TikTok er det nye!

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

TikTok er det nye!

Indlæg af Mike-air »

Faldt over denne artikel på NRK; den er derfor på Norsk, men summary er at TikTok måske er en interessant måde at sprede sin musik på.

TikTok er åbenbart et socialt medie hvor musik kan lægges til en video:
..platformen lader brugerne tolke og imitere indhold fra deres helte i langt større grad end konkurrentene Facebook, Instagram, og Snapchat.
Eksemplet er her med en Norsk kunstner ved navn Aurora, som lagde et nummer ind på TikTok, som så blev foretrukne nummer til videoer hvor man maler sig på låret.
Totalt blev der lavet 700.000 videoer med Auroras sang.
– Vi forstår ikke helt hvordan en sang blir viral eller hvor det kommer fra, men det virker som om opskriften er at en middelstor TikTok-er tager sangen i brug, sier Larsen.

Videre fortæller han at de har set at virale hits gerne springer ud fra konkrete temaer (male sig på låret) som brugerne kan sætte sit eget præg på.
Fuld artikel:
https://nrkbeta.no/2019/07/10/norske-ar ... pa-tiktok/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »


Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Men.. det er jo ikke nyt ;-) svjh er det da et par år gammelt

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

De små børn elsker det.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Min datter på 11 er ligeglad med det, min datter på snart 10 lever og ånder for det....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Har haft det, afinstallerede det igen, føler mig også for gammel til Snapchat.

Har lidt svært ved at se business casen i at lave musik til det. Hvem betaler for det?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Hald skrev:Har haft det, afinstallerede det igen, føler mig også for gammel til Snapchat.

Har lidt svært ved at se business casen i at lave musik til det. Hvem betaler for det?
Det er mere med ‘management briller’ at det er interessant; jo mere hype en artist får, jo mere stiger prisen på koncerter, merch og hvad du ellers kan sælge :-)

Og selvfølgelig er der også nogen af brugerne som vil tjekke artisten ud på spotify, itunes eller hvor man hører musik henne, hvis de kan lide artisten.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Der er du lige en postgang eller 2 for sent ude ...

Tiktok har været stort i mellemøsten og asien - og er det fortsat.

Jeg tror, at den eneste måde man kan få medgang ift musikken på tiktok, hvis man skulle være heldig at få ens musik brugt af millioner ifm en trend - som f.eks karma is a bitch, som rulede for et års tid siden.




... og selv det er jo ingen garanti. Kender du nummeret? Har du hørt det på spotify? Gået til koncerten?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

.. Er jeg i målgruppen? ;-)

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Mike-air skrev:.. Er jeg i målgruppen? ;-)
Til musikken? Det ved jeg da ikke...

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Det er jeg ikke, så: nej, nej og nej.

Det afhænger af målgruppe; og derfor er det i min optik uklogt at ekskludere denne kanal, specielt hvis eks. < 24 segmentet er i ens målgruppe.

Denne tråd er ment som en hjælp/et forslag til dem der har musik de skal promovere. Jeg har ingen musik jeg skal promovere, så jeg kunne egentlig være komplet ligeglad.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Prøvede det, da det hed Musica.ly eller noget i den stil. Og det er da efterhånden længe siden.

Meget pre-teen/teenager-rettet. Og med det moderne maks. 15 sekunders fokusvindue.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

https://news.distrokid.com/your-music-i ... cedcd7d6af

"Independent artists can now use DistroKid to get their music into TikTok.
This is free and available to all DistroKid members. Here’s how to get your music into TikTok:
New music: Just select the “TikTok” checkbox when uploading your music to DistroKid.
Old music: Sign into DistroKid → Click your album → Click “Add to more stores” → Choose “TikTok” → Click “Add”. If you don’t see “TikTok” here, congrats, you must’ve opted in when uploading your music & it’s already been added."

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

SustainerPlayer skrev:https://news.distrokid.com/your-music-i ... cedcd7d6af

"Independent artists can now use DistroKid to get their music into TikTok.
This is free and available to all DistroKid members. Here’s how to get your music into TikTok:
New music: Just select the “TikTok” checkbox when uploading your music to DistroKid.
Old music: Sign into DistroKid → Click your album → Click “Add to more stores” → Choose “TikTok” → Click “Add”. If you don’t see “TikTok” here, congrats, you must’ve opted in when uploading your music & it’s already been added."
Ja, det stod jo i nyhedsmailen fra distrokid ... .men hvorfor finder du det interessant? Kender du til payout? De er ikke kendt for at vifte om sig med royalties... https://pitchfork.com/features/article/ ... s-pennies/

Er det ikke bare fordi, at musikindustrien har været efter dem i et stykke tid, at de nu har indgået et samarbejde med en enkelt (1!!!) distributør?
https://www.digitalmusicnews.com/2019/0 ... royalties/

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror at man som musiker idag må fokusere på andet end indtægter på streaming. Bliver noget af det materiale man har skabt, viralt, så kan det være katalysator for nogle andre indtægter. Set med nogle andre briller har man fået ekstrem effektiv markedsføring, mod at frigøre sit materiale.

For at quote en tidligere kollega i branchen, da jeg kritiserede en koncert der ikke gav overskud.
«Det vi ikke tjener på gyngerne, henter vi hjem på karousellerne»

Og han havde ret: merch kompenserede, og selve venue var vigtig for branding.

Udnytter man ikke denne mulighed, og tænker på den samme måde som industrien har gjort hele tiden, så kan jeg selvfølgelig godt forstå hvis man føler sig taget i røven. Men så har man også selv medvirket til det.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mike-air skrev: For at quote en tidligere kollega i branchen, da jeg kritiserede en koncert der ikke gav overskud.
«Det vi ikke tjener på gyngerne, henter vi hjem på karousellerne»
Preben Uglebjerg?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

lakris skrev:
Mike-air skrev: For at quote en tidligere kollega i branchen, da jeg kritiserede en koncert der ikke gav overskud.
«Det vi ikke tjener på gyngerne, henter vi hjem på karousellerne»
Preben Uglebjerg?
:lol: :lol:

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

MrBacon skrev: Ja, det stod jo i nyhedsmailen fra distrokid ... .men hvorfor finder du det interessant?
I første omgang var det såmænd bare en gang trådrelateret vidensdeling :wink:
MrBacon skrev: Kender du til payout?
På ingen måde. Men jeg antager ikke, at den typiske Distrokid-kunde bruger dem "for pengenes skyld".
MrBacon skrev: De er ikke kendt for at vifte om sig med royalties... https://pitchfork.com/features/article/ ... s-pennies/

Er det ikke bare fordi, at musikindustrien har været efter dem i et stykke tid, at de nu har indgået et samarbejde med en enkelt (1!!!) distributør?
https://www.digitalmusicnews.com/2019/0 ... royalties/
Det er jo meget relevant. Men jeg deler holdning med Mike-air her.
Jeg har også skrevet lidt om den del af det i denne tråd: http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=79907

Nyt svar