Nuendo vs Logic

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Nuendo vs Logic

Indlæg af gs-dk »

Er der nogen, der har reelle erfaringer med de to programmer i forhold til hinanden? Jeg er selv Logic bruger men er lidt nysgerrig, hvordan workflow og ydelse er i forhold til hinanden.

Medlemsavatar
nickkbh
Forum Donator
Indlæg: 2362
Sted: Bangkok,Thailand

Indlæg af nickkbh »

Meget forskelligt. Jeg bruger Nuendo til post, og Logic til musik.
Nuendo er efter min mening det bedste program til post prod.
Langt bedre end PT. Jeg har osse PT11, men det er sgu så tungt, så jeg bruger det kun når en kunde forlanger det.
Man kan sikkert uden problemer lave musik i Nuendo, det er jo trods alt Cubases storebror.
Jeg er bare hjemme i Logic.
Nuendo er desuden for dyrt, synes jeg, men der er 40% rabat på det i øjeblikket.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det var de 40 procent, der fik mig til at tænke over det.

Jeg er jo Logic og ProTools bruger gennem mange år - og kender begge programmer virkelig godt, så det vil være et stort skridt - men jeg er bare lidt træt af at betale licens til AVID, hvor jeg ikke får særlig meget nyt for pengene. Logic (og Live) er klart mit valg i den kreative fase, men jeg er bare ikke vild med at redigere og klippe audio i Logic. Derfor tænkte jeg på, om Niende (Cubase) kunne være et missing link.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Hvor er der 40 procent?
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

På hjemmesiden. Til 31/5.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Kan ikke se noget med rabat på deres side.

https://www.steinberg.net/en/shop/buy_p ... ndo-8.html
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »


Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bryla skrev:Hvor er der 40 procent?
Overvejer du?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ja. Mest fordi jeg arbejder med en der bruger det og Cubase er ikke helt kompatibel med Nuendo sessions.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg må lige prøve en trial. Jeg har hørt super meget godt om programmet - og måske keder jeg mig bare og får lyst til nye veje:).

Downloader nu.....13,43 GB........:)

Medlemsavatar
dormin
Forum Donator
Indlæg: 489
Sted: Hammel

Indlæg af dormin »

Er det kun tilføjelse af funktionalitet hvis man går fra Cubase til Nuendo eller mister man også noget (til fordel for andet)?

Umiddelbart ser det ud til at alt den nye i Cubase 9.5 også er at finde i Nuendo 8.2.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bryla skrev:Ja. Mest fordi jeg arbejder med en der bruger det og Cubase er ikke helt kompatibel med Nuendo sessions.
Jeg har rodet med Nuendo nogle dage og helt sikkert et fint program - jeg tror bare ikke, at jeg er klar til et skifte. Jeg er nok for meget inde i Logic og ProTools, hvor jeg har et indarbejdet workflow. Jeg ser ikke helt, at jeg kan mere i Nuendo, som jeg ikke allerede kan. Af store ting til et "ikke-skifte" er den dårlige node-sats i Nuendo vs Logic versionen. I ProTools bruger jeg clipgain HELE tiden og det er meget mere besværligt i Nuendo.

Så alt i alt - tvivler på at jeg vil få meget ud af et skifte - selv om jeg gerne vil slippe for PT abonnement.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

gs-dk skrev: I ProTools bruger jeg clipgain HELE tiden og det er meget mere besværligt i Nuendo
Clip-gain er på scroll-hjulet når du har musen over et clip; det kan dårligt nok være nemmere ..

.. bare spørg løs hvis det er; jeg kan svare på det meste (:
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg ved, at det lyder dumt - men i ProTools kan du lave clipgain inde i klippet - nærmest som en volume kurve og det er i mit worlflow ret uundværligt lige nu. Så vidt jeg kan se, er clipgain på hele klippet i Nuendo - men jeg tager måske fejl.....

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

gs-dk skrev:Jeg ved, at det lyder dumt - men i ProTools kan du lave clipgain inde i klippet - nærmest som en volume kurve og det er i mit worlflow ret uundværligt lige nu. Så vidt jeg kan se, er clipgain på hele klippet i Nuendo - men jeg tager måske fejl.....
det kan du sagtens .. bare vælg blyant tool (hotkey er 8 så vidt jeg lige husker - de fleste tools ligger på 1,2,3 osv ..) og sæt de punkter du har brug for inde i klippet ..

edit:
hvis det du skal realisere f.eks. er at hæve et enkelt ord eller passage - altså holde et konstant niveau med volume-ramping mellem tingene, så er mit eget workflow faktisk bare at choppe clippet op og lave ramping via cross-fades - så kan jeg nemt justere passagen op og ned med scroll-hjulet ..

.. f.eks. - brug range tool (2) til at markere et område du vil justere - og så shift-x .. så splitter den tingene for dig. klik på dit segment og enten tryk "x" for at crossfade (for at lave et default crossfade) eller drag en range henover de to clip og tryk x .. så får du lige præcis det fade :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

1000 tak - kan godt se, at der er en vej der. Jeg tillader mig lige et par ekstra spørgsmål - som måske er meget dumme at stille - men er der et multifunktionsværktøj (edit, fade, volume eller lign. ved at trykke en tast nede og flytte musen)? og hvad med audioscrub, som er super i PT men stinker i Logic.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Du kan lave fades enten ved at ta fat i fade handle i hjørnet på clippet og trække det til den længde du ønsker ..

.. eller - du kan range dit fade ind og trykke "a" - det her virker også hvis du f.eks. ranger udgangen på et clip og indgangen på et andet - også med tomt space imellem clips ..

Hvis du er på pointer-tool'en kan du holde alt nede for at toggle saks-tool, men jeg synes det er lige så hurtigt bare at skifte tools på 1,2,3 osv. Jeg er generelt ikke vild med context-agtige tools som gør noget forskelligt alt efter hvor (eller hvordan) man klikker.

Clip-gain er som sagt på scroll-hjul på markerede clip (også flere clip). Du kan hurtigt zoome et track på Z (og collapse det med samme tast). G+H zoomer dit arrangement ind og ud .. eller Ctrl + Scrollhjul. Shift + Scrollhjul scroller horizontalt i arrangementet.

Scrub er på 9 ..

Du kan flytte clips med Ctrl + Pil højre / venstre. Du kan ændre clip start med Alt + Pil Højre / Venstre .. og slutning med Alt + Shift + Pil Højre / Venstre. Alt sammen i hvad end grid du har valgt. Og hvis du vil rykke audio *inde* i dit clip kan du bruge Ctrl + Alt + Drag med musen inde i clippet ..

Det burde få dig igang :)
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar