Forlag/Publisher

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Forlag/Publisher

Indlæg af eberl42 »

Hej herinde.... Er der nogen herinde der ved noget om Forlag/Publisher branchen?

Hvordan får man kontrakt med et forlag
Sender dem mange sange/kompositioner og så kan de evt lave kontrakt
Eller er det en kontrakt pr sang/komposition

Er der forlag der arbejder med filmmusik/teatermusik/musik stil spil?

Er der nogen herinde der har en forlags kontrakt (eller arbejder på et forlag) der vil fortælle hvordan de fik en kontrakt og hvad de får ud af at det kunstnerisk, musikalsk og økonomisk?
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

1) Gå herind: http://musikforlaeggerne.dk

2) Læs lidt om de respektive forlag og find dem der bedst matcher dit musik. Der er under FAQ her på siden, et forslag til en forlagskontrakt. Derudover tilbydes der forskellige kurser, jeg vil foreslå dig at tage på.

3) Send dit musik til dem du tænker der matcher dit musik bedst, hør hvad de synes og tag en helt almindelig snak om hvad de kan tilbyde og omvendt. Det er vigtigt at finde det helt rigtige forlag

4) De fleste arbejder mere og mere med sync aftaler og derigennem film, musik og spil i dag. Læs eventuelt op på sync aftaler. Men ja, nogle er mere specialiserede end andre

5) Du kan både lave song by song deals og lave en der gælder alle dine værker

6) Kom forbi mig til en kop kaffe en dag. Så skal jeg tegne og fortælle mere. Det kan nemt blive en laaaang tråd nemlig

Jeg er pt. signet til Reservoir Media via lifted :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

garcia skrev:6) Kom forbi mig til en kop kaffe en dag. Så skal jeg tegne og fortælle mere. Det kan nemt blive en laaaang tråd nemlig
Ta da for guds skyld en kaffe - men er det ikke et plus hvis tråden bliver lang? Så er der flere der kan lære af dine og andres viden? Det er vel netop det der er drømmescenariet på et forum som lydmaskinen? :-)

Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Tak for svarene Garcia.

Jeg er igang med listen over forlagene på musikforlæggerne.dk...
Og går videre med punkt 3:-)

Vender tilbage ifht kaffeaftalen jeg har 150 km til Hjallerup (det er der du bor ik?), skal lige se hvornår det passer.

Er enig med Mike i at det ikke gør noget at tråden bliver lang, tvært imod... Det giver info til andre.

Jeg skriver et indlæg igen når jeg er blevet klogere...

Og andre må også meget gerne byde ind
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

eberl42 skrev:Hej herinde.... Er der nogen herinde der ved noget om Forlag/Publisher branchen?

Hvordan får man kontrakt med et forlag
Sender dem mange sange/kompositioner og så kan de evt lave kontrakt
Eller er det en kontrakt pr sang/komposition
Det kan godt ske på denne måde, men normalt skal du allerede have nogle ting ude eller på vej til udgivelse.
Er der nogen herinde der har en forlags kontrakt (eller arbejder på et forlag) der vil fortælle hvordan de fik en kontrakt og hvad de får ud af at det kunstnerisk, musikalsk og økonomisk?
Jeg har lavet millionkontrakter med forlag og det var ikke noget jeg kan anbefale. YMMV. Personligt har jeg aldrig fået noget som helst ud af mine forlag rent kreativt og kunstnertisk. Rent økonomisk har de være rene collectorer til overpris og med juridiske slagssmål og snyd og bedrag (Warner Chappell).

Jeg har i dag kun en enkelt kontrakt tilbage med Universal Music Publishing i London. Det fungerer som en ren collectionaftale og er til en lavere rate. Stadig et evindeligt bøvl med at få pengene når det er via en subpublisher.

Sørg for at sætte dig rigtig godt ind i hvad "at source" betyder når royaltien beregnes. ;-) Hvis du ikke allerede har den, så køb straks Donald S Passmans bog og læs den gerne den hele, men især alt om publishing. Guld værd.

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Fed tråd, jeg har harlt også svært ved helt præcist at forstå hvad der er hvad, f.eks. i forhold til pladeselskaber?? Vil en af jer søde mennesker ikke helt kort forklare hvad de laver i praksis?

