Razmo's Gear Rant tråd...

Medlemmernes egne blogs om musik, teknik og hverdag.
Forumregler
Kun 1 blog pr. bruger.
Nyt svar
Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Re: Razmo's Gear Rant tråd...

Indlæg af Razmo »

Joachip skrev:Faktisk burde man lave en god optagelse af sådan en bullroarer. Det er dejligt hypnotisk.

PS: Jeg er helt med på din plan om at omdanne folketinget til et australsk bigband. Hvis man ser på deres nuværende kvalifikationer, kan de jo lige så godt være der som her.
Jeg har sandeligt også planer om at købe en bullroarer... de har flere forskellige hos Thomann :) ... men jeg ved ikke hvor meget nips der ville ryge på gulvet i min lille stue, når den skal optages, og den kan under alle omstændigheder ikke optages inde i min "recording booth" :lol:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Er glad for jeg investerede i de lukkede høretelefoner for nyligt, så jeg kunne monitor hvad jeg egentligt optager med min mobile optager... jeg fandt ret hurtigt ud af, at når man optager instrumenter så close-mic'ed som jeg gør (og er nødt til), at så kommer der kraftige "pops" ved anslag... det gælder altså ikke kun for sang eller pusten kan jeg regne ud... så fandt hurtigt ud af, at instrumentet/tingen skal holdes 5cm over mikrofonerne... ud over det har jeg slået low-cut til på 75Hz nu permanent, da de mikrofoner er så ekstremt sensitive at det vælter rundt med sub frekvenser, selv når man ikke rører mikrofonen... det sker så snart instrumentet/tingen kommer tæt på... men er nødt til at optage tæt på, for ellers får jeg bare mere rumklang med fra omgivelserne, plus jeg er nødt til at skrue op for PreAmp'en og introducere mere støj hvis jeg går længere væk fra mikrofonerne... mange af tingene er ikke så ekstremt høje i lydtryk.

Jeg er også gået fra 192KHz optagelser til 176KHz... ikke fordi det gør den store forskel, men det er nemmere for mig når jeg vil bruge en 176KHz sampling, da det svarer til præcis to oktaver ned, når sample rate er sat til 44.1KHz på den... det gør det nemmere når jeg skal justere pitch i en sample, at jeg ved det er samme key ved både en 176KHz og 44.1KHz... Skal jeg bruge en 44.1KHz sample, sample rate convert'er jeg bare... Izotope's indbyggede i SoundForge er ganske glimrende til formålet.

Jeg er også blevet klar over nogle flere fordele ved at have en V-Synth GT'er, og som gør at jeg nok finder en på et tidspunkt... det er en klar fordel med de layering/split muligheder GT'eren har fordi man kan vælge de to layers lyd fra samme "program pool"... det gør det nemmere at blande to lyde sammen... på den gamle version og XT'eren kan man kun "layer" ved at bruge oscillator 1 og 2 som "layers", og så er det umuligt at skifte en oscillator ud on the fly... det gør GT'eren noget mere brugbar og intuitiv at arbejde med.

Ligeledes er det gået op for mig, at hver oscillator i V-Synth/XT kun kan styres i lydstyrke, men ikke i Pan Position... det ærgrer mig lidt, for ville gerne have kunnet pannorere den ene oscillator helt til venstre, og den anden helt til højre for at lave stereo effekter... man kan selvfølgeligt bruge en stereo sample i stedet, men så er højre og venstre side låst fast i længde... hvis man kunne have hver sin mono sample til henholdsvis venstre og højre side i forskellig længde kunne man lave nogle stereo effekter der ændrer sig over lang tid for den "repeater"... eneste måde at gøre det på er at bruge V-Synth multitimbralt, og så kan man ikke gemme det som et preset.

