoblet, men det meldte de ud fra starten, at resultatet var vigtigst.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ha ha.
Det minder mig om et rockband jeg havde i studiet, og guitaristen ville have at hans guitarlyd skulle være "mere lyserød".

Det tog mig et par fejlskud før jeg ramte noget høj mellemtone der fik ham til at sige "Ja! Der var den!".
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Gud ja, det kan sgudda være han havde det. Det er sådan set ikke utænkeligt. Desværre er der ikke nogen standarder for den slags. To personer med samme slags synæstesi vil ikke nødvendigvis give de samme toner/frekvenser de samme farver.

Så man har ikke rigtigt nogen chancer for at regne det ud - heller ikke selvom man kender til synæstesi. :roll:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nej - det er helt postkasseblåt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fik også kommentaren "lidt mere tropisk" og "mere lummer" forleden, heh heh. Det endte med et +1.48 dB boost ved 600 Hz for at fremhæve noget varm mid i synths.

In other news, så har jeg lige fået en guldplade for Alexander Oscar - Complicated ft. SVEA ude på Sony. 166 i alt nu, but who's counting :-P

Faustix - Need You er ude i dag, mixet og masteret her.

Meget tilfreds, opgaven lød på at gøre nummeret mindre clubbet og mere radiovenligt, hvilket lykkedes. Kicket havde oprindeligt en meget kraftig og lang subhale, hviilken jeg redigerede væk/fadede i alle kicks. En comp kun gøre lidt af det, men ikke så præcist. Så klippe+klistre+fade.

Der var/er nogle lidt smadrede transienter i vokalindspilningen, som jeg har fået rettet så meget op som muligt. Det er den slags skønhedsfejl man altid selv (og andre lydteknikere) hører og almindelige lyttere ikke nødvendigvis gør.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Tillykke med guldpladen!

Note to self: Tropisk lummer=+1.48dB@600Hz
skriver noder

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ha, præcis.

Svensk indie er også bekræftet som mindre rumklang+mere distortion. Den blev godkendt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Der er nok behov for en mastering parlør - i stil med balle parløren.


Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Er blevet kontaktet af en meget kendt, men nu afdanket 80'er-stjerne med galoperende mental diagnose :shock: :puke:

Brugte en del tid på at kommunikere med hende omkring mastering, give feedback, osv.

Vi taler alenlange, bizarre emails fra hendes side (og dermed enormt uhøflige og tidsrøvende emails, men det forstår en psykisk syg person ikke nødvendigvis selv).

Jeg forsøgte at navigere i den faglige del og holde det professionelt. Bad idea, det endte ud i et langt, manisk grin pr. mail fra hendes side på et længere høfligt og teknisk svar fra mig, muligvis fordi jeg bare holdt det professionelt.

Måske ledte hun mere efter en endnu en psykiater end en masteringtekniker. Det er sådan en "kunde" man sender videre til ens værste konkurrent... who knows, måske var hun netop henvist af en konkurrent, haha.

Nåmenså fik jeg prøvet det og absolut ødelagt mine barnedrømme. :lol:

Medlemsavatar
Kvaksalver
Forum Donator
Indlæg: 141
Sted: 8000C

Indlæg af Kvaksalver »

Lemme guess: Navnet lyder som en stor del af teksten til Opus’ største hit?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Unknown.jpeg
Unknown.jpeg (9.72 KiB) Vist 1023 gange

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

.
Hvis det er den, jeg tror, er det vist også almindelig omtalt, at hun fik det, øhh pænt skidt. Indeni. Og derfor droppede ud af spotlyset.
Holger skrev:sådan en "kunde" man sender videre til ens værste konkurrent... who knows, måske var hun netop henvist af en konkurrent, haha.
:dollargrin: go' logik
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Uhhhh, sådan en kunde har jeg også en gang haft i "butikken" (ikke at jeg rigtigt tjener noget på den her hobby), men kors det vækker minder af den gale slags. :dollargrin: Jeg kendte én som kendte én som kendte én... som kendte en dansetøs som jeg kom til at love at lave nogen ting for. Gratis.

Hun brokkede sig fra start til slut over at jeg var uprofessionel. Hold da fast, det var noget af en omgang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar