System Overload Logic Pro X

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

System Overload Logic Pro X

Indlæg af nick0 »

På det seneste er jeg begyndt at få "System Overload", nærmest hver gang jeg producerer musik. Jeg har prøvet at ændre I/O Buffer Size, som den foreslog, samt andre tricks jeg har læst på nettet- desværre intet der virker. Min arbejdsprocess ser ikke speciel anderledes ud end den plejer, så jeg forstår ikke hvad problemet skyldes. Min macbook er også begyndt at larme så meget hver gang jeg bruger Logic. Nogle der kan hjælpe?
Mvh Nick

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kan det være et enkelt plug-in der skaber problemet? Dvs. prøv at lægge mærke til om du bruger det samme plug-in i de sessions som skaber problemer.

Derudover, check at der er rigeligt med plads på hard disken.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis du vil prøve at frigøre resourcer på computeren kan du forsøge dig med Freeze tracks, det kan måske også give dig en ide om hvilket spor eller plugin der er skyld i det.

https://support.apple.com/kb/ph12937?locale=da_DK
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Jeg bruger Omnisphere 2, Nexus 2, EXS24 sampler og waves plug-ins i alle mine numre og det har jeg gjort i 100 år. Det er altid de samme ting jeg gør, når jeg laver musik, så jeg har svært ved at finde evt. den éne ting, der kunne give problemet. Noget jeg dog har lagt mærke til, er hvis jeg fx har et en del vokal spor med autotune, eq, compressor, limiter, rumklang og delay, begynder den tit på det. Det er bare i perioder, så holder den op med det - det er det jeg ikke forstår.
I "Om denne Mac" står der jeg har "42,1 gb ledig", men det er vidst ikke det samme som "til rådighed", vel? Er det lidt plads tilbage?

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

Holger skrev:Kan det være et enkelt plug-in der skaber problemet? Dvs. prøv at lægge mærke til om du bruger det samme plug-in i de sessions som skaber problemer.

Derudover, check at der er rigeligt med plads på hard disken.
Jeg bruger Omnisphere 2, Nexus 2, EXS24 sampler og waves plug-ins i alle mine numre og det har jeg gjort i 100 år. Det er altid de samme ting jeg gør, når jeg laver musik, så jeg har svært ved at finde evt. den éne ting, der kunne give problemet. Noget jeg dog har lagt mærke til, er hvis jeg fx har et en del vokal spor med autotune, eq, compressor, limiter, rumklang og delay, begynder den tit på det. Det er bare i perioder, så holder den op med det - det er det jeg ikke forstår.
I "Om denne Mac" står der jeg har "42,1 gb ledig", men det er vidst ikke det samme som "til rådighed", vel? Er det lidt plads tilbage?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Prøv evt. at løbe forslagene her igennem: https://support.apple.com/sv-se/HT203930

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

nick0 skrev:
Holger skrev:Noget jeg dog har lagt mærke til, er hvis jeg fx har et en del vokal spor med ... rumklang og delay ...
Er det rumklang og delays på hvert spor eller bruger du "send effects"?

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

SustainerPlayer skrev:Prøv evt. at løbe forslagene her igennem: https://support.apple.com/sv-se/HT203930
Jeg har prøvet at følge den, men forstår ikke 75% af det. Jeg er ikke den stærkeste til computer eller engelsk

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

SustainerPlayer skrev:
nick0 skrev:
Holger skrev:Noget jeg dog har lagt mærke til, er hvis jeg fx har et en del vokal spor med ... rumklang og delay ...
Er det rumklang og delays på hvert spor eller bruger du "send effects"?
På hvert spor. Tænker du på bus eller hvad er send effects?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

nick0 skrev:
SustainerPlayer skrev:
nick0 skrev:
Er det rumklang og delays på hvert spor eller bruger du "send effects"?
På hvert spor. Tænker du på bus eller hvad er send effects?
Så har du noget af problemet der. Og ja - det er bus jeg tænker på. Nøjes med at åbne rumklangen på en bus og send til den. Ligeledes med delay.

