Quiet room / Anechoic chamber

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Quiet room / Anechoic chamber

Indlæg af Hald »

Hvis jeg nu får adgang til sådan et lokale, er jeg klar over at jeg måske skal passe på mig selv i forbindelse med at opholde mig der for længe.

MEN!

Hvis jeg nu tager noget udstyr med til at optage, hvad kunne så være interessant at få optaget? Guitar, bækkener, speak???

Og er der evt en teknik jeg skal bruge i forbindelse med optagelsen som jeg ikke har tænkt på?

Jeg mangler lidt inspiration så oplevelsen kan blive større end "blot et stille sted på jorden"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er faktisk lidt spooky sådan et rum, vi havde et på Brüel & Kjær, vil anbefale at du ikke arbejder alene, samt at du kun er derinde kortvarigt som du selv nævner
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Kan det hjælpe at have hovedtelefoner med musik eller lyd i imens man er sådan et sted?

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Så slemt er det altså heller ikke, synes man vænner sig til at være derinde. Det kan jo også tage noget tid at lave ens måleopstilling.

Hvilket rum er der tale om?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Hald skrev:Hvis jeg nu får adgang til sådan et lokale, er jeg klar over at jeg måske skal passe på mig selv i forbindelse med at opholde mig der for længe.
Hvorfor? Ham her hygger inde i sådan et rum en times tid.


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

scofield skrev: Hvilket rum er der tale om?
Jeg vil helst endnu ikke sige det da virksomheden jeg skal se det i ikke arbejder med lyd men har overtaget nogle bygninger der er sådan et rum i.

Jeg forestiller mig egentlig heller ikke at jeg er så modtagelig over for det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Ok. Jeg sidder pt og laver målinger i et anekkoisk rum, og der er ret meget forskel på hvor døde de i relativt til frekvens. Det bliver hurtigt stort og dyrt, hvis det skal fungere for lave frekvenser.

Så mit spørgsmål gik mest på om hvilket type rum det var. Mine tanker gik til det store rum på DTU, hvor man altså sagtens kan tilbringe relativt lang tid uden at blive alt for sindsyg :-)

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Jeg tror ikke der er meget at bekymre sig om. Jeg haft utallige besøgende med i det lyddøde rum da jeg arbejdede ved GN, og kun oplevet en enkelt person i de +10 jeg var der, der blev noget der mindede om søsyg. De fleste oplever bare at det føles underligt. Jeg har selv været der i lang tid uden probs.

I forhold til at optage. Langt de fleste musik ting optaget i et lyddødt rum lyder ret dårligt. Hørte en gang en optagelse en nordmand havde lavet med et klassisk orkester (en musiker ad gangen) i et lyddødt rum, og det lyder nærmest så dårligt at man begynder grine ad det. Men formålet med hans optagelser var at man kunne bruge musikken til at simulere rumklangen af forskellige rum. Dvs man simulerede og lytte på hvordan et rum ville lyde inden man byggede det.

Baggrundsstøjen er normalt ret lav i et lyddødt rum, så det kunne måske være sjovt at optage noget der er meget lavt, som du ellers ville have svært ved at optage.

Det eneste du skal tænke på, er er retningen af kilden mod mikrofonen er vigtig. Hvis du optager speak med ryggen til, vil det virkeligt blive uldent. Normalt 'peger' man vel alligevel mikrofonen mod kilden....så det er vel ikke så forskelligt

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det har været brugt til at teste/måle højttalere. Jeg har endnu ikke set det, men kender en der arbejder i lokalerne, som altid vil være til stede når jeg er der.

Min tanke var nok også at det smukkest lydende instrument jeg kunne tage med måske var en akustisk guitar, men det bliver så uden "klang".. Jeg er lidt spændt på hvordan det lyder, at jeg ikke har sort bælte i strengeinstrumenter kommer nok tydeligere frem..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det giver nok mest mening at prøve at optage noget, som du har prøvet mange gange før. På den måde vil du mest kunne mærke den forskel rummet gør.

Et bækken, der klinger ud er en ret kompleks lyd. Det kunne nok være meget fedt.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ultra fragile lyde med lang skrøblig hale ville give mening ,.. og drage fordele af der ikke er nogen baggrunds-støj

Svag percussion som små triangler f.eks. ville nok være et oplagt og nemt sted at starte, også fordi det kun skal multisamples iht. velocity

Men du er sikkert også ude i en ULTRA støjsvag mic og amp
/Dub

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg har 2 stk Røde NT1-A som skulle være mestre i lav egenstøj. Er ikke sikker på at min Zoom H4N er gode nok preamps, men det kan jo evt testes inden, den har også et par gode stereo mic's på den og ingen blæserstøj.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar