M-Audio Micro DAC 24/192, hvor god er den?

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

M-Audio Micro DAC 24/192, hvor god er den?

Indlæg af gasolin »

Jeg har en focusrite Itrack Solo lightning jeg godt kunne finde på at opgradere

Jeg har fundet M-Audio's Micro dac 24/192 til lavere pris på thomann end den alm koster på 4 sound, men hvor god er den i forhold til den jeg har?

https://www.4sound.dk/computer/lydkort/ ... -micro-dac

https://www.thomann.de/dk/m_audio_micro_dac_24_192.htm


Billede

Billede

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis jeg var dig ville jeg beholde Solo'en. Men det kommer jo også an på hvordan du måler, det kan jo være at der er én lille ting M-audio'en gør bedre end din Focusrite. Men det er en no-brainer i min verden at du helt klart skal beholde den du har.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

16 bit?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

16 bit?

Behøver ikke opgradere, men tænker den jeg har som jeg selv synes har en neutral lyd (inakustik premium kabler), den gir en lidt for analytisk lyd ved nogen plader (tidal), har lige opgraderet højtaler og forstærker igen og der kan lyden godt mangle lidt varme i lyden (ofte toppen).

Mere som en jeg følger på youtube der beskriver lyden i 2 kategorier, high end som gengiver alle detaljer og som er super afslørende og så dem der er musikalske hvor man man sætter noget musik på og istedet for at analysere musikken lytter man til den.
Senest rettet af gasolin søn 24. jun 2018 23:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

M-audio lydkortet kører kun 16 bit. Men de tillader sig alligevel at kalde det “pro”.

Behold Focusrite-kortet. Det her ville være en nedgradering.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

SustainerPlayer skrev:M-audio lydkortet kører kun 16 bit. Men de tillader sig alligevel at kalde det “pro”.

Behold Focusrite-kortet. Det her ville være en nedgradering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvorfor køre den kun 16 bit? Altså normalt køre man 16 bit da det er en standard cdkvalitet, men har skam musik i 24 bit og der er også 24 bit (master) på tidal.

Der findes den røde Audioquest dragonfly men den er dyr som ny og kun 1 brugt som koster over 1000kr.

Jeg har et lydkort med en synes jeg selv neutral lyd, men er måske lidt for neutral til det anlæg jeg har (om end det ikke er meget).

Har en forstærker med indbygget dac, men den har ikke variable gain så jeg kan justere lyden så den er ca lige høj fra min cdafspiller,pc og pladespiller, men også så jeg har et bredere område hvor jeg kan justere lyden før den er høj.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

I lydstudie øjemed arbejder vi med korrekt lydgengivelse. Det nytter ikke noget at jeg mixer på et setup der lyder varm i toppen men at det ikke er sådan det lyder hos andre.

Men det lyder lidt HIFI agtigt det du har gang i, og bare det at du nævner kablerne får mig til at få knopper, er lidt allergisk overfor den slags.

Der er ikke mange HIFI systemer der gengiver musikken korrekt, men de lyder måske godt, så du må ikke sammenligne HIFI og studie-udstyr.

Men at du både har opgraderet højttalere og forstærker, og nu giver lydkortet skylden for noget du ikke er tilfreds med, virker ikke særlig fejlfindings agtig. Jeg har også engang købt en "på papirerne bedre forstærker" som jeg hurtigt skilte mig af med igen, den tog simpelhen lytteglæden ud af mit system, og kunne ikke få mine højttalere til at lyde som de skulle. Da jeg heldigvis havde hørt mine højttalere med en anden forstærker, vidste jeg at de kunne lyde af meget mere, så jeg skaffede en gammel forstærker, og ganske rigtigt var den lækre lyd tilbage. Min svigerfar havde købt alt "det rigtige" fra HIFI-klubben, men jeg var aldrig rigtig imponeret over hans lyd, så da jeg fortalte ham hvad jeg var kommet frem til, solgte han subwooferen og hans forstærker og købte en gammel forstærker, og ganske rigtigt fik han en fantastisk lyd ud af hans højttalere, det var som nat og dag.

Moralen er: En opgradering kan nogle gange godt være en nedgradering.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Har misset at du ikke bruger det til lydproduktion.

HI-FI brug vil jeg undlade at kommenterer på.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

SustainerPlayer skrev:16 bit?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvor får du fra, at den er 16 bit? Den hedder 24/192.

Jeg har svært ved at forestille mig, at den skulle gøre en synderlig positiv forskel i forhold til det, du har nu.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er fordi 4Sound skriver 16bit og Thomann skriver 24bit, selvfølgelig kan den kører 24bit, men spørgsmålet er om man er tilfreds med det den spytter ud af et minijack stik, eller om man vil bevare det balancerede signal.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Det nu ikke fordi det ikke lyder godt, det har en klar lyd og når musikken tillader det så er det en super punchy bass (forstærker,lydkort og højtaler kombination), men det skal altså være de gode optagelse (der er meget bras på tidal selv om det er losless), nogen siger dynaudio kan kræve op til 100 timers burn in, andre mere.

Havde et meget simpelt usb lydkort som tråds flere forskellige kabler havde en lidt spids top, jeg kunne så få den røde focustite 2i2 på tilbud da 4 sound åbnede et nyt sted, nåede det ikke da der selvfølgelig var kø, men kunne købe den grå til samme pris, der var jeg så heldig at jeg fik en bedre top, ikke så skarp,spids, om det er den bedste til mit nye anlæg som er i en helt andet prisklasse skal jeg ikke kunne sige.