Rumklang æder CPU lynhurtigt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

nick0 skrev:
SustainerPlayer skrev:Prøv evt. at løbe forslagene her igennem: https://support.apple.com/sv-se/HT203930
Jeg har prøvet at følge den, men forstår ikke 75% af det. Jeg er ikke den stærkeste til computer eller engelsk
Det er fair. jeg prøver lige at se, om det kan findes på dansk.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

nick0 skrev:På det seneste er jeg begyndt at få "System Overload", nærmest hver gang jeg producerer musik. Jeg har prøvet at ændre I/O Buffer Size, som den foreslog, samt andre tricks jeg har læst på nettet- desværre intet der virker. Min arbejdsprocess ser ikke speciel anderledes ud end den plejer, så jeg forstår ikke hvad problemet skyldes. Min macbook er også begyndt at larme så meget hver gang jeg bruger Logic. Nogle der kan hjælpe?
Mvh Nick
Hvor gammel er din MacBook?
Hvornår kørte det sidst rigtigt/som forventet? (altså hvad er "baseline"?) og er der sket noget i mellem tiden?

Kan det være et program uden for Logic der sjæler ressourcer? Eller kan det være en ældre computer som måske er begyndt at have det svært helt generelt?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kunne ikke lige finde noget dansk.

Prøv at følge dette link, der oversætter siden til dansk:

https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

Det er google translate - og noget er selvfølgelig dårligt oversat. Men prøv at se - og spørg bare ind til det, der ikke giver mening.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hvor mange Omnisphere kører du - det kan trække meget.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

nick0 skrev:På hvert spor. Tænker du på bus eller hvad er send effects?
Så er det der du har dit problem. Hvis du samtidig kører en del Omnisphere plugs er det klart at din computer ikke kan følge med.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

dormin skrev:
nick0 skrev:På det seneste er jeg begyndt at få "System Overload", nærmest hver gang jeg producerer musik. Jeg har prøvet at ændre I/O Buffer Size, som den foreslog, samt andre tricks jeg har læst på nettet- desværre intet der virker. Min arbejdsprocess ser ikke speciel anderledes ud end den plejer, så jeg forstår ikke hvad problemet skyldes. Min macbook er også begyndt at larme så meget hver gang jeg bruger Logic. Nogle der kan hjælpe?
Mvh Nick
Hvor gammel er din MacBook?
Hvornår kørte det sidst rigtigt/som forventet? (altså hvad er "baseline"?) og er der sket noget i mellem tiden?

Kan det være et program uden for Logic der sjæler ressourcer? Eller kan det være en ældre computer som måske er begyndt at have det svært helt generelt?
Min macbook er fra marts 2017. Jeg har perioder hvor den gør det, fx 3.4 dage, og så pludselig virker helt fint igen. Jeg skrev opslaget i dag, fordi den blev ved med at gøre det, men nu virker det fint igen.
Det kan ikke være andre programmer. Jeg kører typisk logic alene og en gang i mellem er safari også åben, men det er youtube, facebook eller lignende

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

SustainerPlayer skrev:
nick0 skrev:
SustainerPlayer skrev:
Er det rumklang og delays på hvert spor eller bruger du "send effects"?
På hvert spor. Tænker du på bus eller hvad er send effects?
Så har du noget af problemet der. Og ja - det er bus jeg tænker på. Nøjes med at åbne rumklangen på en bus og send til den. Ligeledes med delay.

Rumklang æder CPU lynhurtigt.
Jeg har bare ikke taget mig sammen til at lære det endnu. Kan være det er på tide :-D

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37671
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

42 GB ledigt er også i underkanten. Generelt er omkring 15-20% af diskens totale kapacitet minimum.

I dit tilfælde tror jeg dog det blot er reel CPU overload pga. mange krævende plug-ins.

Keep it simple, brug sends til våde effekter og freeze krævende spor. Problem solved samdsynligvis.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

nick0 skrev:Jeg har bare ikke taget mig sammen til at lære det endnu. Kan være det er på tide :-D
Søg på "send effects logic pro" på youtube og du får en trilliard tutorials :)

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

SustainerPlayer skrev:Kunne ikke lige finde noget dansk.

Prøv at følge dette link, der oversætter siden til dansk:

https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

Det er google translate - og noget er selvfølgelig dårligt oversat. Men prøv at se - og spørg bare ind til det, der ikke giver mening.
Optimer softwareinstrumenter
Brug disse retningslinjer, når du arbejder med softwareinstrumenter:
Når du blander, skal du sørge for at vælge et lydspor eller et eksternt MIDI-spor, ikke et musikinstrumentspor. Vælg kun et softwareinstrumentspor, når du aktivt arbejder på det. Hvis dit projekt indeholder sporstabler, skal du sørge for at der ikke vælges underprogrammer til softwareinstrumenter.
Frys spor , især spor med mange plug-ins. Men hvis systemoverbelastningsvarsler falder sammen med toppe i Disk I / O-måleren, skal du undgå at fryse Software Instrument-spor. Frysning Software Instrumentspor kan øge belastningen på disken, hvilket øger sandsynligheden for at opleve systemoverbelastningsvarsling.
Indstil antallet af stemmer, der bruges i et softwareinstrument til det laveste antal, der kræves. Hvis du for eksempel har et skulpturspor, der kun afspiller to samtidige noter, kan du indstille den forekomst af skulptur til at bruge to stemmer.

- forstår jeg ikke helt :?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det kan jeg godt forstå. Det er her google translate kommer til kort.

Har lige lavet en lynoversættelse her:

Når du mixer, så sørg for at vælge Audio track eller External MIDI track, ikke et Software Instrument track. Brug kun Software Instrument track når du arbejder aktivt med det. Hvis dit projekt indeholder Track Stacks, så sørg for at ingen Software Instrument sub-tracks er valgt.

Brug freeze tracks, specielt tracks med mange plugins.
Men hvis du får system overload alerts der er samtidigt med peaks I Disk I/O meteret, så undgå at bruge freezing Software Instrument tracks.
Freezing Software Instrument tracks kan øge presset på disken, hvilket forøger risikoen for at få en system overload alert.

Sæt antallet af voices brugt i software instrumenter til det laveste, der er brug for. For eksemple, hvis du har et Sculpture track der kun spiller to toner samtidigt, så kan du sætte den instans af Sculpture til kun at bruge to voices.

Medlemsavatar
nick0
Medlem
Indlæg: 50
Sted: København

Indlæg af nick0 »

SustainerPlayer skrev:Det kan jeg godt forstå. Det er her google translate kommer til kort.

Har lige lavet en lynoversættelse her:

Når du mixer, så sørg for at vælge Audio track eller External MIDI track, ikke et Software Instrument track. Brug kun Software Instrument track når du arbejder aktivt med det. Hvis dit projekt indeholder Track Stacks, så sørg for at ingen Software Instrument sub-tracks er valgt.

Brug freeze tracks, specielt tracks med mange plugins.
Men hvis du får system overload alerts der er samtidigt med peaks I Disk I/O meteret, så undgå at bruge freezing Software Instrument tracks.
Freezing Software Instrument tracks kan øge presset på disken, hvilket forøger risikoen for at få en system overload alert.

