Din mening om playliste?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Din mening om playliste?

Indlæg af Holger »

Min ikke-voldsomt opdaterede public playliste med eksempler på ting jeg har masteret eller mixet/masteret:


Rækkefølgen af tingene er ikke specielt logisk p.t., men det vigtigste er at jeg godt kunne tænke mig at fjerne halvdelen af numrene for at stramme den op.

For ikke at støde nogen på listen, så ville jeg værdsætte hvis DU gad skrive en privatbesked med 10-20 numre som du mener er overflødige eller irrelevante på listen. Personlig smag er indiskutabel, men det handler naturligvis også om objektiv lydkvalitet og kendis-faktor på nogle af numrene.

Anyway, det er DIN mening der tæller her fordi jeg ikke er helt objektiv med sådan en liste. Din liste kan være prioriteret eller random.

Der er 56 sange på p.t. så jeg tænker at man kender en del af dem i forvejen, men lige kan skippe rundt i resten.

Ekstremt meget værdsat også selvom kun et par stykker melder tilbage med feedback.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Man kan selvfølgelig også vende den om og vælge 30 tracks man synes er bedst/mest relevant, for at tage den positive vinkel ;-) Det må man gerne poste i tråden, haha

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jeg syntes at listen skal have den bredeste smag så f.eks skulle du fjerne 2 af de 3 Martin Jensen numre og behold Solo Dance.

Det samme med Kongsted, fjern Say My Name (originalen) da den lyder som al andet pop og behold Remix Versionen.

Udover dem ved jeg sgu ikke. Behold alle de udenlandske store navne og sorter blandt de danske mere eller mindre ukendte?

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Vidste ikke du havde mastereret "Solid Ground" - den har jeg satme hørt meget :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg masterede også et par andre af hans tracks, kan ikke huske hvilke på stående fod. Nogle af dem var re-dos af de amerikanske masters, som de ikke var tilfredse med. Han og teamet er myrekneppere af den hårde slags, det må man have respekt for.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hva f... jeg er ikke på listen... :-D det var selvfølgelig også bare et remix for snart et årti siden

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Heh heh, svært at vælge ud fra de 11.000+ tracks jeg har masteret.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Du har stadigvæk muligheden ifb. med min næste single :-)



Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er vildt nok. Do the math :-D Dertil kommer versioner (instrumentaler, singbacks, hi res, vinyl, mp3-konvertering, stem exports, osv.).

På Faustix nye single, som jeg også har mixet, der bestiller Warner følgende versioner af nummeret:

Main (16 bit 44.1 kHz)
Main (24 bit 44.1 kHz)
Main (24 bit 96 kHz dynamisk til vinyl)
Main (MP3 HQ til ref)
Instrumental
Singback
A Cappella
Stems (typisk 8-10 stems til remix og evt. multispor live)

Men sammenlignet med nogle af de rigtig gamle gårde i USA, så er det her barnemad. Vil tro nogle af de største har lavet tre-fire-fem gange så meget som mig. Min masteringkarriere begyndte først for alvor i 2004.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Damn, så må Warner da immervæk også smide en pæn sum efter mastering på det track? Fedt for Morten, at de gør så meget ud af det :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Joh, det gør de generelt nu. “Politisk” beslutning om fremtidssikring vil jeg tro.

Nok en konsekvens af for mange år med dårlig arkivering (hos alle selskaber). I sidste ende kan det være billigere at lave disse versioner på forhånd end at skulle genskabe, recalle eller helt mangle dem.

Jeg har dog typisk backup og recall-mulighed i flere år, men jeg har da oplevet situationer hvor et selskab har revet sig i håret over at mangle et eller andet i forb. m. genudgivelse eller nyt format.

