Erfaring med små digitale mixere?

Live, PA, scenelyd, diskotek, og trådløst udstyr.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Erfaring med små digitale mixere?

Indlæg af Jannik V »

Tiden er ved at være inde til at skifte den gamle Yamaha powermixer ud.
Ikke fordi den ikke fungerer, men mere pga af de lydmæssige fordele i en digital mixer.

Jeg har primært kigget og har lidt hands-on erfaring med X32 producer, A&H QU-16. Yamaha TF 1 er også super, men stor.
Jeg er ikke til Presonus. Jeg synes at layoutet for der mixere til at virke uoverskuelige.

Jeg har også tænkt lidt på de mindre digitale mixere - uden fadere.
Som gammel lydtekniker - fra den gang, der fandtes pulte med knapper - er det et stort skridt at tage.
Omvendt er det jo yderst sjældent, at jeg piller ved lyden, når først den er indstillet.

Spørgsmål:
Er der nogen, er har erfaring med de "små" digitale mixere. Her tænker jeg primært på Line6 Stagescape M20D og QSC Touchmix TM16.
Er de pålidelige og fungerer de godt live?

Den skal typisk bruges til trio og kvartetjobs et par gange om måneden.

Fordele/ulemper?

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jannik V skrev: Er de pålidelige og fungerer de godt live?

Den skal typisk bruges til trio og kvartetjobs et par gange om måneden.
Hej Jannik

Velkommen til Lydmaskinen.

Tænker jeg flytter dette emne til Live Lyd subforaet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis vi snakker om det samme band og du selv spiller med eller er fast lydtekniker for dem, så ville jeg sagtens turde bruge en Behringer XR18 med et accesspoint tilsluttet.

Hvis det er forskellige setups hver gang, vil jeg klart have fadere, og der forstår jeg ikke din holdning til Presonus da jeg netop finder deres setup meget overskueligt, men en X32'er med en digital-stageboks ville da være optimal til den type job.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg kan heller ikke lide presonus :)

Vi bruger Mackie DL32r i bandet, og det er altså på alle måder konge. Den ligger bare i et lille rack på scenen (som var det en stage box), og så styrer vi den fra iPads og iPhones. Ikke noget med at prøve at få plads til et stort mixerskrummel på scener, hvor der altid er for lidt plads. Vi har et mix vi har gemt fra gang til gang. Deri ligger (stereo) in-ear mixes til alle og et FOH mix. Det er stort set kun FOH mixet vi er nødt til at justere en anelse fra rum til rum. Når vi spiller et sted , hvor vi har været før, er det bare at loade presettet og kører.

Vi har også haft Behringer X32. Der kan man tweake meget mere end på Mackien, men det er lidt på bekostning af brugervenlighed. Mackie appen (MasterFader, du kan demoe den i app store) er virkelig nem og effektiv at arbejde i. Til gengæld har du jo så et noget mere begrænset udvalg af effekter. Vi valgte at sende X32eren videre. Til dels fordi vi ikke ville have fadere, men vi valgte Mackien over en anden Behringer, fordi vi bedre kunne lide Mackiens bruger interface - vi har også en Mackie DL1608, men den blev for lille. Det var derfra, vi kendte til Mackie brugerinterfacet.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Hald skrev:Hvis vi snakker om det samme band og du selv spiller med eller er fast lydtekniker for dem, så ville jeg sagtens turde bruge en Behringer XR18 med et accesspoint tilsluttet.

Hvis det er forskellige setups hver gang, vil jeg klart have fadere, og der forstår jeg ikke din holdning til Presonus da jeg netop finder deres setup meget overskueligt,
Det er stort set samme setup hver gang, med lidt forskellige konstellationer.
XR18 gør det på sin vis rigtigt dog. Jeg vil dog gerne kunne bruge den direkte uden iPad eller lignende.
Mht til Presonus, er det selvfølgelig en vanesag. Ingen tvivl om det.

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Smittefar skrev:Vi bruger Mackie DL32r i bandet.
Jeg tror, jeg hælder mest til et mixer som jeg kan bruge direkte, uden at skulle gang i iPad eller lignende. Men det handler selvfølgelig også om, at jeg altid har været vant til, at knapperne var lige ved siden af mig.

