Har du et dyrt klaver ?
Har du et dyrt klaver ?
Jeg fandt 2 ting at tænke over her.. er lyden pengene værd ?
Den første video viser til at sammenligne klaverenes pris, hvad en bestemt bil koster.
Hvad klaver har du ? er du en af de dyre drenge, eller lyder dit billige gamel klaver pissegodt ?
den første video er meget tankevækkende omkring 4:20
og den her, verdens dyreste klaver
Den første video viser til at sammenligne klaverenes pris, hvad en bestemt bil koster.
Hvad klaver har du ? er du en af de dyre drenge, eller lyder dit billige gamel klaver pissegodt ?
den første video er meget tankevækkende omkring 4:20
og den her, verdens dyreste klaver
Det lyder nu dejligt det meste af det - Så vidt jeg kan gennemskue koster det der Bosendorfer kun ca. halvdelen af det dyreste Yamahaklaver fra den anden video.
Og hvor er Steinway i den her sammenhæng.
Og hvor er Steinway i den her sammenhæng.
Det må være noget prispolitisk, idet Yamaha ejer Bösendorfer...Smittefar skrev:Det lyder nu dejligt det meste af det - Så vidt jeg kan gennemskue koster det der Bosendorfer kun ca. halvdelen af det dyreste Yamahaklaver fra den anden video.
We don't make mistakes - we do variations.
Flyt mikrofonerne et par cm og optag i et andet rum: vupti, lyden er fuldstændig anderledes. De der videosammenligninger er ubrugelige fordi han spiller forskelligt og rum/optagelse er alt for forskellig mellem hvert flygel.
.. i særdeleshed er der forskel for den pianist der spiller på instrumentet. Min studio-buddy var i sin tid lektor på MI i København, hvor de har et Bösendorfer Imperial stående - så det tiltuskede jeg mig ofte adgang til. Og altså - der er en verden (hvis ikke galakse) til forskel på hvordan og hvad du spiller, når man har et fantastisk instrument at sende sin musikalitet igennem ..
Jeg kan godt få et eller andet sloppy klaver til at lyde rart, men så går en stor del af min energi på at kompensere for sådan noget som anslag, dynamik, osv .. hvorimod på et Bösendorfer får jeg noget foræret; pludselig giver elementer af en performance helt sig selv .. og derfor kan man fokusere på nye aspekter af musikken. De fleste kender vel til oplevelsen af at et bestemt instrument kan være særligt inspirerende ..
Til en "house piano" rolle ville jeg dog stadigvæk vælge en Korg M1 ..
Jeg kan godt få et eller andet sloppy klaver til at lyde rart, men så går en stor del af min energi på at kompensere for sådan noget som anslag, dynamik, osv .. hvorimod på et Bösendorfer får jeg noget foræret; pludselig giver elementer af en performance helt sig selv .. og derfor kan man fokusere på nye aspekter af musikken. De fleste kender vel til oplevelsen af at et bestemt instrument kan være særligt inspirerende ..
Til en "house piano" rolle ville jeg dog stadigvæk vælge en Korg M1 ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp
True.
Og true mht. M1...
Og true mht. M1...
- danstanley
- Medlem
- Indlæg: 911
- Sted: Frederikshavn
Og igen kommer det vel også en del an på selve rummet/akustiken? Har selv rodet med et flygel, ikke særlig godt stemt og i en festsal, hvor lyden måske ikke lige var optimal. Men der var meget lyd:-)Hippo skrev:.. i særdeleshed er der forskel for den pianist der spiller på instrumentet. Min studio-buddy var i sin tid lektor på MI i København, hvor de har et Bösendorfer Imperial stående - så det tiltuskede jeg mig ofte adgang til. Og altså - der er en verden (hvis ikke galakse) til forskel på hvordan og hvad du spiller, når man har et fantastisk instrument at sende sin musikalitet igennem ..
Jeg kan godt få et eller andet sloppy klaver til at lyde rart, men så går en stor del af min energi på at kompensere for sådan noget som anslag, dynamik, osv .. hvorimod på et Bösendorfer får jeg noget foræret; pludselig giver elementer af en performance helt sig selv .. og derfor kan man fokusere på nye aspekter af musikken. De fleste kender vel til oplevelsen af at et bestemt instrument kan være særligt inspirerende ..
Til en "house piano" rolle ville jeg dog stadigvæk vælge en Korg M1 ..
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO
- danstanley
- Medlem
- Indlæg: 911
- Sted: Frederikshavn
Jeg tror jeg kan høre forskel live og solo ,men på et indspillet track med andre instrumenter tror jeg ikke det er nemt.
Når alt alligevel bliver squashed/compressed og smidt ud på mp3 ...sååå:-)
Når alt alligevel bliver squashed/compressed og smidt ud på mp3 ...sååå:-)
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Så en Bösendorfer virker bedre i en Fraunhofer?
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Meget sandt efter min mening.Hippo skrev:... Og altså - der er en verden (hvis ikke galakse) til forskel på hvordan og hvad du spiller, når man har et fantastisk instrument at sende sin musikalitet igennem ..
Jeg kan godt få et eller andet sloppy klaver til at lyde rart, men så går en stor del af min energi på at kompensere for sådan noget som anslag, dynamik, osv .. hvorimod på et Bösendorfer får jeg noget foræret; pludselig giver elementer af en performance helt sig selv .. og derfor kan man fokusere på nye aspekter af musikken. De fleste kender vel til oplevelsen af at et bestemt instrument kan være særligt inspirerende ..