Overvejer faktisk, om jeg skal investere i en V-Synth XT som "extra polyfoni og layer muligheder"... så kan jeg godt nok ikke gemme layer opsætninger som et preset, men til gengæld ville jeg få nogle fordele som jeg ikke gør med en GT'er... nemlig at Chorus og Reverb delen også er pr. layer (det er de ikke i GT'eren... kun Multi FX er)... og måske mere vigtigt: dobbelt sample RAM... Jeg overvejer kraftigt denne løsning i stedet for en GT'er, da jeg synes GT'erne er lige en tand for dyre i sammenligning med hvad de kan i forhold til de gamle modeller, og de er meget sværere at få fat i.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har optaget et "lille" smykke jeg har købt i en genbrugsforretning... det har en masse bittesmå bjælder indsat, som jeg har optaget og smidt i V-Synth og manipuleret til noget brugbart :)

V-Synth spiller en stryger pad-lyd oven i for at give lidt tonal bevægelse og stemning med...

http://razmo.ziphoid.com/BellsTest.mp3
Vedhæftede filer
WP_20180209_01_01_14_Pro.jpg
WP_20180209_01_01_14_Pro.jpg (1.03 MiB) Vist 1258 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2123

Indlæg af raoul »

sej klokkelyd !

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Har lavet flere samples.... denne gang lyde optaget fra en Sladrehank og en glasklokke... demoën under er samme preset som i tidligere demo, jeg skifter kun PCM waveform i en enkelt oscillator igennem demoén, og er slet slet ikk ebegyndt at eksperimentere med hvor meget der kan ændres i lydene ved at rode med mange flere parametre....

Presetët er faktisk ret simpelt... den ene oscillator spiller en supersaw waveform i VA delen... det er den varme stryger lyd... den anden oscillator afspiller en PCM waveform, som køres igennem et bandpass filter der er moduleret langsomt af en LFO (derfor den gradvise fade ind og ud)... der er så en multitap delay på det hele, samt en chorus og alt dette er smidt igennem en reverb i min DAW (Valhalla Shimmer).

Jeg afprøver bare forskellige samples for at se hvor let det er at få nye stemninger på den måde...

http://razmo.ziphoid.com/NewBells.mp3

Da jeg har besluttet at lave en samlet lydbank til V-Synth, som skal være baseret på Ambient generelt, forsøger jeg at få samples til at fylde mindst muligt, og ind til videre har jeg samlet 16 samples som er brugt i de sidste to demoer... de fylder samlet kun 2.5MB ind til videre, så der er god plads til meget mere endnu (V-Synth har ca. 50MB) ... men det er lidt af et pille arbejde, og når jeg optager laver jeg MANGE forskellige samples af materialet, som jeg all ehenter ind i V-Synth og afprøver grundigt før de bliver accepteret... men det syne jeg nu er meget hyggeligt at side og lave :)

Når det projekt er færdigt, og jeg har lært V-Synth at kende i dybden, vil jeg begynde på andre projekter også som er mere specialiserede... det første produkt kommer til at hedde "Realm of Fantasy", og skal være een af en længere række i min "Ambient" serie af lydbanker.

Det skal siges, at når man lytter (specielt halvvejs inde i demoen) lyder det ikke som om det er en lyd der kommer fra de to ting på billedet... men jeg optager ikke kun det mest åbenlyse med tingene... glasklokken f.eks, har en "rillet kant" hvis man kigger ordentligt efter... jeg skrabede f.eks. kanten med en metalpind, og det gav nogle næsten critter agtige lyde da det kom ind i V-Synth og blev pitchet ned... jeg svinger også klokken rundt så beaterén skraber rundt på klokkens inderside.... ALT muligt jeg kan finde på... forskellige køller af både gummi, filt, pels, træ og metal bruges også... på sladrehanken bankede jeg på toppen af flaskeåbningen rytmisk som gav sjove "pop" lyde, eller slog på siden så hanken raslede med osv... jeg pustede også i den (flaskeåbningen.... jeg VED du lusker rundt her Christoffer, efter ting til "den store" ;) ) ...