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Holger skrev: Hej Jannik

Velkommen til Lydmaskinen.

Tænker jeg flytter dette emne til Live Lyd subforaet.
Takker :-)

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Nu har jeg ikke brugt TF1 endnu, kun leget lidt med den på messer.
(Har en LS9/16 selv, og kører LS9/32 + CL5 ved større ting)

Vil dog sige den er let at benytte, eneste "klage" punkt jeg har til musik setup er at man ikke frit kan patche en indgang til den kanal man ønsker, kun lige over (1-1, 2-2 o.s.v. eller 17-1, 18-2....)

Hvis du ønsker at gå IPad vejen, har jeg gode erfaringer med Soundcrafts UI serie, den holder i det mindste lyd igennem hvis IPad'en falder ud, noget X18 ikke gør med mindre de har ændret det i en opdatering. ;)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Nu har jeg for kunder og venner lavet lyd på iPad, på både XR18 og Mackie DL32r ... men ville dog have foretrukket at lave det på min lille Presonus 16.0.2 ... nu har den kun 12 kanaler, så jeg har et par (4 stk) analoge channelstrips gennem en passiv summer som ankommer på kanal 3 og 4's mikrofon indgange, så jeg kommer op på 14 kanaler ialt, det er selvfølgelig ikke ret meget men jeg kan klare de fleste bands udelukkende med det, hvis jeg skal bruge flere kanaler har jeg et almindelig lydkort som kan snørre sammen med mixeren med mainstage.

Men det er nu ikke fordi jeg gider det ... for mig har det været meget bedre at lægge investeringerne i mikrofon kvalitet ... og her er det især off-axis rejectionen eller farvningen der kaster reultaterne af sig.

Jeg kører tammer med AE3000 fra Audiotechnica (men kun 2), Audix i5 på lilletromme, OH på Beyer m201 (som underheades) , stortromme 901 fra sennheiser. Guitar mic'es op med Heil pr30, vokaler AKG D5 eller Heil pr20 ... resten går i imp2 linedrivere fra Whirlwind.

Hele tricket med digital lyd er at gaine meget konservativt, og ellers lowcutte pænt højt for så endelig at komprimere det en smule på kanal niveau ... men overordnet set gælder det om at jo færre kanalers overhør du skal mix'e sammen jo nemmere er det.

Nu taler du om lydmæssige muligheder som noget, der kun kan være godt, det er det ikke - for med ekstra muligheder følger også ekstra ansvar for at lade være med at gøre noget hvis det ikke strengt taget er nødvendigt ... Lad mikrofonerne gøre arbejdet med at lave lyden, velvidende at hvis det musikalske forelæg halter, er der ikke noget teknisk angreb man lige kan sende ind på slagmarken efter det!

Din trang til at komme af med faderene er i mine øjne fjollet, det er noget fedteri på en iPad ... og chancerne for at gøre noget uoverlagt ligger svimlende tæt.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Søren Steinmetz skrev: Hvis du ønsker at gå IPad vejen, har jeg gode erfaringer med Soundcrafts UI serie, den holder i det mindste lyd igennem hvis IPad'en falder ud, noget X18 ikke gør med mindre de har ændret det i en opdatering. ;)
Udfald påvirker ikke noget ved lyden på XR18, det svarer bare til at faderne ikke fungerer, the show goes on. :)
Søren Dyhr skrev: Din trang til at komme af med faderene er i mine øjne fjollet, det er noget fedteri på en iPad ... og chancerne for at gøre noget uoverlagt ligger svimlende tæt.
Jeg må give dig helt ret, det er størrelsen, antal inputs og features/kr der overtalte mig, fadere er KLART nr.1, men til mit behov er den super.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Søren Dyhr skrev:Nu taler du om lydmæssige muligheder som noget, der kun kan være godt, det er det ikke - for med ekstra muligheder følger også ekstra ansvar for at lade være med at gøre noget hvis det ikke strengt taget er nødvendigt ... Lad mikrofonerne gøre arbejdet med at lave lyden.

Din trang til at komme af med faderene er i mine øjne fjollet, det er noget fedteri på en iPad ... og chancerne for at gøre noget uoverlagt ligger svimlende tæt.--sd
Jeg er helt enig med dig i, at man kommer rigtigt langt med gode mikrofoner. Mht. til de lydmæssige muligheder jeg hentyder til, handler det mest om, at have tingene samlet. Compressor, monitor eq, den ekstra rumklang til trommer m.v. Simpelthen gøre det lidt lettere, gerne lidt mindre/lettere og måske lidt hurtigere at stille op :-)


Jeg har absolut ingen trang til at komme af med fadere. Det er også derfor jeg primært har kigget på X32 producer og Allen & Heath QU-16. Men de små mixere har jo de funktioner, jeg har brug for, så det var mest for at høre, om der var nogen der havde erfaringer med disse og specielt Line6 M20D og QSC TM 16, da jeg ikke vil have en iPad-styret.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Hald skrev: Udfald påvirker ikke noget ved lyden på XR18, det svarer bare til at faderne ikke fungerer, the show goes on. :)
Super, så er det rettet siden jeg sidst prøvede den. 8-)
Selvom jeg oplevede en kollega have problemet på en teaterfestival, hvor han insisterede på at bruge deres XR18, og styre den fra en windows laptop uden touch, i stedet for at køre på husets X32. :wink:

Dengang mutede den nemlig alle kanaler hvis signalet til master IPad'en forsvandt.
(samme har jeg oplevet på de tidligere X32)

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Søren Steinmetz skrev:Nu har jeg ikke brugt TF1 endnu, kun leget lidt med den på messer.
Hvis du ønsker at gå IPad vejen, har jeg gode erfaringer med Soundcrafts UI serie, den holder i det mindste lyd igennem hvis IPad'en falder ud, noget X18 ikke gør med mindre de har ændret det i en opdatering. ;)
TF1 er rigtig dejlig mixer at arbejde med. Man kan diskutere, hvor godt eller nemt det er at arbejde med deres one-knob system, men der er et godt hul i pulten. Jeg synes bare den er for stor rent fysisk i forhold til den jeg har nu.
Jeg vil helst undgå en iPad løsning.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jannik V skrev:Ikke fordi den ikke fungerer, men mere pga af de lydmæssige fordele i en digital mixer.
Har du givet nogen af de digitale mixere et grundigt lyt og bedømt om det nu også giver en stor nok lydmæssig fordel til at det er besværet værd? (Jeg er f.eks. ikke imponeret over de digitale Yamaha-mixere jeg så tit støder ind i.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Joachip skrev:Har du givet nogen af de digitale mixere et grundigt lyt og bedømt om det nu også giver en stor nok lydmæssig fordel til at det er besværet værd? (Jeg er f.eks. ikke imponeret over de digitale Yamaha-mixere jeg så tit støder ind i.)
Ja, det har jeg. Det er dog mest X32'eren jeg har haft med at gøre og klare sig udemærket efter min vurdering. Yamaha TF 1 siger også rigtigt godt. Allen & Heath QU-16 har jeg begrænset kendskab til.
De små uden fadere (Lige 6 Stagescape M20D og QSC Touchmix TM16 har jeg ikke arbejdet med. Det er også derfor, jeg spørger ind til dem i opslaget.

Jeg synes de nye/nyere Yamaha-mixere siger ganske udemærket. De ældre er jeg ikke så imponeret over.
Men der er selvfølgelig forskel, hvis man er vant til en god gammel analogpult.

Default avatar
Jens Larsen
Medlem
Indlæg: 361

Indlæg af Jens Larsen »

Hej hej

Af de små du nævner har jeg kun er faring med Line6'en. Den siger såmænd ganske fint, og har mange værktøjer indbygget. Men hold op hvor er den kluntet og langsom at arbejde på. Jeg er glad for at jeg ikke selv har købt den.

Min begrænsede er faring med de iPad styrede ting (Xair18), var heller ikke fed. Der blev tabt trådløs forbindelse af og til der er enormt meget "scrollen" rundt, for at styre alt med én finger af gangen...

Allen & Heats Qu16 er nok den billigste og mindste mixer jeg kunne affinde mig med i bandet (den er faktisk ganske god), medmindre man er parat til at gå længere bagud i tiden og finde fx noget brugt Pressonus.

