Regeringen vil fjerne medielicensen, men ...

Off topic - alt som ikke handler om musik eller studie.
Forumregler
Tænk dig om, tal pænt, men lad også være med at være meget sart. Hvis du skal bruge skældsord, så hold dig til noget Kaptajn Haddock ville have sagt.
Nyt svar

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Ja, det må blive konsekvensen hvis man gerne vil holde fast i en offentlig public service medie institution. Hvis ikke licens, så skat. Licensen er jo allerede en de facto skat, så at den kommer ind i det system hvor man betaler afhængigt af sin formåen, ligesom med al anden skat, det kan jeg kun bifalde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

david mondrup skrev:Ja, det må blive konsekvensen hvis man gerne vil holde fast i en offentlig public service medie institution. Hvis ikke licens, så skat. Licensen er jo allerede en de facto skat, så at den kommer ind i det system hvor man betaler afhængigt af sin formåen, ligesom med al anden skat, det kan jeg kun bifalde.
Betale efter formåen kan jeg kun acceptere, hvis:
1. Det kun er til public service.
2. Public service skal specificeres betydelig mere og bedre end i dag.

Og så begynder det at blive vanskeligt.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Public service hos DR bør ikke være reklamer, heller ikke for dem selv. Heller ikke når der er landsindsamling eller andre ringe undskyldninger for at flashe virksomheder. Hvis jeg skal betale for reklamefri, skal det også være reklamefri, og eftersom jeg betaler, ønsker jeg også at de overholder deres del af aftalen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fy for satan, endnu engang skal vi malkes. De kommer til at hive de penge ud af mine stive, døde fingre mens min revisor holder skansen med en bazooka og redder resterne til min kone og familie.

Vi har i forvejen verdens højeste skattetryk og så skal skruen lige drejes endnu engang i stedet for lade det være frivilligt om man vil se og betale for TV.

Vi har ikke set eller brugt DR, TV2, m.v. i årevis, hverken websites, online eller TV-kanaler (som vi slet ikke kan tage). I min optik er det primært underlødigt indhold og statspropaganda.

Hvis folk vil se det, så må de selv betale for det. Det KAN ikke være en samfundsopgave at støtte det lort.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ja, klamt, regeringen er nogle krystere, der nu viger udenom, og udskyder opgøret til senere,... tøsedrenge
/Dub

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg forstår hadet til P3, hvis musikvalg har ødelagt en hel ungdomsårgangs musikkultur, men der bliver godt nok produceret fabelagtigt TV i DR. Intet af det der kan hentes fra diverse streaming services holder samme kvalitet som det der produceres på Ramasjang. Prøv at sammenligne kvaliteten af den store bagedyst med kopiprogrammerne på TV2 og kanal 5.

Danmark bliver et trist sted, hvis ikke vi længere skal have TV fra DR og blot skal spises af med amerikanske serier fra netflix og Paradise Hotel fra Tv3
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:det der produceres på Ramasjang. Prøv at sammenligne kvaliteten af den store bagedyst med kopiprogrammerne på TV2 og kanal 5.
For at skære ind til essensen:

Er det rimeligt, at du tager mine penge for at du kan se fx Ramasjang og Den Store Bagedyst?

Det vil jeg kategorisk svare nej til.

Så er der "nyhedsprogrammerne" som generelt er statspropaganda og "dokumentarprogrammerne" som generelt er sensationalistiske. Tilbage bliver en række kultur- og humorprogrammer, som sandsynligvis kunne produceres og sælges på markedsvilkår, da der altid vil være et marked for den slags også.

Veje og cykelstier vi alle kan køre på og som vores varer kan transporteres på, hospitaler til at hjælpe de alvorligt syge og skoler til at uddanne os og vores fremtid - fint nok - men det meste andet er fluff, bureaukrati og tyveri af mine penge.

Vi bør have et samfund baseret på frivillighed og ikke på tvang. Husk på at det er under trussel om fængsel eller død (hvis man modsætter sig) at disse skattepenge kræves ind.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er grundlæggende uenig i alt, hvad du skriver - Bortset fra, at vi skal være fælles om veje, cykelstier, hospitaler, skoler.

Jeg går helt grundlæggende ind for, at et samfund er et fællesskab - ikke et tag-selv-bord.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Helt enig - og min lomme er p.t. et tag-selv-bord for andre. Kan du se fejl-logikken? :-)

Det mest rimelig må altid være at man gør ting af frivillighed, ikke af tvang. Er det ikke det mest grundlæggende sympatisk og naturlige - man kan jo pakke tvang ind som man vil, men tvang det er det altså.

Vi mennesker har en naturlig trang til og behov for at samarbejde. Det er ikke nødvendigt at micro-manage alt i vores liv og overlade størstedelen af vores indtjening til staten.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg mener grundlæggende at staten gennem forskellige former for finansiering af kulturinstitutionerne er med til at skabe et blomstrende marked for tv, film og musik. Der er mange der uddanner sig til at være med på disse platforme, og da vi (endnu) har gode uddannelser i DK, kan det også ses i positive tal på betalingsbalancen. Så i princippet er det en rigtig god investering der i høj grad bidrager til dansk jobskabelse, kultur og identitet.

Derfor er det synd at man på baggrund af ideologiske eksperimenter smadrer kulturmarkedet med salami-metoder, synes jeg, og håber da at det enten falder til jorden, eller hurtigt bliver genopbygget når vinden vender, for der er da overhovedet ikke noget konstruktivt for nogen i sådan en politik. Mindre DR = mindre musikmarked. Er Danmark ikke lille nok som det er?

Så det er sur gammel landsbytosse moral at fjerne medielicensen efter min mening, og regeringen lyder nærmest snart ligeså skinger som den ultra konservative alt-right bevægelse i USA. Så hvis man som jeg, hører ordet liberal som noget progressivt, så er regeringen ikke en skid "liberale". Vi valgte hellere ikke frivilligt livet, så frivillighed er ikke noget naturgivet, der kan begrunde noget i absolut forstand.

Og en lille coda til dem med tal-krævementalitet og blah blah, et godt samfund er ikke et matematisk regnestykke med facit, det er en kunstart i sig selv. Så forvent ikke opfølgninger fra mig på den slags.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Holger skrev:
Det mest rimelig må altid være at man gør ting af frivillighed, ikke af tvang. Er det ikke det mest grundlæggende sympatisk og naturlige - man kan jo pakke tvang ind som man vil, men tvang det er det altså.
Det er overhovedet ikke det mest rimelige. Vi har et demokrati, hvor vi tager fælles beslutninger, og vi beslutter i fællesskab, hvilke institutioner, der skal være, og hvad vi skal betale.

Hvis folk selv kan bestemme, hvad de vil være med i, er det umuligt at opbygge et fællesskab. Det er faktisk ikke et fællesskab, for man et ikke fælles om noget. Fællesskab betyder, at man også yder nogle ting, man ikke nødvendigvis ønskede sig at yde.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det er jo ikke helt rigtigt. Du har mulighed for at stemme på et menneske eller et parti som deler nogle af dine holdninger, men som kan gøre hvad de vil i valgperioden uden du har nogen indflydelse.

Sociokrati er det næste logiske skridt, men det er de folkevalgte nok ikke meget for.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ikke nok med det, men reelt er de også et mickey-mouse-parlament, når først EU, FN, samt øvrige institutioner har været der, og fortalt hvad der skal ske, i stort, og småt,.

Well, farven på tapetet måske,...
/Dub

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

True

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er rystende for mig, at folk har så lidt tillid og respekt til vores folkevalgte institutioner (inkl. FN EU) - Men det er en trend, jeg ser meget, og i denne del af musikbranchen hvor de fleste har individuelle identitieter; sanger, rapper, producer eller mastering engineer er det måske ikke så overraskende - Meget få er del af et band!