Man skal være kreativ og fantasifuld når man laver lyde, og det synes jeg er spændende... skal have købt en masse små metalkugler, glaskugler og andet sjov, jeg kan smide ned i trommer og "rulle rundt med" ... glaskugler i sangskåle der bliver snurret rundt osv... endless possibilities :)
Vedhæftede filer
WP_20180209_22_49_05_Pro.jpg
WP_20180209_22_49_05_Pro.jpg (4.25 MiB) Vist 1240 gange
Senest rettet af Razmo fre 9. feb 2018 23:28, rettet i alt 1 gang.
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Razmo skrev:jeg pustede også i den (flaskeåbningen.... jeg VED du lusker rundt her Christian, efter ting til "den store" ;) ) ...
Er det mig der er Christian? :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Christoffer I. N. skrev:
Razmo skrev:jeg pustede også i den (flaskeåbningen.... jeg VED du lusker rundt her Christian, efter ting til "den store" ;) ) ...
Er det mig der er Christian? :-D
Hov... Christoffer... det VAR noget med "Christ" :lol: ... sorry... ja det var dig jeg tænkte på :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Først og fremmest - jeg er kæmpe fan af, at man virkelig prøver at gå i dybden og udforske BIG TIME, hvad man kan få ud af få lyde og ikke mindst lærer et instrument at kende. Stor respekt herfra. Mange flere burde gå den vej.
Men der er altid en slange i Paradis - og tag det endelig ikke ilde op, det er ment af et venligt hjerte - jeg vil ønske, at du droppede eller omarbejdede dit akkompagnement eller tænker lidt over det. Jeg vil så gerne rejse i dine samples og deres muligheder, men jeg bliver slået ud af kurs af dine akkord progressioner og den lyd du bruger det meste af tiden. Det bliver (for mig) for muzak-agtigt new age og jeg fornemmer, at der er meget mere dybde i det arbejde, du bruger så meget tid på. Altså inde bagved.
Jeg håber oprigtigt på, at du ikke tager det personligt - det er super vel ment:)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det går nok, min storebror hedder Christian, så jeg har før været vant til at blive kaldt Christian... :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Først og fremmest - jeg er kæmpe fan af, at man virkelig prøver at gå i dybden og udforske BIG TIME, hvad man kan få ud af få lyde og ikke mindst lærer et instrument at kende. Stor respekt herfra. Mange flere burde gå den vej.
Men der er altid en slange i Paradis - og tag det endelig ikke ilde op, det er ment af et venligt hjerte - jeg vil ønske, at du droppede eller omarbejdede dit akkompagnement eller tænker lidt over det. Jeg vil så gerne rejse i dine samples og deres muligheder, men jeg bliver slået ud af kurs af dine akkord progressioner og den lyd du bruger det meste af tiden. Det bliver (for mig) for muzak-agtigt new age og jeg fornemmer, at der er meget mere dybde i det arbejde, du bruger så meget tid på. Altså inde bagved.
Jeg håber oprigtigt på, at du ikke tager det personligt - det er super vel ment:)
Slet ikke :) ... Det er jeg klar over, men de demoer er bare hurtige tests spillet for at teste lydene af... Det ville aldrig være sådan musikken ville blive når jeg når så langt... Jeg bruger bare de akkorder til at høre, om de bagvedliggende pcm samples fungerer sammen med en synth del, og også for at stemme samples ... Mange gange rammer jeg også akkorderne forkert an i øvrigt, da jeg bestemt aldrig har været nogen mester keys spiller ...

Jeg laver nemlig samples først, og begynder på presets når RAM er fyldt op, så det er vigtigt for mig at høre dem i sammenhæng med en synth sound for at høre om de virker eller ej ... Det er ikke engang et preset der skal gemmes, det bruges pt kun til test... Når RAM er fyldt begynder jeg preset kreationen... Det musikalske med komponering er sat på standby til den bank er helt færdig... En ting ad gangen, så jeg kan lave hver del med 100% dedikation... Det tror jeg på giver det bedste resultat til slut... I hvert fald for mig. :)

Så må vi se om det fortsat er muzak agtigt til den tid :D
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg er bare nysgerrig på at høre dine samples:)

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Jeg er bare nysgerrig på at høre dine samples:)
Du mener, de rå samples? ... skulle jo nok kunne finde ud af at lave en lille demo med dem, men de er nok ikke specielt interessante i rå form... de er meget korte (bevidst), og lyder først godt når de bruges i en sammenhæng loopét :) ... jeg er tit forundret over de samples der rent faktisk er brugbare, når først jeg tester mange af... jeg har ca. omkring 20-40 samples hver gang jeg har optaget noget, og det er næsten aldrig dem jeg når jeg editerer dem ud, tænker der er de bedste, som så viser sig at være det... det er derfor det er så vigtigt at teste dem alle af enkeltvis, og så simpelthen bruge udelukkelsesmetoden... specielt attack transients kan afgøre om de er spilbare eller ej, eller lyder alt for "sample agtige" hvilket jeg normalt ikke bryder mig særligt meget om... det er virkeligt noget der kræver lidt eksperimenteren nogen gange :)

Jeg er faktisk gået lidt væk fra at loope single cycles og at have samples med kun én tone... har fundet ud af at der er meget mere "sjov" i at bruge bitte små loops med masser af dynamik i frekvensspektret og gerne med noget inkluderet "motion"... så små phrases med rytmisk blæsen i flaskens top i samme tone (så de kan bruges som en slags oscillator tone) er faktisk mere spændende end en lang ensformig tone der er loopet... med VariPhrase på er modulationen jo alligevel den samme uanset hvor på tangenterne man spiller. I øvrigt er perfekt seamless looping et mareridt når VariPhrase er slået til... det er praktisk talt ubrugeligt pga. at den på en eller anden måde tager sample data i "chunks" som den så på en eller anden måde resynthesizer, så så snart et sample end loop falder udenfor disse "window boundaries", så får man et underligt "plok" når den looper... det kan kun afhjælpes når Variphrase er slået fra, og encode er "Lite", og så forsvinder alle fordelene ved VariPhrase jo... så når jeg vil loope en ensformig lang tone gør jeg det anderledes.... jeg finder start og end looppoints et sted hvor en "bølge" i wavedate er højest, og sætter så i stedet loop mode til "Alternate" i stedet for... så den bare begynder at spille baglæns når loop end er nået... hvis loop points er sat til toppen af en "bølge" i wavedata betyder det nemlig at den endelige waveform vil se mere smooth ud fordi den spejler den halve bølge når den begynder at loope modsatte vej... lit svært at forklare, men det lyder smooth når man gør det, og med lange steady toner ligger man ikke rigtigt mærke til at der spilles baglæns...

Men jeg skal have lavet noget research... for jeg ved at nogle af de waveforms der er i factory samples, er der loops som er helt nede i single cycle størrelse, og de er helt smooth... så jeg gætter på der må være lavet noget specielt ved de samples for at få dem til at ramme lige præcis de window boundaries VariPhrase bruger... og jeg VIL vide hvordan det fungerer så jeg selv kan lave skræddersyede samples på den måde :)

En ting jeg noterede mig fra manialen er, at der står, at en sample skal være min 0,1 sekund før den kan encodes... jeg gætter på det har noget med de windows at gøre... det svarer til at mindste sample SKAL være 4.410 samples lang... måske er netop det størrelsen på et enkelt window... måske en divident af det tal, ved det ikke, men det skal undersøges :dollargrin:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Både og - start og hvad du finder ud af med dem:)

Jeg har selv bedst erfaringer med samples, der har noget luft omkring sig - altså ikke super tæt mikrofonerede. Det bliver hurtigt for in-your-face-umusikalsk.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Både og - start og hvad du finder ud af med dem:)

Jeg har selv bedst erfaringer med samples, der har noget luft omkring sig - altså ikke super tæt mikrofonerede. Det bliver hurtigt for in-your-face-umusikalsk.
Jeg prøver for så vidt muligt at få så lidt af rummet med som muligt, mest pga. at SOLO encode ikke er særligt vild med rumklang... det er dog fortrinsvis vokal samples det er nødvendigt med, for det er dem der har mest gavn af SOLO encoding er min erfaring... jeg optager dog alligevel så rum frit som muligt, da jeg godt kan lide selv at bestemme hvor meget rum der skal på med reverb plugins... det gør det også nemmere at loope samples når der ikke er så megen rumklang.

Jeg er dog begyndt at efterarbejde samples en smule, da der tit er lidt for megen dynamic i mine samples, og RMS niveauét ellers ligger noget lavt... så jeg banker som regel peaks godt ned, og hæver hele samplingen ind til RMS nærmer sig de -6dB... det giver nogle samples der er mere "in your face", og hvor der er mere "guf" for synthesis delen af V-Synth at arbejde med i VCA envelopen.

Men hvad der er "bedst" er nok også forskelligt fra person til person...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Til gengæld er der mange akustiske instrumenter, der skal have et godt rum for at få klangfylde - det får man ikke ved at sætte rum på bagefter - så er det dødt med rum.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

gs-dk skrev:Til gengæld er der mange akustiske instrumenter, der skal have et godt rum for at få klangfylde - det får man ikke ved at sætte rum på bagefter - så er det dødt med rum.
Det skal jeg ikke benægte, men igen, jeg tror det handler om HVAD optagelsen skal bruges til... hvis man vil have lyden af instrumentet i sig selv, så ville jeg nok også optage det med rum, men jeg ser mere de akustiske ting jeg optager som "sound sources"... som "oscillatorer" hvor meningen bestemt IKKE er at bare skulle have instrumentets lyd... det er meningen at lydene skal manipuleres, formes, bankes til ukendelighed og skabe helt andre timbres end original lyden, og der synes jeg selv at det giver flere muligheder, når lyden er mere tør... for så har jeg muligheden for både at vælge tør lyd, og våd... alt efter behag... det kan dog godt ske, at lyden kan give noget ekstra, hvis der er "build in room" i samplingen... men så er det nok mest fordi rumklangen farver lyden tror jeg, putter flere refleksioner ind i lyden, og dermed sikkert giver et mere tykt harmonisk lag ind over... og jo flere harmonies jo mere er der jo for filtre osv. at arbejde med, så jeg kan også godt se pointen i at have nogle samples på den måde også...

Men det er noget jeg finder ud af hen ad vejen... at optage med mikrofon er også ret nyt for mig, og jeg har sikkert en del at lære endnu om mikrofonplacering, dæmpning (eller ej) osv... men under alle omstændigheder så bliver alle samples testet af, og hvis de ikke tilbyder noget brugbart så ryger de ud alligevel... wet or dry :D ... men det kunne godt være at jeg skulle forsøge at optage noget "uden for mit telt" en dag, sådan at jeg kan sammenligne og se om jeg går glip af noget ekstra :)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Well... jeg har efterhånden fået et lidt bedre indblik i V-Synth mulighederne, og jo mere jeg finder ud af, jo mere kan jeg se fordelene ved at have en GTér... det handler primært om polyfonien og layer mulighederne... man kan godt se oscillatorerne i V-Synth som "layers", men når man gør det, er der en del begrænsninger som godt kan komme til at irritere mig lidt... det er f.eks. tit at jeg gerne vil layer en synth lyd, med en slags atmosfære lyd, og hvis den ene oscillator skal være synth lyd, og den anden en PCM atmosfærisk sample, og begge skal manipuleres lidt, så kommer man til at tildele hver oscillator en COSM enhed... og så er der ikke flere muligheder rigtigt andet end FX som vil blive tilført begge oscillatorer... det kan godt lade sig gøre at lave mange gode lyde sådan, men da en enkelt oscillator til synth delen er begrænset kan jeg se problemet i længden... med kun én oscillator er langt de fleste VA waveforms ikke helt nok... der er kun SuperSaw waveform'en der realt giver lidt fylde i lyden, men den bliver hurtig ensformig hvis man skal bruge den hele tiden... de andre waveforms er basic waveforms...

Man kan selvf. bruge to PCM lyde, men en ting man bare må acceptere med V-Synth VariPhrase teknologien er, at der er en del aliasing i de højere toner, og jeg kan ikke have alt den aliasing på synth lydene... derfor skal det helst være en dedikeret syntese der bruges... og VA delen i V-Synth er stort set aliasing fri over hele spektrummet.

V-Synth egner sig (for mig) derfor kun rigtigt til single-sound lyde... også fordi man så kan bruge alle de andre finesser i at benytte ringmod, sync og FM mellem oscillatorerne... en anden ting er at polyfonien daler drastisk så snart du kører VariPhrase og bruger begge oscillatorer samt COSM delene... vi er nede på 4-5 voices ret hurtigt, specielt når det er to PCM waveforms.

Men jeg har svært ved at finde en GT'er, og havde derfor tænkt på en ekstra V-Synth XT, som kunne tilsluttes mit V-Synth keyboards MIDI output, og så ellers layer de to... det ville løse problemet, men de er heller ikke helt nemme at finde, og jeg synes også det er lidt overkill, da det jeg egentligt har mest behov for er at layer en synth lyd med en FX lyd... så jeg har besluttet, at finde en VA synth af en art der kan tilsluttes MIDI out... så burde problemet være løst.

Nu er opgaven så bare lige at finde ud af hvilken... den skal kunne fungere på egen hånd, have mange preset slots, skal være nem at betjene og programmere fra interfacet da jeg IKKE gider tilslutte den computeren via MIDI... den tid ER forbi hos mig :) ... samtidigt skal den være kompakt og i desktop version så den kan stå lige til venstre for mig på it bord hvor jeg kan nå den nemt... den skal selvf. også lyde godt...

Jeg ville egentligt godt have overvejet Nord Lead A1 rack, men den fylder for meget... jeg gider ikke en Blofeld, jeg synes lyden er for klinisk og typisk Waldorf VA agtig... den skal have noget OOMPH! ... så der er to jeg umiddelbart har i sigtekornet... den ene er AudioThingies MicroMonsta... den anden er MODOR NF-1m ... jeg tror det bliver den sidste, da jeg bedre kan lide layout og lyden på denne... selv om den ikke er handson og har Menu Diving ser det umiddelbart ud til at den er nem eftersom den har en dedikeret knap til hver sektion i synth'en... samtidigt har den nogle fede oscillator features som ikke andre har, og som gør at den egner sig bedre til Ambient synth lyde... jeg har ikke plads til deres store version selv om knobs ellers ville være rare at have til programmeringen... men i værste fald tilslutter jeg den bare computeren og laver en editor til den hvis nødvendigt, bare til kreering af lyde at smide over i dens memory...

Ville egentligt ikk ehave købt flere synths, men bliver alligevel nok nødt til at investere i denne ene synth for at kunne layer lyde med V-Synth lidt bedre... det giver også den fordel, at man kan mix and match on the fly imellem de to da de ikke er en sammenkoblet del af et preset... det tiltaler mig, for det giver mange flere hurtige muligheder når man bare kan skifte preset på de to maskiner og se om man finder noget brugbart hurtigt :)

Ud over det har jeg besluttet, at jeg vil lave alt materiale selv fremover... det gælder også synth presets, så alle factory presets bliver slettet med det samme... jeg bruger kun eget skabte materiale fremover... det gælder også samples til V-Synth... så derfor har jeg brug for en VA synth som jeg kan sample råmateriale fra til V-Synth, og der vil NF-1m være en god kilde (udover resampling af V-Synth selvf.).

Man kan sikkert få langt mere sofistikerede synths end NF-1m, men det skal ikke være for kompliceret... lidt dybde, men simpelt og overskueligt er hvad jeg har brug for... nothing more, nothing less.

NF-1m har også to definerbare knobs som kan styre to vilkårlige parametre hvilket er fedt til live tweak... og de er programeret som en del af et preset hvilket er nice... men ud over det, når den er tilsluttet direkte til V-Synth, vil jeg kunne bruge både TimeTrip pad'en og D-Beam controllerne fra V-Synth med den, hvilket tiltaler mig meget... og V-synth's ARP sendes også ud gennem MIDI, så den kan jeg også bruge...
Vedhæftede filer
minimodor4.jpg
minimodor4.jpg (68.6 KiB) Vist 1171 gange
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Et lille eksperiment for at få noget Dark Ambient atmosfære fra V-Synth... der er brugt to samples, en af en glas bordklokke der skrabes, samt en af den harmoniske efterklang på en Kalimba der gives et slag...

http://razmo.ziphoid.com/DarkMagic.mp3

Det kan blive bedre, men det var bare et hurtigt eksperiment...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

... gud hvor er jeg dog træt af aliasing på V-Synth :censored:

Variphrase er en fantastisk teknologi, men desværre et mareridt når det kommer til aliasing... fra root key er det stort set umuligt at transpose mere end een oktav op, oktaven efter begynder at have seriøs aliasing, og oktaven over igen begynder lyden virkeligt at blive weird..

