A-kasse med bibeskæftigelse

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

A-kasse med bibeskæftigelse

Indlæg af Inzider »

Hej.

Jeg håber det i er det rette forum jeg skriver nu. Ellers må admin gerne flytte den.

Jeg står i en situation, hvor jeg muligvis skal på dagpenge. Jeg har virksomhed ved siden af, som kan betegnes som bibeskæftigelse.

Der er mulighed for at få dagpenge med bibeskæftigelse, men jeg har lidt svært ved at tyde hvad det helt konkret betyder for mig?
Kan det betale sig at arbejde når man er på dagpenge? Trækkes det jeg tjener i virksomheden fra de dagpenge jeg er berettiget til?

Håber der er nogen der kan give lidt svar på dette.

Pfh. tak.
Senest rettet af Inzider man 10. sep 2018 11:48, rettet i alt 1 gang.
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Måske kan du få et hint her:

https://aka.dk/din-situation/Selvstandi ... skaftiget/

"Betingelser for din ret til dagpenge
Du har ret til at få dagpenge samtidig med bibeskæftigelse, hvis:

du sandsynliggør, at dit arbejde i virksomheden til enhver tid kan udføres uden for normal arbejdstid
du bruger begrænset tid i din virksomhed
formålet med virksomheden er, at det er en bibeskæftigelse
du søger lønarbejde på fuldtid.

Har du drevet din selvstændige virksomhed som hovedbeskæftigelse umiddelbart inden, du blev ledig, har du som udgangspunkt ikke ret til dagpenge, hvis du vil videreføre eller genoptage din virksomhed som bibeskæftigelse."

Jeg vil gætte på det varierer fra forening til forening.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Du skal højst sandsynligt afmelde CVR nr. Min bedre halvdel fik den besked.

Jeg måtte ikke tjene 50kr på musik, da jeg fik dagpenge, så var man “selvstændig” man må dog godt få royalties fra Spotify osv.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det flyver lidt i ansigtet på hvad jeg har citeret ovenstående.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Men det var udmeldingen

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Min mor der maler, fik samme besked ifb med efterløn - hvis hun solgte et maleri var det slut med efterløn - svjh

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Jeg havde selvstændig bibeskæftigelse mens jeg var på dagpenge.

du skal huske følgende
1) du skal kunne argumentere for, som sagt, at det kan klares uden for normal arbejdstid, dvs. efter 5.
2) at du bliver bedt om at sætte et max antal timer om ugen som du aftaler med a-kassen individuelt. Det kan eks. være 10 eller 18 timer om ugen. Overskrider du dette timeantal vil de henvende sig af en eller anden grund jeg ikke kan huske.
3) du må arbejde sammenlagt 72 uger eller noget. Uger hvor du ikke arbejder i virksomheden tæller ikke med.
4) har du et cvr du ikke bruger, skal du afmelde det, da du har ret til dagpenge 1/2 år mindre. Mon ikke det er hvad lakrids henviser til?

Og nu disruption: der er kommet helt nye regler for nyligt. De er bedre for dem der siger ja til arbejde som demontratør i supermarkeder og musikere. Jeg har ikke sat mig ind i, hvordan, men det skulle blive lettere at tjene dagpengedage op igen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, reglerne er under udvikling i disse dage, og ifølge rygterne til det bedre. Vi kan kun håbe ...
Holger skrev:Jeg vil gætte på det varierer fra forening til forening.
I princippet nej. Reglerne er lovbestemte og ens for alle, uanset hvilken A-kasse du er medlem af. Virkeligheden kan dog som bekendt godt afvige fra den meget firkantede bureaukratisme.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
derermusikanten000
Medlem
Indlæg: 1299
Sted: copenhagen

Indlæg af derermusikanten000 »

jeg tror du så vil få suplerende dagpenge

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

Graceville skrev:Jeg havde selvstændig bibeskæftigelse mens jeg var på dagpenge.

