Headset mikro virker ikke i lydkort på mac

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Headset mikro virker ikke i lydkort på mac

Indlæg af djgamerdude »

Vær hilset, lydmaskinister! :dollargrin:

Det her spørgsmål er faktisk gaming-relateret, dog i forhold til lyd:

Jeg kan ikke få mikrofonen på mit gaming headset til at virke. Som bekendt har de nyeste iMacs (min er så fra mid 2011 og OSX er 10.13.5) ingen mic indgang mere. Jeg tænkte: det gør jo ikke noget, jeg har et edirol fa-66 lydkort med to mic preamps.

Men der kommer ikke lyd. Jeg har prøvet det hele. Tjekket i min DAW, og der er ikke skyggen af signal. Jeg har testet headsettet på min søns pc og mikro'en virker fint. Jeg har prøvet at smække en adapter på, så jeg går ind med XLR i stedet for Jack (hvis nu den switcher til line ind, når man bruger Jack stick!?).

Jeg ved ikke min levende råd. Er det signalet der er for svagt, fordi headsettet er consumer grade og lydkortet er prof?

Jeg kan se en mulig løsning ved at købe en usb konverter som den her: men jeg gider ikke bruge penge på noget der ikke kommer til at virke, sååh... :?:
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det hjælper nok at vide hvilket headset det handler om.

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Det er et steelseries siberia 200.
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

iMac 21,5 samt 27 tommer - fra mid 2011 skulle gerne have en hovedtelefonudgang samt en lineindgang.
I hvert fald iflg. Apple: https://support.apple.com/kb/SP623?locale=en_US / https://support.apple.com/kb/sp689?locale=da_DK

Men det har din iMac ikke?

Det ser umiddelbart ud til at Steelseries headsettet kommer med 2 separate (mini) jacks - samt en adapter til ét - formentlig 2 TRS eller 1 TRRS - alt afhængig af hvilken modtager kontakt der er.

Hvordan forsøger du at forbinde den til din iMac i dag?

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Det er fuldstændig korrekt. Den har en hovedtelefon udgang og en line indgang og jeg har en adapter som jeg ikke bruger til noget.

Spec til adapter: Single 3.5mm, 4-pole plug

Jeg har prøvet at tage de to kabel ender som sidder på headsettet, en til mic og en til lyd og plugget dem ind i hhv headphone og line in. Jeg får lyd, men mic'en virker ikke.
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

djgamerdude skrev:Det er fuldstændig korrekt. Den har en hovedtelefon udgang og en line indgang og jeg har en adapter som jeg ikke bruger til noget.

Spec til adapter: Single 3.5mm, 4-pole plug

Jeg har prøvet at tage de to kabel ender som sidder på headsettet, en til mic og en til lyd og plugget dem ind i hhv headphone og line in. Jeg får lyd, men mic'en virker ikke.
Hmm... det ser ud til at Line indgangen ikke kan bruges med en non-powered mikrofon iflg.: https://apple.stackexchange.com/questio ... c-not-work

Af samme link fremgår det også at du måske kan prøve at sætte de 2 stik fra hovedtelefonen i adapteren og så sætte det hele i audio ud stikket. Der er en der påstår at han har fået det til at virke på en 2010 iMac.

Dvs at du omformer fra 2 x TRS til 1 x TRRS.

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Tak for hjælpen. Det vil jeg prøve. :-)

Nu skal jeg bare finde adapteren. :roll:
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Hej dormin: det lykkedes!

Jeg vidste faktisk ikke, at man kunne gå mic in på den udgang. Så har jeg lært noget nyt!

Nu fungerer min mic helt som den skal og jeg er glad! Takker. :)
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

djgamerdude skrev:Hej dormin: det lykkedes!

Jeg vidste faktisk ikke, at man kunne gå mic in på den udgang. Så har jeg lært noget nyt!

Nu fungerer min mic helt som den skal og jeg er glad! Takker. :)
Super godt! Ja det er også svært at gennemskue når det ikke fremgår klart.

Nyt svar