Harmonisering af melodier

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Re: Harmonisering af melodier

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Der står ikke C-D. Der står først A-C, så D-F.
Der står A-CD-F i højre side.

Jeg gik ud fra det betød:

Fra (og med): A
Til (og med) C.

Fra (og med): C
Til (og med): D

Fra (og med): D
Til (og med): F.

Men ja, hvis man tolker bindestreg som "til" får det en anden betydning.

Men hvor er terts så i forhold til C på din illustration?

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Jeg er ikke særlig god til udenadslære, og jeg kæmper med at finde et mønster i det her, som jeg kan relatere til istedet for. Dvs. en matematisk formel så at sige, som jeg kan bruge til at placere f.eks. terts i forhold til en hvilken somhelst tone, istedet for at huske på en udenadslære.

F.eks. terts. 3 halvtonetrin. Fra og med D til og med C er der 3 halvtonetrin. Hvorfor er det ikke en lille terts?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

1. Spil det på klaver

2. Se lige det med sekunder igen.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

mediumaevum skrev:Ved 2:26 vises skiftevis 3 og 4 halvtonetrin for terts.
A-C = 4, men C-D er kun på 3.

Det er det, som forvirrer mig.
A-C er tre trin - C-D = to

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Denne snak er lige præcis grunden til, jeg ikke kan anbefale den form for teoriundervisning du spurgte til. Jeg tror virkelig du har brug for en der sidder sammen med dig og forklarer og sikrer sig, du forstår det. Ellers forvirrer du dig selv.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
mediumaevum skrev:Ved 2:26 vises skiftevis 3 og 4 halvtonetrin for terts.
A-C = 4, men C-D er kun på 3.

Det er det, som forvirrer mig.
A-C er tre trin - C-D = to
Fra A til C er der 2 heltonetrin + 1 halvtone, hvilket giver 4 halvtonetrin. Men terts er beskrevet udelukkende med halv-tonetrin.

Er vi enige om, at mellem C og D er et halvtonetrin, og at der fra og med C til og med D er tre halvtontrin?
Senest rettet af mediumaevum man 25. jun 2018 23:15, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det er ikke sådan man tæller. Se ‘sekunder’ igen og evt. helt fra starten hvor ordenstallene bliver præsenteret.

C-D er to halvtonetrin.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bryla skrev:Denne snak er lige præcis grunden til, jeg ikke kan anbefale den form for teoriundervisning du spurgte til. Jeg tror virkelig du har brug for en der sidder sammen med dig og forklarer og sikrer sig, du forstår det. Ellers forvirrer du dig selv.
Du er NØDT til at have en lærer eller vejleder - helt enig med Bryla. Du kommer ikke ud af stedet på den her måde - du er ved at lave en kæmpe menu og har problemer med at finde ud af om salt er sort eller hvidt. Det holder desværre ikke - og på en eller anden underlig måde spørger du om det samme igen og igen og vi svarer tålmodigt igen og igen - det er som om, du slet ikke tager svarene ind og læser dem.
Senest rettet af gs-dk lør 13. apr 2019 01:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:
bryla skrev:Denne snak er lige præcis grunden til, jeg ikke kan anbefale den form for teoriundervisning du spurgte til. Jeg tror virkelig du har brug for en der sidder sammen med dig og forklarer og sikrer sig, du forstår det. Ellers forvirrer du dig selv.
Du er NØDT til at have en lærer eller vejleder - helt enig med Bryla. Du kommer ikke ud af stedet på den her måde - du er ved at lave en kæmpe menu og har problemer med at finde ud af om salt er sort eller hvidt. Det holder desværre ikke - og på en eller anden underlig måde spørger du om det samme igen og igen og vi svarer tålmodigt igen og igen - det er som om, du sket ikke tager svarene ind og læser dem.
Nu har jeg prøvet at efterspørge en lærer her på stedet, men ingen svarede på det, så jeg tog "annonencen" væk igen.

Jeg har forsøgt andre steder også, og der er ingen som vil være min lærer.

Desuden tror jeg selv en lærer vil komme til kort her. Jeg er en logisk tænkende person, og jeg forstår ikke når man siger at en Terts = 3 halvtoner tællende fra og med f.eks. C til og med tert'sen, at Tertsen så ikke er D, idet der fra C til D er 3 halvtoner - C, en sort tangent og D. Det giver 3 halvtoner.

Det er helt fair hvis der ikke er en underliggende matematisk regel for hvordan man gør tingene, og man istedet skal huske et regelsæt. Men så ville jeg sætte pris på at man fortæller det i musikteori, at det handler om udenadslære, altså ligesom matematikens svar på Cosinus, Sinus og Tangent ligeledes behandles af en lommeregner med indbyggede præ-definerede værdier som man ikke umiddelbart kan regne sig frem til.

Jeg foretrækker at musikteori-sider fortæller om udenadslære, fremfor at postulere "tre halvtoner" som en generaliseret regel, som alligevel ikke er hverken en regel eller generaliseret når det kommer til stykket, men varierer afhængig af omstændigheder.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

C til D er ikke en terts – tæl stamtoner (oprindelig skrevet med all caps og udråbstegn)

Ingen, der kalder sig selv teorilærer, ville komme til kort. Du bliver bare nødt til at lempe dine forhold for, hvordan du vil have undervisning. Du kan jo selv se, hvor meget du misforstår i det skrevne ord.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:C til D er ikke en terts – tæl stamtoner (oprindelig skrevet med all caps og udråbstegn)

Ingen, der kalder sig selv teorilærer, ville komme til kort. Du bliver bare nødt til at lempe dine forhold for, hvordan du vil have undervisning. Du kan jo selv se, hvor meget du misforstår i det skrevne ord.
Så C til F er en terts?
Eller C til E - afhængig af om man tæller C med...?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Kan efterhånden kun henvise til videoen.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nu er jeg ved at give op - driller du - er det skjult kamera?
Nu begynder du at diskutere om intervallerne er “rigtige”. Det er skrevet MANGE gange i tråden, hvordan man “tæller”, men du bliver ved. Vil du ikke forstå det - eller vil du bare være i et chatroom?
C-f er en kvart - slut med at diskutere det.
Har du skrevet til MGK, Konservatorier, Musikskoler? Du kommer ingen vegne her.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det hjælper heller ikke at fjerne “annoncen” så hurtigt, folk kan være på tour eller ferie - eller have et liv, hvor de ikke lige tjekker LM hver dag

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Nu er jeg ved at give op - driller du - er det skjult kamera?
Nu begynder du at diskutere om intervallerne er “rigtige”. Det er skrevet MANGE gange i tråden, hvordan man “tæller”, men du bliver ved. Vil du ikke forstå det - eller vil du bare være i et chatroom?
C-f er en kvart - slut med at diskutere det.
Har du skrevet til MGK, Konservatorier, Musikskoler? Du kommer ingen vegne her.
Jeg driller ikke, kan jeg forsikre dig om. Jeg forsøger ihærdigt at forstå det her og lægger alle mine kræfter ind på at forsøge at forstå det.

Indtil videre er det eneste jeg har lært, at intervaller er afhængige af skalaerne (læst jeg på et andet forum), som jeg mangler at sætte mig ind i.
Og at man ikke bare kan tælle ved hjælp af keyboard, men er skalaafhængig.

Jeg har haft skrevet til musikskole, men for det første underviser min lokale musikskole ikke i teori. Ja, underligt som det end lyder.
For det andet må lærerne ikke undervise privat.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det skrev vi om for et par år siden. Tag fat i lærerne personligt.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Intervaller er ikke afhængige af skalaer - de har deres eget liv og er en del af af en skala.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Intervaller er ikke afhængige af skalaer - de har deres eget liv og er en del af af en skala.
Ok...

En anden ting, har retning for et interval betydning? Jeg mener, tæller du 3 halvtoner, får du jo forskellige toner alt afhængig af hvilken retning du går (op eller ned/højre eller venstre på klaveret).

Jeg har aldrig fået at vide hvilken retning man går i.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

-
Senest rettet af SustainerPlayer tirs 26. jun 2018 17:55, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du kan sagtens tale om intervaller op og ned. En kvint ned fra C giver et F og en kvint op giver et G. Intervaller går begge veje.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Du kan sagtens tale om intervaller op og ned. En kvint ned fra C giver et F og en kvint op giver et G. Intervaller går begge veje.
Ok, tak for forklaringen.

Jeg har iøvrigt fået forklaret intervallerne meget udførligt på et andet forum, så nu tror jeg at jeg har styr på det.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Hurtigt spørgsmål:

Major Third, Minor Third, betyder det "store terts"/"lille terts" på dansk?

Har forsøgt med ordbog, men de giver intet svar. Får bare noget gebrokken dansk ved brug af Google Translate.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Ja

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

gs-dk skrev:Ja
Ok, takker.

Kan man sådan groft regne med, at en terts svarer til, hvis du har en tone, f.eks. D, og laver en akkord under den - A, F, D, så er det den midterste tone i en akkord som svarer til tertsen (for D ville det være F).

Så f.eks tonen F i F-dur, ville tertsen være A?

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Nej - det kan du slet ikke regne med.
Alle akkorder findes i forskellige omvendinger - grundtone øverst, terts øverst, kvint øverst f.eks.
Alle toner kan være en del af en akkord - som en udvidelse. Tonen D kan være 9’eren i en C-dur/mol - den kan være høj septim i en Eb-dur/mol (altså en Eb-maj) - den kan være kvarten/kvinten i et forudhold - den kan være 13’eren i en f-dur osv.
Det er det, der er det fantastiske musik - man kan blive ved og der er ingen facitliste (og det ved jeg godt, at du har det svært med:)).

Nyt svar