This is America

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

This is America

Indlæg af MrBacon »

Donald Glover har godt nok styr på shittet i øjeblikket.

Han er jo en glimrende skuespiller, men har været flere gange på Billboard med sin musik som Childish Gambino. Nu er han strøget direkte ind på #1 med "This is America" - nok mest pga videoen.

Hvad syntes I?



EGOT in the making?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Det musikalske udtryk alene fungerer ikke til meget.

Videoen rør lidt mere. Det skal nok lave noget "stir" ...

Hvad der reelt skal til, for at bedre situationen, skal jeg ikke gøre mig klog på. Det ser hele tiden ud til, at fronterne trækkes mere op - og det er altid den forkerte vej.

Over all har jeg ondt af alle amerikanere, selv dem der stemte på #45.

Jeg kommer ikke frivilligt til at afspille det her nummer igen.

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

SustainerPlayer skrev:Jeg kommer ikke frivilligt til at afspille det her nummer igen.
Same, måtte give det et skud igår da alle fabler om det på reddit. Forstår ikke hvordan hverken musik eller video skulle havde noget som helst at byde på det?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Absolut rædsomt nummer, men med god lyd.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

KlausH skrev:
SustainerPlayer skrev:Jeg kommer ikke frivilligt til at afspille det her nummer igen.
Same, måtte give det et skud igår da alle fabler om det på reddit. Forstår ikke hvordan hverken musik eller video skulle havde noget som helst at byde på det?
Videoen skal der graves dybere i ... der er 17sek stilhed til ære for de 17 ofre, der blev skudt i den kirke der. Våben bliver i videoen behandlet meget pænt (lagt på en pude mv), hvor lig af sorte mennesker bliver trukket hen af jorden osv. Hold øje med baggrunden i videoen hele vejen igennem.

Dertil en diss af Instagram kulturen, hvor man kun viser sit falske jeg osv ...

Nok ikke så relevant her i DK, men syntes det er et fint opråb i USA.

Medlemsavatar
KlausH
Medlem
Indlæg: 1624
Sted: KBH NV

Indlæg af KlausH »

Jo jo bevares symbolikken havde jeg da nogenlunde gennemskuet. Må bare være ærlig og sige jeg hverken synes det er særlig kunstnerisk eller konstruktivt udført.

Kan ikke lade vær at føle at den nye bølge af sorte borgerrettigheds forkæmpere(BLM osv.) Rammer lidt ved siden af med deres retorik og fokus

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Nu har jeg hørt den en del gange inkl video og syntes det er et fantastisk stykke kunst. Har endda set flere videoer der viser og forklarer symbolik man ikke har set, små ting som hans bukser og manden på hesten. Fandme fed.

Godt arbejde

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg synes det er voldsomt fedt. Musikken siger mig ikke rigtig noget (er ikke så meget til Rnb etc), men jeg ELSKER når noget er nyt og lidt vanvittigt. Når der er en ny vinkel på ting.

1: Han har far krop! (selvom han sikkert ikke er far). Det faktum alene gør mig faktisk rigtig glad - og jeg mener det. Riiiiiigtig mange musikvideoer med RnB etc går ud på at diverse mænd og kvinder vrider sig foran skærmen (det er såmænd dejligt nok, men for meget er stadig for meget). Det gør bare at det hele lugter fælt af pop, pomp, pragt, aggresivitet og påtaget macholort.
Ikke her.

2: Jeg elsker når der er et element af galskab i ting. Ting der ikke nødvendigvis behøver at give mening, men bare er ren galskab.
Af samme grund synes jeg thundercat er fantastisk ( Ikke så meget kun pga musikken, men pga hele udtrykket som man bare ikke kan lægge i en kasse hvad angår hvid/brun pop/Rnb etc. Elsker at det nærmest er white trash, men med en brun gut i front. På en eller anden måde bliver mine "jubii integration!" knapper trykket på.

3: Det lader til at han (gambino) rent faktisk tager vigtige ting op i samfundet og prøver at sige noget omkring det.
Jeg kaster personligt op når jeg ser en Drake video eller høre om hvor stor en idiot Kanye West nu har været. Dette her virker meget mere gennemtænkt og spændende. Det er ikke ofte det får lov til at komme på forsiden af youtube etc.
Jeg vil næsten sige at filmen+musikken tangerer til kunst som prøver at gøre noget ved samfundet. Lige meget om man kan lide musikken eller ej, så er det meget sjældent det sker.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Sådan har jeg det også.

Er også vild med Joyner Lucas, der skabte en del røre med:

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Wow den er vild!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg synes det er et meget godt track.

Og videoen er god! Den har en pointe, og er ikke ligegyldigt som mange i dag.
- og så mange hidden messages var der nu heller ikke, medmindre man har levet i et hul :-)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

lakris skrev: - og så mange hidden messages var der nu heller ikke, medmindre man har levet i et hul :-)
Jeg vidste ikke at bukserne var "confederate army bukser" eller at måden han står med pistolen er en reference til Jim Crow.

Jeg må havde levet i et hul XD


Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Bukserne var jeg heller ikke klar over :-)

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Men du kendte godt til Jim Crow og hvordan han var blevet brugt kopieret af Black Face actors? Det anede jeg sgu ikke :-)

Edit: ...og de 17 sekunders stilhed lurede jeg heller ikke før det blev skrevet højere oppe i tråden :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Crow, Ja

Jump Jim Crow er vel lig med blackface

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jump Jim Crow er en sang(?) udført af en hvid. Ellers har jeg misforstået noget

Medlemsavatar
the19thbear
Medlem
Indlæg: 3339
Sted: Roskilde

Indlæg af the19thbear »

Jeg synes personligt store dele af analysen ovenover er meget søgt. Der er helt klart noget med konsumerisme, vold, USA, race osv men altså detaljerne synes jeg er søgte


Sent from my iPhone using Tapatalk

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Det er klart mere poppet end hvad jeg normalt hører, og pistollydene og de lidt rigeligt mange breakdowns er lidt irriterende. Men jeg synes det rytmiske feel er fedt, og nummeret er også godt produceret rent lydmæssigt.

Og så er det en sjov blanding af soul/RnB referencer + trap + et eller andet distinkt afrikansk underliggende feel.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Så er "g"'et i EGOT hjemme hos hr Glover

https://variety.com/2019/music/news/201 ... 203131935/

Nyt svar