Jeg voksede op med et keyboard i hjemmet... det havde ikke engang anslagsfølsomhed Selvom jeg lærte nogle nyttige ting af keyboardet, så lærte jeg aldrig at spille ordentlig klaver deraf... indtil jeg en dag fik adgang til bedre el-pianoer og nogle gange rigtige klaverer - pludselig åbnede en ny verden sig for mig. Klaver gik fra at have været noget kedeligt intetsigende pige-ting til noget, der bare sugede musik ud af fingrene på mig, nærmest ved egen kraft.
Et af de mest markante musiske omvæltninger oplevede jeg, da jeg købte min el-guitar nr. 2. Det var min Fender Stratocaster, og den lå i en helt anden boldgade end den el-guitar, jeg havde i forvejen. Der gik ikke mere end en dag eller to, så stod jeg og spillede stilarter og teknikker, som jeg aldrig nogensinde havde været i nærheden af før. Det kom helt af sig selv. Det var som en hel verden der åbnede sig bare ved skift fra en el-guitar til en anden. Det kan føles næsten som at få en åbenbaring.
Nogle gange kan man spørge sig, om det er musikeren der får noget ud af instrumentet, eller snarere instrumentet der får noget ud af musikeren.
Min første rigtige eksponering til musikinstrumenter er min farmor og farfars klaver. Min fætter, der er to år ældre end mig gik til "Orgel", så han kunne spille lidt på det. Min far havde også fået klavertimer som barn, så han hjalp mig lidt i gang. Jeg lærte at læse noder samtidig med, jeg lærte at læse, så jeg kastede mig over Imudico-sangbøgerne og deres akkord-diagrammer. Samtidig spillede jeg lidt bas i skolen, og da jeg i en alder af 10 år blev præsenteret for en guitar, tog tingene for alvor fart.
Min far blev enig med sig selv om, at han savnede at spille lidt klaver, så han købte et Hohner keyboard til lejligheden. Det var ikke anslagsfølsomt, og hverken min far eller jeg blev nogensinde rigtig glade for det.
Jeg elsker stadig at spille på min farmor og farfars klaver (min farfar er død nu), og jeg sniger mig ind til det, hver gang vi besøger min farmor. Det er bare noget ganske særligt at spille på et akustisk klaver. Mine keyboards og VSTi'er giver mig ikke nær den samme oplevelse herhjemme.
Min far blev enig med sig selv om, at han savnede at spille lidt klaver, så han købte et Hohner keyboard til lejligheden. Det var ikke anslagsfølsomt, og hverken min far eller jeg blev nogensinde rigtig glade for det.
Jeg elsker stadig at spille på min farmor og farfars klaver (min farfar er død nu), og jeg sniger mig ind til det, hver gang vi besøger min farmor. Det er bare noget ganske særligt at spille på et akustisk klaver. Mine keyboards og VSTi'er giver mig ikke nær den samme oplevelse herhjemme.
- david mondrup
- Lydmaskinist
- Indlæg: 12759
- Sted: Århus
Jeg har et klaver. Det er ikke dyrt, men det er velklingende på sin egen særlige måde, og det er det klaver der har fulgt mig siden jeg blev født. Jeg føler mig meget hjemme på det. Jeg spiller ikke på det hver dag, men kunne ikke rigtig drømme om at skille mig af med det. Ikke uden at få et andet klaver i stedet, og da ville det lidt være som at skilles.
Jeg har lavet min egen sampling af det i to velocity layers. Det er ikke perfekt på nogen måde, men er alligevel det klaver jeg oftest griber til når jeg sidder og mangler en klaverlyd i Ableton eller Logic, fordi det lyder godt og velkendt og personligt for mig.
Jeg spiller meget ofte til fællessang på højskolens flygel. Det er også en god oplevelse.
Jeg har lavet min egen sampling af det i to velocity layers. Det er ikke perfekt på nogen måde, men er alligevel det klaver jeg oftest griber til når jeg sidder og mangler en klaverlyd i Ableton eller Logic, fordi det lyder godt og velkendt og personligt for mig.
Jeg spiller meget ofte til fællessang på højskolens flygel. Det er også en god oplevelse.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)
Don't worry... i skal bare vente på det kommende Böhringdorfer til et par tusser, så kan i alligevel ikke høre forskel, og snobbethed bliver tilgængeligt for alle
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil
R.I.P. Mindeprofil
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Razmo skrev:Don't worry... i skal bare vente på det kommende Böhringdorfer til et par tusser, så kan i alligevel ikke høre forskel, og snobbethed bliver tilgængeligt for alle
Jeg kommer faktisk fra et hjem med klaver ... eller rettere flygel. Desværre skilte mine forældre sig af med det i forbindelse med en flytning, da jeg var lille.
Jeg har så nydt godt af, at have et flygel stående på min arbejdsplads i mange år. Det er desværre også slut nu.
Jeg er på ingen måde en stor klaveratør - men elsker lyden fra det. Og house piano er nu også fedt. Godt man kan få M1 lyde på dåse.
Vi har talt om at få et digital piano i stuen. Langt fra the real deal. Men bedre end ingenting - og hvad plads og økonomi nu giver mulighed for.