Øve "rum" i lejlighed

Bygning og akustik, lyddæmpning og -isolering, bass traps, monitorplacering, møbler.
Nyt svar
Default avatar
SørenG
Medlem
Indlæg: 4

Øve "rum" i lejlighed

Indlæg af SørenG »

Hej godt folk

Jeg går med tankerne om at bygge en øve box i min lejlighed. da jeg har naboer der ikke bryder sig om selv meget stille øvning på akustisk guitar. :(

jeg har kigget lidt på de rum/bokse man kan købe. men jeg her ikke lige de 35.000 - 70.000 kr. som de syntes de skal koste....

det sted jeg har til det er 140 cm x 185 cm og der er 250 cm til loftet. og det er max udvendige mål.

jeg har tænkt på at bygge det op i Væge, gulv og loft af et lag gibs plade med glasuld ( rockwool-ligene) 100 mm bats mellem og med stål lægter.
dog måske en tyk 22mm spåndplade som gulv for det kan holde til at gå og stå på.

stå lægterne med skum på fladen hvor de skal støde op mod en anden væk eller gulv /loft.
mellem gibs og stål lægter noget skum tape for at tætne.

for at komme ind og ud af har jeg tænke på at lave en luge der kan klemmes til nok af nogen lunde samme matrialer og med skum tætning tape hvor den ligger and mod væggen.

udluftning. har jeg spekuleret lidt på et dessige som dette jeg fandt nævnt her inde og nok lave 2 så 1 med en blæser ind og 1 med en blæser ud
http://www.nickpower.com/diy-soundproof ... mpressors/

der til stille hele kassen på nogle gummi spidser.

da første prioteten er at der ikke skal komme lyd/støj ud af kassen. og der næst at der akustik inde i kassen

Den skal bruges til øvening af guitar primært akustisk (måske også noget el ) og sang og muligvis noget el-klaver og ligene på siget

ER det noget i har erfaringer med sådan en projekt eller hvordan tror i en sådan plan vil virke ? og vil det kunne dæmpe nok ? :?:

Jeg håber det er nogen lunde til at forstå hvad jeg mener

men venlig hilsen Søren

jeg har forsøgt at læse hvad jeg kunne her på side og dvs. andre steder på nettet. men har ikke rigtig kunne finde hvad jeg søgte.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Det virker som en bedre ide at spørge din forening om de ikke har et kælder eller loft rum der står og keder sig, som i kan bruge/ leje.
At lave det inde i lejligheden, er fuldstændig vanvittigt, og kræver en tilladelse fra udlejer eller andels foreningen, som du højest sandsynligt ikke får.
Konstruktionen vil formodentlig heller ikke kunne lade sig gøre, på det lille areal.
Det vil blive et meget lille rum, hvis det skal laves så det virker.
Du har ikke sat dig ind i, hvorledes flydende gulv, tre lag limet gips, forskudt dør og mellemrum til eksisterende vægge er essentielle for udfaldet af lyddæmpningen af rummet.
Gå på biblioteket og lån bogen "Rock og Uld". Den forklarer hvordan man bygger et lyd isoleret rum. Super bog!
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
SørenG
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af SørenG »

JEg fårstår ikke helt hvorfor det skulle kræve en tilladelse at lave. da det jo ikke endre noget på lejlighede. og en af iderne med at havde den i lejligheden var sådan set også så jeg får nemmer ved at spille noget musik.

Nej det har jeg nok ikke ordenligt da jeg ikke lige synets jeg her kunne finde noget på det. men jeg vil da lige se om de har bogen på bibloteket

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10827
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det er vel tilladt at spille dæmpet i nogle timer i løbet af dagen, ellers må man jo kigge på reglerne og evt se om han ikke har et husdyr eller lign han ikke må have, så du kan få skiftet nabo.

Jeg flyttede fra lejlighed ud på landet, og nu kan jeg samle trommestikkerne op uden at behøve tage hensyn.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Altså....jeg har bygget en vokal/indspilningsboks i min lejede lejlighed. To lag gips, træ og rockwool inkl. tyk hoveddør fra en lejlighed, der fik ny dør. I princippet vejer konstruktionen ikke meget mere end et kæmpe marmor-bord. Ville man spørge om lov til at have det i sin lejlighed? Så længe gulvet ikke tager skade, er det vel lige meget.