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg fandt kun 4 numre som faldt i min smag. Solo Dance er jeg vild med. herligt med en god sanger som bare falder ind i et godt growe.
Jeg kunne også lide Statement- Loren Statement.
Selvom jeg , som ved de fleste af sangende , finder den lidt overproduceret. Ligeledes Rasmus Walter -Himmelflugt , syntes jeg er et fin sang. Intet i den virker overflødigt , eller bliver for meget. Jeg så et program om Elvis. og der blev kommenteret på hans guitarist, som man syntes var en af de bedste. For som der blev sagt . Der var aldrig noget i det han spillede , som virkede overflødigt. Det har jeg taget til mig. Så når jeg spiller et nummer med bandet, guitar, ukulele eller bas. Reflekterer jeg altid om noget af det jeg laver vil virke overflødigt. Og meget af det jeg hører på playlisten , syntes jeg man burde reflekterer på samme måde. F.eks mange af lydende og effekterne , virker i mine gamle ører overflødige.
Og det bringer mig hen til Steffan Schackingers guitar solo. Som jeg syntes er fremragende. Ikke alene er han en dygtig guitarrist, men intet virker overflødigt. Intet sted løber det af med ham. Og intensiteten er intakt hele nummeret igennem. Det eneste jeg måske kunne sige , er at jeg gerne så overdrive guitaren, som er meget smuk, fremhævet lidt i forhold til backing.
Nummeret Emotions, som kommer lige efter. Har også fortjent en plads på din liste. Havde det kommet før Steffan Schackingers solo, var det nok også kommet på min liste.
Men jeg syntes specielt om de 4 numre Solo Dance-Statement, Rasmus Walter og Steffan Schackingers solo.
Og de to snapse er Solo Dance og Steffan Schackinger´solo

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Holger skrev: Stems (typisk 8-10 stems til remix og evt. multispor live)
Stems? Spændende! Bliver du tit bedt om at lave det?

Det ligger jo lige til højrebenet til et surround mix!;)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kimex skrev: Og det bringer mig hen til Steffan Schackingers guitar solo. Som jeg syntes er fremragende. Ikke alene er han en dygtig guitarrist, men intet virker overflødigt. Intet sted løber det af med ham. Og intensiteten er intakt hele nummeret igennem. Det eneste jeg måske kunne sige , er at jeg gerne så overdrive guitaren, som er meget smuk, fremhævet lidt i forhold til backing.
Har lavet hele albummet, han er meget dygtig må man sige.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

JanPrintz skrev:
Holger skrev: Stems (typisk 8-10 stems til remix og evt. multispor live)
Stems? Spændende! Bliver du tit bedt om at lave det?

Det ligger jo lige til højrebenet til et surround mix!;)
Jep, all the time. Men altså: jeg modtager stems, de modtager et stereo mixdown.

Minimum 3-4 stem masters om ugen. De fleste bare 3 stems, nogle 5 og en sjælden gang i mellem op til 10 stems. Prisen stiger med antallet.

Over 10 og vi er ude i noget der minder om mixing og koster derefter.

Stem eksport er noget jeg selv kun laver, når jeg mixer.

Medlemsavatar
JanPrintz
Medlem
Indlæg: 18
Sted: København

Indlæg af JanPrintz »

Holger skrev: Jep, all the time. Men altså: jeg modtager stems, de modtager et stereo mixdown.

Minimum 3-4 stem masters om ugen. De fleste bare 3 stems, nogle 5 og en sjælden gang i mellem op til 10 stems. Prisen stiger med antallet.

Over 10 og vi er ude i noget der minder om mixing og koster derefter.

Stem eksport er noget jeg selv kun laver, når jeg mixer.
Ah ok, ja ellers ville det være et kæmpe arbejde hver gang som du selv siger!:)

Jeg har også lige fået de der 3-8 stems pr. nummer fra Markus Reuter af Stick Men albummet Prog Noir, som jeg skal prøve af få lavet et fornuftigt 5.1 mix ud af. Fx ville det være fedt hvis vokal-stem'en var delt op i 2 for et bedre surround mix og trommerne delt op i 2 med tammer for sig, men det hjælper lidt at være kreativ (selvom det jo så tager en del længere tid end det splittede vokal og tromme stem ville tage)
OG jeg klager IKKE over at få lov til at mixe SÅ fantastiske musikkere fyre den af! :-D
SÅ er bare tilbage at Markus Reuter godkender mixet, lol

Nyt svar