DIY: CV ud af Mopho Desktop

Generel lydteknik og hardware, bl.a. mikrofoner, monitors, hardware synths og effekter.
Nyt svar
Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

DIY: CV ud af Mopho Desktop

Indlæg af Brinkand »

Jeg har hygget mig lidt med at styre en Source Audio bass filter pedal fra min Mopho Desktop. Mest for at se om man kunne... Tanken om at have 24 extra filtre styret af Mopho'ens LFO'er, envelopes etc. har teaset mig et stykke tid. Jeg har lavet en kort video med konceptet for de mest nørdede DIY'er :-D.



I Mopho'en kobler jeg mig på den kontrolspænding, der styrer VCA'en på analog input. Den er tilgængelig på printet som en 0-5V analog spænding, som jeg tilpasser til Mopho'ens inputrange.

Jeg har ikke gjort så meget ud af video og mix - det handlede om at prøve nogle lyde af med begrænset tid til finpudsning. Kommentarer er velkomne, men ikke det primære her. Det jeg savner mest er noget know-how i at lave et fedt trommetrack.

Jeg synes det bedste ved setup´et var når jeg benyttede de mere komplekse multipeak-filtre i Manta´en, hvor fx bassen lyder i retning af en synthvoice. Der er også nogle karakteristiske distortions i Manta´en, som for mig er lidt for meget til elektrisk bas, men fine til synth (hvad de også er designet til at imitere sammen med filtrene.)

Jeg havde ikke voldsom hurtig respons på CV. Muligvis fordi jeg driver indgangen gennem høj modstand (forsigtighed) - eller fordi der er indbygget lavpasfilter på Manta´ens indgang. Den er jo trods alt beregnet til en expression-pedal eller hot hand controller.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt!

Og 5V forsyningen er bare taget fra Mopho, sådan som jeg forstår diagrammet?! Kunne en TL072 eller andre gængse opamps ikke også bruges?

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Blæret! :bow:
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

Takker!

Korrekt, 5V er taget fra Mopho. Der er også en 12V og -5V så vidt jeg husker.

Du får ikke den fulde range (0-5V) med TL072 med mindre du giver den højere forsyningsspændinger - den er ikke rail-to-rail. Men hvis man tænker Eurorack eller andet med fx +-12-15V, kan man jo forsyne herfra. Mit valg med 5V skyldes mest mulig sikkerhed for ikke at skade Manta'en; jeg kender ikke dens indgangskredsløb, men forventer at den kører på 3,3V internt, så jeg ønskede ikke lige 12V ind i den ved en fejl eller kortslutning. Ellers er TL072 sikkert fin.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Den LMC662 du bruger koster også 10-14 kr stykket hos RS og Mouser, så det er da til at leve med.

Medlemsavatar
Brinkand
Forum Donator
Indlæg: 174
Sted: Nordjylland

Indlæg af Brinkand »

LMC662 var bare den, der lå i rodekassen. Den er faktisk ikke rail to rail, men et virker godt nok i praksis. Det er ikke så vigtigt med Manta, fordi der er mest action omkring midterværdien, men hvis man vil have CV ud til noget rigtig modular-grej, vil man sikkert have gavn af at køre helt til grænserne - 0V og 5V.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Den video skal jeg absolut se når jeg er kommet hjem fra arbejde. Super cool at du har hooket ting op på den kontrolspænding der. Og 0-5 volt er jo helt perfekt som kontrolspænding til alt muligt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar