Jeg har lige haft en 2-dages AdWords reklame-kampagne kørende på YouTube.
Formålet med reklamekampagnen har været, at undersøge hvorledes den slags fungerer, at lære mig at bruge dette værktøj og at få en idé om i hvilken grad, det er effektivt til at promovere sin musik.
Reklamens mål var, at trække mennesker hen til en YouTube video, som jeg for nylig har lavet med lidt julemusik. (Videoen var ikke et vigtigt projekt for mig men blev lagt på YouTube som forsøgsdukke til mit AdWords-eksperiment).
Nu skal jeg så evaluere og forsøge at drage konklusioner og vil dele nogle spørgsmål med jer andre, idet jeg håber der er nogle lydmaskinister, der kan komme med nogle nyttige kommentarer, så jeg kan lære noget af eksperimentet.
Det kan være, jeg lige skal linke til reklame-videoen samt den video, som reklamen henviste til.
Dette er reklamevideoen:
Og dette er videoen, som reklamen linkede til:
Evaluering af AdWords reklame-kampagne
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Det første der undrer mig
Det første der undrer mig er, at næsten 70% af alle, der har været eksponeret for min reklamevideo, har valgt at se den til ende - (den er 27 sekunder lang).
Dette er kommet bag på mig, da jeg havde forventet at score langt langt mindre på dette parameter.
Er det normalt, at en YouTube-reklame har så god en evne at fastholde publikum? Det er i hvert fald meget sjældent, at jeg selv ser en reklame til ende.
Det første der undrer mig er, at næsten 70% af alle, der har været eksponeret for min reklamevideo, har valgt at se den til ende - (den er 27 sekunder lang).
Dette er kommet bag på mig, da jeg havde forventet at score langt langt mindre på dette parameter.
Er det normalt, at en YouTube-reklame har så god en evne at fastholde publikum? Det er i hvert fald meget sjældent, at jeg selv ser en reklame til ende.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Det andet der undrer mig
Det andet der undrer mig er, at af de 2.348 personer, der her valgt at se reklamen til ende, er der dog ikke nogen, der har valgt at se den YouTube-video, som reklamen skulle lokke dem hen til - ("Antal opnåede visninger" på figuren nedenfor).
Der tegner sig et billede af, at jeg på den ene side har været dygtig til at fastholde seerens opmærksomhed og interesse igennem reklamen, men så på trods af dette overhovedet ikke har formået, at lokke nogen hen til det, som var reklamens formål. Dette synes jeg forekommer ret modsætningsfuldt og jeg savner en forklaring. Det havde været en anden sag, hvis ingen havde gidet at se reklamen til ende – i så fald ville det give meget god mening, at der heller ikke er nogen der fortsætter til, hvor reklamen foreslår. Men dette er jo bare ikke tilfældet her.
Jeg får et indtryk af, at en sådan reklame vil være væsentlig mere egnet til branding end til her og nu at trække en forbruger hen til et konkret produkt. Er det en fornuftig konklusion?
Det andet der undrer mig er, at af de 2.348 personer, der her valgt at se reklamen til ende, er der dog ikke nogen, der har valgt at se den YouTube-video, som reklamen skulle lokke dem hen til - ("Antal opnåede visninger" på figuren nedenfor).
Der tegner sig et billede af, at jeg på den ene side har været dygtig til at fastholde seerens opmærksomhed og interesse igennem reklamen, men så på trods af dette overhovedet ikke har formået, at lokke nogen hen til det, som var reklamens formål. Dette synes jeg forekommer ret modsætningsfuldt og jeg savner en forklaring. Det havde været en anden sag, hvis ingen havde gidet at se reklamen til ende – i så fald ville det give meget god mening, at der heller ikke er nogen der fortsætter til, hvor reklamen foreslår. Men dette er jo bare ikke tilfældet her.
Jeg får et indtryk af, at en sådan reklame vil være væsentlig mere egnet til branding end til her og nu at trække en forbruger hen til et konkret produkt. Er det en fornuftig konklusion?
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Det tredje der rundrer mig
Det tredje der undrer mig er, at de skriver, at jeg har fået 4 kliks på "landingssiden" - dvs. 4 kliks på linket til den YouTube-video, som reklamen reklamerer for:
Dette får jeg ikke helt til at stemme med de 0 "antal opnåede visninger", som de samtidig skriver, at jeg har opnået - (jfr. indlægget ovenfor).
"Antal opnåede visninger" definerer de således: ,,Der registreres en opnået afspilning, når en person ser din videoannonce og derefter ser en anden video på din linkede YouTube-kanal inden for syv dage efter den første annoncevisning."
Mht. "Klik" i figuren ovenfor skriver de ,,Når en person klikker på din annonce, tælles det her."
Skal det mon forstås sådan, at 4 personer har klikket sig hen til den YouTube-video, som reklamen henviste til, men ingen så derefter denne video til ende?
Det tredje der undrer mig er, at de skriver, at jeg har fået 4 kliks på "landingssiden" - dvs. 4 kliks på linket til den YouTube-video, som reklamen reklamerer for:
Dette får jeg ikke helt til at stemme med de 0 "antal opnåede visninger", som de samtidig skriver, at jeg har opnået - (jfr. indlægget ovenfor).
"Antal opnåede visninger" definerer de således: ,,Der registreres en opnået afspilning, når en person ser din videoannonce og derefter ser en anden video på din linkede YouTube-kanal inden for syv dage efter den første annoncevisning."
Mht. "Klik" i figuren ovenfor skriver de ,,Når en person klikker på din annonce, tælles det her."
Skal det mon forstås sådan, at 4 personer har klikket sig hen til den YouTube-video, som reklamen henviste til, men ingen så derefter denne video til ende?
Senest rettet af Mr. Soundman tors 28. dec 2017 05:05, rettet i alt 3 gange.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Det fjerde der undrer mig
Jag valgte at målrette reklamen imod 4 forskellige indkomstgrupper:
- De øverste 10%
- De øverste 31-40%
- De nederste 50%
- Dem med ukendt indkomst
Her springer det i øjnene, at antallet af visninger er meget lavt blandt dem, der hører til de 10% af befolkningen med den højeste husstandsindkomst.
Skal det tolkes sådan, at de går væsentlig mindre på Youtube end dem med lavere indkomster?? Er Youtube-kiggeri en fattigmandshobby?? Eller måske er de væsentlig bedre til at gardere sig imod cookies og dermed afskærmes fra en målrettet reklame som denne. De rigeste folk er vel tit business-folk og kender derfor deres egne fiduser og er dermed også bedre til at undgå selv at blive offer for den slags...?
Til gengæld var det også dem, der bedst blev fastholdt igennem reklamen med 18 "visninger" ud af 19 "eksponeringer".
Jag valgte at målrette reklamen imod 4 forskellige indkomstgrupper:
- De øverste 10%
- De øverste 31-40%
- De nederste 50%
- Dem med ukendt indkomst
Her springer det i øjnene, at antallet af visninger er meget lavt blandt dem, der hører til de 10% af befolkningen med den højeste husstandsindkomst.
Skal det tolkes sådan, at de går væsentlig mindre på Youtube end dem med lavere indkomster?? Er Youtube-kiggeri en fattigmandshobby?? Eller måske er de væsentlig bedre til at gardere sig imod cookies og dermed afskærmes fra en målrettet reklame som denne. De rigeste folk er vel tit business-folk og kender derfor deres egne fiduser og er dermed også bedre til at undgå selv at blive offer for den slags...?
Til gengæld var det også dem, der bedst blev fastholdt igennem reklamen med 18 "visninger" ud af 19 "eksponeringer".
Manglende call to action?Mr. Soundman skrev:Det andet der undrer mig
Det andet der undrer mig er, at af de 2.348 personer, der her valgt at se reklamen til ende, er der dog ikke nogen, der har valgt at se den YouTube-video, som reklamen skulle lokke dem hen til - ("Antal opnåede visninger" på figuren nedenfor).
Der tegner sig et billede af, at jeg på den ene side har været dygtig til at fastholde seerens opmærksomhed og interesse igennem reklamen, men så på trods af dette overhovedet ikke har formået, at lokke nogen hen til det, som var reklamens formål. Dette synes jeg forekommer ret modsætningsfuldt og jeg savner en forklaring.
-
- Medlem
- Indlæg: 177
Kan du vise os en time-of-day graf ligesom man ville kunne se det på facebook? Altså hvornår på dagen er visningerne.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Hmmm... altså umiddelbart så synes jeg jo, jeg har gjort det i og med, at der igennem hele den sidste halvdel af reklame-videoen står "Check it out!" med store tydelige bogstaver henover skærmen... Men når det er sagt, så vil det jo give rigtig god mening, hvis svaret på spørgsmålet alligevel skal findes netop der.Holger skrev:Manglende call to action?Mr. Soundman skrev:Det andet der undrer mig
Det andet der undrer mig er, at af de 2.348 personer, der her valgt at se reklamen til ende, er der dog ikke nogen, der har valgt at se den YouTube-video, som reklamen skulle lokke dem hen til - ("Antal opnåede visninger" på figuren nedenfor).
Der tegner sig et billede af, at jeg på den ene side har været dygtig til at fastholde seerens opmærksomhed og interesse igennem reklamen, men så på trods af dette overhovedet ikke har formået, at lokke nogen hen til det, som var reklamens formål. Dette synes jeg forekommer ret modsætningsfuldt og jeg savner en forklaring.
Før jeg lavede dette video-reklame-eksperiment, så var jeg faktisk ikke helt klar over, præcis hvordan man som seer klikker sig videre hen til det, som en YouTube-reklame peger hen imod, for sådan nogle fanger sjældent min interesse i sådan en grad, at jeg får lyst at klikke mig videre. Jeg plejer næsten altid at klikke på "Spring annoncen over". Jeg blev derfor lidt overrasket over, at det link, som seeren gerne skal klikke sig videre med, udgør et forholdsvis lille felt nede til venstre på video-skærmen. Måske har seerne af min reklame lignet mig selv på den måde, at de stort set aldrig klikker sig videre via en reklames link, og derfor ikke engang har styr på, hvor man skal klikke, den dag der kommer en reklame, hvor man rent faktisk gerne vil klikke sig videre...
Måske kunne det være en idé at lade reklamen køre en dag mere men i en modificeret udgave, hvor jeg forsøger at tydeliggøre, hvor man skal klikke, for at komme hen til den video, som jeg vil have seeren hen til.
- Mr. Soundman
- Forum Donator
- Indlæg: 2985
- Sted: Fyn
Du skal så lige være opmærksom på, at reklamen var sat til udelukkende at blive vist i London og USA, og jeg ved faktisk ikke, hvor i verden klokkeslettene refererer til.mixolydisk skrev:Kan du vise os en time-of-day graf ligesom man ville kunne se det på facebook? Altså hvornår på dagen er visningerne.