Kristenateisme

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Kristenateisme

Indlæg af mediumaevum »

Hvad er din mening om kristenateisme?

Dvs. minus tro på at Jesus var udødelig, guddommelig og andre fantasieventyr, men at man tager kristen etik og kultur til sig.

Dvs. den kristne etik/morallære -undtagen de dele af den kristne "moral" som handler om at folk som er anderledes er djævle, og at evolutionister er "satans værk" mm. selvfølgelig...

^
(en del navnlig konservative kristne "Trump-ister" kunne efter min mening godt tage ved lære af ægte moral).

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Min holdning er at det er noget vås at finde på. Kristendommen har ikke patent på ideer om hvordan man er et godt menneske.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Morten B skrev:Min holdning er at det er noget vås at finde på. Kristendommen har ikke patent på ideer om hvordan man er et godt menneske.
Sandt nok. Men i middelalderen var kristendommen den væsentligste faktor for, at syge, invalide mfl. blev behandlet nogenlunde anstændigt efter datidens forhold.
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/hi ... rens-munke

Det gik så fløjten med reformationen, hvor kongemagten indførte dødsstraf i 1530'erne for arbejdsløshed.
https://www.avisen.dk/i-horsens-og-lejr ... 66397.aspx

I sidste halvdel af 1800-tallet, da overklassen blev ateister, var den del af middel- og overklassen som bevarede den kristne tro, mildere i deres syn på de fattige og udstødte og forsøgte at hjælpe dem.

Derudover udsprang afholdsbevægelserne også fra kristne. I en tid hvor fuldskab næsten var normen.

Men du har fuldstændig ret i, at kristne ikke kan tage patent på at være gode mennesker.
Middelalderens kristne tog det for givet, at syge, fattige og fremmede havde brug for hjælp og skulle få den, uden at der blev stillet spørgsmål. Derfor sørgede hvert kloster for en portner der modtog folk og tog sig af dem. Flere klostre havde hospitaler hvor de syge blev passet.
Fra midten af 1500-tallet til midten af 1800-tallet var de syge og fattige overladt til tilfældige lokale myndigheder, hvis hovedopgave ikke var at vise kærlighed men at være sparsommelig og skåne borgerskabet for uønskede udgifter.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Man kan da godt reducere Jesus til moralprædikant - en slags filosofisk etiker. Det giver fint nok mening for en kulturkristen som jeg, der ikke rigtig kan tro på vorherre som en konkret eksistens, og dermed heller ikke kan godtage jesu guddommelighed. Men der er så meget bagage og så meget fortolkningsrum i de mange udlægninger af jesu historie, at jeg egentlig vil foretrække at tage nogle af de mange andre moralfilosoffer og etikere som dem der udlægger hvordan man kan opføre sig på en måde der giver mening for både den individuelle samvittighed og det fælles ansvar. F.eks. Grundtvig, der jo har lagt meget af grundlaget for den moderne danske folkekirkes udlæggelse af kristendommen. Eller Løgstrup, der har begået en genistreg med begrebet "Den etiske fordring".
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

david mondrup skrev:Man kan da godt reducere Jesus til moralprædikant - en slags filosofisk etiker. Det giver fint nok mening for en kulturkristen som jeg, der ikke rigtig kan tro på vorherre som en konkret eksistens, og dermed heller ikke kan godtage jesu guddommelighed. Men der er så meget bagage og så meget fortolkningsrum i de mange udlægninger af jesu historie, at jeg egentlig vil foretrække at tage nogle af de mange andre moralfilosoffer og etikere som dem der udlægger hvordan man kan opføre sig på en måde der giver mening for både den individuelle samvittighed og det fælles ansvar. F.eks. Grundtvig, der jo har lagt meget af grundlaget for den moderne danske folkekirkes udlæggelse af kristendommen. Eller Løgstrup, der har begået en genistreg med begrebet "Den etiske fordring".
Men er de ikke alle baseret på kristendommen - Grundtvig og Løgstrup?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev:
Morten B skrev:Min holdning er at det er noget vås at finde på. Kristendommen har ikke patent på ideer om hvordan man er et godt menneske.
Sandt nok. Men i middelalderen var kristendommen den væsentligste faktor for, at syge, invalide mfl. blev behandlet nogenlunde anstændigt efter datidens forhold.
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/hi ... rens-munke

Det gik så fløjten med reformationen, hvor kongemagten indførte dødsstraf i 1530'erne for arbejdsløshed.
https://www.avisen.dk/i-horsens-og-lejr ... 66397.aspx

I sidste halvdel af 1800-tallet, da overklassen blev ateister, var den del af middel- og overklassen som bevarede den kristne tro, mildere i deres syn på de fattige og udstødte og forsøgte at hjælpe dem.