VHJens :-)

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Jens Larsen skrev:Hej hej

Af de små du nævner har jeg kun er faring med Line6'en. Den siger såmænd ganske fint, og har mange værktøjer indbygget. Men hold op hvor er den kluntet og langsom at arbejde på. Jeg er glad for at jeg ikke selv har købt den.

Min begrænsede er faring med de iPad styrede ting (Xair18), var heller ikke fed. Der blev tabt trådløs forbindelse af og til der er enormt meget "scrollen" rundt, for at styre alt med én finger af gangen...

Allen & Heats Qu16 er nok den billigste og mindste mixer jeg kunne affinde mig med i bandet (den er faktisk ganske god), medmindre man er parat til at gå længere bagud i tiden og finde fx noget brugt Pressonus.

VHJens :-)
Tak for input.
Du bekræfter mine bange anelser omkring de små mixere.
Jeg er heller ikke særligt begejstrede for de iPad styrede mixere, netop pga. den trådløse forbindelse. Det kan gå i en situation, hvor man skal indstille sin egen monitor, men live skal det bare fungere.

Jeg er selv ret vild med A&H's QU-16. Jeg kender den ikke specielt godt, men den virker dejlig overskuelig på en analogmixer-agtige måde.
Der er et eller andet der ikke tiltaler mig ved Presonus.

Medlemsavatar
Claus Flid
Forum Donator
Indlæg: 3751
Sted: Slagelse(DK)

Indlæg af Claus Flid »

Jeg har lavet en lille smule på Midas r32, underligt layout og mange knapper skal trykkes for de simpleste genveje. Og har lavet en del på A&H QU-16. Synes klart A&H er mest simpel og intuitiv.
Savler alvorligt over den helt nye A&H SQ som byder på det hele med fadere samt mulighed for iPad mm.

Jeg er enig med Søren omkring gode mikrofoner er førsteprioritet over dyr mixer/preamps mm.
-\\-Claus Flid-//-
http://www.NexusEvent.dk

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Claus Flid skrev: har lavet en del på A&H QU-16. Synes klart A&H er mest simpel og intuitiv.
Savler alvorligt over den helt nye A&H SQ som byder på det hele med fadere samt mulighed for iPad mm.
Det er også mit indtryk af QU-16, at den er meget simpel og intuitiv. Den har faktisk også nogle gode muligheder for iPad.
Jeg kan mærke på mavefornemmelsen, at jeg gennem denne tråd er blevet mere og mere varm på QU-16. Så det kunne det være fint, hvis der var en brugt til salg, i god stand og til en fornuftig pris :-)

Default avatar
Jan Klattrup
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Dianalund

Indlæg af Jan Klattrup »

Til en trio, så er de små mixere perfekte. Jeg bruger en X18 mixer, det var dengang en XR18 kostede 1500 kr mere, uden jeg kunne se, hvad jeg fik for de sidste penge ud over at den kunne sidde i rack. Idag ville jeg nok vælge rack mixeren. Når vi er ude med trioen, så tager det ikke lang tid at lave lyd, for grundindstillignerne ligger jo i mixeren, og så skal der måske lige justeres en lille smule hver gang. Meget nemmere end med en analog mixer, hvis man ikke har en lydmand med.
Når du skifter til en digital mixer, så er det vigtigt, at du sætter dig ordentligt ind i funktionerne, de kan meget mere end tilsvarende små analoge mixere, men man kan jo ikke se det hele på en gang.

Medlemsavatar
Søren Steinmetz
Medlem
Indlæg: 268
Sted: Gislinge området

Indlæg af Søren Steinmetz »

Gammel tråd men hvis der skal fadere på, er A&H's nyere SQ5 måske en idé
Har den selv og første indtryk er at den gør det absolut udemærket, dog med lidt mangler i features (de esser pr kanal, mulighed for enkelt knap decrease-recall for scener, 48KHz wav + multitrack, her er den låst til 96KHz)

Medlemsavatar
Jannik V
Medlem
Indlæg: 10
Sted: Odense

Indlæg af Jannik V »

Tak for input, Søren. Jeg har dog købt en dig.mixer.
Jeg købte en brugt QU-16 som jeg fandt til en meget fornuftigt pris på dba.

Nyt svar