Koda bekriver det således:
Et musikforlag har fokus på at øge sangskrivernes indtægter, beskytte deres rettigheder og spille en støttende rolle i den kreative proces for at udvikle værkerne.

Det lyder altså som det samme som et alm pladeselskab, jeg forstår det ikke helt:)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Pladeselskabet har som sådan ingen andel i sangskriveren.

Det har forlaget derimod.

En meget væsentlig forskel.

Tværtimod forsøger pladeselskaber i lande hvor der ikke har standardaftaler (som NCB defacto sidder på i DK) at presse prisen ned på de mekaniske rettigheder, dvs. pladeselskabet har en økonomisk delvis modsatrettet interesse end sangskriveren på det ene område.

Se i øvrigt mit flowchart i musikbranche FAQ’en.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2987
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Når nu vi er ved emnet...
Er "forlag" på dansk det samme som "music library" på engelsk, i den her sammenhæng?


Medlemsavatar
eberl42
Medlem
Indlæg: 392
Sted: Djursland

Indlæg af eberl42 »

Nu har jeg bestilt Donald S Passmans bog.

Har kigget alle selskaberne igennem på http://musikforlaeggerne.dk og sendt mails de dem der umiddelbart lød relevante for mig.

Jeg tror jeg begynder at forstå hvordan det hænger sammen (ret mig hvis jeg tager fejl):

Forlag: Arbejder med sangskrivere/producere, får deres sange pitchet til andre kunstnere, film, reklamer osv.
Og med artister (som har skrevet og selv udfører musikken), med henblik på at afsætte deres sange til film, reklamer osv.
Arbejder ofte med Sync aftaler (Film, Serier, Reklamer osv)

Pladselskab: Arbejder med at udgive artister....

Så man kan feks have en pladekontrakt med sine sange hvor man selv er artisten og en forlags aftale med et forlag hvor man sælger (nogel andre) sange og musikstykker til andre kunstnere, film osv....

Og mange af de selskaber jeg finder har selvfølgelig både pladeselskab, sync, forlag, booking samlet under et tag, da tingene arbejder godt sammen...

Er der nogen herinde der har gode erfaringer med en Forlags kontrakt og vil fortælle om det?
Hvad får i ud af det kunstnerisk, kreativt, økonomisk?
http://www.johannessmed.com
Producer - Kunstner - Musiker

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

eberl42 skrev: Forlag: Arbejder med sangskrivere/producere, får deres sange pitchet til andre kunstnere, film, reklamer osv.
Og med artister (som har skrevet og selv udfører musikken), med henblik på at afsætte deres sange til film, reklamer osv.
Arbejder ofte med Sync aftaler (Film, Serier, Reklamer osv)
Arbejder kun med sangskrivere/komponister, ikke producere. The ordkløver strikes back.

De arbejder med producere alene i kraft af producerens rolle som komponist. Jeg ordkløver som sagt lidt, men det er vigtigt at forstå, at et forlag ikke har noget med en producer at gøre, da de normalt ikke pitcher produktioner (som sådan) eller skaffer producer fees eller afregner producer royalties.

Der kan være nogle overlappende interesser, dvs. det kan være i forlags interesse at en producer de har signet som komponist får placeret en produktion fordi de så har en andel af publishingen. Sync er et godt eksempel.
Og mange af de selskaber jeg finder har selvfølgelig både pladeselskab, sync, forlag, booking samlet under et tag, da tingene arbejder godt sammen...
Især arbejder det godt sammen for moderselskabet - ikke nødvendigvis for de skabende.

Det skyldes flere ting: som nævnt tidligere kan pladeselskab og forlag have modstridende interesser omkring de mekaniske rettigheder (primært i USA, ikke relevant med en ren DK-aftale), og ikke mindst med en 360 aftale eller lign., så opstår der potentiel mulighed for cross-collateralization, dvs. man kan dække den ene udgift med den anden indtægt. Sidstnævnte rammer især producere som udover udgivelsesaftalen har indgået forlagsaftale med samme organisation fordi forskud nu kan recoupes mellem de to aftaler, hvor de tidligere var non-recoupable.

