.COM eller .ORG (for hjemmeside)(løst)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

.COM eller .ORG (for hjemmeside)(løst)

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kort fortalt, har et gammelt .com domæne parkeret hos surftown

Det var meningen det bare passivt skulle pege videre til min artist-side jeg er ved at opbygge hos Wix.com

Nu har jeg så fundet ud af at jeg ikke selv kan finde ud af det tekniske med at pege domænet videre

Surftown vil have 600 kr for at løse problemet, og det har pisset mig af,... (for hvad bliver det næste),...

Jeg ønsker nu blot at have både hostning og domæne samlet hos Wix

Overflytning af domænet byder dog også på diverse bøvl, som jeg ikke gider forholde mig til,..

På den anden side kan jeg vælge samme navn bare med .org endelsen uden videre direkte hos Wix, og få hostet alt der, som jeg ønsker

Så kunne jeg jo bare opsige .com navnet samt ethvert forhold til Surftown, og køre videre blot med .org endelsen, og hos Wix

Er der nogen pros/cons mht. ".com" versus ".org" som jeg skal være opmærksom på ?

(undskyld min manglende kompetance, men jeg ønsker virkelig at bruge mit liv på helt andre ting :-) )
Senest rettet af DUBTEMPLE tors 30. aug 2018 09:26, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »


Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kender ikke til nogen synderlig forskel mellem .com eller .org andet end at .com vistnok mest er mest for firmaer (selvom det i dag bliver brugt til alverdens ting), mens .org står for "organization". Der er også .net nu vi er i den kategori.

Og hvis du laver siden på dansk, giver .dk nok mere mening.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

MrBacon skrev:Det burde du selv kunne klare

https://controlpanel.surftown.com/knowl ... nge=Danish
Yep, kender vejledeningen alt for godt :(

Har lige prøvet endu engang selv om jeg havde lovet mig selv aldrig mere at bruge tid på det :roll:

Jeg kan ikke lige forklare problemet, men har brugt adskillige timer, på at prøve at forstå det, samt på at gætte mig frem,..

Jeg har en vejledning "i begge ender", men det passer bare ikke sammen,...

Har ligesom også besluttet at samle alt hos Wix, så jeg slipper for at "pege", det med at pege var også med henblik på at pege flere
addresser hen på samme side hos Wix, her fik Surftown så overbevist mig om at det var bedre at parkere domænerne hos dem, og så
pege derfra,..... det næste var så at jeg ikke kunne få det til at virke,..... og de stod med hånden fremme for at tage penge for det

Nu er der gået et år, jeg har kun ET domæne tilbage, jeg ønsker bare dette ene parkeret hos Wix

Jeg er udelukkende I tvivl om funktioneller forskelle mellem com og org ,.. hvis der er nogle
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Joachip skrev:Jeg kender ikke til nogen synderlig forskel mellem .com eller .org andet end at .com vistnok mest er mest for firmaer (selvom det i dag bliver brugt til alverdens ting), mens .org står for "organization". Der er også .net nu vi er i den kategori.

Og hvis du laver siden på dansk, giver .dk nok mere mening.
Hvis det er 100 pct ens funktions mæssigt ,... så slipper jeg bare mit .com domæne hos surftown ,... og laver et med .org hos Wix

Skal lige vende mig til tanken ,... men vigtigst for mig er bare at komme videre og ikke bruge mere tid på det

.dk domæner kan ikke hostes hos Wix, så det bliver .org / .net hælder til .org da siden nok mest bliver en non-commercial music side

måske noget med collabs, teknik, og nyheder,..
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Gir det et par dage ,.. så registrerer jeg et tilsvarende .org domæne hos Wix

Så snart jeg ser dette køre tilfredsstillende så opsiger jeg mit gamle .com domæne hos Surftown,.. og lader dermed domænet smutte mig af hænde

(selv om det føles en smule underligt)
/Dub

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Alternativt opret .org med siden,
og overfør (redeligér) dit .com til gratisdns, så kan du lave en "cname" der sender folk videre fra dit .com til hjemmesiden på dit .org
Så slipper du også for at betale for dns hosting af domænet, og skal kun betale det årlige gebyr for selve domænenavnet.

Lidt bustet i hovedet lige nu, men hvis det evt. er noget jeg skal prøve at forklare bedre så sig lige til.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Søren Steinmetz skrev:Alternativt opret .org med siden,
og overfør (redeligér) dit .com til gratisdns, så kan du lave en "cname" der sender folk videre fra dit .com til hjemmesiden på dit .org
Så slipper du også for at betale for dns hosting af domænet, og skal kun betale det årlige gebyr for selve domænenavnet.

Lidt bustet i hovedet lige nu, men hvis det evt. er noget jeg skal prøve at forklare bedre så sig lige til.
Tusind tak Søren !!!!

Jeg vil skrive dette bag øret, kikke lidt dybere på dit forslag, samt overvej fremtiden for mit gamle .com domæne

Status:

1. Gad ikke vente weekenden ud, traf hurtig beslutning, købte .org hos Wix, nu oppe med forsiden, har leget lidt med editor, dejlig nemt :thumbup:

(midlertidigt link i min signatur)

2. Overvejer om .com domænet skal beholdes og pejes over, men kan jo ikke "beskytte" alle navne alligevel, så måske lader jeg det bare smutte

Tak for hjælpen sofar til jer alle !!!
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Koster det ikke en del at havde det hele hos wix?

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

DUBTEMPLE skrev:
Søren Steinmetz skrev:Alternativt opret .org med siden,
og overfør (redeligér) dit .com til gratisdns, så kan du lave en "cname" der sender folk videre fra dit .com til hjemmesiden på dit .org
Så slipper du også for at betale for dns hosting af domænet, og skal kun betale det årlige gebyr for selve domænenavnet.

Lidt bustet i hovedet lige nu, men hvis det evt. er noget jeg skal prøve at forklare bedre så sig lige til.
Tusind tak Søren !!!!

Jeg vil skrive dette bag øret, kikke lidt dybere på dit forslag, samt overvej fremtiden for mit gamle .com domæne

Status:

1. Gad ikke vente weekenden ud, traf hurtig beslutning, købte .org hos Wix, nu oppe med forsiden, har leget lidt med editor, dejlig nemt :thumbup:

(midlertidigt link i min signatur)

2. Overvejer om .com domænet skal beholdes og pejes over, men kan jo ikke "beskytte" alle navne alligevel, så måske lader jeg det bare smutte

Tak for hjælpen sofar til jer alle !!!
Hvis du på et tidspunkt har lyst til at prøve en billigere og mere flexibel løsning, hjælper jeg gerne med en wordpress installation, pagebuilder, server og domæne opsætning.

Vh. Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

lakris skrev:Koster det ikke en del at havde det hele hos wix?
Jo, det koster kassen, ca 1800 kr på årsbasis for premium abonnement, domæne hostning, og privacy,.. (såvidt jeg lige kan regne ud i hovedet)

Skal man også have auto-fornyelse og mail-system bliver man virkeligt rullet, jeg opretter bare en extra g-mail

Men de tilbyder noget der bare virker, og en editor hvor jeg kan frembringe noget jeg er tilfreds med straks !!!!


Hos surftown har det stået i årevis uden at jeg har kunnet få frembragt noget jeg var tilfreds med, og den online-editor som de havde blev lavet om på et tidspunkt, da jeg endelig havde opbygget en vis rutine, det duer ikke, nu er de iøvrigt blevet opkøbt af et andet firma,..


Jeg vil gerne give 100-150 kr ekstra om måneden, for noget der bare virker, min sparsomme tid, og sparsomme evner kan så bruges på det de burde

Web-design har aldrig været målet med mit liv :)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

danstanley skrev: Hvis du på et tidspunkt har lyst til at prøve en billigere og mere flexibel løsning, hjælper jeg gerne med en wordpress installation, pagebuilder, server og domæne opsætning.

Vh. Dan
Tusind tak Dan, skal jeg huske,..

Tror egentligt Wix er fleksibelt nok, forside hvor man skroller ned for news, undermenyer for: foto-gallerier, musik, tekniske artikler og projekter

Muligvis senere et samlingspunkt for collabs, understøttet af min youtube-kanal samt facebook-side, jeg kommer ikke til at køre eget forum, men
vil evt bruge dem der allerede ER når det giver mening

Prøver at fokusere knivskapt på det jeg bør bruge min sparsomme tid på, (job, musik, foto, video, rejser, hus-restaurering i Sverige, biler, og MC-projekter), alt for meget allerede, så rydder lidt op i mit liv, web-design har aldrig været mit mål, og jeg er ikke et af de hurtigste dyr i skoven,..