Det gælder kun PCM oscillatorerne. ikke VA delen.... VA delen fungerer helt fint, og er aliasing fri i det omfang man ville forvente...

Og transponerer du længere ned end to oktaver begynder lyden at lyde.... erm... in lack of better words: Rusten...

Jeg tror jeg er for vandt til langt bedre lydkvalitet... hvis det bare kun var det, men også det at loop'e samples er et f****** mareridt, på grænsen til umuligt med mindre man har encoded i "lite" format, og slået VariPhrase fra... og så kunne man lige så godt bruge en E5000 Ultra med langt bedre lydkvalitet pga. dens patent beskyttede interpoleringssystem... og selv om VA delen er fin, så er den ikke specielt dyb...

Det irriterer mig, da V-Synth kunne være en så meget mere fantastisk synth hvis bare lydkvaliteten var bedre... den egner sig bedst som en slags phrase sampler, til loopede riffs og den slags... så snart man vil over i noget smooth loop'ed halløj, så begynder alle skønhedspletterne at dukke op, og den begynder at se ud som om den har "fregner"...

AAARGH!!! ... :|

Jeg kan godt mærke, at mit temperament løber af med mig, når jeg bruger den... så jeg har måtte sande, at jeg nok ikke skal bruge V-Synth fremover alligevel... der er så desværre kun ét alternativ som er pisse dyrt, men hvis jeg sparer op fra nu af, burde jeg kunne købe en Waldorf Quantum til september, og det er hvad jeg har besluttet at gøre... her får jeg som minimum 8 voices (hverken mere eller mindre som med V-Synth)... både analoge og digitale filtre, jeg får en sample engine, granular engine, resonator engine, VA engine, Wavetable engine... og alt styrbart fra en stor behagelig skærm... så det bliver min ene synth i fremtiden.... dog må jeg leve med V-Synth ind til da, men det er også ok... jeg bruger de næste 6 mdr. på at optage samples som hele tiden har været meningen, og teste dem af med V-Synth.

Jeg burde have vidst det, for har brokket mig over aliasing tidligere osv... men nu er jeg sikker... Waldorf Quantum! Be ready! ... og for at citere Leon fra Resident Evil 4: Quantum! ... I'm comming for you! :twisted:
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Sjovt jeg tænkte det, den anden dag, da jeg sad og kiggede på den Waldorf.

https://www.thomann.de/dk/waldorf_quantum.htm

Følger man med her, lærer man dig ret godt at kende på det område. :-D

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

SustainerPlayer skrev:Sjovt jeg tænkte det, den anden dag, da jeg sad og kiggede på den Waldorf.

https://www.thomann.de/dk/waldorf_quantum.htm

Følger man med her, lærer man dig ret godt at kende på det område. :-D
Ja det tvivler jeg ikke på :lol:

V-Synth er fra starten af år 2000 skiftet... og selvfølgeligt reflekterer det sig i kvaliteten... deres senere SuperNatural har ikke de aliasing problemer, men de har jo ikke lavet en opfølger til GT'eren hvor man kan bruge egne samples med SuperNatural teknologien.... desværre... Formant delen vil være savnet, men jeg kan rigeligt undvære dette... jeg kan bare ikke med aliasing i den grad her... og mange af de ting som timestretch vil være delvist usavnet pga. Quantum'ens granular del...

Så at gå over til Quantum bliver ikke noget større problem... jeg tror faktisk jeg vil blive mere tilfreds med den end V-Synth i det lange løb, og med de specs man kan læse på Waldorf's hjemmeside bliver det noget af et powerhouse...

Jeg skulle alligevel have brugt lang tid på at lave samples inden jeg for alvor ville komme i gang med V-Synth ... så det er faktisk meget godt alligevel, for nu har jeg et halvt år, hvor jeg ikke rigtigt kan andet end at lave samples klar... for det kan ikke betale sig at lave presets på V-Synth når jeg alligevel ikke skal bruge den fremover... samtidigt kan Quantum ryste de værste børnesygdomme af sig inden... Waldorf produkter har altid fejl og med så mange features tvivler jeg på den er appelsinfri når den er lanceret...
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nyt flagskib til 30K ,.. uden aftertouch ?