Medlemsavatar
LarsRøv
Medlem
Indlæg: 321
Sted: Dopenhagen

Indlæg af LarsRøv »

Du skal spørge om lov til at tilføje noget konstruktion til en lejet lejlighed. F.eks en hims. Men ikke et marmorbord!
Ikke at du absolut får problemer ved ikke at gøre det.
Kan godt se at det bare er et "stort klædeskab" sådan set.

Tænker bare at hvis din nabo brokker sig over meget stille øvning, så skal der nok en rimelig god lyddæmpning til for at holde brokke hovedet fra døren. Hvilket jeg ikke synes kan betale sig, i forhold til at finde et loft/kælder. Dit eget tørre loft f.eks. Hvis det er en mulighed.

Det kan være det er nok at lyddæmpe væggen ind mod naboen, SORRY hvis jeg har taget nej hatten på for hurtigt.

Du må i princippet spille på din guitar fra kl. 7.00- 19.00 i din lejlighed, så du kan sådan set også bare bede din nabo om at brokke sig uden for det tidsrum. Medmindre andet er nævnt i jeres forenings regler.

Nogle gulvbatts er en god ide at stille kassen på, de kan godt holde det.
Selv raket videnskab er ikke raket videnskab!
www.assrecords.dk

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Det er vel en vurdering om man vil kalde det en konstruktion. En seng samlet af flere dele er vel så også en konstruktion. Man kan jo vælge at se på det som værende et remedie til musik.

Default avatar
SørenG
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af SørenG »

HEj igen tak for kommentarne....

i min leje-kontrakt så der at man ikke må lame så det er til sjene for andre ( ja det kan jo gradbøjes til det uelige i en træs retning ).

Hald. den tanke har jeg også spekuleret en del på...

naboen er så en der bor oven på så jeg tænker det måske er lige så net at bygge en kasse....

og for midt vedkommen er det nok også lige så meget at at jeg rent faktigs kan få øvet. uden at være til sjene for andre. bare tanken om at det banker i loftet holder mig fra at spille. jeg er sådanset med en en øve lokale forening ikke langt fra hvor jeg bor.... men jeg skal stadig af sted for det.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

SørenG skrev:... jeg har naboer der ikke bryder sig om selv meget stille øvning på akustisk guitar. :(
Jeg kunne forstå de brokkede sig hvis det var elguitar, men en akustisk guitar siger sgu ikke meget.

Havde du haft normale naboer, havde der måske været håb, men jeg tror ikke det der er til at have med at gøre på nogen måde. :shock: Jeg har selv spillet akustisk guitar her flere gange (og mange andre ting der larmer lidt mere end det), og der er aldrig sket noget.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Hvis det var mig, så havde jeg kontaktet min andelsforening/udlejer og talt med dem om problemet... Hvis det virkelig er som du siger "meget stille øvning på akustisk guitar" mener jeg ikke det kan være rigtigt at du ikke må gøre det, selvfølgelig indenfor normale tider af døgnet selvfølgelig!

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg havde engang en nabo, hun øvede sig i guitar og sang, det trængte hun også til. Det lød som om hun sad i min stue, så højt var det, jeg nævnte det for hende og så blev hun sur, altså at det var højt :-)

Default avatar
SørenG
Medlem
Indlæg: 4

Indlæg af SørenG »

Joachip skrev:
SørenG skrev:... jeg har naboer der ikke bryder sig om selv meget stille øvning på akustisk guitar. :(
Jeg kunne forstå de brokkede sig hvis det var elguitar, men en akustisk guitar siger sgu ikke meget.

Havde du haft normale naboer, havde der måske været håb, men jeg tror ikke det der er til at have med at gøre på nogen måde. :shock: Jeg har selv spillet akustisk guitar her flere gange (og mange andre ting der larmer lidt mere end det), og der er aldrig sket noget.

Ja det vil jeg da umligtbartmene syntes jeg da selv..... noget fingerspil på en klassisk....

men andre tidligere naboer har der aldrig være et problem.... ( heller ikke på el guitar.... )

så det kan da godt være det bare er fordi jeg skal blive bedre, så jeg kan øve hjemme.... hmmm

Nyt svar