Lydmaskinens DIY plugin udviklere og hjemmelavede plugins

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Lydmaskinens DIY plugin udviklere og hjemmelavede plugins

Indlæg af Joachip »

Idé

Hep-hey, jeg tror der er et par stykker herinde som har prøvet kræfter med at lave plugins, og tænkte at det måske fortjener sin egen tråd hvor folk kan vise deres færdige eller halvfærdige ting frem.

Jeg starter...
Tidligere har jeg lavet en hel masse plugins til Buzz trackeren, som der ikke er nogen der bruger, men er nu også begyndt at lave lidt VST'er for at nå ud til et lidt bredere publikum. Først nogen stykker uden GUI, og nu også en med GUI.

BattleComp Vintage er en kompressor der opfører sig lidt anderledes end så mange andre plugins mht. attack og release tid og kurver, og så har den lidt kontrol over sidechain signalet, samt en ret vellykket (synes jeg selv) limiter i udgangen.

Temperature er en mere moderne og præcis udgave af den klassiske tonekontrol man tit så i 60erne på båndoptagere. Den her er meget mere lineær i sin måde at vippe frekvensbilledet på. Den fungerer f.eks. godt til at lysne vokaler op med.

TB4005 er en klon af en Buzz maskine ved navn TB4004 som var ret populær, men som havde en masse bugs, så jeg kastede mig ud i at skrive den om til VST, og samtidigt bibeholde dens lidt grumsede sound.

Nyt: Enceladus EQ (både Windows og Mac) - en equalizer der kun er beregnet til at booste frekvenser, men som til gengæld kan gøre det med lidt mere af den her fedme som visse analoge EQs giver, og som jeg synes mange plugins godt kan savne. Det her er beta-udgaver som ikke er vanvittigt godt testet endnu, så pas på med at bruge dem i seriøse projekter. Det er mit første plugin som har et UI, så derfor er den ret beta.
Senest rettet af Joachip man 30. jul 2018 08:27, rettet i alt 4 gange.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Du burde måske lige nævne at når man klikker downloader man en fil.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

God pointe. Jeg har givet den sin egen webside nu.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den her plugin er måske ikke sådan helt til lydmaskinen, for der er ikke noget at indstille på overhovedet. (Det kommer måske senere.)
Idéen var bare at gøre det nemt for begyndere at få den der "sprøde radio speaker stemme".

http://www.robotplanet.dk/audio/vst_podcast_helper/
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:Den her plugin er måske ikke sådan helt til lydmaskinen, for der er ikke noget at indstille på overhovedet. (Det kommer måske senere.)
Idéen var bare at gøre det nemt for begyndere at få den der "sprøde radio speaker stemme".

http://www.robotplanet.dk/audio/vst_podcast_helper/
Hvordan lyder den på neuro wobble basser? :-D

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har ingen ide! Jeg har virkeligt kun testet den med dét jeg troede folk ville bruge den til, men hey, hvem ved? Måske skal den bare misbruges helt vildt. :-D
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Hej,
Der er mange teorier, vidioer mm. vedr. mixing ved at bruge Pink noise. Ideén skulle jo være at man relativt hurtigt kan få opsat levels og derfra mixe videre. Men dem jeg har fulgt prøve/bruge det incl. mig selv way back, syntes faktisk det tager for lang tid, samt det er rimeligt belastende med Pink noise i 10-15 minutter. Er/kunne der ikke udvikles et simpelt plugin der reelt kunne gøre dette? Just an idea?
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hvad skulle den plugin i givet fald gøre?
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

