Ableton Live 10 nyt

Mac & PC, lydkort, Logic Pro, Cubase, Pro Tools, Ableton Live og andet software.
Nyt svar

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ser umiddelbart ud som om Live nu kan flere ting som Logic/Cubase/ProTools har kunnet de sidste 20 år, heh heh ;-)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Hvis det er alt hvad den update indeholder, så er det godt nok en tynd kop the.

Eneste "grundlæggende" nye, ud over et par plugins er:

Grupper i grupper
Redigere multiple midi clips
Og noget scrubbing halløj af audio direkte i arrangement vinduet

Har jeg misset noget?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Grupper i grupper, er det relevant for denne diskussion?
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=73251

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Nej, ikke rigtigt.

Det betyder blot at spor som er i en gruppe nu kan grupperes i en sub-gruppe. Dette er kun en lille praktisk forbedring, men bringer ikke som sådan nogen ny funktionalitet til Live, som man ikke kunne klare på anden vis i ældre versioner.

Det er præcis det samme som i f.eks. Photoshop, hvor du putter nogle lag i en folder. Inde i den folder kan du så lave flere sub-foldere med lag.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvad er en "gruppe" i Ableton Live? I Logic Pro er en gruppe alene en kontrolfunktion.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

En gruppe i live er vel det samme som en folder i Reaper. Altså en overordnet kontrol funktion, hvor alle outputs kan routes til bla.

Subgroups er vel ok f.eks ifm. Drums, vocals, gtrs osv. men ikke noget vildt.... for mig ihvertifælde.

Jeg går ud fra at de har taget de mest bruger ønsker med.

Jeg har for ca. 14 dage siden lavet en spørgerunde på et engelsk Live forum.

Nogle vil jo have det hele altså Protools, logic, cubase osv. features i live.
Notation.
Dynamics EQ som f.eks ozone osv. osv.

Men det ender jo med at live ikke er live længere:-)
Dertil kan mange features fås some plugins.

Jeg så helst et stabilt grundprodukt med nogle tweaks, fornyelser og optimeringer her og der.
Senest rettet af danstanley tors 2. nov 2017 14:28, rettet i alt 1 gang.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Multichannel midi er fedt og på tide.
Max4Live integration er fedt.

Jeg mangler info om bedre Freeze funktion a la Reaper.
Optimering af selve live/stabilitet.
VST3 support.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Er mit indtryk at Folders i Ableton er det samme som Folders i Logic Pro X :)

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Har endnu ikke set priser på update, eller hvornår Live10 bliver tilgængelig. LOOP Festival er næste weekend igen, så mon ikke meget snart.

I teaseren lagde jeg specielt mærke til følgende:
Ny browser, favs og tagging
Nested Groups
In-line audio edits
Både nye effekter og eksisterende moduler med nye features.
Ny Bus comp
Wavetable synth
Flere nye Max instrumenter og effekter med i pakken.

Interfacet kører nu 60 fps update rate og grafikken er vektor-baseret (beholder skarpheden ved zoom og dynamisk resize)
Nye muligheder for themes og farver.
Flere lyde med Metronome.
Nye shortcuts / key-commands


Umiddelbart er jeg glad for de ikke stikker helt af ifht. det Ableton Live som vi/jeg kender.
Dette er jo version 10.0, og mon ikke de har flere ting i ærmet.


Tom Cosm streamer i dag omkring Live10 her:
https://youtu.be/2T1ce7ehfRI
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"


Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Ja det nye Drum Buss insert har både kompressor og envelope shaper. Ku' godt være en DBX-style comp.

Den er vises her, fra 4:30,



Så lige Tom Cosm vise den nye option med ‘Chase MiDi notes’, hvor man nu kan sætte play-head vilkårligt på længden af en midi-node, og Live vil afspille anslaget derfra. Ja tak! :)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Holger skrev:Hvad er en "gruppe" i Ableton Live? I Logic Pro er en gruppe alene en kontrolfunktion.
En gruppe kanal i ableton svarer lidt til en bus, men har nogle andre fordele, specielt ved midi kanaler. Når man grupperer et antal kanaler så opsår der en ny overordnet gruppe kanal, hvor alle de underliggende kanaler bliver routet til. Man kan så bruge denne gruppe kanal til processering, sends osv. af den samlede gruppe.

Ved gruppering af midi kanaler kan man bruge gruppe kanalen til at trigge de underliggende kanaler, hvilket er meget smart hvis man bruger layering af instrumenter.

Man kan også gruppere plugins på en gældende kanal, hvilket er en af Abletons store forcer i min optik, da man kan lave alle mulige komplekse konstruktioner inkl. layering, M/S og jeg skal give dig. Ved gruppering har man så 8 gruppe knapper, som kan routes til at styre funktioner i de underliggende plugins. Alt dette kan selvfølgelig gemmes som presets, så man kan ret nemt konstruere sine egne effekt kæder.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Ok, det er blæret nok at Max For live nu er fuldt integreret i Live.

Opdateringerne i arrangement view er også velkomne.

Jeg tror dog ikke jeg gider smide 249,- euro for den update lige med det samme.

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Henter beataen nu, men damn det går slooooow
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Jeg synes det er topgrineren de har et AMT8 på skrivebordet...

https://www.ableton.com/en/live/
Nobody noes.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

niklasni1 skrev:Jeg synes det er topgrineren de har et AMT8 på skrivebordet...

https://www.ableton.com/en/live/
Det har jeg også - for den virker:) - nå ja, jeg har to!

