Reaper 5.97 update - nu med ARA support

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Reaper 5.97 update - nu med ARA support

Indlæg af Smittefar »

Der er kommet endnu en stor opdatering til Reaper
Reaper597.png
Reaper597.png (319.64 KiB) Vist 757 gange
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Der bliver da satset mere og mere på video delen. Måske man lige skulle prøve det lidt af.

Findes der reelt andre end Melodyne som benytter ARA?

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Morten B skrev:Findes der reelt andre end Melodyne som benytter ARA?
.. mener også VocAlign understøtter ARA
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Hippo skrev:
Morten B skrev:Findes der reelt andre end Melodyne som benytter ARA?
.. mener også VocAlign understøtter ARA
Yep:

https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_Random_Access

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ok, tak. Det er da også to spændende værktøjer.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Her er Jons gennemgang



ARA har været et stort i Reaper forummet i lang tid

Selv om video er blevet meget udbygget i den sidste opdatering, må jeg sige, at jeg er meget glad for at jeg er skiftet til Resolve til video produktion. Det kan bare så meget mere, og det er tænkt til video fra starten. Så må jeg leve med, at jeg ved, jeg kan redigere hurtigere i Reaper

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Senest rettet af Smittefar søn 24. feb 2019 14:56, rettet i alt 1 gang.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ja, det der med at video er en eftertanke, det bliver aldrig rigtig godt. Men det er da fedt at have muligheden for dem som ikke orker at gå i gang med at lære et nyt program at kende.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det sidste er jeg jo sådan set ikke uenig i - Jeg har lavet virkelig mange videoer i Reaper, og det har virket for mig. Det bliver bare meget hurtigt virkelig kringlet og nørdet, hvis man skal lidt videre end blot at klippe-klistre videoklip sammen. Se for eksempel Jons eksempel på at få lov at dragge og droppe text effekter i videoen ovenfor. Og når man ind i mellem synes, at Reapers indbyggede effekter er lige lovlige begrænsede, så henter man bare nogle gratis VSTer, eller man køber noget for alle de mange penge man sparede ved ikke at købe en anden DAW. De muligheder har man ikke rigtig, når det kommer til videodelen.

Anywho - jeg elsker stadig reaper, men til video er jeg hoppet på Resolve - Det er stadig fuldstændig uforståetligt for mig, at det program er gratis.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Smittefar skrev:Anywho - jeg elsker stadig reaper, men til video er jeg hoppet på Resolve - Det er stadig fuldstændig uforståetligt for mig, at det program er gratis.
Ja, det har jeg også svært ved at forstå. På den anden side er jeg begyndt at overveje at købe den fulde version, så måske er det en meget god strategi?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan godt tænkes

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Morten B skrev:
Smittefar skrev:Anywho - jeg elsker stadig reaper, men til video er jeg hoppet på Resolve - Det er stadig fuldstændig uforståetligt for mig, at det program er gratis.
Ja, det har jeg også svært ved at forstå. På den anden side er jeg begyndt at overveje at købe den fulde version, så måske er det en meget god strategi?
Det er helt sikkert det der er deres mål. Selv det at få full screen på nummer 2 monitor koster penge og hardware skal købes igennem dem:-(
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Resolve:

Så konceptet er at man tager et kik på det, vurderer at man kan klare sig med basis versionen, men derefter blir klogere, og så hænger på krogen fordi man har investeret så meget tid at man ikke kan skifte uden et smerteligt tids-tab, og udsigten til at skulle starte fra bunden et andet sted

Derudover hardware binding

Til gengæld er den betalte version ikke urimelig dyr, hvis den er super, og ellers virker rimeligt modsat feks Vegas Pro

Der er nok heller ikke så mange andre virkeligt pro løsninger hvis man ikke vil malkes i Adobes mølle

Så måske alt i alt trods alt alligevel bedste løsning ?
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

danstanley skrev:Det er helt sikkert det der er deres mål. Selv det at få full screen på nummer 2 monitor koster penge og hardware skal købes igennem dem:-(
DUBTEMPLE skrev:Resolve:

Så konceptet er at man tager et kik på det, vurderer at man kan klare sig med basis versionen, men derefter blir klogere, og så hænger på krogen fordi man har investeret så meget tid at man ikke kan skifte uden et smerteligt tids-tab, og udsigten til at skulle starte fra bunden et andet sted

Derudover hardware binding

Til gengæld er den betalte version ikke urimelig dyr, hvis den er super, og ellers virker rimeligt modsat feks Vegas Pro

Der er nok heller ikke så mange andre virkeligt pro løsninger hvis man ikke vil malkes i Adobes mølle

Så måske alt i alt trods alt alligevel bedste løsning ?
Ja, nu lød jeg lidt naiv i min forrige post, men selvfølgelig er det deres model, det er der ikke nogen tvivl om.

Jeg kan dog overhovedet ikke se noget negativt ved det, hvor meget kan man lige forvente at få gratis?

Grundene til jeg overvejer at opgradere til paid:

Noise og sharpening tools
Motion blur
Face refinement
Lens correction

Dette er alle værktøjer til mere dybdegående brug, og noget jeg sagtens kan leve uden. Til hobby brug er det rigtig svært at komme uden om Resolve, hvis man har en maskine der kan trække det..

Der er også Hitfilm Express som leverer rigtig mange fede features, specielt til FX arbejde, men som rent klippe rum tager Resolve nok præmien i gratis kategorien (og for manges vedkommende også i pro kategorien efterhånden).

Og så skal man lige huske at vi kun snakker 300 dollars for upgraden. Premiere Pro f.eks koster 240 dollars for at få lov at bruge i et år, og hvis vi tæller fusion og after effects med, så ser regnestykket endnu mere fornuftigt ud.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg savner foreløbig ikke rigtig noget i gratis versionen, så den bruger jeg stadig gladeligt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg købte den store version og har aldrig rigtig fundet ud af, hvad jeg har fået for pengene - tror der er muligheder for lidt flere plugs.
Desværre har jeg lidt droppet DaVinci, da det er for tungt cpu-mæssigt til.it setup. Når jeg på et tidspunkt får ny CPU, så prøver jeg igen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Medlemsavatar
mik_c
Medlem
Indlæg: 974
Sted: Vesterbro

Indlæg af mik_c »

Smittefar skrev:Jeg savner foreløbig ikke rigtig noget i gratis versionen, så den bruger jeg stadig gladeligt.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Hvordan har du fået resolve til at virke med din audio interface? .. Der er ingen ASIO drivere til resolve så jeg kan slet ikke få den til at lege sammen og bliver nød til at bruge onboard lydkort hvis jeg skal ha lyd ud af resolve :/ .. og så skal man også manuelt ind og sætte den til 48khz inden man åbner resolve ... virker bare helt vildt amatør agtigt i et program der ellers ser ret lækkert ud.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det kan jeg ærlig talt ikke huske (og jeg er lige på vej i seng). Jeg skal nok lige på det.

Mit audio interface er også mit almindelige Windows lydkort, så måske har jeg bare ikke gjort noget. Omend Fairlight giver mere mening med et asio driver.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar