Log-in efter geninstallation af MacOS

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar
Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Log-in efter geninstallation af MacOS

Indlæg af havdrup »

Hej

Jeg har geninstalleret MacO Siarre på min iMac fra vidst 2015, da den frys i går og ikke ville starte op igen. Jeg lukkede den ned ved at holde power knappen nede i nogle sek, da jeg ikke kunne klikke på noget med musen der stod og "tænkte". Det symbol ved markøren der drejer rundt. Ved opstart stoppede den hver gang ved indlæsningen ved Apple logoet.

Efter geninstallationen starter den nu op og kommer til log-in vinduet (det gjorde den ikke i den tidligere installation, hvor den bare automatisk gik ind til skrivebordet). Jeg kan ikke logge ind med hverken mit brugernavn og password, som jeg hele tiden har brugt eller hvis jeg slet ikke skriver noget i felterne. Så jeg kan ikke komme videre nu og har slet ikke fået mulighed for at skrive brugernavn og password under installationen. Nok fordi det er en geninstallation over den tidligere installation og derfor formoder jeg at mit gamle brugernavn og password er de aktuelle til at kunne logge ind. Men det virker altså ikke og der kommer ikke nogen mulighed for at lave et reset at brugernavn og password hvis man har glemt det eller vil have d ændret. Jeg har dog ikke glemt dem til den gamle installation og ved den nye installation, er jeg ikke blevet spurgt til oprettelse af brugernavn og password. Og alligevel skal man ved hver opstart skrive det?

Hvad gør jeg for at logge ind?

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Du skriver ikke det rigtige brugernavn og/eller password.

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

Jeg skriver det rigtige brugernavn og password. Eller jeg skrev. For jeg har efterfølgende prøvet at geninstallere, men nu vises der efter opstart bare en cirkel med en streg igennem. Jeg har efterfølgende prøvet at geninstallere macOS flere gange, men der kommer stadig en cirkel med en streg igennem.
Jeg har kørt disk utility og disken skulle ikke fejle noget.

Jeg har også tidligere geninstalleret macOS på en USB nøgle flere gange, men også her kommer man ind til en log-in skærm, hvor jeg ikke kan logge ind. Og igen uden mulighed i installationen for at kreere et brugernavn og password som man så skal skrive for at kunne komme ind til skrivebordet. Og dem jeg altid har brugt virker ikke.

Intet virker. Jeg har kæmpet løs i 48 timer efter at jeg lukkede computeren ned, da den frys.

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

Hvad med at prøve at installere 10.11 og ad den vej se om du kan få hul igennem. Derefter kan du prøve at installere 10.12 over 10.11? Det er da et forsøg værd.
Mvh.
Steen

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

Jeg har både forsøgt at installere Sierra og High Sierra. Det er dem jeg har mulighed for at installere via macOS Utilities.

Jeg har installeret både på den interne harddisk og en USB nøgle, men får nu en cirkel med en streg igennem ligemeget hvilken disk jeg starter op fra. Jeg kommer altså end ikke ind til log-in skærmen mere.

Kan man få filerne fra computeren overført til en anden iMac via et kabel eller en anden metode? I så fald vil jeg efterfølgende formatere disken og installere et helt ny High Sierra (vel så med opsætning af muligt brugernavn og password) og altså ikke en geninstallation, hvor jeg alligevel ikke kan logge ind. Der er Thunderbolt stik, men på min tidligere iMac er der Firewire, så jeg kan vel ikke få overført filerne?

Den interne disk skulle ikke fejle noget (der er dog kun ca. 16 GB ledig plads) ifølge Disk Utility, men hvis den alligevel gør, så har jeg jo altså prøvet at installere på en USB nøgle med 16 GB, som jeg har formateret i Disk Utility. I macOS Utilities er der kun mulighed for at vælge "Reinstall macOS", men hvordan vælger man så en installation helt fra bunden, når man vælger at installere på en formateret disk (USB nøgle i dette tilfælde)? Da jeg tidligere kunne komme helt ind til log-in skærmen, så skulle jeg også via opstart fra USB nøglen skrive brugernavn og password. Det tyder jo ikke på en clean install? Hvordan kan man installere Sierra eller High Sierra helt forfra (ikke reinstall) på en formateret disk/USB nøgle?

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Alt det du har skrevet mht. log-in skulle vel ikke være til din iCloud-konto, og ikke selve bruger-login???

Men det hele lyder lidt sært…
Har du forsøgt at holde tasterne Command + R nede ved opstart (macOS Recovery).
Check/reparer derefter systemet med Disk Utility, måske det fikser problemet.

Alternativt starte op ved at holde tasterne Command + S (single-user mode), og se om du får adgang den vej.

-
Hvis intet hjælper synes jeg det peger i retning af en ny installation af macOS, forudsat du har en Time Machine backup, – eller er villig til at oprette en helt ny bruger fra scratch.

Vha. programmet Migration Assistant kan man genskabe en bruger-konto på en anden Mac-enhed. Det burde fungere såfremt brugermappen er læsbar, og maskinen kan ‘ses’ fra anden enhed via TB eller FW kabel.

Hvis ikke maskinen kan starte normalt, kan man forsøge at boote op ved at holde T nede (Target disk mode) og derefter forbinde kablet til anden enhed.

-
Et clean install kan foretages fra Recovery mode, efter at have slettet (det gamle system) med Disk Utility. Internet adgang er nødvendig til den ny installation.
:-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

Det kan være en mulighed med Apple eller iCloud log-in. Har dog prøvet Apple id en enkelt gang med login som jeg husker d og tror nu ikke jeg har en iCloud konto. Nu kan jeg dog slet ikke komme tilbage til log-in skærmen mere, da der kommer cirkel med streg under opstart. Jeg kan reinstall OS igen, da jeg har netadgang igen, men hver gang slutter det med cirklen med en streg.

Ved Command + S får jeg "error loading kernel cache" fejlbesked.

Jeg har tjekket systemet med Command + R.

Jeg må oprette en helt ny bruger fra scratch, hvilket man kan skabe efter formatering af harddisken. Troede man kunne skabe en helt ny bruger fra scratch ved at installere på anden disk eller i dette tilfælde en USB nøgle. Så kan man ikke købe en stor USB nøgle eller ekstern harddisk og installere fra scratch på den enhed, fordi der er et styresystem som den er gal med på computerens interne enhed. Det lyder lidt underligt. På den måde vikle jeg jo kunne få filer over. Den interne system disk skulle ifølge Disk Utility ikke fejle noget.
Har ingen Time Machine backup.

Jeg har desværre ikke 2 computere med ens skik. TB eller FW. Jeg har en med TB og en med FW. Så kan ikke få filer over på anden Mac før en derved ærgerlig formatering.

Tak for hjælpen. Jeg synes jeg har prøvet alt.

Medlemsavatar
Sjamus
Forum Donator
Indlæg: 447
Sted: Skanderborg området

Indlæg af Sjamus »

Men hvis du har installeret High Sierra er disken jo i et andet filsystem end de gl. OS X. Der kan man vist ikke rulle tilbage uden at omformatere disken til den gl. type. Måske er det her det hele er gået galt? Har du ikke en back up - Timemaschine ell. klon Carbon Copy Cloner/Super Duper?

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

Nu valgte jeg at formatere disken. Resultatet er det samme efter "Reinstall macOS" i macOS Utilities. En cirkel med en streg kommer frem på skærmen.

Punktet hedder "reinstall macOS" men skulle det stadig blive et clean install på en formateret disk?

Samtidig et systemdisken på min gamle reserve iMac lige røget og ved forsøg på installation af macOS på min USB nøgle beder den om Appli-id for at hente OS X Mountain Lion. Jeg skriver oplysningerne og derefter står der at mit Apple-id er deaktiveret af sikkerhedsårsager. Man kan så klikke på nulstil for at nulstille kontoen, men derefter sker der ikke noget og jeg får bare mulighed for at skrive Apple-id og adgangskode igen og med samme resultat.

Pt får jeg på den nyeste computer (som d har drejet sig om fra starten) kun mulighed for at installere High Sierra. Er der en speciel formatering af systemdisken jeg skal bruge til det styresystem?

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

Jeg tror der var Sierra på computeren inden alt det her og nu har jeg fået mulighed for High Sierra under "Reinstall macOS".
Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Nogen speciel formatering til High Sierra? Jeg har valgt MAC OS EXTENDED (journaled), men også efter formatering er resultatet af forsøg på install (og ved hver opstart) stadig, at der kommer en cirkel med en streg.

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

Ok jeg tror der sker noget fornuftigt her efter at jeg formaterede til noget med 3 store bogstaver. Herefter startede jeg op i macOS Utilities og nu havde systemdisken 2 partitioner, der så var uformaterede. Jeg formaterede så igen til MAC OS EXTENDED (journaled). Nu er den i gang med at installere High Sierra. Der kom lidt flere spørgsmål/beskeder i starten af installationen ligesom tidligere (hvor installationen lykkedes og jeg kom til log-in). Jeg har en god fornemmelse og tror ikke det ender med en cirkel og streg denne gang og måske endda mulighed for at oprette brugernavn og password etc. Nu er den også begyndt med selve installationen efter afhentning ligesom den gjorde da jeg tidligere nåede helt til log-in skærmen. Derefter kommer forhåbentligt hele opsætningen hvilket ikke skete inden formatering, hvor den nåede helt til log-in skærmen.

Update: Ja det lykkedes.

Den gamle iMac ved jeg så ikke med. Systemdisken er gået død og jeg kan ikke få hentet Mountain Lion, fordi mit Apple-id konto åbenbart er lukket ned og jeg ikke kan få den nulstillet (under forsøg på installationen). Apple-id kan jeg vel så nulstille fra en anden computer/enhed.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Jeg har en Mountain Lion - er det noget?

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

havdrup skrev:Update: Ja det lykkedes.

Den gamle iMac ved jeg så ikke med. Systemdisken er gået død og jeg kan ikke få hentet Mountain Lion, fordi mit Apple-id konto åbenbart er lukket ned og jeg ikke kan få den nulstillet (under forsøg på installationen). Apple-id kan jeg vel så nulstille fra en anden computer/enhed.
Godt at høre installationen nu er gennemført!
Da du formaterede til HFS+, har du givetvis benyttet Recover som hørte under Sierra (10.12).

Med High Sierra (10.13) installeret og såfremt det er en SSD, kan du nu konvertere (IKKE slette) de to partitioner til det nye APFS format (øverst under Edit i Disk Utility). Så drager systemet fuld udnytte af High Sierra.

-
Når man nulstiller et Apple-ID, udsendes af sikkerhedsmæssige årsager, en mail til den tilknyttede mail-konto, med bekræftelse og link til at foretage ændringer. Så vær obs på om du har modtaget besked, evt. på en gammel mail-adresse. Se også: https://support.apple.com/da-dk/HT201354

Hvad er status på din gamle iMac, kommer der slet ingen besked på skærmen eller hur?
Jeg har version 10.11: "El Capitan" liggende. Send PM hvis du ønsker at eksperimentere med at lave en USB installer, som beskrevet her: https://support.apple.com/da-dk/HT201372


.
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
havdrup
Medlem
Indlæg: 243
Sted: Vallensbæk

Indlæg af havdrup »

Jeg har fået nulstillet Apple-id og den er i gang med at hente styresystemet. Tror også den kommer op at køre :)

Jeg er stadig lidt forvirret mht. den nyeste iMac og hvorfor det lykkedes at få High Sierra installeret. Man skulle altså lave en anden og ny slags formatering end den tidligere formatering før High Sierra kunne blive enten geninstalleret (på en tidligere Sierra) eller installeret fra scratch. Og derved var jeg nødt til at formatere disken ved mindre jeg bare havde geninstalleret Sierra (jeg kunne så bare ikke komme videre fra log-in skærmen). Tilsidst var det dog hele tiden High Sierra den ville hente.

Nyt svar