I Danmark har vi stort set politisk stilstand, men det er jo fordi, der i virkeligheden ikke flyttes ret mange stemmer ved hvert valg, så derfor bibeholder vi et status quo, som rigtig mange er tilfredse med. Hvis der virkelig var utilfredshed med tingenes tilstand (i en tilstrækkeligt stor gruppe mennesker), kunne man nemt ændre det. Jeg tror aldrig, det har været så nemt som nu at komme i folketinget. Meeeen det er selvfølgelig mere mageligt at være en sofabrokrøv ;)

Der lader til at være en trend, at man gerne vil af med de institutioner; demokratiet, en folkevalgt stat, fagforeninger, der garanterer helt almindelige mennesker indflydelse og rettigheder. Man vil med andre ord gerne tilbage til, hvordan det var i 1800 tallet og tidligere, hvor dem med pengene bestemte det hele*. Der er vel kun et lille intermezzo på ca. 200 år, hvor pengenes magt er blevet moduleret en anelse af ideen om "hver mand een stemme". Det lader til, at vi snart er ude over den lille fase igen. Til gengæld har pengene nu lært, at man bare skal fastholde en stor middelklasse, der ikke har nogen magt, men lige præcis har det tilstrækkeligt godt til, at de ikke tager magten med våben i hånd.

Historieløsheden stikker dybt - Måske skulle folk have set lidt mere DR i stedet Billions på HBO eller Kardashians på TV3.

*(jeg ved godt, de helst vil kalde det at være sin egen herre, sin egen lykkes smed, selvebestemmelse etc. men det er et rent blålys. Uden en stat lever individet alene på pengenes nåde uden nogen som helst reel indflydelse eller rettigheder.)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Godt indlæg, Smittefar :-) Er meget enig. DR har sine skønhedsfejl, men laver altså også virkelige gode produktioner, som kvalitetsmæssigt ligger over konkurrenterne IMHO. Statspropaganda ville jeg nok ikke kalde det - det er nok mere Nordkorea's TV der har patent på den.

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Smittefar skrev:Det er rystende for mig, at folk har så lidt tillid og respekt til vores folkevalgte institutioner (inkl. FN EU) - Men det er en trend, jeg ser meget, og i denne del af musikbranchen hvor de fleste har individuelle identitieter; sanger, rapper, producer eller mastering engineer er det måske ikke så overraskende - Meget få er del af et band!

I Danmark har vi stort set politisk stilstand, men det er jo fordi, der i virkeligheden ikke flyttes ret mange stemmer ved hvert valg, så derfor bibeholder vi et status quo, som rigtig mange er tilfredse med. Hvis der virkelig var utilfredshed med tingenes tilstand (i en tilstrækkeligt stor gruppe mennesker), kunne man nemt ændre det. Jeg tror aldrig, det har været så nemt som nu at komme i folketinget. Meeeen det er selvfølgelig mere mageligt at være en sofabrokrøv ;)

Der lader til at være en trend, at man gerne vil af med de institutioner; demokratiet, en folkevalgt stat, fagforeninger, der garanterer helt almindelige mennesker indflydelse og rettigheder. Man vil med andre ord gerne tilbage til, hvordan det var i 1800 tallet og tidligere, hvor dem med pengene bestemte det hele*. Der er vel kun et lille intermezzo på ca. 200 år, hvor pengenes magt er blevet moduleret en anelse af ideen om "hver mand een stemme". Det lader til, at vi snart er ude over den lille fase igen. Til gengæld har pengene nu lært, at man bare skal fastholde en stor middelklasse, der ikke har nogen magt, men lige præcis har det tilstrækkeligt godt til, at de ikke tager magten med våben i hånd.

Historieløsheden stikker dybt - Måske skulle folk have set lidt mere DR i stedet Billions på HBO eller Kardashians på TV3.

*(jeg ved godt, de helst vil kalde det at være sin egen herre, sin egen lykkes smed, selvebestemmelse etc. men det er et rent blålys. Uden en stat lever individet alene på pengenes nåde uden nogen som helst reel indflydelse eller rettigheder.)
Jeg synes det er en arrogant og egoistisk holdning du repræsenterer her :cry: Men først og fremmest er den naiv, det er med god grund at tilliden til systemet er væk.

Jeg hører den automatrespons du skriver her fra størstedelen af befolkningen, men vi er jo også blevet hjernevasket af big mother systemet fra vi var små. Så jeg er vant til ikke at tage den slags personligt og jeg mener heller min kritik personligt.

Tingene er ikke sort-hvide. Bare fordi jeg er fritænker og libertarianer, så betyder det ikke at jeg går ind for crony kapitalisme og slavehandel.

Hurra for os som tør tænke større og videre - og netop kender vores historie og derfor ønsker at gøre det bedre i fremtiden.

PS. Vi har i øvrigt nogle sjove politiske diskussioner i familien, der primært består af ræverøde pædagoger/lærere :lol: Har dog fået vendt min kone fra den ekstreme venstrefløj (ok, SF) over til at stemme blankt.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev: Jeg synes det er en arrogant og egoistisk holdning du repræsenterer her :cry: Men først og fremmest er den naiv, det er med god grund at tilliden til systemet er væk.
Ud over arrogant og egoistisk, vel også repræsenterende den gængse besserwissen og smagsdommeri, kendetegnet en venstredrejet selvudnævnt kultur-elite, der da heldigvis har lidt mindre magt nu, end de havde før, ikke mindst i DR.

Det har jo været sådan, i en del kultur-sammenhænge, at "telefonen holdt op med at ringe", og det blev så underligt stille omkring dig, hvis du som musiker, og til en vis grad skuespiller, var åben omkring et ståsted på den borgelige fløj, og måske oven i købet medlem af et parti som venstre, eller det der var værre, ja, fy for satan, så var du godt nok en klam fætter,.... lidt efter kan man så høre de samme typer preache rummelighed, og tollerance :-)

Jeg har set det i omgangs-kredsen, og gir ikke en skid for de frelste

(tilhøre ikke selv noget parti, og kommer aldrig til det)
/Dub

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det er et interessant fænomen, som man især kan observere i København og Århus.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Smittefar skrev:Det er rystende for mig, at folk har så lidt tillid og respekt til vores folkevalgte institutioner (inkl. FN EU) - Men det er en trend, jeg ser meget
Statsminister der mener at man knap kan få et par sko for 2000.-
Tibet sagen
LA's manglende rygrad til fordel for ministerbiler
CoryDong sagen
Kvotekonge sagen
Anders Fogh (ja, hvor skal man starte med ham?)
Skat!
Skolereformen og Thornings indblanding
Morten Messerschmidt
IC4 og andre tog relateret sager (DBS)
3 ministerrokade rpå 1 år
Brixtofte
EU's motorcykelkørekort regler (Helt gak)
Birthe Rønn


Kunne blive ved i uendelighed.
pol2.PNG
pol2.PNG (96.69 KiB) Vist 944 gange
pol1.PNG
pol1.PNG (98 KiB) Vist 944 gange

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

bredal187 skrev:Statsminister der mener at man knap kan få et par sko for 2000.-
Under alle omstændigheder burde han have råd til et par sko ,.. nu hvor han undlod at betale for musikken :roll:

https://www.bt.dk/politik/loekke-snoed-hanne-boel
Smittefar skrev:Det er rystende for mig, at folk har så lidt tillid og respekt til vores folkevalgte institutioner
Det er rystende for mig at nogen har så meget tillid og respekt i behold
/Dub

Nyt svar