Fender pickups -- og uden amp

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Default avatar
Birger
Medlem
Indlæg: 23

Fender pickups -- og uden amp

Indlæg af Birger »

Hej. Jeg kunne tænke mig at prøve nye pickups på min Fender strat er der nogen der har gode forslag til nye pickups.

Jeg vil også gerne have forslag til at spille direkte ind i pa anlæg uden amp så jeg er fri for at slæbe på min amp en Fender blues deluxe. På forhånd tak.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Birger skrev:Hej. Jeg kunne tænke mig at prøve nye pickups på min Fender strat er der nogen der har gode forslag til nye pickups.
Hvad lyd er du ude efter? Hvilke pickupper sidder der i nu - og hvorfor kan du ikke lide dem?
Birger skrev:
Jeg vil også gerne have forslag til at spille direkte ind i pa anlæg uden amp så jeg er fri for at slæbe på min amp en Fender blues deluxe. På forhånd tak.
Line 6 Helix eller Helix LT vil være godt at prøve. Vær dog opmærksom på, at du skal have en god monitor, så du kan høre dig selv.

Ellers er der jo også Kemper, Axe Fx, Atomic Amplifier at checke ud.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Og ellers er der lidt at kigge på her mht guitar moddeling.

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=2&t=72911

Medlemsavatar
Kimex
Forum Donator
Indlæg: 1535
Sted: Aarhus

Indlæg af Kimex »

Jeg er i samme situation mhst. nye pickups. jeg fik sat nye pickupper i en gammel Cruser by Crafter Strat guitar. Jeg troede det var Fender hot Texas, men det viste sig at det var aktive Fishmann pickup, så guitaren skulle modificeres en smule. https://www.fishman.com/products/series ... for-strat/
I forvejen Har jeg en Fender Mex Deluxplayer med noisless pickups, men jeg syntes faktisk at den billige Cruser lyder bedre med de nye pickupper, end Fenderen.
Så nu føler jeg mig tvunget til at opgradere Fenderens pickupper. Jeg kan godt lide aktive pickupper på Strat. Mine overvejelser går på at, da min Fender er i asketræ og med ahorn gribebrædt, går jeg uden om de pickupper som reklamerer med bright lyd. jeg vil gerne have noget blødere og lidt mere swag. Muligvis aktive pickupper til Fenderen også, men det er ikke et must.
Jeg overvejer at købe disse. https://www.thomann.de/dk/jbe_pickups_s ... _white.htm Eller nogle gode Seymour Duncan.

Fender Delux Playeren er i så gode materialer og har så godt et gribebrædt at jeg også leder efter et sted som laver costum pickups.
Det vil jeg godt ofre.
Det eneste jeg , næsten , har udelukket på forhånd er andre Fender pickupper. Mine Fishmann pickupper koster ca. 1000 kr mere end Fenderens Noisless pickups, for et sæt, men jeg kan næsten ikke komme uden om at selv på en guitar som kan købes for mellem 500- 1000 kr brugt lyder de aktive Fishmann pickups bedre.
Det er sådan jeg opfatter det. Jeg kan forestille mig at andre ser helt anderledes på det.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Prøv at surfe hos The Creamery i england. https://www.creamery-pickups.co.uk

De har nogle gode beskrivelser af lyd, som kan hjælpe dig med at sætte ord på hvad du er ude efter. Du kan også skrive til Jaime, og få nogle bud. Det er bare et lille firma, men som er meget fleksible mht at lave noget efter specs og ønsker.

Mht at gå direkte i PA, så er spørgsmålet jo om du vil acceptere en digital front end, og gå efter modellers (Helix, Fractal, Kemper m.fl) - eller om du i stedet vil have en analog forstærkning, som du så kan smide et modelleret cabinet på (Fx Two Notes, Mooer). Selv foretrækker jeg klart analog forstærkning, men kan godt acceptere digitale højttaler emuleringer.

Hvis du vil have analog (rør) forstærkning så kræver det også en load box, og en pedal til impuls responser. Økonomien i løsningerne er nok ca det samme (lidt billigere med analog forstærker, hvis du kan finde en fed brugt).

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Nu ville han jo gerne slæbe mindre ;-)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Smittefar skrev:Nu ville han jo gerne slæbe mindre ;-)

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Joe, men en top uden den tunge speaker er vel ikke så slemt.. der kan man vel komme ned på 7-8kg +et par pedaler. Det er kun ca et kg mere end en Kemper.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

En load box vejer jo også et par kg ;)

Her er alt, hvad jeg havde med på sidste job - 2 guitarer i een gigbag, mit board, inkl Fractal AX8 og en kasse til kabler, guitarstativer, in-ears etc.

Billede
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

En Two Notes Captor vejer 1kg, og man kan bruge den anden hånd :)

Såe der er to løsninger, der begge er til at bære. Begge er naturligvis gode, så subjektiviteten kan råde frit.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Kan du virkelig holde det hele til een tur til bilen?

Anyway - jeg må indrømme, at jeg synes, loadbox+IR løsningen er ret trist. Det reducerer hele kabinettet til en EQ kurve og fjerner hele kabinettets dynamik og forvrængning. Det er måske OK, hvis man elsker en stiv højttaler som vintage 30, men hvis man er mere til Celestion Blue, G12M125 greenbacks eller nogen af de gamle underdimensionerede Jensen højttalere, så mister man meget. Det bliver selvfølgelig bedre, hvis man bruger en UA OX.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Nu ville OP jo have noget direkte ind i PA, og det er jo højttalerne der er den tunge del af en forstærker/ kabinet løsning. Om man så vil have digital eller analog for-ende, er jo så en smagssag. Jeg vil personligt foretrække en analog forstærker top fremfor en Kemper/ Helix, og blot nøjes med at emulere højttaleren med IR's, men mange er jo tilfredse med den helt digitale model også.

OP har jo allerede en fed lyd med sin blues deluxe, så der er vel tale om et kompromis af en art..

Nyt svar