Sæt antallet af voices brugt i software instrumenter til det laveste, der er brug for. For eksemple, hvis du har et Sculpture track der kun spiller to toner samtidigt, så kan du sætte den instans af Sculpture til kun at bruge to voices.
Tak skal du have, men jeg forstår det ikke rigtigt mere af det. Jeg ved fx ikke hvad freeze tracks er eller hvordan man bruger det

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

nick0 skrev:Tak skal du have, men jeg forstår det ikke rigtigt mere af det. Jeg ved fx ikke hvad freeze tracks er eller hvordan man bruger det
Når du afspiller din sang så skal computeren bruge en hvis mængde regnekraft.
Hvor meget regnekraft den skal bruge afhænger af flere forhold. Et rent lydspor uden effekter er det der kræver mindst af computeren at afspille. Derfor kan det være en god idé at "fryse" sine spor/tracks, især dem hvor der er mange effekter på og/eller de spor der afvikler software instrumenter (som Omnisphere).
Når man fryser sporet så er det reelt det samme som at indspille et rent/nt lydspor som indeholder "resultatet" af sporet med de mange effekter/instrument - og dermed behøver computeren ikke bruge ressourcer på at afvikle plugins mv. efterfølgende. Der er selvfølgelig også den ulempe ved det at du ikke bare lige kan ændre i dine plugin indstillinger (eller hvis det er et MIDI/software synth spor at ændre toner eller automatik) uden at skulle "genåbne" og genfryse sporet. - Men det er især godt når du har et spor du er godt tilfreds med, eller du bare ikke har mere regnekraft i computeren og derfor bliver nødt til at bruge færre ressourcer.

Jo flere samtidige plugins (effekter eller virtuelle instrumenter) jo mere regnekraft bruger computeren og jo mere regnekraft computeren bruger jo større sandsynlighed er der for System Overload.

I Logic kan du fryse et spor (eller dele af et spor) ved at højreklikke på indholdet i sporet og vælge "Bounce" -> "Bounce In Place". - Når du "Bouncer" så danner Logic et nyt rent audiospor med resultatet af der er afspilles i den del af sporet du har valgt at bounces og samtidig så mutes den "oprindelige" del af det gamle spor.
Du kan fryse et helt spor ved at vælge "Bounce" -> "Bounce Track in Place" fra File menuen når du har valgt sporet du vil fryse.

I samme "båd" kan det, som det også er skrevet om her, anbefales at oprette en bus til de effekter du bruger på flere spor - f.eks. rumklang/reverb er rigtig godt at få ud i sit eget spor.
Tanken er her at du lægger dine effekt plugins som alligevel rammer bredt på ét spor, så computeren kun skal bruge regnekraft på at afvikle plugin'et én gang i stedet for et antal gange på flere spor.
I praksis sender du så lyden ud af dine andre spor over i bus sporet inden det ryger ud af højtalerne/hovedtelefonerne, hvor du også kan styre hvor stor en mængde der går ind i effekt sporet (eller effekt sporene hvis du har fere effekter).

Der er mangle tutorials rundt omkring på nettet omkring disse emner jeg vil anbefale du bruger lidt tid på for at udnytte de hardware ressourcer du har i din MacBook. - Bl.a. YouTube kan anbefales til nogle hurtige 5-10 minutters gennemgange og ellers er der også en masse egentlige online kurser.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

For ikke at forvirre OP mere :-)
@Dormin: er “Bounce in place” i Logic det samme som “Freeze”?
- det er ikke i Cubase, der hedder “Bounce” så også “Render in place”, men Freeze hedder “Freeze” understreget med et snefnug

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

lakris skrev:For ikke at forvirre OP mere :-)
@Dormin: er “Bounce in place” i Logic det samme som “Freeze”?
- det er ikke i Cubase, der hedder “Bounce” så også “Render in place”, men Freeze hedder “Freeze” understreget med et snefnug
Der findes i Logic også en freeze track knap (snefnug) i Logic. Knappen skal fremtrylles under “Show Advanced Tools” for at kunne bruges da den ikke vises som standard.

Render/Bounce in Place er så vidt jeg ved det samme. Her forsøgt brugt til at forklare mekanikken i det - at “Freeze Track” ikke er en speciel track type men et spørgsmål om præ-rendering.

Nyt svar