Sådan kommer du frem i musikbranchen

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Nu er musik som “branche” jo meget forskelligt, og jeg ved ingenting om at komme frem som live artist, men jeg synes ikke man behøver at være ekspert for at kunne vurdere at det er enkel sund fornuft som de foreslår. Det handler meget om at finde et godt “hold”, finde sig selv, og finde et publikum. Det er i det hele taget det at “finde” tingene der er overdrevet undervurderet hehe

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er mange flere eller helt andre (individuelle) faktorer for at opnå success i musikbranchen. De 5 punkter er muligvis rigtige for nogle personer.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Der er mange flere eller helt andre (individuelle) faktorer for at opnå success i musikbranchen. De 5 punkter er muligvis rigtige for nogle personer.
Hvilke faktorer tænker du også kunne være vigtige?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

At din mor og far har en god bankbog? ;)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Bl.a.
held = vær det rette sted på det rette tidspunkt :-)

Netværk

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mener ikke "held" er en reel faktor i hverken musikbranchen eller andre brancher.

I stedet findes der en lang række ting man løbende gør og forbereder, således at når muligheden opstår, så kan man tage den.

Det svarer til at gøre sit forarbejde ved at undersøge hvilke slags fisk der er i vandet, hvor der er størst sandsynlighed for at fange dem, og hvilken madding man skal bruge for at fange dem.

Så sætter man en lang række fiskestænger op baseret på kvalificerede gæt. På et tidspunkt er der bid på en af stængerne og man kan trække ind på land.

En af disse fiskestænger er noget så banalt som god opførsel, hjælpsomhed og høj troværdighed. Det giver god karma når man netværker og trækker tjenester eller udveksler hjælp senere.

Det kan ligne held eller at man bare var på det rigtig sted på det rigtige tidspunkt, men det er ikke så simpelt.

Mange kaster alt for få snøre i vandet og giver op fordi de ikke fanger noget med det samme. Eller de forventer at andre skal fiske for dem...

Andre forventer at rå talent uden forståelse for økonomi, forhandling og kontrakter kan skabe en bæredygtig karriere. Men der er vi i næste trin, efter "sådan kommer du frem i musikbranchen".

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Hvis du opfinder moombathonpolkaheavydance eller lignende og det hitter worldwide, så er det held

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det tror jeg heller ikke er held. Vedkommende har sikkert være utallige andre horrible kombinationer igennem før han ramte noget der af for mange uforklarlige årsager hittede stilmæssigt. :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Imødekommenhed, netværkning, osv, er fint, men,...

Bevidstheden om hvorvidt man er direkte eller indirekte "spændt foran andres vogn" bør vel også udvikles og bruges løbende.

Der findes mange hamsterhjul, og lidt for meget der kører på håb og forventning, samt alt for mange der reelt arbejder gratis, som en permanent tilstand, i branchen.

Meget af det helt sikkert en matrix af bevidst udnyttelse

Så et af de store spørgsmål: "er DU til salg for ingenting" ?

Og hvad med at slikke røv, samt prostituere sig selv på forskellige plan ? (for det forekommer bestemt også)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg husker et interview med Chaka Khan, hvor hun talte om, at hun knaldede sig hele vejen til toppen. Det er old school. Med det virker vist stadigvæk.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ikke for mig :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Du vil jo gerne være med i hulen, ikk' Mulle.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Nu er jeg slet ikke nogen musikbranche-veteran. Men jeg vil alligevel kommentere udvalgte passager fra artiklen.

,,Find din egen stemme og find ud af, hvad du har at sige. Find ud af, hvad det er, du har på hjerte og skriv det".
Det tror jeg altså nok der er rigtig mange musikere der gør - og uden af den grund at komme et eneste skridt frem i musikbranchen. Det er et af den slags råd, som de fleste af os ikke kan bruge til noget som helst.

,,Du skal ikke forsøge at lyde som andre. Hvis du har lyst til at lave jazz, så gør det og hvis du har lyst til at lave pop, så gør det."
Nu findes der selvfølgelig ikke nogen regel uden undtagelser, men for langt de flestes vedkommende så tror jeg nu nok, dette råd nemt kan føre dem endnu længere tilbage i musikbranchen snarere end fremad. Musikbranchen er særdeles mode-styret, så hvis ikke man sørger for at placere sig på modens smalle lyd-sti, så bliver det altså op ad bakke. Den eneste undtagelse vil være, hvis man skulle lykkes med at være den første til at gå ud og definere den næste mode-trend... men det er altså noget lettere sagt end gjort. Det vil kun lykkes for en billiontedel af alle dem, der "bare laver den musik de har lyst til". Så umiddelbart synes jeg det er et dårligt råd i artiklen.