danstanley skrev:Hej,
Der er mange teorier, vidioer mm. vedr. mixing ved at bruge Pink noise. Ideén skulle jo være at man relativt hurtigt kan få opsat levels og derfra mixe videre. Men dem jeg har fulgt prøve/bruge det incl. mig selv way back, syntes faktisk det tager for lang tid, samt det er rimeligt belastende med Pink noise i 10-15 minutter. Er/kunne der ikke udvikles et simpelt plugin der reelt kunne gøre dette? Just an idea?
Nu bruger du jo vist nok Reaper - Hvis det bare er for at få et rimelig fornuftigt udgangspunkt for niveauer til mix, kan du starte med at Loudness normalize alle dine tracks til -23 LUFS (eller lavere). Det giver en rimelig fornuftig balance - også mellem meget transiente instrumenter og rene pads.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Smittefar skrev:
danstanley skrev:Hej,
Der er mange teorier, vidioer mm. vedr. mixing ved at bruge Pink noise. Ideén skulle jo være at man relativt hurtigt kan få opsat levels og derfra mixe videre. Men dem jeg har fulgt prøve/bruge det incl. mig selv way back, syntes faktisk det tager for lang tid, samt det er rimeligt belastende med Pink noise i 10-15 minutter. Er/kunne der ikke udvikles et simpelt plugin der reelt kunne gøre dette? Just an idea?
Nu bruger du jo vist nok Reaper - Hvis det bare er for at få et rimelig fornuftigt udgangspunkt for niveauer til mix, kan du starte med at Loudness normalize alle dine tracks til -23 LUFS (eller lavere). Det giver en rimelig fornuftig balance - også mellem meget transiente instrumenter og rene pads.
I know og jeg bruger også gain staging mm. Jeg tænkte blot et simpelt plugin til dem der ikke lige har f.eks Reaper eller lignende.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Joachip skrev:Hvad skulle den plugin i givet fald gøre?
Det skulle sætte levels for alle tracks i henhold til Pink noise frequency spectrum.
Jeg siger ikke at det virker. Men hvis pointen med at mixe vha. pink noise er at spare tid, så tror jeg da at et plugin relativt hurtigt kan stille disse levels og ihvertifælde betydeligt hurtigere end doing by ear.:-)

Blot en tanke

/Dan
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er stadigvæk en alt for diffus beskrivelse til at man kan overføre det til et plugin. Et eksempel:

Der er en bass guitar der rammer -2 dB i peak og ligger på -18 dB i RMS.
Der er en hihat der rammer -11 dB i peak og ligger på -35 dB i RMS.
Der er en snare der rammer -4 dB i peak og ligger på -26 dB i RMS.
Pink noise'en er optaget så den peaker helt op til 0 dB.

Hvilke niveau'er skal sådan en plugin indstille de tre instrumenter til, før den har løst opgaven "korrekt"? Jeg har ikke selv svaret, og faktisk tror jeg det er genrespecifikt, og den slags er computere notorisk dårlige til. :)

Umiddelbart lyder det ikke som en opgave en computer kan gøre. Det nærmeste jeg ville kunne komme, ville måske være at lave en automatisk EQ som tager en .wav fil og indstiller EQ'en så den matcher profilen for pink noise. Men det er jo ikke helt det samme.
Senest rettet af Joachip ons 8. aug 2018 00:55, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Joachip skrev:Det er stadigvæk en alt for diffus beskrivelse til at man kan overføre det til et plugin.
Et eksempel:

Der er en bass guitar der rammer -2 dB i peak og ligger på -18 dB i RMS.
Der er en hihat der rammer -11 dB i peak og ligger på -35 dB i RMS.
Der er en snare der rammer -4 dB i peak og ligger på -26 dB i RMS.
Pink noise'en er optaget så den peaker helt op til 0 dB.

Hvilke niveau'er skal sådan en plugin indstille de tre instrumenter til, før den har løst opgaven "korrekt"? Jeg har ikke selv svaret.
Dem der laver den slags, det kunne eksempelvis være iZotope, vil jeg tro kører hele populær-kataloget af de forskellige genrer igennem algoritmer og fortæller dem hvad der er hvad, for at kunne tilpasse det endelige plugin.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Netop. Det eneste af den slags, jeg har lavet, er den der sære "Auto EQ" som jeg linkede til (lidt skjult i min tekst). Og den er faktisk slet ikke genrebevidst. Den er vægtet efter pink noise (med lidt finjustering. værdien 200 fungerer som regel okay).
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Joachip skrev:Det er stadigvæk en alt for diffus beskrivelse til at man kan overføre det til et plugin. Et eksempel:

Der er en bass guitar der rammer -2 dB i peak og ligger på -18 dB i RMS.
Der er en hihat der rammer -11 dB i peak og ligger på -35 dB i RMS.
Der er en snare der rammer -4 dB i peak og ligger på -26 dB i RMS.
Pink noise'en er optaget så den peaker helt op til 0 dB.

Hvilke niveau'er skal sådan en plugin indstille de tre instrumenter til, før den har løst opgaven "korrekt"? Jeg har ikke selv svaret, og faktisk tror jeg det er genrespecifikt, og den slags er computere notorisk dårlige til. :)

Umiddelbart lyder det ikke som en opgave en computer kan gøre. Det nærmeste jeg ville kunne komme, ville måske være at lave en automatisk EQ som tager en .wav fil og indstiller EQ'en så den matcher profilen for pink noise. Men det er jo ikke helt det samme.
Hele ideen med "Pink noise mixing" (som jeg i øvrigt synes er virkelig dårlig) er, at man tager alle sine tracks og skruer dem op, så man lige præcis kan høre dem hen over pink noise. Så Hi-Hatten skal være lige præcis så høj, så dens mest markante frekvenser bliver højere end de samme frekvenser i pink noise.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Smittefar skrev:
Joachip skrev:Det er stadigvæk en alt for diffus beskrivelse til at man kan overføre det til et plugin. Et eksempel:

Der er en bass guitar der rammer -2 dB i peak og ligger på -18 dB i RMS.
Der er en hihat der rammer -11 dB i peak og ligger på -35 dB i RMS.
Der er en snare der rammer -4 dB i peak og ligger på -26 dB i RMS.
Pink noise'en er optaget så den peaker helt op til 0 dB.

Hvilke niveau'er skal sådan en plugin indstille de tre instrumenter til, før den har løst opgaven "korrekt"? Jeg har ikke selv svaret, og faktisk tror jeg det er genrespecifikt, og den slags er computere notorisk dårlige til. :)

Umiddelbart lyder det ikke som en opgave en computer kan gøre. Det nærmeste jeg ville kunne komme, ville måske være at lave en automatisk EQ som tager en .wav fil og indstiller EQ'en så den matcher profilen for pink noise. Men det er jo ikke helt det samme.
Hele ideen med "Pink noise mixing" (som jeg i øvrigt synes er virkelig dårlig) er, at man tager alle sine tracks og skruer dem op, så man lige præcis kan høre dem hen over pink noise. Så Hi-Hatten skal være lige præcis så høj, så dens mest markante frekvenser bliver højere end de samme frekvenser i pink noise.
Jeg syntes som udgangspunkt heller ikke det er noget at råbe hurra for, men tænkte blot at det ville være relativt simpelt at udvikle et plugin der kunne gøre det noget hurtigere end manuelt at lytte igennem alle tracks. Idéen med pink noise er vel hurtigt at level alle tracks før man begynder selve mixing?! Meen det var også blot en tanke:-) Det kunne jo være at man kunne udbygge det så det reelt tilfører værdi til ens flow??
Har btw. taget fat i en udvikler vedr. pink noise level setting.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kunne forestille mig det sådan:

Et plugin på hvert spor (som kan sidde først og/eller sidst i kæden efter behov. Dette plugin detekterer sporets (RMS) frekvensspektrum og laver et volume trim på sporet, sådan at det højeste peak i frekvensspektrummet er 3 eller 6 dB over en pink noise reference (som jo er statisk).

Pluginnets parametre kunne være pink noise reference niveauet. Det ville være smart, hvis man kunne lave grupper, hver reference niveauerne er linket. For eksempel kunne man have pluginnet som første plug på alle spor, og det var så en gruppe. Når man så har tilføjet compression og andre ting til sine spor, så kunne man lave en ny gruppe af plugins på alle spor, for at få en ny reference.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Smittefar skrev:Jeg kunne forestille mig det sådan:

Et plugin på hvert spor (som kan sidde først og/eller sidst i kæden efter behov. Dette plugin detekterer sporets (RMS) frekvensspektrum og laver et volume trim på sporet, sådan at det højeste peak i frekvensspektrummet er 3 eller 6 dB over en pink noise reference (som jo er statisk).

Pluginnets parametre kunne være pink noise reference niveauet. Det ville være smart, hvis man kunne lave grupper, hver reference niveauerne er linket. For eksempel kunne man have pluginnet som første plug på alle spor, og det var så en gruppe. Når man så har tilføjet compression og andre ting til sine spor, så kunne man lave en ny gruppe af plugins på alle spor, for at få en ny reference.
Det er næsten muligt med HORnet LU meter, som jeg bruger til gainstaging på hvert track. Meen der er lidt issues med transients som cymbals, hihats.
Idéen er JO ikke at det skal mixes automatisk, men blot give et fornuftigt start point. Det er ihvertifælde sådan jeg forstår Pink Noise track levelling:-)
Har kontakt Saverio hos Hornet audio og vil muligvis udvikle hans plugin yderligere.
Det kunne jo give en boost til ens workflow:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

1) Fed tråd/projekter!

2) Er det det helt forkerte sted at spørge om hints til at kode VST plugins?

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har faktisk hørt den her pink noise mixing teknik beskrevet før, men kun meget kortfattet, og det minder lidt om et trick jeg lærte i tidernes morgen på en lydteknikuddannelse: "I tvivl om mixet? Så skru master faderen så langt ned at nummeret knap nok er hørbart, og/eller gå langt væk fra højttalerne. Lyder det stadigvæk rigtigt?" - Det samme med pink noise: Jo højere støjen er i forhold til musikken, jo færre ting kan høres. Til sidst er det kun de vigtigste ting der kan høres. Men hvad er vigtigt? Det er noget et menneske ved, og ikke computeren.

Derfor ville et sådant plugin projekt hurtigt komme ud i, at der er nødt til at være diverse justeringsmuligheder før det er et brugbart værktøj, og den slags tager tid at lave. Desuden skal plugin'et være multi-IO, hvilket jeg endnu ikke har prøvet at lave.

Men først og fremmest virker det for meget som noget der kræver menneskelig bedømmelse mere end at computeren egentlig kan være særligt hjælpsom. Og det tager en krig at lave de her ting, så man er nødt til at lave en ret pessimistisk cost/benefit analyse af: Hvor let kunne jeg klare de her ting uden at skrive et nyt plugin / i forhold til hvor meget arbejde det ville være at lave. Og lige her er jeg ikke så sikker.

Mike-air (og andre): At kode VST plugins kræver en hel del matematik/fysik (noget jeg burde gøre mere ud af) samt C++ kendskab, specielt evne til at optimere loops med beregninger i. C og C++ er de eneste sprog der kører hurtigt nok til at give mening, så glem python og javascript. Jeg har dog sparet en del tid ved at bruge www.juce.com frameworket.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du har lidt misforstået pink noise teknikken.

Ideen er at lytte på alle instrumenter i solo op mod pink noise (så ikke helt solo). Teorien er så, at når hi-hatten (i solo) kan høres over pink noise, så er hi-hattens level rigtig. Derefter tager man guitaren i solo og skruer den op, så man lige præcis kan høre den over pink noise, og så går man videre til det næste. Det er en 100% mekanisk øvelse, og resultatet er som regel derefter. Ikke desto mindre kan man godt beskrive en algoritme, der giver det samme resultat som teknikken - bare meget hurtigere.

