anbefal midi fader/s til mix brug

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

anbefal midi fader/s til mix brug

Indlæg af the green 9 »

Hej allesammen

Jeg er gået igang med at vil optimere mit workflow i mix situationer, og overvejer derfor at om jeg skal have mig nogle midi faders til at styre LX med.
Jeg startede ud med pulte og bånd, så det vil være meget naturligt for mig at arbejde med faders... men hvad med indstilling af dem? for hvis jeg kun har feks 8 faders, men 40 kanaler, vil det så ikke blive besværligt? og hvis ikke, hvilke midi controllere vil i så anbefale?

xxx
A
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

LX? Logic Pro X ?

Tænker måske noget Presonus Faderport 8 eller 16, eller måske en Behringer X-Touch. Det kommer både an på budget, forventninger og ønskede features.
Jeg har Presonus faderport med én fader da jeg ofte kun piller ved én kanal ad gangen. Men ja workflowet er lidt anderledes på en stor pult eller Protools DAW controller.
Man kan også købe mixere der agerer som lydkort, og som også har motoriserede fadere, blandt andet Presonus.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

Ja, Logic x, sorry :)
Jeg ved ikke helt hvad mine forventninger er, men jeg har bare læst/hørt i mange år at det er fantastisk.
Mit budget til dette eksperiment er umiddelbart ikke voldsomt store, da jeg endnu ikke ved om det er vejen frem for mig.
jeg vil prøve at læse op på de produkter du nævner.
tak
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er i hvert fald vigtigt, du får noget med motoriserede fadere. Jeg har også bare en enkelt Presonus faderport - Det er lidt af pladshensyn, og så kan jeg godt begrænse mig til at flytte een fader ad gangen. Jeg tror, det ville være sjældent, jeg flyttede flere fadere på een gang alligevel. Men det er klart, at når man lige har et trommemix oppe, og lige skal balancere faderne, så er det knageme lækkert lige at have en fader per kanal.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Jeg kører en gang i mellem med Mainstage, som jo har et vist slægtskab med Logic X ... Og her fandt jeg at jeg forholdvist smertefrit fik lagt kontrollen over på Logic Remote til iPad'en. Jeg syntes du i hvertfald skulle overveje det, med mindre du har nogle gysser der brænder i lommen - funktionaliteten er der og du er ikke begrænset af et bestemt antal fadere til rådighed, man "swiper" sig bare hen til dem man skal have fat i.

--sd

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Men det kan jo ikke noget særligt, du ikke kan gøre lige så godt med en mus?

Hele ideen med 'rigtige' fadere er vel den taktile oplevelse, præcisionen og hastigheden.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

^^ En iPad er vel også en investering. Det lyder som om alle har en liggende, de alligevel ikke bruger til noget? ^^

Jeg havde en Presonus Faderport MKI et stykke tid. Jeg var nok mere forelsket i ideen end at bruge den, når det kom til stykket.
Jeg tænker også det er lidt afhængig af hvilken DAW man bruger.

Kombinationen af tastaturgenveje og en trackpad fungerer bare godt for mig i Studio One.

Ikke at jeg alligevel sidder og kigger på den nye version af Faderporten. Go figure. :roll: :-P

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Jeg har to af de billige Behringer (bcf-etellerandet). Jeg var lidt i tvivl om hvorvidt og hvor meget jeg ville bruge det, så ville starte med en budgetløsning. Fandt dem brugt til ca 8-900 pr stk. Jeg er imidlertid blevet rigtig glad for dem og de lever fuldt ud op til mine behov, så tror ikke jeg skifter dem ud foreløbig med mindre de går i stykker. Så har du da en mulighed i den billige ende :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Syntes ikke man bør gå på kompromis med motorfaders og ægte endeløse rotary dials,..... total recall, eller intet !!!

Multi BCF/BCR er der set mange fine eksempler på

Alt det nye cirkus med forskellig fanciness, auto-mapping, o.lign. giver ofte flere problemer end det løser

Det ender vist tit med at man laver sin egen opsætning fra bunden alligevel

Kan desværre ikke kloge mig yderligere på nuværende tidspunkt, men vil bare nævne at det er nødvendigt at bruge de gammeldags midi-porte hvis man skal have det til at spille stabilt, om ikke andet på PC, da Behringer skider USB driver update et stort stykke, synd med sådan en fin klassiker

Regn altså med et størrer midi-interface, af god kvalitet, samt lidt af en opstilling,...

Det kan dog ordnes pænt, de viste side-paneler plejer at være tilgængelig på ebay, det samme med blanke overlays,..

Køb et par ekstra, så er der stumper,..
Vedhæftede filer
BigBcontrolDesk.jpg
BigBcontrolDesk.jpg (77.09 KiB) Vist 442 gange
s-l500m.jpg
s-l500m.jpg (71.54 KiB) Vist 442 gange
/Dub

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

For guds skyld vælg motoriserede fadere! Der er intet mere rædsomt end ikke motoriserede fadere og ikke endeløse drejeknapper på en midi kontroller. Presonus faderports er ret lækre. Pt. bruger jeg en APC40mk2. Jeg rører dog ikke faderne, da de ikke er motoriserede, men jeg havde lavet et custom ableton script (til ABL9 - virker desværre ikke i ABL10) så jeg kunne bruge de endeløse drejeknapper til level control. Det er faktisk helt ok at bruge drejeknapper til at styre levels, efter min mening.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

DUBTEMPLE skrev: Kan desværre ikke kloge mig yderligere på nuværende tidspunkt, men vil bare nævne at det er nødvendigt at bruge de gammeldags midi-porte hvis man skal have det til at spille stabilt, om ikke andet på PC, da Behringer skider USB driver update et stort stykke, synd med sådan en fin klassiker
Har to stks som kører over usb. Rimelig plug n play. Har ikke installeret nogen driver. De har f*cket up en enkelt gang hvor indstillingerne blev ændret og enhederne blev mærkelige. Og årsagen kendes stadig ikke. Men kunne ret hurtigt “reinstallere” enhederne og fortsætte hvor jeg slap.
Der findes nok bedre løsninger derude. Men 16 motoriserede fadere samt en del knobs for under 2000 bobs - det synes jeg er godt givet ud :)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Madelaire skrev:
DUBTEMPLE skrev: Kan desværre ikke kloge mig yderligere på nuværende tidspunkt, men vil bare nævne at det er nødvendigt at bruge de gammeldags midi-porte hvis man skal have det til at spille stabilt, om ikke andet på PC, da Behringer skider USB driver update et stort stykke, synd med sådan en fin klassiker
Har to stks som kører over usb. Rimelig plug n play. Har ikke installeret nogen driver. De har f*cket up en enkelt gang hvor indstillingerne blev ændret og enhederne blev mærkelige. Og årsagen kendes stadig ikke. Men kunne ret hurtigt “reinstallere” enhederne og fortsætte hvor jeg slap.
Der findes nok bedre løsninger derude. Men 16 motoriserede fadere samt en del knobs for under 2000 bobs - det synes jeg er godt givet ud :)
Det med USB er sikkert kun et issue på PC så, som jeg også antydede måske var tilfældet, fint nok at få på plads

For mig er det et issue, da jeg er på PC, har fået lIdt råd på KVR, og har besluttet heller ikke at seriekoble dem midi-mæssigt, men gi dem unikke porte hver og en

Har nu samlet 4 over en længere periode, 2xBCR og 2xBCF ,.. og er ved at være i mål

Ja, super billigt, har givet 500+600+600+400=2100 i alt

Ligger desværre stille med dette og en del andre projekter på ubestemt tid, grundet private forhold,..

I første omgang vil de bare blive intermistisk klasket op på en plade, bygger ikke en konsol før jeg er HELT sikker på dem langsigtet

Faderne larmer en smule, men intet der generer mig

Nu må vi se, ved ikke præcis hvordan jeg vil konfigurere dem funtionsmæssigt, men foreløbig som "hands on" til Studio Ones interne mixer, og hvis det går godt så en ekstra BCR fast dedikeret nøgle funktioner på plugins tænker jeg
Vedhæftede filer
file.jpg
file.jpg (273.39 KiB) Vist 408 gange
/Dub

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

DUBTEMPLE skrev: Det med USB er sikkert kun et issue på PC så, som jeg også antydede måske var tilfældet, fint nok at få på plads
Og jeg bør selvfølgelig tilføje at jeg er på mac og Logic. Hvis det bliver relevant så tjek evt denne videoserie for opsætning og tips mv

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Smittefar skrev:Men det kan jo ikke noget særligt, du ikke kan gøre lige så godt med en mus?

Hele ideen med 'rigtige' fadere er vel den taktile oplevelse, præcisionen og hastigheden.
Hm måske, men hvis man laver sine ting på en bærbar, så er det godt at have iPad'en ud mod bordkanten, og så bruge skærmen på 'puteren til noget andet og mere snedigt.

--sd

Medlemsavatar
the green 9
Medlem
Indlæg: 856
Sted: oddesund

Indlæg af the green 9 »

tak tak allesammen, jeg vil gå på jagt efter en BCF2000 :)
- the green 9

100% er ikke altid nok :-(

https://www.facebook.com/Mycelium-Moss- ... 4921821212

Nyt svar