Har droppet en enkelt af motorcyklerne, hevet pladerne af, det dækket tabet til Wix :dollargrin: :dollargrin: :dollargrin:

Mvh Henrik
/Dub

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Ja nogen gange kunne man godt ønske at der var 48 timer i et døgn/eller at man blot ikke behøvede søvn.:-) Pøj pøj med det hele DUB!
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

DUBTEMPLE skrev:
lakris skrev:Koster det ikke en del at havde det hele hos wix?
Jo, det koster kassen, ca 1800 kr på årsbasis for premium abonnement, domæne hostning, og privacy,.. (såvidt jeg lige kan regne ud i hovedet)

Skal man også have auto-fornyelse og mail-system bliver man virkeligt rullet, jeg opretter bare en extra g-mail

Men de tilbyder noget der bare virker, og en editor hvor jeg kan frembringe noget jeg er tilfreds med straks !!!!


Hos surftown har det stået i årevis uden at jeg har kunnet få frembragt noget jeg var tilfreds med, og den online-editor som de havde blev lavet om på et tidspunkt, da jeg endelig havde opbygget en vis rutine, det duer ikke, nu er de iøvrigt blevet opkøbt af et andet firma,..


Jeg vil gerne give 100-150 kr ekstra om måneden, for noget der bare virker, min sparsomme tid, og sparsomme evner kan så bruges på det de burde

Web-design har aldrig været målet med mit liv :)
F....! Det er meget

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

MrBacon skrev:Det burde du selv kunne klare

https://controlpanel.surftown.com/knowl ... nge=Danish
Surftown blev solgt for en måned siden (eller sådan noget), så ved ikke om deres egen hjemmeside stadig virker ordenligt - tror det hele er flyttet over på http://unoeuro.com/ :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Vedr mit gamle surftown domæne:

Fuldstændig rigtigt, det er røv at have valgt en udbyder, og så pludselig uden at have bedt om det at være blevet kunde et nyt sted som man ikke selv har valgt, lidt ligesom da min bank blev overtaget af en anden,...

Nu ser jeg lige hvad der sker, overflytningen finder sted om 2 dage "til det produkt der minder mest om", der findes slet ikke damme tyoe domæneparkering hos unoeuro, kun billige webhoteller, så de putter mig sgu nok bare over på deres "basis" hotel.

Indrømmet det er sinfsygt billigt, men forstår ikke rigtig hvis det passer man kan have flere domæner på et basis-hotel til kun 2.5 euro mdl, uden at det koster andet end domænernes oprettelse ?

Vil lige overveje om jeg kan bruge det her til noget :-)

(beholder wix til min main-side uanset hvad)
Senest rettet af DUBTEMPLE man 27. aug 2018 15:55, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Nu har jeg ikke læst alle posts i tråden, men jeg tænker ikke at du skal registrere det som .org hvis ikke du er en organisation!

Jeg tænker absolut at du skal bruge tiden eller pengene hvis det skulle komme dertil, at få flyttet dit domæne med dig.

Jeg har mine domæner hos GratisDNS, måske du kan finde god vejledning der til at få det flyttet.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald: som nævnt ER der taget action, det blev .org, og hos Wix

Måske beholder jeg .com og peger det samme sted hen, men kun hvis det kan ordnes uden bøvl, lader det nok bare smutte, kan jo ikke beskytte alle udgaver af domænet

Min tanke var at .org ville være ok, fordi siden bliver ikke-kommerciel, samt måske med lidt kollabs, dubs, og remix på nogle grundspor under "creative commons", måske også gæste-skribenter på tech m.m.

Det minder vist mere om "oganisation" end "commercial"

Ellers tror jeg godt jeg kan leve med hvis .org er lidt atypisk valgt, men det var derfor jeg spurte først :-)

Men nu er valget ligesom truffet, som nævnt,

Det ER købt, registreret, og i luften, og vil herefter kun blive rettet løbende til, med mindst muligt besvær

Netop et valg, så der kan indfinde sig den nødvendige ro, og jeg kan dreje fokus andre steder hen

Det glæder jeg mig ubeskriveligt meget til :dollargrin:
Hald skrev:Nu har jeg ikke læst alle posts i tråden, men jeg tænker ikke at du skal registrere det som .org hvis ikke du er en organisation!