Det kan betyde en forskel på hundredetusinder kroner eller millioner afhængig af hvor står aftalen er og hvor lang tid den løber.

Selskabet mener måske det er rimeligt, da det jo er deres penge de har lagt ud, men man kan undgå det helt ved ikke at signe 360 aftaler eller ved at kræve vandtætte skodder mellem aftalerne indgået med reelt samme moderselskab.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Man kan også forsimple det ene smule ved at sige at forlag tjener deres penge ved et cut af din koda indtægt, mens pladeselskaber hovedsageligt tjener et cut af din streaming og måske livejobs/merchandise (hvis du har lavet en 360 graders aftale). I gamle dage var det cd salget de tjente på. Så ikke alene er det godt at sætte sig ind i de to respektive "butikker" men også forskellen på indtægten fra henholdsvis koda/ncb og så streaming. Altså hvor de kommer fra. Jeg kender flere unge der på trods af flere udgivelser stadig roder rundt i det. Jeg kan ikke understrege nok den betydning det har, at sætte sig ind i forskellen på royalty, koda, ncb og gramex, hvem der udbetaler den og hvortil :)
Deaktiveret

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Noget helt andet er så, at man foruden sangskriver også nærmest skal være både artist og producer for at få en aftale med et forlag i dag. Eller samarbejde med musikere/sangere og en producer for at kunne levere en ordentlig demo. Forlagene modtager tonsvis af materiale og er i den forstand ret "forkælede" :puke: De kan vælge og vrage som de vil. Mange af de demoer de modtager, er nærmest klar til officiel udgivelse, så hvorfor skulle et forlag så vælge sangskrivere med dårlige demoer? Meget få i branchen kan efter sigende abstrahere fra en dårlig demo, uanset sangens kvalitet. Det er i hvert fald hvad jeg læser og hører, og grunden til at jeg selv endnu ikke har ulejliget mig med at kontakte et forlag.

En anden ting: Hvis man fortrinsvist skriver sange på engelsk, er det så ikke dumt at begrænse sig til listen af danske forlag? Bortset fra at man kan møde dem fysisk og kommunikere på dansk, så er de vel næppe automatisk bedre end alle andre forlag i verden? (ok, hvis det er et internationalt forlag med afdeling i DK, er det selvfølgelig oplagt at vælge den danske afdeling)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Så vælger man sine 2 - 3 bedste sange og betaler en producer for at lave dem topfede, så forlagene ved hvordan dit slutprodukt lyder. Alternativt kan man starte med at søge samarbejder med andre producere og artister, før et forlag kommer ind i billedet. Jeg har mødt forlag der ligeså gerne bare ville have en klaverdemo. Mit eget feks. Fordi de var nemme at afsætte til elektroniske artister. Så det handler også om at få en dialog i gang, inden man sender ud i flæng. Men så skal sangene selvfølgelig være rigtig gode og den del kan være svært selv at indse som sangskriver. Specielt hvis man ikke har sange udgivet, man har skrevet for andre. Det handler meget om at vise man skal på førsteholdet. Der skal et par gode kampe og nogle mål til.

Hvis det er det du vil, så er her et par tips:
1) Kom ind under DPA som spirende talent (sangskriverforening)
2) Søg ind på diverse camps, så du netop kommer til at skrive med producere og artister
3) Find et fast samarbejde med en artist og en producer, et projekt du betragter som dit cv. Så du har regelmæssige udgivelser med dem. Det er den bil folk kan prøvekøre før de siger ja til dig, som sangskriver. Ingen tør sige ja, til en de ikke ved om leverer
4) Hør folk om du må komme med på en kigger i studiet, drikke en kop kaffe eller på anden måde netværke lidt
5) Duk op til dmf, daf og lign arrangementer og sug til dig der
6) Når folk siger ja, så sørg for at levere det bedste du kan og hurtigt. Går der for længe, så er kontakten tabt og derved muligheden. Tid er ALT i denne branche. Altså hvis du vil skrive for andre. Hvis du bare vil være dig selv, så er det noget andet :)

Nå, nu blev det lidt langt. Det var blot nogle få enkelte punkter at starte ud med
Deaktiveret

Nyt svar