Derudover udsprang afholdsbevægelserne også fra kristne. I en tid hvor fuldskab næsten var normen.

Men du har fuldstændig ret i, at kristne ikke kan tage patent på at være gode mennesker.
Middelalderens kristne tog det for givet, at syge, fattige og fremmede havde brug for hjælp og skulle få den, uden at der blev stillet spørgsmål. Derfor sørgede hvert kloster for en portner der modtog folk og tog sig af dem. Flere klostre havde hospitaler hvor de syge blev passet.
Fra midten af 1500-tallet til midten af 1800-tallet var de syge og fattige overladt til tilfældige lokale myndigheder, hvis hovedopgave ikke var at vise kærlighed men at være sparsommelig og skåne borgerskabet for uønskede udgifter.
Ja, men alt det her er jo udelukkende på baggrund af at kristendommen var den dominerende trosretning her på egnen på det tidspunkt.

Indianske stammer, Vikinger og andre forudgående "trosretninger" behandlede også sine syge, og specielt forskellige indianske trosretninger var meget længere fremme i udviklingen på punkter som forståelse/accept af jeg'et, kønsroller, pagt med naturen og respekt for hinanden og generelt individet som begreb.

Og, at den ateistiske overklasse i 1800 tallet havde et mere negativt/uinteresseret syn på fattige og syge siger nok mere om klasseinddelingen på daværende tidspunkt end holdningen til kristendommen.

Jeg vil dog lige sige at jeg intet har imod kristendommen som sådan, mange gode ting og velmenende mennesker er kommet ud af det eksperiment, og det at have en tro er meget værdifuldt for mange mennesker.

Og, for lige at runde af: "Kristenateisme" er jo et decideret oxymoron. Giver ingen mening i sig selv.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg synes der er en udemærket ide. Tror rigtig mange "kristne" er kristenateistiske uden selv at ha defineret det.
Jeg kan dog ikke helt se det nye i det?
Der er også sekulær buddhisme.
Jødedommen har haft denne "feature" i laaaaang tid. Man er enten ortodoks jøde, eller bare jøde.
Det er meget mere en tradition end en egentlig religion.
Jeg synes religion kan være fint, med et sekulært sæt briller på. Der er masser af smukke og dybe filosofiske arketypiske historier som man kan studere hele livet. Man kan tage det gode og lade det dårlige ligge.
Det er efter min mening nok den sundeste måde at være religiøs på.
Jeg tror sagtens man kan være religiøs uden at være specielt åndelig, og også omvendt.
Og mht til det trådstarter skrev at trump-ister skulle lære ægte moral, tror jeg ikke helt jeg er enig i. Eller jeg synes ikke de behøver at lære det mere end det ekstreme venstre feks.
Og er overbevist om at det faktisk tit er dem på de ekstreme fløje, der rent faktisk handler i henhold til deres moral, hvis altså moral forståes på den måde at man handler efter sin overbevisning. Jeg er overbevist om at den vildeste trump følger, virkelig gør det de tror der er rigtigst (og mest kristent). Det samme gør den præst der holder ulovligt indvandrere i skjul i sin kælder fordi han synes det er det mest kristne at gøre. Nok svært at blive enige om hvad der er mest kristent, da alle mennesker helt unikt forstår en given tekst.
Men altså. Det er sikkert bare ordkløveri[emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senest rettet af the19thbear tors 10. jan 2019 23:07, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev:Hvad er din mening om kristenateisme?
At det er noget sludder og en modsigelse i sig selv.
Som ateist finder man lynhurtigt ud af at etik og moral osv ikke kommer fra religionen som sådan, men nærmere er noget som er opstået fordi det rent faktisk er en samfundsmæssig nødvendighed. Desuden finder du også ud af at religionen som sædvanlig prøver på at tage credit for så at sige alting, selvom den ikke har noget at have det i.

Tag fx bare de 4 første af de 10 bud, som kristne altid holder så højt hævet:
1. Jeg er din Gud. Du må ikke have andre guder.
2. Du må ikke misbruge Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Du skal ære din far og din mor.

Jo tak. Så meget for etik og moral. Skulle det virkelig være de 4 øverste og vigtigst bud? Først på 5. pladsen kommer "Du må ikke slå ihjle", men det er da helt klart vigtigere at lige nævne hviledagen inden da :roll:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg tror ikke de ti bud er skrevet som en hitliste. (Men kan tage fejl)Altså i vigtigste rækkefølge. Jesus siger senere i det nye testamente at de største bud er at du skal elske Gud og elske din næste og at alle andre bud er efter det/afhænger af de to første.

Religion har tit tager patent på viden (Kopernikus osv/jorden ikke Universets centrum osv).religion har tit været i "hullet af hvad vi ikke ved". En såkaldt God of the gaps (når det regner er det fordi Gud vil ha det. Hov. Vi fandt ud af at det ikke er ham der styrer det. Så må han være i noget andet hvor vi ikke har en forklaring). Det er jo en meget kedelig tendens ved religion.
Religion har helt klart forklaringer på hvorfor tingene er som de er. Jeg ser ikke de forklaringer som faktuelle, men som mytiske/arketypiske "sande" i det der ofte er filosofiske sandheder at finde i det. Tror du vil finde mange religiøse som har det på samme måde og som ikke prøver at "tage credit" men selvfølgelig helt klart også mange (sikkert flest) som ville "tage credit".


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

the19thbear skrev:Jeg tror ikke de ti bud er skrevet som en hitliste. k
Hvorfor er de så nummererede? :)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

the19thbear skrev:Jeg tror ikke de ti bud er skrevet som en hitliste.
Nej, det er de nok ikke, men de er skrevet i rækkefølge og alt andet lige, så handler 2 ud af 10 bud om hvordan du godt kan nære dig at overveje at tilbede nogle af de andre "fake" guder. Jeg ville tro at der var andre og vigtigere ting :wink:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Som jeg siger, kan det sagtens være at jeg tager fejl. Jesus sig senere hvad der er de vigtiste bud. Man kan også dele det op i jødedommens bud (de 10 bud) og kristendommens fortolkning af den tidligere religion (altså kristendommen reformerer jødedommen, eller laver en ny religion som er inspireret af jødedommen) Men altså, jeg tror jeg synes det er en teknisk detalje. og ja, helt klart. De 10 bud giver ikke alle mening i dagens danmark, hvis man tager dem bogstaveligt. Der burde være mere vigtige ting at tage sig til.
Hvis man tager "tolkningsbriller" på og er mere filosofisk/arketypisk etc (ikke at jeg ser mig selv som super klog på den front), bliver det dog lidt mere spændende synes jeg.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

the19thbear skrev:Hvis man tager "tolkningsbriller" på og er mere filosofisk/arketypisk etc (ikke at jeg ser mig selv som super klog på den front), bliver det dog lidt mere spændende synes jeg.
Ja, det er så der hvor jeg personligt synes det bliver endnu mere absurd. "Hey, det er altså ikke det der står i teksten", "Nej, men det er det jeg har tolket mig frem til" :roll:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Hmmm. Gør alle ikke det med alle tekster? Tolker dem for at finde dybere mening? Det gør jeg konstant i film etc. Tekster der bliver anset som hellige (koranen, bibelen etc), er jo som at læse narnia/ringenes herre etc. Det er myter som man kan finde bagvedlæggende universelle sandheder i.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

the19thbear skrev:Hmmm. Gør alle ikke det med alle tekster?
Forhåbenligt ikke når det drejer sig om "lovtekster" som åbenbart skulle ligge til grund for etik og moral, som denne tråd handler om :)

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Etik og kultur er vel ikke kun hvad der står i de 10 bud (som teknisk set er jødedommen). Alle der læser en tekst (biblene eller anden af den slags læsning), vil kunne ha forskellige tolkninger, men selvfølgelig er der nogle fælles strømninger. Du vil kunne finde modsætninger i hvad der sker i bibelen alt efter hvilke af evangelierne du læser.
Etik og kultur har jo også meget at gøre med hvordan en given tekst er tolket over tid og hvilken tolkning den har i dag.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg er på arbejde og svarer nok ikke så meget mere lige i disse timer, ellers bliver jeg upopulær:)