Rack-version ?

Og den er i enhver henseende bedre til at "transponere" samples op/ned end V-synth ?
Razmo skrev:Ville egentligt ikke have købt flere synths, men,.. bla bla bla bla
Gab-gab ,.. den er sgu for slidt nu efterhånden ,.. erkend dog at det ikke holder en meter :dollargrin:

Forstår godt at man gør sig nogle tanker om hvad man gider med sine samples, og det gir mening bare at starte med samples og rå-materiale

Men jeg er nu ret sikker på at Quantum også vil vise sine "fregner" på et tidspunkt ,.. nissen flytter altid med ,.. du burde have luret det :wink:

Man bliver nød til at holde sig til nogle bestemt ting, ellers bliver alting hat og briller, og processen hen imod et mål der aldrig nås

Altså: definitive VALG er tvingende nødvendige, men valget kan også være samtidig at satse på 2 eller 3 teknologier/formater, og så holde sig til dem, og blive hurtig til at omsætte sine samples til brugbare lyde og instrumenter i netop disse formatter, og ikke andet,..

Hvis det ultimative findes som software så skal du nok også overveje om det ikke er dum-stædigt at spilde sit liv på en tvangs-tanke der hedder "jeg vil kun bruge hardware",.. liver er trods alt relativt kort
Senest rettet af DUBTEMPLE fre 16. feb 2018 08:56, rettet i alt 10 gange.
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

DUBTEMPLE skrev:
Nyt flagskib til 30K ,.. uden aftertouch ???

Rack-version ?
Ja - eller nej, keyboardet på Quantum har ikke aftertouch. Men kan naturligvis modtage det via MIDI :-D

https://waldorfmusic.com/en/quantum

De har ikke meldt ud omkring en rackversion. Men det er vel typisk også først efter et års tid, at der kommer sådan en udgave?

30K er klart i overkanten af, hvad jeg har råd til at give for en synth. Men måske Razmo snart har den til salg til en billigere pris? :-P
Jeg nøjes med at drømme lidt om en Korg Prologue.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Meget enig.
At udelukke software konsekvent er underligt - især når manipulation af lyd er så stort et tema.
Jeg kan sagtens forstå tanken om at gå dybt, men så må man også acceptere de begrænsninger, der er.

Medlemsavatar
Razmo
Forum Donator
Indlæg: 4595
Sted: Denmark

Indlæg af Razmo »

Well... Jeg har 6 måneder til at finde ud af om jeg enten dropper V-Synth, eller om jeg beholder den og køber en Quantum ved siden af... Der er nogle ting V-Synth er unik til, og som Quantum ikke kan give mig og vice versa... Jeg tror at problemet er, at det er svært at finde det hele i en maskine, og at de alle vil have deres fejl og mangler.

Så mit skriv er revideret efter en nats søvn, og jeg skrev ovenstående i frustration over nogle ting i går...

Angående Quantum, hvis den leverer det den siger, synes jeg prisen er ok, men også kun lige... At den ikke skulle have aftertouch har jeg ikke læst, det er et FATAR keybed, det er det eneste jeg ved... Og har det ikke aftertouch, er det mig ligegyldigt, bare keyfeel er god, jeg bruger sjældent aftertouch... Jeg ville dog nok gå efter desktop versionen, hvis en sådan bliver tilgængelig... Den vil sikkert også være noget billigere, specielt hvis de har fjernet mange controls.

Ang. V-synth, må jeg bare droppe at lave sustained looped single-hit pcm samples, og kun bruge loopede fraser... Det andet får jeg grå hår af, og så ellers bare acceptere, at sidste oktav er ubrugelig, og anden sidste får mig til at skære tænder. Det er som om V-Synth har ca. 3 oktaver, hvor kvaliteten er god, resten over er proppet med aliasing, og alt under lyder "slidt og rusten"...

Ang. Software!? ... No way! ... Det handler ikke om stædighed, men om at der er for mange muligheder, plus jeg ikke gider køre i et ustabilt software environment... Kommer ikke til at ske ;)
[img]http://razmo.ziphoid.com/ANKH.gif[/img]
R.I.P. Mindeprofil

Nyt svar