Jeg tænker absolut at du skal bruge tiden eller pengene hvis det skulle komme dertil, at få flyttet dit domæne med dig.

Jeg har mine domæner hos GratisDNS, måske du kan finde god vejledning der til at få det flyttet.
Senest rettet af DUBTEMPLE man 27. aug 2018 16:57, rettet i alt 6 gange.
/Dub

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Hey jeg har sgu da også et Surftown domæne, så vidt jeg husker... sprang Uno over grundet deres historik med dårlig stabilitet, så det er jo great.

Nok meget godt det aldrig kom i brug.

I øvrigt er mit ene .DK domæne grunden til, at jeg fik hemmelig adresse (NemID registrering) ... og så måtte jeg ikke have MobilePay længere for danske bank. Utroligt så mange problemer et .DK domæne kan give.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er sådan lidt kup-agtigt med den overtagelse af Surftown, kun et par enkelte mails, og ganske hurtigt :roll:

Dem der har basseret sig på den gamle builder må være rimelig fůcked up, nu hvor den er væk,...
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

DUBTEMPLE skrev:Det er sådan lidt kup-agtigt med den overtagelse af Surftown, kun et par enkelte mails, og ganske hurtigt :roll:

Dem der har basseret sig på den gamle builder må være rimelig fůcked up, nu hvor den er væk,...
Så er du jo også informeret

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

lakris skrev:
DUBTEMPLE skrev:Det er sådan lidt kup-agtigt med den overtagelse af Surftown, kun et par enkelte mails, og ganske hurtigt :roll:

Dem der har basseret sig på den gamle builder må være rimelig fůcked up, nu hvor den er væk,...
Så er du jo også informeret
Ja, noget i den stil må være deres lidt arogante tankegang

De forholdt sig slet ikke til dem der nu er i klemme fordi den builder de brugte til alt vedrørende siden er væk, det ku de passende have gjort i en henvendelse af den type, så havde de nok også sluppet for en masse spørgsmål efterfølgende

(brugte ikke selv builderen længere da domænet blot var parkeret, men da jeg brugte den var jeg 100 pct afhængig af den, det var netop grunden til at vælge surftown, idet jeg ikke ønskede at gå ind i wordpress el.l.)
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så det gamle domæne dubtemle.com overflyttet fra Surftown til Unoeuro ,.. og jeg har for første gang været inde i det nye control-panel

Modsat surftown hvor jeg aldrig fandt ud af at viderestille så er det rimeligt nemt her, " www.dubtemple.com " virker allerede, men ikke alle varianter af "fornavne" kører endu, men der stod også der kunne gå nogle timer før alle navneservere var opdateret ,... men viderestilling ser altså ud til at køre.

Til gengæld ser det IKKE ud til at domænet hviler gratis, som de ellers giver udtryk for, der er stadig en afgift på ca 100 kr årligt,...

Det glemmer de vist at oplyse når de skriver der er gratis hostning af ubegrænsede antal domæner ,..

Man ku jo så overveje at tilknytte et web-hotel for 2.5 euro mdl ,... det ville give eget mail-system som mangler på Wix, (læs: er uforskammet dyrt)

Måske er gmail også ved at antage en for stor plads og betydning i mit liv ,.. ville virkelig være f*cked up ,... hvis ,... 2 heste er altid godt
/Dub

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Selvom det er gratis at hoste DNS for domænet, så skal du jo stadig forny domænet årligt.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

keen skrev:Selvom det er gratis at hoste DNS for domænet, så skal du jo stadig forny domænet årligt.
Yep, men det syntes jeg så bare de skulle have nævnt, for de u-indviede,.. :)

Umiddelbart så tror man 2.5 euro mdl er de totale omkostninger ved hotel, samt domæner gratis, man ku godt lige have oplyst total-beløbet

Såvidt jeg forstod længere oppe i tråden så KAN et domæne , vist iøvrigt henstå 100 pct gratis, men måske har jeg misforstået noget,..

Vigtigste for mig er dog at det VIRKER, samt viderestilling er til at finde ud af, og der må jeg sige at Unoeuro ku jeg bruge første sekund, hvorimod Surftown brugte jeg timevis forgæves, hvorefter de stod med hånden fremme og forlangte 600 kr for selv at gøre det. Virkede nærmest planlagt.

Så indtil videre, foreløbig en gevinst at Surftown blev solgt :-)
/Dub

Nyt svar