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

the19thbear skrev:Etik og kultur har jo også meget at gøre med hvordan en given tekst er tolket over tid og hvilken tolkning den har i dag.
Måske, men min holdning er jo jvfr dette topic, at religionen (i det her tilfælde kristendommen) ikke har haft så stor indflydelse på etikken og kulturen (if any) som den selv gerne vil tage credit for. Derfor synes jeg ikke dit input er så synderligt interessant for mig :)
Måske er det for andre, men det interesserer ikke rigtigt mig.

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

SVIIIIIIIIIN! (ok, fair nok) :)

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Min egen holdning/tilgang til emnet er, at jeg tror verden ville blive et bedre sted uden at vi skal definere hinanden som "dem vs. os". Det inkluderer også, at kristendommen, islam, buddhisme, jødedom - eller sågar ikke-troende (ateisme) helt bør afskaffes som begreber. Istedet bør vi tale om hinanden som mennesker som fællesbetegnelse og individer som underbetegnelse.

Der findes ikke kristne. Der findes ikke jøder. Der findes ikke muslimer. Der findes ikke buddhister.
Der findes ikke ateister.

Der findes kun individer, med forskellige holdninger og tilgange til livet. Og den kendsgerning bør vi indse. Først når vi indser dét kan vi gøre op med dem-og-os-mentaliteten.

Biblen kan være en god inspirationskilde - på nogle punkter. På andre punkter er buddhismen den bedste inspirationskilde. Og på andre igen noget helt tredje. Det afhænger af situationen.

Vi skal lade være med at putte hinanden i kasser og grupper. Vi skal se hinanden som individer, med visse fællesstræk. Der vil altid være noget vi er fælles om, men vi er stadig individer.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Enig, men så længe der findes religioner der ønsker at diktere hvordan andre skal og bør leve og opføre sig (for det siger gud og ellers kommer du i helvede), så kommer det (desværre) ikke til at ske...
Senest rettet af benjisan fre 11. jan 2019 12:52, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

mediumaevum skrev:Min egen holdning/tilgang til emnet er, at jeg tror verden ville blive et bedre sted uden at vi skal definere hinanden som "dem vs. os". Det inkluderer også, at kristendommen, islam, buddhisme, jødedom - eller sågar ikke-troende (ateisme) helt bør afskaffes som begreber. Istedet bør vi tale om hinanden som mennesker som fællesbetegnelse og individer som underbetegnelse.

Der findes ikke kristne. Der findes ikke jøder. Der findes ikke muslimer. Der findes ikke buddhister.
Der findes ikke ateister.

Der findes kun individer, med forskellige holdninger og tilgange til livet. Og den kendsgerning bør vi indse. Først når vi indser dét kan vi gøre op med dem-og-os-mentaliteten.
Helt enig og jeg er heldigvis ikke den eneste.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

benjisan skrev:Så længe der findes religioner der ønsker at diktere hvordan andre skal og bør leve og opføre sig (for det siger gud og ellers kommer du i helvede), så kommer det (desværre) ikke til at ske...
Jeg tror ikke på at religion er den væsentligste faktor for elendigheden her i verden. Det er sandt nok, at megen elendighed - folk der blev levende brændt på bålet som kættere, hekse osv. samt fanatiske islamister som laver hele mellemøsten til et helvede - kommer af selverklærede kristne, muslimer eller andet.

Men det er stadig mennesker, som dikterer hvordan religionen skal forstås. Husk på, at det er jo langtfra alle kristne eller muslimer som går ind for levende afbrændinger eller terror, så vi må som minimum konkludere at det er en fortolkning af deres tro.

Mennesket er korrupt af natur. Det er et selvisk, psykopatisk, manipulerende dyr. Nogle mere - andre mindre - end andre. Men det er dem som besidder de fleste træk fra den mørke triade som bestemmer hvordan enhver religiøs eller politisk overbevisning skal tolkes.

F.eks. talte Karl Marx meget om at arbejderne skulle eje produktionsmidlerne og at syge og fattige skulle have bedre vilkår.
Det blev så af leninisterne tolket som at man udrydder de syge og indfører politistat og begår massedrab i millionstørrelsen.

Hvordan de nåede til dén konklusion ud af Marx' skrifter er mig til stadighed en gåde.

Ligesom Jesus talte meget om at være god ved sine medmennesker. Det blev så igennem århundreder tolket til, at enhver som ikke troede på Jesu' genopstandelse måtte være dæmoner som skulle tortureres til døde. Jeg fatter ikke hvordan folk når de til konklusioner, men dem om det.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

mediumaevum skrev:Men det er stadig mennesker, som dikterer hvordan religionen skal forstås. Husk på, at det er jo langtfra alle kristne eller muslimer som går ind for levende afbrændinger eller terror, så vi må som minimum konkludere at det er en fortolkning af deres tro.
Korrekt, men så længe religionen eksisterer, med den indbyggede mulighed for at misbruge en magtposition til at manipulere og diktere folks handlinger, så vil denne mulighed blive misbrugt af nidkære og magtliderlige mennesker til at få folk til at foretage uhyrlige handlinger. Husk, at det fx er indbygget i den islamiske doktrin at islam er den ultimative og sidste religion, der i bund og grund pålægger muslimer at udrydde andre religioner og deres tilhængere. Ja, jeg ved godt at det ikke er alle muslimer der følger denne tanke, men det ligger stadig grundlæggende i islam.
Derfor er det en smuk tanke om at vi alle skal betragte hinanden som individer, men når religionen i sin grundform har betragtningen os, de rettroende og udvalgte, og "de andre", de vantro og misguidede, så vil dette aldrig komme til at ske så længe religion eksisterer.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

benjisan skrev:
mediumaevum skrev:Men det er stadig mennesker, som dikterer hvordan religionen skal forstås. Husk på, at det er jo langtfra alle kristne eller muslimer som går ind for levende afbrændinger eller terror, så vi må som minimum konkludere at det er en fortolkning af deres tro.
Korrekt, men så længe religionen eksisterer, med den indbyggede mulighed for at misbruge en magtposition til at manipulere og diktere folks handlinger, så vil denne mulighed blive misbrugt af nidkære og magtliderlige mennesker til at få folk til at foretage uhyrlige handlinger. Husk, at det fx er indbygget i den islamiske doktrin at islam er den ultimative og sidste religion, der i bund og grund pålægger muslimer at udrydde andre religioner og deres tilhængere. Ja, jeg ved godt at det ikke er alle muslimer der følger denne tanke, men det ligger stadig grundlæggende i islam.
Derfor er det en smuk tanke om at vi alle skal betragte hinanden som individer, men når religionen i sin grundform har betragtningen os, de rettroende og udvalgte, og "de andre", de vantro og misguidede, så vil dette aldrig komme til at ske så længe religion eksisterer.
Hvis vi nu ser på f.eks. kristendommen, så er nye testamente jo blevet til ad flere omgange og med flere kanoniseringer og debatter.
Derudover har vi både den ortodokse kirke (og flere varianter heraf), katolske og reformerte kirker. Og både den katolske og de reformerte er i sig selv reformerede. F.eks. er den katolske kirke idag ikke det samme som for 100 år siden.

Det viser jo, at religion kan udfordres og reformeres - og man skal bare erkende at enhver skrift - hellig og profan - er skrevet af mennesker.

Det kan godt være islam er skrevet som "den sidste bog" men det kræver jo bare, at der er nogle muslimer som går sammen om at omskrive koranen.

Det sker dog næppe, men ikke pga. deres tro men alene pga. frygten for udstødelse. Det er menneskehedens dem-og-os-tænkning som er problemet og årsagen til at det er så svært at reformere en trosretning.

Problemet bliver ikke lettere at løse, ved at sige at det er religionen som er problemet. Det er de trusler som er rettet imod afvigere som er problemet.

DF's eksklusion af muslimer eller andre med anden etnisk eller religiøs herkomst og kultur øger kun problemet.
Hvis DF og lign. ville respektere folk for deres tro, men indføre tiltag for at yde støtte og beskyttelse f.eks. af muslimer som ønsker at reformere fortolkningen af islam eller reformere koranen, så de ikke bliver truet på livet, tror jeg problemet vil blive løst.

Problemet er trusler og udstødelse. Ikke (nødvendigvis) overbevisning.

Nyt svar