,,Musik er subjektivt - så du skal stole på dig selv!"
Selvtillid er altid et plus, hvis man vil performe.

,,Brug tid og invester tid. Der skal ikke være forskel på, om du spiller på Grøn Koncert, til Karriekanonen på Smukfest eller for 10 mennesker på den lokale bar. Man skal altid tage det 100 procent seriøst, og så er det også meget sjovere. Så øv dig og hav den samme seriøse tilgang til det hver gang"
Tjaaa det er vel sikkert et godt råd. Men mon ikke der er rigtig rigtig rigtig mange musikere derude, der følger dette, uden at komme frem i musikbranchen af den grund.

,,...selvom du får nogle nej'er, så hold fokus og stol på dig selv."
,,...Og man kan også få nej 100 gange før man får ja"
Jeg synes, det her er et af de råd, som går igen rundt omkring, så jeg forestiller mig, at der måske er noget om snakken. Derfor er dette også et af de råd, som jeg selv tager til mig.

Generelt mener jeg følgende om råd fra folk der har haft succes indenfor musik:
Ind imellem kan der være et råd, som man føler, man konkret kan bruge til noget - (f.eks. det med ikke at give op efter et par afslag og det med almindelig god opførsel og sådan noget som pålidelighed). Men tit er det dog mest som at spørge en autist, hvorledes vedkommende bærer sig ad med at regne 742.973 x 0,70024460 ud i hovedet, hvor de så svarer noget i retning af "jamen det er bare at forestille sig tallene som landskaber, figurer, farver osv..." Øøøøøøøhh nå ja, okay, det gør jeg da også bare så :roll: Problemet er, at den slags mennesker gør noget, som de slet ikke kan forklare os andre på en måde, så det virker meningsfuldt for os og så vi kan gøre det efter. Et rigtigt talent kan sjældent forklare hvordan de gør tingene - de gør det bare godt, uden at tænke over hvordan. Tit tror jeg knap nok de er bevidste om, hvorledes de gør - de gør det bare - ligesom når vi holder balancen på en cykel. Prøv at bede 100 forskellige cyklister give hver deres 5 råd til en person, der endnu ikke har lært at holde balancen på en cykel... Sådan er det tit med de der råd fra folk der har opnået succes. De siger alt muligt, men et eller andet sted så ved vi godt, at vi ikke selv kan bruge ret meget af det til noget.

Hvis jeg selv må komme med et råd, så har jeg et klart indtryk af, at et godt udseende, lidt charme og noget god udstråling gør rigtig meget i forhold til at komme frem i musikbranchen, hvis vi snakker artister. Så nogle brystoperationer, ansigtsløftninger, hudbehandlinger og slankekure tror jeg bestemt er værd at overveje, hvis man vil frem i branchen. Dem af os, der primært er interesseret i at komponere, producere, dreje på knapper osv. kan gudskelov slippe for det der og så bruge vores dyrebare spareskillinger på noget gear i stedet - heldigvis. Til gengæld kan vi så blive nødt til at alliere os med nogen, der ser rimelig okay ud.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Apropos det med udseendets betydning for at komme frem i musikbranchen som artist, så har jeg indtryk af, at der i langt højere grad stilles krav til en kvindes udseende end til en mands udseende. Som kvinde skal man ikke bare kunne synge - man skal også se godt ud og leve op til tidens skønhedsidealer. Som mand kan der derimod bæres over med et knap så godt udseende, hvis bare man leverer på andre parametre.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

... hvordan er det egentlig med mandlige stewarder? Skal de være lige så smukke som kvindelige stewardesser, eller er der også en kønsdiskriminering der - ligesom i musikbranchen?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mr. Soundman skrev:Apropos det med udseendets betydning for at komme frem i musikbranchen som artist, så har jeg indtryk af, at der i langt højere grad stilles krav til en kvindes udseende end til en mands udseende. Som kvinde skal man ikke bare kunne synge - man skal også se godt ud og leve op til tidens skønhedsidealer. Som mand kan der derimod bæres over med et knap så godt udseende, hvis bare man leverer på andre parametre.
Det er bestemt også mit indtryk. Jeg tror personligt det måske mere har noget med psykologien omkring tiltrækning mellem mænd og kvinder at gøre, end det direkte er en artefakt i musikbranchen. Ressourcestærke mænd har vel altid været tiltalende for kvinder?