EDIT: Jeg har som sagt prøvet pink noise teknikken een gang, og jeg var ikke imponeret. Men hvis nu det bare handlede om at smide det samme plugin på alle spor og så lade musikken rulle i 20 sekunder, så kunne det måske faktisk være en hjælp. Når man gør det manuelt tager det lang tid, og så er det ikke tiden værd. Det er værd at overveje, om man har lyst til at lave et plugin, hvor folk vil prøve det, og umiddelbart vil de nok tænke "Det her lyder sgu ikke særlig godt" de første par gange de prøver det.
Senest rettet af Smittefar ons 8. aug 2018 22:30, rettet i alt 2 gange.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Joachip skrev:Mike-air (og andre): At kode VST plugins kræver en hel del matematik/fysik (noget jeg burde gøre mere ud af) samt C++ kendskab, specielt evne til at optimere loops med beregninger i. C og C++ er de eneste sprog der kører hurtigt nok til at give mening, så glem python og javascript. Jeg har dog sparet en del tid ved at bruge http://www.juce.com frameworket.
Nice. En API :thumbup:

Det skal vi nok få noget sjov ud af.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Smittefar: Ahh, på den måde. Hmm. Det svære ved dét ville nok være at lave en algoritme der kan afgøre hvornår en lyd er kraftig nok til at skære igennem pink noise på en sådan måde at et menneske kan identificere det. Lyde som består af meget støj (f.eks. snare) vil måske lettere kunne "gemme sig" i pink noise end f.eks. en ren sinustone eller en blokfløjte. Det kan man så godt genkende, men at genkende det i præcis samme grad som et menneske kan blive tricky. Mennesker er vildt ulineære og deres konstruktion og design er dårligt dokumenteret. :dollargrin:

Der er også noget andet jeg studser lidt over ved den fremgansmåde: Man vil vel altid ende med at placere sin hihat ved nogenlunde samme niveau. Men når jeg arbejder med et mix, placerer jeg typisk nogen ting meget lavt og andre ting meget højt for at skabe en kontrast på dét plan. Og jeg lægger f.eks. ikke hihatten ved samme niveau i alle genrer. Jeg tror jeg må prøve den teknik nogen gange, før jeg kaster mig ud i at overveje om det er al arbejdet værd at lave det som plugin.

Men i mellemtiden så tjek da evt. min AutoEQ ud. Det er ikke det samme, men i det mindste bygger den også på konceptet om at pink noise er et reelt og generelt mål for frekvensgangen i et mix.

Mike-air: Jeps, og jeg synes endda det er et ret godt API, de har fået skruet sammen, for det kan både spytte VST og AU ud. Der følger endda diverse filtre med, så man ikke engang behøver lave særligt meget selv. Dem bruger jeg dog ikke da jeg har mine egne - hvilket faktisk er hele min mission med at bruge det her framework.
Senest rettet af Joachip ons 8. aug 2018 22:32, rettet i alt 1 gang.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Joachip skrev:Mike-air: Jeps, og jeg synes endda det er et ret godt API, de har fået skruet sammen, for det kan både spytte VST og AU ud.
Ser virkeligt sådan ud. Håber der er flere nørder her indefra som ser din tråd og får blod på tanden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Du får lige mit edit fra højere oppe :)

EDIT: Jeg har som sagt prøvet pink noise teknikken een gang, og jeg var ikke imponeret. Men hvis nu det bare handlede om at smide det samme plugin på alle spor og så lade musikken rulle i 20 sekunder, så kunne det måske faktisk være en hjælp. Når man gør det manuelt tager det lang tid, og så er det ikke tiden værd. Det er værd at overveje, om man har lyst til at lave et plugin, hvor folk vil prøve det, og umiddelbart vil de nok tænke "Det her lyder sgu ikke særlig godt" de første par gange de prøver det.

Du har nok en pointe i, at det kunne være svært at vurdere, hvornår et menneske ville kunne høre det. Du har fuldstændig ret i, at sådan en algoritme vil placere hi-hatten samme sted hver gang. Det er fuldstændig blottet for kreativitet og hensyn til nummeret.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar