Polere tangenter?

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Polere tangenter?

Indlæg af Telstar »

Har lige købt et gammelt keyboard/synth, som jeg skal sidde og øve skala'er mv på.
Plastic tangenterne er ikke den bedste kvalitet, men ok.
Har dog et issue med at det virker som om fingrene lidt klistrer/skraber mod plastic'en, og det gør det lidt mere bøvlet at spille.
Er der et godt trick til hvordan man kan "polere" dem, så det bliver nemmere at spille på dem?
Jeg snakker ikke om at rense dem, men mere at de skal bliver "glattere" (i mangel af bedre ord). :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Interessant, jeg følger lige med

Gad vide, om man kan lakere sådan noget så det får en mere elfenbens-feel

eller slibe
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Alt kan i princippet poleres. Til en sådan opgave kan man f.eks anvende Micro Mesh, der ligger fra korn 1500 - 12000. Det bliver bla. brugt til at polere cockpitglas i jagerfly.
IMG_0310.jpg
Men ... det er jo noget af et arbejde, der stort set ikke kan gøres, uden at skille keyboardet ad og tage tangenterne enkeltvis.
Og hvis man forsøger at gøre det uden det, så får man jo en massiv ophobning af slibepartikler.

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

David Murray (The 8-Bit Guy på YouTube) har en YouTube kanal han kalder 8-Bit Keys: https://www.youtube.com/channel/UCcTt3O ... shg/videos.

Han har en del videoer omkring restaurering af ældre keyboards - det kan være han viser noget der du kan bruge.
Men, som SustainerPlayer skriver så skal du nok forvente at skulle skille det ad under alle omstædigheder.
Senest rettet af dormin søn 5. aug 2018 17:16, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Åh ... havde håbet på bare at kunne købe et eller andet poleringsmiddel eller lign., jeg kunne smøre på tangenterne. :-D
Det er et keyboard jeg har købt til 400,- så det er nok begrænset hvad jeg vil bruge af tid på det.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hans, er det dit sæt Micro Mesh? Hvis ja, hvor har du købt det? Har overvejet at få fat i et sæt, men fandt umiddelbart ingen danske forhandlere.. En dansk forhandler vil nok alligevel være dyrere....

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Du skal nok søge på "polermiddel", vor mormor brugte "Brasso" til sølvtøjet, selv har jeg brugt tandpasta med slibemiddel til ridsede CD'ere

Det gir også sådan en dejlig frisk duft :dollargrin:

Billede
Senest rettet af DUBTEMPLE søn 5. aug 2018 19:37, rettet i alt 1 gang.
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8692
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Der finds rigtig meget til bilbrancen også, fordi det plastic der sidder yderst i moderne lygte-huse er plast og kan pudses op som alternativ til et helt nyt hjørne-arrangement til typisk 3-5.000 kr







I båd-brachen finds forskellige poler-midler til glasfiber, (polyester)
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Telstar skrev:Åh ... havde håbet på bare at kunne købe et eller andet poleringsmiddel eller lign., jeg kunne smøre på tangenterne. :-D
Det er et keyboard jeg har købt til 400,- så det er nok begrænset hvad jeg vil bruge af tid på det.
Poleringsmiddel kræver jo stadig en manuel indsats. Det er jo bare en metode til at gøre kluden til et finere grit.
Christoffer I. N. skrev:Hans, er det dit sæt Micro Mesh? Hvis ja, hvor har du købt det? Har overvejet at få fat i et sæt, men fandt umiddelbart ingen danske forhandlere.. En dansk forhandler vil nok alligevel være dyrere....
Jeg køber fra typisk fra de her to steder, når jeg alligevel skal have noget andet:

https://www.rockinger.com/index.php/en/ ... cro%20mesh

https://www.stewmac.com/SiteSearch/?search=micro%20mesh

Der er forskellige produkter at vælge imellem - pads og "papir".

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

SustainerPlayer skrev: Poleringsmiddel kræver jo stadig en manuel indsats. Det er jo bare en metode til at gøre kluden til et finere grit.
Jeg har ikke noget problem med en manuel indsats, sålænge det ikke kræver at skille synth'en ad og afmontere alle tangenterne.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:
Christoffer I. N. skrev:Hans, er det dit sæt Micro Mesh? Hvis ja, hvor har du købt det? Har overvejet at få fat i et sæt, men fandt umiddelbart ingen danske forhandlere.. En dansk forhandler vil nok alligevel være dyrere....
Jeg køber fra typisk fra de her to steder, når jeg alligevel skal have noget andet:

https://www.rockinger.com/index.php/en/ ... cro%20mesh

https://www.stewmac.com/SiteSearch/?search=micro%20mesh

Der er forskellige produkter at vælge imellem - pads og "papir".
Takker!

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mit klaver laver skidt ringe rundt om de steder jeg placere mine fingre, når konen så er træt af at kigge på det ordner hun det med en fugtig klud, og det hjælper også på hvor glat overfladen er.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar