Hvilken DAW (sequencer) bruger du? (≥2023)

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Hvilken DAW bruger du?

Acid Pro (Sony)
0
Ingen stemmer
Bitwig (Bitwig)
0
Ingen stemmer
Cubase/Nuendo (Steinberg)
20
26%
Digital Performer (MOTU)
0
Ingen stemmer
FL Studio (Image-Line)
2
3%
Garageband (Apple)
0
Ingen stemmer
Live (Ableton)
11
14%
Logic Pro (Apple)
20
26%
Luna (Universal Audio)
2
3%
Mixcraft (Acoustica)
0
Ingen stemmer
Mixbus (Harrison)
0
Ingen stemmer
Pro Tools (Avid)
7
9%
Reaper (Cockos)
5
6%
Reason (Propellerhead)
4
5%
Renoise (Renoise)
0
Ingen stemmer
Samplitude (MAGIX)
1
1%
Sequel (Steinberg)
0
Ingen stemmer
Sequoia (MAGIX)
0
Ingen stemmer
Sonar (Cakewalk)
1
1%
Studio One (PreSonus)
4
5%
Tracktion (Tracktion)
0
Ingen stemmer
... Anden, ikke listet her
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 77
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Re: Hvilken sequencer (DAW) bruger du? (2016)

Indlæg af Holger »

Ableton Live er nok den DAW, der oplever den mest jævne stigning og det tror jeg også fortsat vi vil se. Live har godt fat i de unge. Til gengæld tror jeg at Studio One er stagneret.

Logic Pro virker ret urørlig i DK og Cubase/Nuendo og Pro Tools er business as usual.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Heine skrev:Det er sikkert ikke muligt, men noget, der ville være virkeligt interessant, var at se udviklingen over årene: altså, hvilken DAW falder og hvilken stiger i brug fra år til år?
Her er et screenshot fra august 2013, inden den sidst blev nulstillet :-)
Vedhæftede filer
Gl DAW Poll_2013-08-11.png
Gl DAW Poll_2013-08-11.png (54.34 KiB) Vist 16953 gange
Senest rettet af Fabian tors 25. feb 2016 21:49, rettet i alt 2 gange.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Hey - tak for info begge.

Fabian, hvor fandt du de gamle tal fra 2013?

Jeg kom i tanker om https://web.archive.org hvor man kan finde milliarder af gamle sider, som de så ud på et bestemt tidspunkt.
Det er et fantastisk redskab. Internetarchive crawler rundt og gemmer hele tiden alle mulige hjemsider.
Man kan se det som en slags backup af gamle sider. Der er fx. "snapshots" af lydmaskinen helt tilbage til 2006.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Det var bare et screenshot jeg tog dengang, netop for at have noget at sammenligne med på et tidspunkt.

– billedet bliver ved at være skåret hos mig, har forsøgt at ændre fra png til jpg, men det nederste mangler, hvor der står ‘anden sequencer [7%] og 1508 voteringer, siden 2007 går jeg ud fra.
De 7% må bl.a. indeholde Studio One og Reaper, som er siden er buldret frem. PT har samlet set også fået flere stemmer – eller måske snarere folk i den gruppe, som har valgt at deltage :roll:
Heine skrev:Jeg kom i tanker om https://web.archive.org hvor man kan finde milliarder af gamle sider,
Cool link, gad godt se deres server, som må være større end den hos NSA! :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fabian skrev:
– billedet bliver ved at være skåret hos mig, har forsøgt at ændre fra png til jpg, men det nederste mangler, hvor der står ‘anden sequencer [7%] og 1508 voteringer, siden 2007 går jeg ud fra.
Det hele vises fint her - nyeste Safari/OSX.

Medlemsavatar
Heine
Medlem
Indlæg: 356
Sted: Århus

Indlæg af Heine »

Billedet står også fint her med Firefox.
Heine Svendsen, Indigo 2
Musik-PC'er: https://www.indigo2.dk/i2pc

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Når folk opdager de her dårlige/mærkelige loads af billeder, så post i denne tråd istedet:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=8&t=68920

Post gerne screenshots og info omkring browser, evt. andet info man synes er relevant.

Default avatar
ranihc77
Medlem
Indlæg: 2
Sted: Torshavn

Indlæg af ranihc77 »

Ardour 3

Medlemsavatar
Carsten5
Medlem
Indlæg: 1
Sted: Dragør

Indlæg af Carsten5 »

Jeg er nyt medlem. Jeg har Logic Pro, men jeg er en klovn til at bruge det. Er der mon en superbruger i Kbh området der gider undervise mig i brug af Logic? Mod betaling selvfølgelig. Har selv produceret nogle CD, men det var tilbage i de analoge tider. Det skulle gerne munde ud i nogle vellydende YouTube videos. Selv er jeg uddannet solistklasse på klassisk kons. Skriv til carsten@carsten.nu / www.carsten.nu Ser frem mod at høre fra dig :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hej Carsten

Velkommen til. Prøv at oprette et indlæg under "Ydelser søges".

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Admins - vi skal have rettet overskriften til, thi vi jo skriver det Herrens år 2017 :-)
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Admins - vi skal have rettet overskriften til, thi vi jo skriver det Herrens år 2017 :-)
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Default avatar
Mulatov
Medlem
Indlæg: 3

Indlæg af Mulatov »

Selvpromovering slettet af moderator.

Default avatar
GuitarTech
Medlem
Indlæg: 47

Indlæg af GuitarTech »

Cubase siden SX3. På version 9 nu.

I sin tid blev Cubase valgt, fordi Pro Tools dengang var bundet til hardware der kostede min farmors sjæl, og Logic kørte kun på Mac.

Da jeg yderligere har arbejdet med alverdens PC systemer i 20 år (Windows, Linux, BSD, netværk, infrastruktur og forskellige former for administration af meget specifikke systemer som SQL databaser) var det oplagt for mig at ikke at skifte til Mac -
jeg bryder mig ikke om de maskiner, og jeg havde nok at gøre med at huske på alle de forskellige ting jeg havde fingrene i, i forvejen, og intet behov for at lære nyt at kende.

Siden har jeg kigget lidt på Reaper fra tid til anden, men jeg gider simpelthen ikke til at starte forfra, selv om jeg må sige at Reaper imponerer med sin grundige opbygning. Det lader til at være et ganske gennemført stykke software med stor kontrol.

I sidste ende er det ikke et spørgsmål om liv og død om jeg bruger det ene eller ander, da jeg ikke driver en forretning jeg skal leve af, ved at lave musik.

Jeg elsker at arbejde med det, men det bliver aldrig mit levebrød.
Min viden og hukommelse er rusten. Jeg er ikke up to date. Bær over med mine fejl.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Jeg skal til at gå tilbage til Cubase 5 da presonus studio one (2.6) tilsyneladende blokere for de daw controllere jeg lige har anskaffet mig.
Og når jeg læser rundt omkring så er dette gjort med vilje fra Presonus side for at kunne sælge egne controllere.
De kan såmænd godt genkendes men kun halvdelen virker i forhold til cubase 5.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

ZoSo skrev:Jeg skal til at gå tilbage til Cubase 5 da presonus studio one (2.6) tilsyneladende blokere for de daw controllere jeg lige har anskaffet mig.
Og når jeg læser rundt omkring så er dette gjort med vilje fra Presonus side for at kunne sælge egne controllere.
De kan såmænd godt genkendes men kun halvdelen virker i forhold til cubase 5.
Men kan det ikke sættes op manuelt så ?
/Dub

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

DUBTEMPLE skrev:
Men kan det ikke sættes op manuelt så ?
Måske med axiom pro, men næppe med projectmix i/o. Jeg troede at mackie control var en fuldstændigt fastlagt standard. Det virker som presonus har lagt et lag af forvirring og kaos j mellem.

Jeg kommer nok til at prøve igen, men lige nu vil jeg bare nyde at kunne bruge controlleren så den står på cubase det næste stykke tid...ÆRGELIGT.

Medlemsavatar
fugmann
Forum Donator
Indlæg: 1489
Sted: 20 km nord for Kbh.

Indlæg af fugmann »

Godt nytår, admins - skal vi ikke rette 2017 til 2018 nu? ;-)
Med venlig hilsen

Henrik



"It's not the music that's electronic. It's the instruments that are electronic" ´Quote JMJ

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Done.

Og så blev det i år, at Ableton Live kravlede op på en 3. plads og altså sendte ProTools ned på en 4. plads, som mange havde forudset. Reaper er rykket én op på 6. pladsen og ellers er listen uændret fra tidligere år.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Reaper rules :-)

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8659
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Nuvel, det kan gerne være, men S1 er jo bedst :-)
/Dub

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Holger skrev:Done.

Og så blev det i år, at Ableton Live kravlede op på en 3. plads og altså sendte ProTools ned på en 4. plads, som mange havde forudset. Reaper er rykket én op på 6. pladsen og ellers er listen uændret fra tidligere år.
Men vi har jo ikke stemt på ny i år (2018) ?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37634
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er en løbende afstemning, hvor man kan flytte sit kryds/sine krydser. Den opdateres således teknisk set hele tiden og jeg opdaterer Top 10 i den første tråd et par gange om året.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Jeg fik Ableton for nyligt. Ikke at jeg bruger det meget. S1 er stadig #1 ... og der er godt nok langt ned til #2.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12755
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Abletons placering afslører den høje gennemsnitsalder her i forummet :wink: I min dagligdag, hvor jeg færdes blandt 20-25 årige elektroniske musikere, er Ableton primært arbejdsredskab for 95-100%.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Nyt svar