Den fra m-audio kender jeg ikke, men den har ikke alt muligt som mikrofonindgange,indgang til f.eks en guitar med mere som focusriten har og m-audio skulle være et helt ok mærke.

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

Hald skrev:Det er fordi 4Sound skriver 16bit og Thomann skriver 24bit, selvfølgelig kan den kører 24bit, men spørgsmålet er om man er tilfreds med det den spytter ud af et minijack stik, eller om man vil bevare det balancerede signal.

4sound sælger kun 16 bit versionen men 24 bit versionen som thomann sælger er billigere.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

ahh
gasolin skrev:... m-audio skulle være et helt ok mærke.
Det er ikke længe siden at AVID solgte dem fra og de startede som eget brand igen, samtidig stoppede de så med at lave drivere til alle ældre produkter. Så tør ikke sige om de er gode eller ej, har været glad for de ting jeg har haft fra dem, men det er vist et nyt firma i dag.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
gasolin
Medlem
Indlæg: 304

Indlæg af gasolin »

focusrite,m-audio og f.eks presonus, bare for at nævne 3 mærker inden for studio lydkort som kan fås for under 1000kr.

De kan lyde lidt forskelligt, men fælles for dem er at de er alle fra mærker der laver studio udstyr til at mixe plader med,indspille musik,dj,pa,koncerter.

Fælles for dem som er lavet til studio brug er at de ofte skal være så neutrale og groft sagt analytiske som muligt uden at farve lyden og med et bedre anlæg med god even til at gengive alle detaljer med mere, der skal jeg nok over noget mere musikalsk (hvor man mere lytter til musikken frem for at analysere den) frem for noget neutral og analytisk lydende.

Nogen gange kan en enkelt enhed påvirker lyden når man opgradere, da den måske er i en kategori som ikke passer helt med resten og derfor har behov for at opgradere.

Har dog set en del som bruger pa forstærker til hifi anlæget, da de har masser af power til f.eks højtaler med lav følsomhed eller som går langt ned under 4 ohm og vælger man den rigtige forstærker kan det sagtens lyde godt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev:
Hvor får du fra, at den er 16 bit? Den hedder 24/192.
Fulgte linket i OP. Men fik så ikke læst og forstået, resten han skrev. :-D

Move to strike.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

gasolin skrev: Billede
Du bør som minimum anskaffe dig et lydkort, der har egen størmforsyning og balancerede I/Os. Det vil potentielt påvirke stabiliteten og grundstøjen mere end noget andet. Sandsynligvis ikke noget du kan høre, men det er en faktum at strømforsyningen og forbindelsen til enhver enhed er et svagt punkt for performance.

Nu skal du ikke optage, dvs. ingen indbygget preamp og AD, men kun DA, og så betyder det endnu mindre.
gasolin skrev: Behøver ikke opgradere, men tænker den jeg har som jeg selv synes har en neutral lyd (inakustik premium kabler)
Signalkablerne påvirker ikke lyden med mindre du har et passivt system og meget lange kabler.
den gir en lidt for analytisk lyd ved nogen plader (tidal), har lige opgraderet højtaler og forstærker igen og der kan lyden godt mangle lidt varme i lyden (ofte toppen).
Tidal er lossless. Der er ingen lydændring pga. Tidal.

TIl gengæld er mange masters clippet og det kan smadre toppen. Ikke noget lydkortet kan ændre på. Det samme sker fra CD.

Lyden er smadret før D/A trinnet, men hvis du sænker niveauet ud af D/A'en kan du muligvis undgå at presse D/A'ens analoge komponenter så meget, dvs. undgå en smule forvrængning pga. inter-sample peaks der overskrider headroom.
Mere som en jeg følger på youtube der beskriver lyden i 2 kategorier, high end som gengiver alle detaljer og som er super afslørende og så dem der er musikalske hvor man man sætter noget musik på og istedet for at analysere musikken lytter man til den.
Det er mentalt.

De fleste lydkort er fuldt ud i stand til at spille perfekt og vellydende uden den mindst påvirkning af lyden. Akustikken spiller til gengæld uendeligt mere ind.

Kabler har ingen hørbar påvirkning i et aktivt system, uanset hvad årtier af hi-fi-sælgere har løjet om.
gasolin skrev:nogen siger dynaudio kan kræve op til 100 timers burn in, andre mere.
Nogle højttalere kan godt have lidt stramme membranophæng, som skal motioneres. Det er nu ikke "burn-in" som sådan.

Hvis toppen virker lavere/mere balanceret efter noget tid så skyldes det typisk en af to ting:

· Bassen er blevet en smule kraftigere relativt set pga. motionering.
· Dine ører har vænnet sig til lyden
Havde et meget simpelt usb lydkort som tråds flere forskellige kabler havde en lidt spids top, jeg kunne så få den røde focustite 2i2 på tilbud da 4 sound åbnede et nyt sted, nåede det ikke da der selvfølgelig var kø, men kunne købe den grå til samme pris, der var jeg så heldig at jeg fik en bedre top, ikke så skarp,spids, om det er den bedste til mit nye anlæg som er i en helt andet prisklasse skal jeg ikke kunne sige.
Der er generelt ingen eller minimal forskel (ikke hørbar og knap målbar) mellem forskellige lydkort, når de er kalibreret ens. Det gælder både billige og dyre lydkort.

Der er forskelligt reference niveau ud af lydkort fra fabrikken, hvilket kan påvirke hvordan man opfatter lyden. Det skal man derfor enten kalibrere for eller tage højde for når man sammenligner. Ellers kan det føles som meget store forskelle ved A/B, da det varierer helt op til 3 dB.

Nyt svar