Behringers søgsmål mod forum brugere

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Behringers søgsmål mod forum brugere

Indlæg af AvS »

Som flere nok har hørt er det kommet frem at Behringer/Music Group i 2017 lagde sag an mod DSI (Dave Smith Instruments) og 20 brugere på gearslutz, fordi de har talt negativt om Behringer og deres produkter. Læs mere her:
http://cdm.link/2018/06/behringer-have- ... efamation/
Brugerne har kaldt Behringers produkter for kopier og “knockoffs”. Heldigvis tabte Behringer, men det er godt nok noget af det klammeste jeg længe har hørt. Jeg finder det dybt problematisk at en stor virksomhed, som Behringer, forsøger at forhindre private i at diskutere deres produkter og ytre deres holdninger omkring dem på et forum, for det er alt hvad det er: Folks egne holdninger. Mht. ham fra DSI som har snakket om Behringer på gearslutz, ved jeg ikke hvad han har sagt. Jeg kan godt se at det potientielt kan blive problematisk, hvis han direkte har spredt løgne, men idet har Behringer har tabt så ser det ikke sådan ud.

Det hele er særligt grotesk da Behringer jo tydeligt har kopieret som ind i helvede igennem tiden, og stadig gør det. Håber virkeligt at dette kommer til at have konsekvenser for dem, men jeg tvivler. Jeg ved i hvert fald at Behringer ikke skal have en eneste krone fra mig. Havde ellers set mig lun på nogle af deres synths, men de kan rende mig nu.

Her er et af de produkter som en bruger har kaldt for en kopi, hvilket Behringer ikke vil have:
Billede
Senest rettet af AvS fre 22. jun 2018 20:08, rettet i alt 2 gange.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Følger ikke fast med på GS, så det er nyt for mig.

Temmeligt klamt af Behringer.

Ingen tvivl om forumstemninger og brug af shills, kan gøre skade på et firma. Men dagens firmaer - specielt de store - må også forholde sig til sociale medier og internettes pøbel - herunder fora - på en mere konstruktiv måde end det her.

Jeg er ikke imponeret.

Om jeg ligefrem bliver så sur, at jeg ikke vil købe deres produkter, må jeg lige tænke over. Mange andre firmaer beriger verden med - i mine øjne - åndssvage søgsmål, uden at jeg nødvendigvis drager sådanne konsekvenser deraf.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Men de er jo forskellige farver ?

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

;)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

I øvrigt vedr. Behringer vs Ebtech, så ligner det jo mere, at skidtet er lavet på samme fabrik og pakket lidt forskelligt, som mange andre produkter f.eks:
10502698_800.jpg
10915704_800.jpg
Det ene produkt koster så dobbelt så meget af det andet. :roll:

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

SustainerPlayer skrev: Mange andre firmaer beriger verden med - i mine øjne - åndssvage søgsmål, uden at jeg nødvendigvis drager sådanne konsekvenser deraf.
...og kendisser
theguardian.com skrev:Rapper and music mogul Dr Dre has lost a dispute over his name, after he tried to prevent gynaecologist Draion M Burch from trademarking the name Dr Drai.
https://www.theguardian.com/music/2018/ ... st-dr-drai

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er rimelig klamt det Behringer har haft gang i der, og det kommer nok til at give dem et ordentlig hak i deres omdømme blandt professionelle, som jeg ellers lige følte de havde rejst sig lidt fra med deres X-32 produkter og lign.

Men "Test tone level" står selvfølgelig på den anden side af knappen...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Måske slightly offtopic, men jeg gad godt vide hvordan de kan lave (nærmest) 1:1 kopier af gamle synths, uden at komme i knibe - specielt med dem hvor de direkte bruger samme navn (Model D, Pro-One etc). Er der nogen der ved om de licensere de forskellige brands?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

KristianNielsen skrev:Måske slightly offtopic, men jeg gad godt vide hvordan de kan lave (nærmest) 1:1 kopier af gamle synths, uden at komme i knibe - specielt med dem hvor de direkte bruger samme navn (Model D, Pro-One etc). Er der nogen der ved om de licensere de forskellige brands?
Tænker at:

Patenter normalt løber 20 år.

Trademarks løber 10 år af gangen - men skal fornys. Måske nogle af de firmaer har glemt - eller ikke valgt at forny trademark på navnet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Two sides to every story:

http://cdm.link/2018/06/behringer-respo ... gineering/



Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

KristianNielsen skrev:Måske slightly offtopic, men jeg gad godt vide hvordan de kan lave (nærmest) 1:1 kopier af gamle synths, uden at komme i knibe - specielt med dem hvor de direkte bruger samme navn (Model D, Pro-One etc). Er der nogen der ved om de licensere de forskellige brands?
De har helt sikkert et legal team der har 110% styr på hvad de kan tillade dig osv. Behringer er det mest nasty firma i industrien, går personligt langt uden om deres produkter.

Tjekker man deres "side" på Glassdoor vil man også støde på noget foruroligende læsning. Uli B virker som en text book sociopat.

Medlemsavatar
Madelaire
Forum Donator
Indlæg: 728
Sted: Sydfyn

Indlæg af Madelaire »

Som jeg har forstået det kan man ikke patentere elektronik. Navn og måske design, men det er vel ikke meget man så skal afvige for at det ikke længere er kopi?

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Du kan godt patentere et elektronisk kredsløb hvis der er noget decideret nyt i det. Det gjorde Moog vist med sit filter. Men i f.eks. en analog mixer er det længe siden der har været noget nyt under solen, og så kan man gøre som det passer en. For slet ikke at tale om en kabeltester.

Jeg har tidligere forsvaret Behringer, fordi de efter min mening har tilført en ekstremt sløv og bagstræberisk branche lidt tiltrængt konkurrence, men jeg synes det er en megadum sag det her. Og egentlig forstår jeg heller ikke hvorfor de der synth-kloner skal være så tætte på originalen. DeepMind var et superfedt produkt fordi det var noget nyt, og bevis for at hvis man har lidt styr på sin forretning kan man sagtens lave en billig analog poly med moderne teknologi. Men det der med 1:1 genoptryk af Pro-1 osv., det er sgu lidt tyndt efter min smag.
Nobody noes.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Wtf, endnu en grund til at vælge Behringer fra!


Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Jeg synes det er fint at Behringer har sat noget konkurrence i gang, så priserne ikke tager himmelflugt... hvis man har et problem med deres kloner, kan man jo bare lade være med at købe disse, og så "opdrage" Behringer ved kun at købe deres unike produkter, og gøre korsets tegn ved alle de andre, så de på et tidspunkt nøjes med at skabe deres egne produkter.

Selvfølgeligt vil det sikkert ikke ske, for der er en masse brugere der er pisse ligeglade, eller ikke har råd til andet, og det sidste sætter lidt kontrast på synes jeg selv... og dem der er pisse ligeglade bare de får tingene billigt, der kan man vel ikke klantre dem... de gør jo lige som alle andre grådige folk i denne verden; sætter sig selv først, og vi har nogle fandens gode rollemodeller i regeringerne og eliten verden over.

Folk vil så gerne have det til at handle om moral og etik, men det findes dårligt mere i dag... det er profit over moral og etik... ja det er snart profit over alt, selv vores miljø osv... det er blevet kort og kontant survival of the fittest for enhver pris... Behringer gør ikke noget andre i denne verden ikke gør, nemlig tænker på sig selv, og sin egen overlevelse fra ende til anden... på andres bekostning.

Det er lidt som med politik det her... vi har de politikere vi stemmer ind... de er i øjeblikket et symptom på verdens befolkningers apati... vi får også de synth-virksomheder vi køber udstyr fra, længere er den vel ikke... så hvad skal vi gøre? blive sure på Behringer, eller dem der rent faktisk stadigvæk køber deres produkter? Er Behringer's opførsel ikke snarere et symptom på dem der køber deres produkters apati?

Hvis Behringer udkonkurerer alle de andre, så er det fordi vi som forbrugere har valgt det... og lav pris er det hulens svært at hamle op med, folk er villige til at tage skyklapper på for det... se bare hvordan dyrevelfærden er, fordi vi SKAL kunne købe så billigt kød i køledisken som muligt... der ER ingen empati eller moral længere, hvis den søde profit er i vejen.

Ud over det, så synes jeg lidt at de andre firma'er selv er lidt ude om at Behringer høster success... brugere har spurgt dem igen og igen om et lave de gamle klassikere, og de har ikke gjort en skid... så gør Behringer det, og mange bliver glade for det, når de andre nu bare ignorerer dem... folk gider sgu' ikke have den ene digitale klon af Rolands gamle maskiner efter den anden, de vil have the real deal! ... men mange firma'er ignorerer det bare... de eneste der har taget arbejdstøjet på, det er KORG... bortset fra at når de gør det så forkrøbler de produkterne med minikeys og dårlig byggekvalitet i en del tilfælde.

Samtidigt er rettighederne til flere af maskinerne i dag så gamle, at de burde have lov til at blive frit tilgængelige så man ikke ender med at alting skal holdes på meget få hænder årti efter årti... det er jo det der er en af grundende til at penge og resurser bliver så forbistret centraliseret i disse år... arveafgifter sænkes og hvad ved jeg, så pengebeholdninger forbliver "i familien" i uanede tider...

Jeg ville da helst også se Behringer lave deres egne produkter, og gerne med inspiration fra andre produkter... frem for deres direkte tydelige kloner her og der... men som sagt, så har vi de fabrikanter vi lægger pengene hos... længere er den ikke.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ninja'ed by Razmo... på en hel masse punkter endda! :D
(Måske lige bortset ét punkt: Jeg kan faktisk godt kan lide de der minikeys på deres Arp Odyssey-klon, for de får mig til at spille på en fjollet måde.)

Men ja, det giver sikkert en bule i Behringers omdømme at sagsøge et relativt lille firma som DSI + nogen forumbrugere.
Historien om David mod Goliath osv...
Men musikere er jo typisk fattige, så de kommer næppe til at skifte til det næstbilligste produkt alene ud fra idealistiske motiver.
Og så er den offentlige hukommelse jo alligevel næsten lige så kort som min egen, så det er nok hurtigt glemt igen. :dollargrin:
KlausH skrev:Tjekker man deres "side" på Glassdoor vil man også støde på noget foruroligende læsning.
Whooaaaaa! :shock:
Men billedet her er anderledes: www.indeed.com/cmp/Behringer/reviews
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

SustainerPlayer skrev:Two sides to every story:

http://cdm.link/2018/06/behringer-respo ... gineering/
Uli Behringer skriver:

"While I am not a lawyer, I can only assume that including 20 “John Does” is part of a standard legal procedure to include other potential individuals related to the company. For clarity purposes, this case has nothing to with any particular forum or individuals other than those related to DSI."

Det lyder underligt. For det første lyder det som om at han ikke selv ved, hvem det er de har lagt sag an mod, og for det andet, er de andre artikler meget klare omkring at det har drejet sig om én person fra DSI, og 20 alm. forumbrugere på Gearslutz, og som ikke relaterer sig til DSI. Hvor mange mennesker arbejder der overhovedet hos DSI? Mig bekendt er det er meget lille firma.

Nyt svar