Loudness Penalty - Online loudness analyzer

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Loudness Penalty - Online loudness analyzer

Indlæg af Christoffer I. N. »

Find out if your music will be turned down by YouTube, Spotify, TIDAL, Pandora and Apple Sound Check. Discover your music's Loudness Penalty score, for free.

http://www.loudnesspenalty.com/

Folk spørger efter offline tools, men Ian Shepherd skriver at det kan tages i mange forskellige retninger, afhængig af hvordan det bliver modtaget.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Offline tools? Det er vel standard i alle DAWs efterhånden med lidt analyse værktøjer. Det er vel bare at Google de forskellige limits, hvis man ikke kan dem?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Tal, som ikke ser ud til at være helt rigtige på det der website.

Fx skriver de kun en disclaimer på Apple Music-værdien, men ikke ved Spotify, hvilket er usandt/ukorrekt. Spotify-værdien på websitet her er så vidt jeg kan gætte en værdi med hold i den gennemsnitlig LUFS-værdi for alle tracks på Spotify, hvilket sådan set er fint, men ikke fortæller noget om det præcise nummer man har uploadet. Hvilket vel er hele pointen med servicen.

Jeg turde i øvrigt ikke uploade min uudgivne musik til et mere eller mindre random website. Det virker lidt som skjult promotion for et eller andet, især fordi de gerne vil have ens email.

Men sjov ide, der nok skal give anledning til en masse misforståelser og måske lidt god debat:-)

Hvis jeg absolut skal give et råd om en (streaming) loudness-standard anno 2018 så er det tættere på -11 LUFS (I) end de -14 LUFS (I) til -16.5 LUFS (I) som websitet her anbefaler - ikke mindst fordi den største spiller på markedet ikke bruger en straight up integreret LUFS måling.

Det kan derfor betale sig at skyde lidt over målet med vilje.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan ikke få den til at virke i Safari - hverken med drag'n'drop eller fil-vælgeren.

Anyways ... som MrBacon påpeger, så er der jo værktøjer i alle daws. Så efterspørgelsen er vel næppe det store andet end for sjov og ballade hos den nørdede udgave af dakkedak-fansne.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »


Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Nå - har prøvet det lidt mere. Kan ikke få den til at virke i Safari, så prøvede i Chrome og det virkede.

De skriver at det bliver processeret i browseren og ikke uploaded ... så det må man jo stole på. Ellers er Ian vel en færdig mand?

Min testfil fik denne score:
Skærmbillede 2018-05-27 kl. 11.12.53.png
Jeg bad om at få den udviddede rapport pr. email, and here it goes:

"Thanks for using the Loudness Penalty analyzer - here are the results for your file:

02 All The Right Things(3).mp3

YouTube: +0.0
Spotify: -1.5
TIDAL: -1.0
Pandora: -1.0
iTunes: -3
(*) iTunes penalty values are approximate
What do these numbers mean?

The Loudness Penalty value tells you how much the playback volume of the track you tested will be changed by each streaming service, in dB (decibels).

So for example, since YouTube doesn't increase playback levels, your track will be played back at its original loudness when people listen to it there. If the LP was negative, say LP -3, then your song would be played back 3 dB lower than its original loudness.

Spotify does lift the level of songs with positive LP scores though, so if your track had scored LP +3 (a positive value), its playback level would be increased by 3 dB.

So will my music sound quiet?

Not necessarily. Streaming services turn down loud songs to prevent you being “blasted” by loud music, because it causes complaints. This process is called Loudness Normalization. But their goal is only to get consistent loudness, so your music should just sound a similar level to everything else.

Why do the LP values matter, then?

Since streaming services are going to turn loud music down anyway, more and more people are deciding they would prefer to take control of this process themselves, and optimize their music for the best possible results. The Loudness Penalty values enable you to do this by predicting exactly what will happen to your music when it’s played back after uploading.

If you master something with high loudness, it will be turned down more - you’ll see a larger negative LP score. We recommend avoiding very large negative LP values, especially on YouTube because songs like this often sound “smaller” than those with LP scores closer to zero.

Hear it for yourself

For example, compare the loud sections of these two Metallica songs on YouTube - The Day That Never Comes (LP -5.8) and Hardwired (LP -2.4). Which has more impact?

Loudness normalization means you have the opportunity to make your music sound better, too. In our experience, LP between 0 and -2 on YouTube will work well for even the loudest genres. For example, Drake’s recent hit God’s Plan has a score of LP -0.8 on YouTube, and it sounds huge.

More information

We’ve tried to make the Loudness Penalty site as easy-to-use and intuitive as possible, but this is a complex topic, and there isn’t room to cover all the details here.

Since you asked for more information, by now you should have received a second email from us, asking you to confirm your request. Make sure you’ve clicked the confirmation link in that email, and soon afterwards we’ll send you a short series of emails explaining how to take full advantage of the insights Loudness Penalty can give you, including how it will affect your music and how to get the best results.

You’ll find out:

Why LP values are different on each streaming service
Do the services use compression or limiting?
What happens with positive LP scores on each service?
When might you choose to ignore LP values?
What’s the ideal LP value for maximum playback loudness, and how can you improve the score for your music?
Please let us know if you have questions, or would like more information, and we hope you find the Loudness Penalty site useful!"

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Prøv så bagefter at holde de der tal op mod de rigtige værdier fra fx Spotify og YouTube... ;-)

Og efter den helt nye Spotify loudness ændring, så er det ca. -11 LUFS (I) igen for hvis man ikke skal tabes på gulvet med den høje loudness setting, samt naturligvis at YouTube kører med ca. -11 LUFS (I).

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes, det er meget svært at finde de rigtige tal. På Mac kan man vist route sin streaming service ind gennem sin DAW eller køre analyse plugins direkte på den almindelige lydudgang. Det kan man ikke rigtig på PC. YouTube skriver direkte, hvor meget de har justeret, så der er det nemt nok at teste.

Jeg kan ikke rigtig forestille mig, at Ian lancerer noget, der er helt i skoven.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke helt i skoven, men heller ikke særlig præcist. Og så kan man jo ligesom sige at ideen med det ryger, når man kan ramme noget mere brugbart selv.

Der findes i øvrigt ingen 100% præcis algoritme til Spotify p.t., men de tre spritnye manuelle loudness settings (for Premium) i Spotify rammer ca. -11 LUFS (I), -14 LUFS (I) og -22 LUFS (I).

Da aggregatorer generelt ikke tillader mere end 1 version til streaming, ja så er de factor standarden p.t. ca. -11 LUFS (I), hvis man vil loudness normalize.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Før jeg hørte om Ian Shepherd - og i det hele taget begyndte at interessere mig for "loudness wars", havde jeg helt uvidenskabeligt og "hjemme-på-høvlbænken"-agtigt fundet frem til -11,5 LUFS (I) som sådan en ca. værdi at gå efter.

Det var så ikke helt i skoven.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, -11 LUFS (I) og ellers kan man altid følge med her:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=34&t=67538

Opdateres jævnligt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Btw. var min testfil normaliseret til youtube i Meldas meter.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Og hvad var LUFS (I) på testfilen? -11 LUFS (I) ca.?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Er det ikke nærmest pointen. Spotify (og de fleste andre) algoritmen er ikke offentligt tilgængelig, men det er mit indtryk, at udviklerne her har lavet en del trial and error for at approksimere den ukendte algoritme.

Så spørgsmålet er vel, hvordan jeg kan gøre det bedre selv. Jeg kan godt finde en integreret LUFS værdi og sammenligne med-11, men er det nu virkelig mere korrekt end det her website? Jeg ved det ikke, og så vidt jeg kan se, har jeg ret dårlige muligheder for at teste selv (bortset fra YouTube).

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan se, der lige kom et par svar ind, mens jeg skar æbler til børnene :)

Hans fik åbenbart 0.0 på YouTube, så Melda og website er enige.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:Og hvad var LUFS (I) på testfilen? -11 LUFS (I) ca.?
-13 LUFS (I)
Skærmbillede 2018-05-27 kl. 14.26.06.png
Screenshot er taget inden filen har spillet helt færdig - den når at nulle helt.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Smittefar skrev: Hans fik åbenbart 0.0 på YouTube, så Melda og website er enige.
Yep.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Kan så se, at Holger og Ian/Melda er uenige om det rette target.

Jeg venter udenfor, imens de voksne slås.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hvornår har Spotify indført de valgbare loudness niveauer?

Det må jo være for at tækkes folk, der hører musik på deres smartphonehøjttaler. Netop med Spotifys politik om at tilføje gain og Limiter til lave sange, er det stensikkert, min ikke skal indstilles til loud.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Må hellere snart få prøvet Spotify. Så kan jeg også fået hørt noget R. Kelly på repeat.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

SustainerPlayer skrev:Kan så se, at Holger og Ian/Melda er uenige om det rette target.

Jeg venter udenfor, imens de voksne slås.
Heh heh, nej det er rigtigt godt med den måling for YouTube ændrer hele tiden på deres target.

Så -13 LUFS (I) gav 100/100 og 0 content loudness ændring når du trak statistik for nørder på selve YouTube?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev: Så -13 LUFS (I) gav 100/100 og 0 content loudness ændring når du trak statistik for nørder på selve YouTube?
Ja - men det var en prøve, jeg lavede på YT for et stykke tid siden, så jeg har ikke aktuel data derfra (yt-uploadet er slettet).

Jeg vil teste det senere på ugen. Nu er der Formel 1 og så svigerfars fødselsdag. :-D

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ok, well det bare fedt med opdateret data. Jeg laver lige mine egne målinger og opdaterer FAQ'en.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Fedt

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu prøvede jeg lige med noget real life, højt masteret materiale på et stort hit jeg har masteret:

Online analyzer / Ægte målt 'penalty' / Forskel

YouTube: -8.2 / -8.5 / (-0.3)

Spotify (normal): -9.7 / -9.5 / (+0.2)

Spotify loud og quiet ikke målt.

Tidal: -8.8 / -8.7 / (+0.1)

Apple Music*: Ca. -11 / -10.7 / (+0.3)
*"iTunes" er storen til kun downloads, online analyzeren burde rette navnet til Apple Music, som er streaming servicen.

Pandora (ikke målt)

Så jeg må delvist æde mine ord og sige, at mens den godt nok ikke er helt præcis, så er den heller ikke helt ved siden af hvis man forstår et par caveat emptors.

Nyt svar