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Morten B skrev:Jeg tror dog ikke jeg gider smide 249,- euro for den update lige med det samme.
Come on fanboys, følg med mig ...
Skærmbillede 2017-11-02 kl. 21.45.35.png
Skærmbillede 2017-11-02 kl. 21.45.35.png (31.15 KiB) Vist 1143 gange
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg synes sgu den ser vild nok ud. Grupper i grupper er stort og sindssygt brugbart for overskueligheden i session view.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
david mondrup  
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Holger skrev:Ser umiddelbart ud som om Live nu kan flere ting som Logic/Cubase/ProTools har kunnet de sidste 20 år, heh heh ;-)
Det samme sagde vi Live brugere jo, da Logic langt om længe fik flex time på audio. Og der er vist ingen af de store gamle spillere der for alvor har taget handsken op på Lives styrke som live performance instrument. Forskellige platforme har jo forskellige prioriteringer og styrker.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
danstanley
Medlem
Indlæg: 911
Sted: Frederikshavn

Indlæg af danstanley »

Umiddelbart efter at have leget med Live 10 en times tid, så er det en tynd kop the at give 199 euro for i mine øjne
Cons.
1. Ingen VST3 support.
2. Ingen mærkbar forbedringen af load og lukke tider, samt performance. Har testet samme project på live 9 og 10.
3. Ingen forbedring af freeze funktionen.
4. Wavetable synth, samt diverse plugions er ikke et behov jeg har, da jeg har en del plugins der fint klarer dette.
5. Jeg har aldrig brugt det medflg. library. Har vist vsti nok:-)
6. Ingen opdateringer af Sampler/simpler my favourits.
7. Ingen opdateringer af layout mht. selv at definere placering af f.eks arbejdsområder på forskellige skærme.
8. Ingen forbedringer af export(har istedet implementeret mp3, but why???)
9. Jeg bryder mig ikke om den nye font type de har brugt!
10. Crasher stadigvæk når man loader samples into Padshop Pro fra browseren(muligvis en Padshop fejl?)
11. For dyr en opdatering i forhold til det den tilfører mit workflow/behov.

Pros.
1. Midi editor opdateret.
2. Max4live er implementeret i Live. Fedt for nogle og trælst for dem der ikke bruger det, for de kan ikke fravælge det ved Suite.
3. Udbygget gruppe funktion.
4. Live er stadigvæk Live.

More to come, so stay tuned.!

Jeg er ikke negativ, men kristisk da man hurtigt kan smide penge i noget der ikke tilfører værdi til ens workflow, men blot spilder ens tid.
https://24bit.dk - Cockos Reaper - Ableton Live 12 - Logic Pro X - macOS Sonoma 14.0 - Mac Mini M2 PRO

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

david mondrup skrev:
Come on fanboys, følg med mig ...
Det ender det nok også med for mig.

Lidt off-topic, er der nogen der tager need til LOOP næste uge?

Default avatar
petal
Forum Donator
Indlæg: 457
Sted: Kbh V

Indlæg af petal »

Jeg har ventet på den her feature i noget tid:

Advanced MIDI–hardware integration is possible now that Max for Live devices can send and receive SysEx, allowing deeper access to synthesizers—including full preset backup dumps, parameter control and more. Max for Live can also create custom control surfaces for custom hardware integration.

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Synes det er en fin update. Ikke vildt overvældende men der er en del små, men ret kærkomne, forbedringer til workflowet.
Er også lykkelig over at de endeligt har tilføjet et mere spændende delay. Bass Mono på Utility er også en fin lille detalje. Integreret Max4Live er rigtigt lækkert. Det har altid virket ret kluntet med seperat installation og langsom load tid. Er også ret glad for forbedringerne til browseren, med favourites og farvekoder. Grupper i grupper - yes sir. Lidt underligt at den kan exportere MP3 og ikke ACC, men fedt alligevel.

Nice listen
- Ordentlig "analog" delay
- Max4Live er integreret
- Bedre browser med favourites og color coding
- Grupper i grupper
- Man kan strække audio i arrange ved at holde shift nede
- "slide the contents of an Arrangement clip within the clip's boundaries"
- Export af mp3 of wav
- Multiple midi clip edit
- Midi note chasing (endeligt!!)
- Bass mono i utility (ikke vitalt men nice-to-have)

Og en del flere små forbedringer.

Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Hvis jeg skal gætte omkring det valgte Mp3 format under export,
Mp3 kræver ikke dyre licenser, og er fortsat et fint codec til komprimeret audio. Live’s SoX-baserede SRC har ligeledes licensfri grund-kode, og disse ting kan bidrage til at Ableton har mulighed for at holde visse omkostninger nede, uden at gå sønderligt på kompromis med kvaliteten. Det samme gælder måske for hosting af VST-3 formatet, at det kan være forbundet med yderligere licensering, og ikke nævneværdigt højner selve lydkvaliteten.

Apple Audio Codec egner sig bedre til streaming, og er i sin natur et bedre komprimeringsformat, men ved 320kbps er det vist kun flagermus som kan høre forskel:) Hvis det fortrinsvis handler om at sende nogle idéer frem og tilbage, eller lægge på sin mobile enhed, er egenskaber for streaming i øvrigt ganske irrelevant, og som regel anbefales det alligevel at uploade high-res PCM til videre transcoding.


* Og halløj, så blev man lige Live 10 beta-tester.
Søgte kl. 14 og har allerede fået invitation, det havde jeg sandelig ikke regnet med. Kan jo være alle interesserede for lov med det samme.
Det skal blive spændende!
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Nyt svar