Der var et eller andet program omkring det på DR for 1-2 år siden.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mike-air skrev: Ressourcestærke mænd har vel altid været tiltalende for kvinder?
Det er selvfølgelig en vinkel på det, der er mest tiltalende for os mænd. En anden vinkel er, at mænd simpelthen er for nemme at forblænde med et par store patter og en god røv. Det gælder ikke kun ressourcestærke mænd.

I øvrigt synes jeg ikke rigtig det holder i den danske musikbranche. Selvfølgelig bliver udseende også brugt her, men hvis vi kigger på de største danske kvindelige stjerner pt. (Mø, Marie Key, Stine Bramsen), så er de da ikke grimme, men der er heller ikke nogen af dem, der får mig til at tænke, at de kun er kommet frem på grund af deres udseende.

En lille kommentar til det der med, hvorvidt man skal gøre det, man har lyst til. I min verden er det bestemt ikke garanti for succes, men succes kræver så hårdt arbejde, at hvis du ikke gør noget, du elsker, så brækker du halsen undervejs. Heldigvis er musikverdenen sådan for tiden, at man godt kan leve uden at have hits på P3. Det er nemmere at få niche-musik ud og få lidt opmærksomhed og penge ud af det.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Er det ikke MØ der flasher til hendes koncerter, Marie key kyssede med ham fra Angora, og Stine er jo kendt for det fantastiske arbejde hun lavede i Alphabeat.

I min verden har dem der klarer sig godt i danmark været forbi P3, og jeg aner ikke hvilken algoritme de benytter for det er godte nok ikke kvalitet der afgør det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg kender en international kunstner(musiker) der har hittet stort i hele verden. Han brokkede sig over at han ikke rigtigt kunne score damer, så hittede musikken stort, og modeller osv smed sig foran ham - så var det ham der ikke gad :-)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

lakris skrev:så hittede musikken stort, og modeller osv smed sig foran ham - så var det ham der ikke gad :-)


Sejt :-)
/Dub

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2985
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

lakris skrev:... så hittede musikken stort, og modeller osv smed sig foran ham ...
Ja der er jo en grund til, at vi sidder her og forsøger at knække koden... :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Smittefar skrev:
Mike-air skrev: Ressourcestærke mænd har vel altid været tiltalende for kvinder?
Det er selvfølgelig en vinkel på det, der er mest tiltalende for os mænd. En anden vinkel er, at mænd simpelthen er for nemme at forblænde med et par store patter og en god røv. Det gælder ikke kun ressourcestærke mænd.
Ved ikke om du misforstod mig, men det jeg mente var: Husker jeg rigtigt fra det her program på DR, så er kvinder generelt tiltrukket af ressourcestærke mænd. Det havde så åbenbart ændret sig noget siden tidernes morgen (det vil jeg helst ikke gå mere i detaljer med, for så kommer jeg ud på dybt vand).

Og ja, så var der netop det at vi mænd mest er tiltrukket af store nødder, brede hofter og en god røv fordi det signalerer frugtbarhed.

At verden i virkeligheden ikke er så simpel, er så en anden ting.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Der er også den klassiske video på Instagram/youtube, hvor en mand henvender sig til en kvinde foran en café og hun afviser ham. Så ankommer der en sportsvogn og hun vågner, og da han modtager nøglen af sin “ansatte” så er hun pludseligt klar på date, hvorefter hun modtager en guldskovl af ham

(Der kan være detaljer jeg har misset. Det er længe siden jeg har set den)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der findes bestemt undtagelser fra den stereotyp, men tror den passer langt hen ad vejen, arbejdede i flere år i et af de rige områder nord for Kbh, og kunne da efterhånden se et mønster, når der drønede en fed bil forbi med en jævnt udseende middel-aldrende herre, så sad der som oftest en 15-20 år yngre model-type ved siden af.

Jeg tror egentligt ikke der er noget nyt i det, og det er vel bare biologisk betinget, "yngel-pleje", "overlevelse", osv, virkeligheden er ikke altid så politisk korrekt som nogen ønsker den

Mænd er tilsvarende disponeret for at lade sig udnytte i det spil, men vi kunne jo starte en ny "metoo",....

"for 10 år siden blev jeg forbigået, fordi en gammel stodder havde flere penge end mig"

Nahhh, så ville det først blive rigtig ynkeligt,... :-)
/Dub

Nyt svar