du skal huske følgende
1) du skal kunne argumentere for, som sagt, at det kan klares uden for normal arbejdstid, dvs. efter 5.
2) at du bliver bedt om at sætte et max antal timer om ugen som du aftaler med a-kassen individuelt. Det kan eks. være 10 eller 18 timer om ugen. Overskrider du dette timeantal vil de henvende sig af en eller anden grund jeg ikke kan huske.
3) du må arbejde sammenlagt 72 uger eller noget. Uger hvor du ikke arbejder i virksomheden tæller ikke med.
4) har du et cvr du ikke bruger, skal du afmelde det, da du har ret til dagpenge 1/2 år mindre. Mon ikke det er hvad lakrids henviser til?

Og nu disruption: der er kommet helt nye regler for nyligt. De er bedre for dem der siger ja til arbejde som demontratør i supermarkeder og musikere. Jeg har ikke sat mig ind i, hvordan, men det skulle blive lettere at tjene dagpengedage op igen.
1. Det kan jeg godt. Jeg har en bibeskæftigelse der er uden for normal arbejdstid.
2+disrution: ja, det har jeg også læst mig frem til. Det nye system tillader 30 ugers dagpenge.
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Inzider skrev:Kan det betale sig at arbejde når man er på dagpenge? Trækkes det jeg tjener i virksomheden fra de dagpenge jeg er berettiget til?
Der sker altid en vis modregning. I langt de fleste tilfælde vil man ende med at stå med flere penge i hånden end hvis man ikke havde arbejdet. Men, især ved lavtlønnet arbejde, kan man faktisk risikere at tabe penge på at arbejde mens man får dagpenge. Hvis det er én meget om at gøre, så kan det være værd at holde øje med hvad gevinsten egentlig er.

Men så er der jo alle de ikke-økonomiske eller afledte økonomiske effekter af at tage arbejde selv om man er på offentlig forsørgelse, og det dermed i praksis bliver (tæt på) gratis arbejde man udfører; man holder sig selv i gang; man er tættere på at holde sig relevant, fordi man også holder sig opdateret på udviklingen indenfor sit område; man vedligeholder netværk indenfor sin branche; og sidst, men ikke mindst, og lidt groft sagt, så ser det meget bedre ud når man forsøger at sælge sine ydelser til en arbejdsgiver eller en anden kunde, at man fremstår som et aktivt menneske, og ikke som en sofakartoffel på bistand. Så selv om den økonomiske gevinst muligvis er ret overskuelig, så vil jeg mene at det til hver en tid kan betale sig at arbejde selv om man er på dagpenge.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Virksomhedskatteordningen eller bevidst udskudte residuals burde kunne bruges helt lovligt til at minimere problemet?

Så skal man selvfølgelig kunne undvære de penge mens man er på dagpenge og hvis ikke, så kunne man måske tage et forskud på residuals, som vel ikke opgøres før regnskabsåret er omme og dagpengesituationen måske er anderledes?

Jeg ved ikke hvordan en A-kasse betragter et forskud hvis man laver en klausul om at forskud er afhængig af break-even. Så burde det tælle som en slags betinget lån. Er der nogen præcedens i den slags sager?

Medlemsavatar
Inzider
Medlem
Indlæg: 1551
Sted: København S

Indlæg af Inzider »

david mondrup skrev:
Inzider skrev:Kan det betale sig at arbejde når man er på dagpenge? Trækkes det jeg tjener i virksomheden fra de dagpenge jeg er berettiget til?
Så selv om den økonomiske gevinst muligvis er ret overskuelig, så vil jeg mene at det til hver en tid kan betale sig at arbejde selv om man er på dagpenge.
Point taken. Og det er bestemt heller ikke fordi jeg skal ligge og fede den af :D Men kan godt se det var skidt formuleret fra min side.
Det var mere "bibeskæftigelse dagpenge vs. "alm. dagpenge/supplerende dagpenge".
Jay Adams Productions
Sound Design
Scoring
Music Production

Nyt svar